Βολές κατά της κυβέρνησης για τις νέες εγγυήσεις στις τράπεζες

Πέμπτη, 24 Μαρτίου 2011 17:43
UPD:18:16

Δριμεία κριτική στην κυβέρνηση για τις πρόσθετες εγγυήσεις, ύψους 30 δισ. ευρώ, στις τράπεζες άσκησαν το κόμματα της ελάσσονος αντιπολίτευσης, αλλά και οι εκπρόσωποι του επιχειρηματικού κόσμου.

Δριμεία κριτική στην κυβέρνηση για τις πρόσθετες εγγυήσεις, ύψους 30 δισ. ευρώ, στις τράπεζες άσκησαν το κόμματα της ελάσσονος αντιπολίτευσης, αλλά και οι εκπρόσωποι του επιχειρηματικού κόσμου.

Σχολιάζοντας τις επικρίσεις υπουργών κατά των τραπεζών σε ό,τι αφορά την παροχή ρευστότητας στην οικονομία, το ΚΚΕ σημειώνει πως «όσα λένε οι υπουργοί για την κρατική χρηματοδότηση των τραπεζών τη στιγμή που αυξάνουν τον κρατικό πακτωλό προς αυτές έχουν μηδαμινή αξία. Η ουσία είναι ότι μόνο οι τράπεζες και οι επιχειρηματικοί όμιλοι που διασυνδέονται μαζί τους έχουν πάρει δυο ολόκληρους κρατικούς προϋπολογισμούς από τις κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ- ΝΔ για να προστατευτεί η κερδοφορία τους από την κρίση, όταν οι άνεργοι και οι λαϊκές οικογένειες υποφέρουν από τα βάρβαρα μέτρα τους».

«Αυτό που πρέπει να ενδιαφέρει το λαό είναι το πώς θα σταματήσει τη μεγάλη ληστεία που δέχεται και όχι πώς μοιράζονται μεταξύ τους τη λεία οι επιχειρηματικοί όμιλοι. Καμία ανοχή στην πολική ΠΑΣΟΚ, ΝΔ, ΕΕ, καμία θυσία για τα κέρδη, το χρέος και την ανταγωνιστικότητα των μονοπωλίων» προσθέτει.

Επικρίσεις κατά της κυβέρνησης διατύπωσε και ο ΛΑΟΣ: «Πολύ ανοιχτοχέρηδες είναι με τις τράπεζες οι Πασόκοι... Όταν η κυβέρνηση του Καραμανλή έδινε τα πρώτα 28 δισ., χαλούσαν τον κόσμο. Τώρα, με την κάθε πίεση που δέχονται, ρίχνουν χρήματα στο τραπεζικό σύστημα», σημείωσε χαρακτηριστικά ο εκπρόσωπος του ΛΑΟΣ, Κωστής Αϊβαλιώτης.

Σύμφωνα με τον κ. Αϊβαλιώτη, «η μόνη λύση είναι η συγχώνευση, και αν αυτή δεν επιτευχθεί με επιμέρους διάλογο μεταξύ των τραπεζών, τότε να υπάρξει παρέμβαση της κυβέρνησης που να στοχεύει στην αναγκαστική συγχώνευση».

Και ο Συνασπισμός έκανε λόγο για αδιέξοδο πολιτική ενίσχυσης των τραπεζών: «Οι ληστρικές πρακτικές των τραπεζών και η υπερχρέωση των ελληνικών νοικοκυριών από τα δυσβάσταχτα χρέη δεν φαίνεται να απασχολεί μια κυβέρνηση που έχει ως μοναδικό στόχο την εξυπηρέτηση του χρηματοπιστωτικού τομέα και των μεγάλων επιχειρήσεων. Ταυτόχρονα, αποδεικνύεται και αναποτελεσματική, αφού δεν μεταφράζεται σε ενίσχυση, έστω και ελάχιστη, της ρευστότητας στην αγορά».

Παράλληλα, επανέλαβε τη θέση του περί ανάγκης δημιουργίας «ενός ισχυρού δημόσιου τραπεζικού πυλώνα και τον κοινωνικό έλεγχο του τραπεζικού συστήματος, ως απαραίτητα εργαλεία άσκησης αναπτυξιακής και κοινωνικής πολιτικής».

