Διατήρηση της πτώσης των λιανικών πωλήσεων στα δύο πρώτα τρίμηνα του έτους και επαναφορά σε θετικό πρόσημο στη συνέχεια προβλέπει η Alpha Bank ώστε στο τέταρτο τρίμηνο να καταγραφεί άνοδο κατά 4%.
Η μείωση των λιανικών πωλήσεων οφείλεται καταρχάς στην υποχώρηση του διαθέσιμου εισοδήματος των μισθωτών, κυρίως του δημοσίου, το 2010, η οποία θα συνεχιστεί και το 2011. Μεγαλύτερη επίπτωση στην κατανάλωση είχε, σύμφωνα με τους οικονομολόγους της τράπεζας, η ουσιαστική κατάρρευση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης στη χώρα ως αποτέλεσμα φημών και αβάσιμων προβλέψεων περί κάποιου είδους χρεοκοπία.
Οπως αναφέρεται στο εβδομαδιαίο δελτίο οικονομικών εξελίξεων της Alpha Bank, η πτώση του όγκου των λιανικών πωλήσεων το Φεβρουάριο ήταν μικρότερη του αναμενόμενου, κατά 9,2% σε ετήσια βάση - ενώ αυξήθηκε κατά 2,6% σε μηνιαία βάση - έναντι πτώσης κατά 14,8% τον Ιανουάριο και 19,9% τον Δεκέμβριο 2010.
Η πορεία προς τη σταθεροποίηση του όγκου των λιανικών πωλήσεων θα συνεχισθεί, παρά την αναμενόμενη μεγάλη πτώση του σε ετήσια βάση το Μάρτιο καθώς οι πωλήσεις του Πάσχα «μετακινήθηκαν» φέτος στον Απρίλιο αντί για τον Μάρτιο που ήταν το 2010. Αναμένεται πτώση του όγκου των λιανικών πωλήσεων κατά 12,8% περίπου στο πρώτο τρίμηνο και επίσης κατά 3% περίπου στο δεύτερο τρίμηνο και αύξησή του περί το 1% στο τρίτο τρίμηνο και περί το 4% στο τέταρτο τρίμηνο.
Το λιανικό εμπόριο συνιστά παραδοσιακά σημαντικό κλάδο της ελληνικής οικονομίας, ο οποίος στην περίοδο 2000-2010 σημείωσε μέση ετήσια αύξηση της προστιθέμενης αξίας του κατά 7,6%, με αποτέλεσμα το 2010 να αποτελεί το 5,6% της προστιθέμενης αξίας του συνόλου της οικονομίας, έναντι 4,8% το 2000, αναφέρει η Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της Alpha Bank.