Tο προδιαγεγραμμένο πλαίσιο ενεργειακής πολιτικής, που έχει ήδη συμφωνηθεί μέχρι το 2020, οδηγεί μεν στο επιθυμητό αποτέλεσμα, αλλά δεν επαρκεί για την επίτευξη του «κυοφορούμενου» μακροχρόνιου στόχου μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
Ως εκ τούτου επιπρόσθετα μέτρα πολιτικής θα πρέπει να υιοθετηθούν για την περίοδο μετά το 2020. Τα παραπάνω αποτελούν το κύριο συμπέρασμα μελέτης του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), που πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με το Εργαστήριο Ενέργειας - Οικονομίας - Περιβάλλοντος του ΕΜΠ, με χορηγία του Ομίλου Επιχειρήσεων Μυτιληναίος Α.Ε.
Ειδικότερα, η έρευνα που έγινε κατατείνει στο ότι το ελληνικό ενεργειακό σύστημα βρίσκεται στην αρχή μιας πορείας ραγδαίας και ριζικής αναμόρφωσης. Έχει θεσπιστεί πληθώρα μέτρων, με αρκετό βαθμό δυσκολίας υλοποίησης και αξιοσημείωτο κόστος, έτσι ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι που έχουν τεθεί με ορίζοντα το 2020. Ωστόσο, η μετεξέλιξη του ενεργειακού συστήματος της Ελλάδας μετά το 2020 θα πρέπει να είναι ακόμα πιο φιλόδοξη. Καθοριστικά θεωρούνται:
- Μεγάλης έκτασης εξοικονόμηση ενέργειας και βελτίωση της ενεργειακής αποδοτικότητας σε όλους τους τομείς.
- Η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας θα πρέπει να απεξαρτηθεί από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, ώστε η ηλεκτρική ενέργεια, με σχεδόν μηδενικές εκπομπές στην παραγωγή της, να αποτελέσει το φορέα υποκατάστασης ορυκτών καυσίμων στις μεταφορές.
- Η συμμετοχή των ΑΠΕ στην ηλεκτροπαραγωγή πρέπει να αυξηθεί σε επίπεδα μεγαλύτερα από αυτά που προβλέπονται για το 2020.
- Θα πρέπει να διασυνδεθούν τα περισσότερα νησιά με το ηπειρωτικό σύστημα ώστε να αξιοποιηθούν οι δυνατότητες ανάπτυξης ΑΠΕ.
- Έξυπνα συστήματα δικτύων θα πρέπει να αναπτυχθούν ώστε να συμμετέχουν οι ΑΠΕ σε μεγάλη έκταση στη χαμηλή και μέση τάση.
- Το ηλεκτρικό σύστημα και η αγορά πρέπει να διευκολύνουν την ανάπτυξη ευέλικτων μονάδων φυσικού αερίου.
- Το σύστημα πληρωμών της ενέργειας από ΑΠΕ πρέπει σταδιακά να προσανατολισθεί προς την κατεύθυνση θέσπισης υποχρέωσης ΑΠΕ που επιβάλλεται στους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας, ταυτόχρονα με υποχρέωση διασφάλισης αξιόπιστης τροφοδοσίας και επάρκειας ισχύος για την ενέργεια των πελατών τους.
- Η εξισορρόπηση φορτίου, τόσο για τον ηλεκτρισμό όσο και για το φυσικό αέριο, πρέπει να αποκτήσει μεγαλύτερη ευελιξία, μηχανισμούς αγοράς και διεθνοποίηση στην περιφερειακή αγορά της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
- Οι οδικές μεταφορές πρέπει σταδιακά να εξηλεκτρισθούν παράλληλα με το μηδενισμό των εκπομπών από την ηλεκτροπαραγωγή.
- Τα βιοκαύσιμα θα πρέπει να αυξήσουν σημαντικά το μερίδιό τους σε όλους τους τομείς των μεταφορών.
- Τα μέσα μαζικής μεταφοράς θα πρέπει να αναλαμβάνουν το μεταφορικό έργο σε μεγάλες αποστάσεις.
Το βέτο της Πολωνίας
Η Πολωνία άσκησε βέτο στις προσπάθειες για την προώθηση αυστηρότερων κοινοτικών στόχων μείωσης των καυσαερίων που προκαλούν το Φαινόμενο του Θερμοκηπίου, εγείροντας ανησυχίες λίγες μόλις ημέρες προτού αναλάβει η Βαρσοβία την κυλιόμενη προεδρία της Ε.Ε.
Οι Ευρωπαίοι υπουργοί Περιβάλλοντος συναντήθηκαν προχθές στο Λουξεμβούργο, συζητώντας τον «Οδικό Χάρτη 2050» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για μια πιο «πράσινη» οικονομία.
Όλες οι χώρες μέλη -πλην της Πολωνίας- συναίνεσαν στο να καταβληθούν μεγαλύτερες προσπάθειες για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Μετά τη συνάντηση, ο Βρετανός υπουργός Ενέργειας, Κρις Χιουν, δήλωσε χαρακτηριστικά «Είναι μια "σκοτεινή" ημέρα για τον ηγετικό ρόλο της Ευρώπης στην αντιμετώπιση των κλιματικών αλλαγών».