Κατά των νέων εγγυήσεων προς τις τράπεζες τάχθηκαν και οι εκπρόσωποι του επιχειρηματικού κόσμου, ζητώντας να υπάρξει αυστηρό δεσμευτικό πλαίσιο ώστε κάθε ευρώ διευκόλυνσης που παρέχεται στο τραπεζικό σύστημα να αποδίδεται για χρηματοδότηση αποκλειστικά στην πραγματική οικονομία με εύλογα επιτόκια.

Με αφορμή τη νέα ενίσχυση των τραπεζών οι πρόεδροι του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθήνας, της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδος και της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου με σημερινές τους δηλώσεις σημειώνουν ότι πρέπει να βρεθεί λύση για τους ασφυκτικούς όρους δανεισμού της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας από τις τράπεζες και την τόνωση της ρευστότητας.

Πιο συγκεκριμένα, ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθήνας, Κ. Μίχαλος, ερωτηθείς σχετικά με τη ρευστότητα στην αγορά, δήλωσε πως «το τραπεζικό μας σύστημα φέρει αυξημένες ευθύνες για τη σημερινή κρίση της οικονομίας μας».

Σύμφωνα με τον κ. Μίχαλο, «αυτή τη στιγμή απαιτείται οι εγγυήσεις που λαμβάνουν οι τράπεζες από το κράτος να μετουσιωθούν άμεσα σε χορηγήσεις δανείων προς τις επιχειρήσεις με αποκλειστικό γνώμονα τη ρευστότητα στην αγορά και τη στήριξη της πραγματικής οικονομίας. Το κράτος οφείλει να δημιουργήσει όλες τις απαραίτητες προϋποθέσεις ώστε τα δισεκατομμύρια ευρώ του πακέτου ρευστότητας των τραπεζών να ενισχύσουν τη ρευστότητα των επιχειρήσεων. Γιατί αυτό αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την παραμονή στη ζωή χιλιάδων επιχειρήσεων, τη διατήρηση των θέσεων εργασίας και τη διασφάλιση του εισοδήματος χιλιάδων οικογενειών».

Από την πλευρά του ο πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου Β. Κορκίδης σημειώνει σε δήλωσή του ότι «οι ελληνικές τράπεζες πρέπει να στηρίξουν την επιχειρηματικότητα και την πραγματική οικονομία. Από την κατανομή του πακέτου εγγυήσεων του Δημοσίου ύψους 30 δισ. ευρώ, τουλάχιστον το 20%, δηλαδή 6 δισ ευρώ, πρέπει να πέσουν άμεσα στην αγορά».

«Το ελληνικό εμπόριο θέλει τις ελληνικές τράπεζες να σταθούν δίπλα του και όχι απέναντί του», τονίζει ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ.

Με τη σειρά του ο πρόεδρος της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδος Δ. Ασημακόπουλος αναφέρει σε δήλωσή του ότι «οι τράπεζες είναι κράτος εν κράτει στην Ελλάδα και επιβάλουν τις θέσεις τους στο Ελληνικό πολιτικό σύστημα συνεπικουρούμενες και από την Τράπεζα της Ελλάδος. Έχουν χρηματοδοτηθεί με δεκάδες δισ ευρώ, τα τελευταία 2 χρόνια, από τον Έλληνα φορολογούμενο για να μπορέσουν να υπάρχουν ως επιχειρήσεις. Την ίδια στιγμή ψαλιδίζονται μισθοί, συντάξεις και καταρρέουν από έλλειψη ρευστότητας μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις».

Η ΓΣΕΒΕΕ υποστηρίζει ότι πρέπει να υπάρξει αυστηρό δεσμευτικό πλαίσιο ώστε κάθε ευρώ διευκόλυνσης που τους παρέχεται να αποδίδεται για χρηματοδότηση αποκλειστικά στην πραγματική οικονομία με εύλογα επιτόκια.

«Διαφορετικά», σημειώνει, «τότε είναι που θα βουλιάξουμε όλοι μαζί: τράπεζες, επιχειρήσεις και κράτος. Θα ενταφιαστεί κάθε αναπτυξιακή προοπτική».

Πρόσθετες εγγυήσεις 30 δισ. ευρώ στις τράπεζες

Την παροχή πρόσθετων εγγυήσεων, ύψους 30 δισ. ευρώ, προς τις τράπεζες, προβλέπει το νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών με τίτλο «Αναμόρφωση πλαισίου λειτουργίας Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων, Οργανισμού Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους, Δημοσίων Επιχειρήσεων και Οργανισμών, Σύσταση Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Περιουσίας και άλλες διατάξεις», το οποίο τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση.

Ειδικότερα, με το νομοσχέδιο ενισχύεται ο εγγυοδοτικός πυλώνας του άρθρου 2 του ν. 3723/2008, που αφορά το χρηματοπιστωτικό σύστημα κατά 30 δισ. ευρώ. Διασφαλίζεται, παράλληλα, ότι η εν λόγω ενίσχυση παρέχεται εφόσον κάθε πιστωτικό ίδρυμα προετοιμάσει και εφαρμόσει σχέδιο για μεσοπρόθεσμες ανάγκες χρηματοδότησης, το οποίο θα πρέπει να εγκριθεί από την Τράπεζα της Ελλάδος, την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.

Ταυτόχρονα, διευρύνονται οι αρμοδιότητες του εκπροσώπου του ελληνικού δημοσίου στις τράπεζες που θα πάρουν τις πρόσθετες εγγυήσεις, προκειμένου να είναι εφικτή η ορθή και αποτελεσματική εποπτεία εφαρμογής των μέτρων ενίσχυσης των πιστωτικών ιδρυμάτων.

Ειδικότερα, παρέχεται πρόσβαση εκτός από τα βιβλία και στοιχεία και στις εκθέσεις αναδιάρθρωσης και βιωσιμότητας και στα σχέδια για μεσοπρόθεσμες ανάγκες χρηματοδότησης της κάθε τράπεζας, καθώς και της χρηματοδότησης της πραγματικής οικονομίας.

Τέλος, προβλέπεται ότι σε περίπτωση διανομής μερίσματος, τα πιστωτικά ιδρύματα που συμμετέχουν στο πλαίσιο ενίσχυσης των τραπεζών με τη μορφή προνομιούχων μετοχών, υποχρεούνται στη διανομή αποκλειστικά μετοχών, ως μέρισμα και για τη χρήση 2010.

Παράλληλα, οι τράπεζες που συμμετέχουν στο πλαίσιο ενίσχυσης με τη μορφή προνομιούχων μετοχών, υποχρεούνται στη διανομή αποκλειστικά μετοχών, ως μέρισμα και για τη χρήση 2010.

Σύμφωνα με πληροφορίες, την επόμενη εβδομάδα, ο υπουργός Οικονομικών, Γιώργος Παπακωνσταντίνου, θα ζητήσει, με επιστολές του προς τις τράπεζες που έχουν λάβει εγγυήσεις του Δημοσίου, να του επιδώσουν αναλυτική έκθεση για τον τρόπο αξιοποίησης των εγγυήσεων αυτών.

Εκτός από το σκέλος που αφορά στις τράπεζες το νομοσχέδιο προβλέπει ακόμη το διαχωρισμό των δραστηριοτήτων του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων, τη θέσπιση υποχρέωσης για τις ΔΕΚΟ να αξιοποιούν τα ακίνητά τους (αξίας άνω των 8 δισ. ευρώ), την αυστηριοποίηση των κανόνων για τη μισθολογική πολιτική και τις προσλήψεις στις ΔΕΚΟ και τη σύσταση της Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Περιουσίας (για την αξιοποίηση της συνολικής ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου).

Αναλυτικότερα, με τις διατάξεις του νομοσχεδίου προβλέπονται τα εξής:

1. Αναμόρφωση του πλαισίου λειτουργίας του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων. Το νομοσχέδιο εισάγει τον λειτουργικό διαχωρισμό των δραστηριοτήτων του Ταμείου, και συγκεκριμένα:

* Συστήνεται εσωτερικός κλάδος του Ταμείου Παρακαταθηκών για τις εμπορικές δραστηριότητες.

* Η παροχή δανείων προς φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης παραμένει λειτουργικά στον δεσμευμένο τομέα, δεδομένου του έντονα κοινωφελούς, αναπτυξιακού και περιφερειακού τους χαρακτήρα

* Ο κλάδος εμπορικών δραστηριοτήτων αποκτά λογιστική αυτοτέλεια, δεδομένου ότι εισάγεται διακριτή λογιστική παρακολούθηση.

* Εισάγεται η αρχή ότι οι λογαριασμοί τόσο του δεσμευμένου τομέα, όσο και του κλάδου εμπορικών δραστηριοτήτων θα πρέπει να ακολουθούν τα Διεθνή Πρότυπα Χρηματοοικονομικής Πληροφόρησης.

Σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών, έτσι διασφαλίζεται ότι:

* Δεν θίγεται η ενότητα της νομικής προσωπικότητας του Ταμείου, το οποίο παραμένει ενιαίο και περιλαμβάνει τόσο τον δεσμευμένο τομέα, όσο και τον κλάδο εμπορικών δραστηριοτήτων.

* Η απόσχιση του κλάδου εμπορικών δραστηριοτήτων δεν θεωρείται αναγκαία. Σε περίπτωση που κριθεί αναγκαία στο μέλλον, προβλέπεται η δυνατότητα απόσχισης και εισφοράς σε υφιστάμενη ή νεοϊδρυόμενη εταιρεία του Ταμείου.

* Επίσης, ενισχύεται η διαφάνεια στη δράση του Ταμείου με την πρόβλεψη εξουσιοδοτικής βάσης για την έκδοση κανονισμού λειτουργίας και δράσης, έτσι ώστε να διασφαλίζεται μεγαλύτερος βαθμός προβλεψιμότητας και ανιχνευσιμότητας στην εσωτερική και εξωτερική δράση του.

Στόχος των αλλαγών είναι να εναρμονισθούν οι διατάξεις που διέπουν το Ταμείο με το κοινοτικό δίκαιο. Σήμερα, απαγορεύεται η επιδότηση των υπηρεσιών που παρέχει το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων στην ελεύθερη αγορά (π.χ. παροχή δανείων σε ιδιώτες, αποδοχή καταθέσεων κ.λπ.), από δραστηριότητες που ανάγονται στην δεσμευμένη λειτουργία του υπό καθεστώς δημόσιου νομικού προνομίου (παρακαταθήκες, υποχρεωτικές καταθέσεις κλπ.). Με τη νομοθετική παρέμβαση, αναφέρει το υπουργείο Οικονομικών, εξυπηρετείται ένας τριπλός στόχος, η διασφάλιση του δημόσιου προνομίου του Ταμείου Παρακαταθηκών, η άσκηση των εμπορικών δραστηριοτήτων του με σεβασμό του ελεύθερου ανταγωνισμού, και η ενίσχυση της διαφάνειας στη λειτουργία του.

2. Εκσυγχρονισμός του Οργανισμού Δημοσίου Χρέους (ΟΔΔΗΧ). Το σχέδιο νόμου προτείνει ένα πλαίσιο θεσμικών παρεμβάσεων για την ενίσχυση των αρμοδιοτήτων του ΟΔΔΗΧ, την επέκταση των θεσμικών εργαλείων και μέσων που χρησιμοποιεί, και την οργανωτική αναδιάρθρωσή του.

Για την ενίσχυση των αρμοδιοτήτων, προτείνεται ως γενική αρχή να συγκεντρωθούν στον ΟΔΔΗΧ όλες οι αρμοδιότητες σύναψης πράξεων δανεισμού και διαχείρισης χρέους για λογαριασμό του Δημοσίου (front office). Οι αρμοδιότητες έκδοσης εντολών πληρωμών, λογιστικής απεικόνισης και παροχής επίσημων στοιχείων (back office) παραμένουν στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους. Έτσι, στην αρμοδιότητα του ΟΔΔΗΧ περιέρχονται:

* η εκτέλεση των πράξεων διαχείρισης διαθεσίμων του Δημοσίου. Στους αντισυμβαλλόμενους θα περιλαμβάνονται, πέραν των πιστωτικών ιδρυμάτων, και οι αντίστοιχοι Οργανισμοί Διαχείρισης Χρέους (DMOs) των κρατών της ευρωζώνης. Η προτεινόμενη τροποποίηση επιτρέπει την ενοποίηση των λειτουργιών front office και δίνει τη δυνατότητα ενιαίας μέτρησης του κινδύνου αντισυμβαλλομένου

* η σύναψη διαχειριστικών πράξεων επί του συνόλου του χρέους του Δημοσίου. Τυχόν πράξεις διαχείρισης που έχουν ήδη συναφθεί από άλλους φορείς του Δημοσίου και παραμένουν ενεργές (π.χ. επί στρατιωτικών δανείων) θα περιέλθουν στον Οργανισμό

* η δυνατότητα παρέμβασης στη δευτερογενή αγορά ομολόγων του Δημοσίου με αγορές και πωλήσεις ομολόγων -εντός προκαθορισμένων ορίων- καθώς και σύναψης πράξεων πώλησης ομολόγων με συμφωνία επαναγοράς (repo) και το αντίστροφο (reverse repo) με τους διαπραγματευτές του Δημοσίου, σε συνεργασία με την Τράπεζα της Ελλάδος, προκειμένου να επιτυγχάνεται η εξομάλυνση της αγοράς

Με την επέκταση θεσμικών εργαλείων και μέσων, ο ΟΔΔΗΧ θα στοχεύσει στην ανάπτυξη συστηματικών σχέσεων με τους επενδυτές, μέσω παραγωγής και δημοσίευσης αναλύσεων σχετικών με την αγορά ομολόγων και το δημόσιο χρέος, καθώς και στην ανάλυση κινδύνων χαρτοφυλακίου χρέους. Προκειμένου, οι υφιστάμενες παράμετροι ελέγχου κινδύνου του συνολικού χαρτοφυλακίου χρέους, όπως η αναλογία κυμαινόμενου- σταθερού επιτοκίου κ.λπ., να εμπλουτιστούν με σενάρια εξέλιξης των παραμέτρων της αγοράς (επιτοκίων- τιμών) και δοκιμές αντοχής, σύμφωνα με τη βέλτιστη κρατούσα πρακτική. Επίσης, στοχεύει στη δημιουργία κατάλληλης υποδομής, ώστε να είναι δυνατός ο προσδιορισμός του κινδύνου των αντισυμβαλλόμενων τραπεζών του Δημοσίου (περιλαμβανομένων των συναλλαγών παραγώγων, καταθέσεων και λοιπών πράξεων) σε ενιαία βάση, με τη θέσπιση νέων ενοποιημένων ορίων αντισυμβαλλομένων.

Η αναδιάρθρωση του οργανωτικού σχήματος λειτουργίας του ΟΔΔΗΧ, θα γίνει στα πρότυπα αντίστοιχων ευρωπαϊκών Οργανισμών Χρέους, ενώ θα ενισχυθεί και με πρόσληψη ειδικού επιστημονικού προσωπικού, μέσω ΑΣΕΠ.

3. Αναμόρφωση του νομοθετικού πλαισίου λειτουργίας των ΔΕΚΟ. Στόχος είναι, όπως επισημαίνεται από το υπουργείο Οικονομικών, οι Δημόσιες Επιχειρήσεις και Οργανισμοί, να λειτουργήσουν σε ένα πλαίσιο αυτοπεριορισμού των δαπανών τους, ενίσχυσης της αποτελεσματικότητας και της επιχειρηματικής ανταγωνιστικότητάς τους και να βελτιώσουν τις παρεχόμενες υπηρεσίες τους.

Οι πρόσθετες αλλαγές που επέρχονται με το νομοσχέδιο, έχουν ως εξής:

* Μειώνεται ο αριθμός των μελών του διοικητικού συμβουλίου από εννέα σε επτά. Συμμετέχει υποχρεωτικά ένας εκπρόσωπος των εργαζομένων στο επταμελές, πλέον, διοικητικό συμβούλιο, προκειμένου να μην διαταραχθεί η υπάρχουσα ισορροπία.

* Συστήνεται η Επιτροπή Ελέγχου, η οποία αποτελείται από μη εκτελεστικά μέλη της διοίκησης, που ορίζονται και παύονται με κοινή απόφαση του υπουργού Οικονομικών και του υπουργού που εποπτεύει τη δημόσια επιχείρηση. Η Επιτροπή Ελέγχου έχει, μεταξύ άλλων, την υποχρέωση να παρακολουθεί την ορθή λειτουργία της υπηρεσίας εσωτερικού ελέγχου.

* Κριτήριο της αξιολόγησης των εκτελεστικών μελών από την Επιτροπή Ελέγχου, η οποία υποβάλλεται στους συναρμόδιους υπουργούς, αποτελεί η υλοποίηση του επιχειρησιακού σχεδίου της δημόσιας επιχείρησης.

* Ο βαθμός αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας και η μέριμνα που λαμβάνεται για τον περιορισμό του λειτουργικού κόστους της δημόσιας επιχείρησης, καθίστανται υποχρεωτικά κεφάλαια του επιχειρησιακού σχεδίου.

* Η υποβολή επιχειρησιακού σχεδίου προς τη διυπουργική επιτροπή ΔΕΚΟ και τριμηνιαίων στοιχείων δράσεων προς την ειδική γραμματεία ΔΕΚΟ, αποτελούν επιπρόσθετους όρους πρόσληψης προσωπικού.

* Η μισθολογική πολιτική της δημόσιας επιχείρησης συμπεριλαμβάνεται στις θέσεις της διοίκησής της που εγκρίνονται με απόφαση της διυπουργικής επιτροπής.

* Διευρύνονται τα στοιχεία, τα οποία οφείλουν οι δημόσιες επιχειρήσεις να υποβάλλουν στην ειδική γραμματεία ΔΕΚΟ (ανά έτος κατάλογο όλων των στοιχείων της ακίνητης περιουσίας της δημόσιας επιχείρησης και της νομικής και πραγματικής της κατάστασης, τριμηνιαία έκθεση που θα αφορά σε τυχόν αποκλίσεις από τον ετήσιο προϋπολογισμό ή το επιχειρησιακό σχέδιο, στην αιτιολόγηση και στα μέτρα αντιμετώπισής τους, τυχόν αναθεωρημένος προϋπολογισμός, κ.λπ.).

4. Σύσταση Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Περιουσίας στο υπουργείο Οικονομικών. Στη νέα Γενική Γραμματεία, θα ανήκει η εποπτεία, ο συντονισμός, ο έλεγχος της εφαρμογής της κυβερνητικής πολιτικής από τις συναρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών και τα νομικά πρόσωπα που είναι αρμόδια για τη διοίκηση, διαχείριση, αξιοποίηση και προστασία της δημόσιας και κοινωφελούς περιουσίας (Διεύθυνση Δημόσιας Περιουσίας, Διεύθυνση Εθνικών Κληροδοτημάτων, Κτηματικές Υπηρεσίες σε όλη τη χώρα, Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου Α.Ε.).

5. Λοιπές διατάξεις. Στις διατάξεις αυτές περιλαμβάνεται η παροχή πρόσθετων εγγυήσεων και προϋποθέσεων περαιτέρω στήριξης του χρηματοπιστωτικού συστήματος, ώστε αυτό να μπορεί να συνεχίσει και να επεκτείνει τη χρηματοδότηση της πραγματικής οικονομίας. Συγκεκριμένα, ενισχύεται ο εγγυοδοτικός πυλώνας του άρθρου 2 του ν. 3723/2008, που αφορά το χρηματοπιστωτικό σύστημα κατά 30 δις ευρώ. Διασφαλίζεται, παράλληλα, ότι η εν λόγω ενίσχυση παρέχεται εφόσον κάθε πιστωτικό ίδρυμα προετοιμάσει και εφαρμόσει σχέδιο για μεσοπρόθεσμες ανάγκες χρηματοδότησης, το οποίο θα πρέπει να εγκριθεί από την Τράπεζα της Ελλάδος, την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ,και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο. Ταυτόχρονα, διευρύνονται οι αρμοδιότητες του εκπροσώπου του ελληνικού δημοσίου στις τράπεζες που θα πάρουν τις πρόσθετες εγγυήσεις, προκειμένου να είναι εφικτή η ορθή και αποτελεσματική εποπτεία εφαρμογής των μέτρων ενίσχυσης των πιστωτικών ιδρυμάτων. Ειδικότερα, παρέχεται πρόσβαση εκτός από τα βιβλία και στοιχεία και στις εκθέσεις αναδιάρθρωσης και βιωσιμότητας και στα σχέδια για μεσοπρόθεσμες ανάγκες χρηματοδότησης της κάθε τράπεζας, καθώς και της χρηματοδότησης της πραγματικής οικονομίας. Τέλος, προβλέπεται ότι σε περίπτωση διανομής μερίσματος, τα πιστωτικά ιδρύματα που συμμετέχουν στο πλαίσιο ενίσχυσης των τραπεζών με τη μορφή προνομιούχων μετοχών, υποχρεούνται στη διανομή αποκλειστικά μετοχών, ως μέρισμα και για τη χρήση 2010.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα