Κάθε φορά που πατάτε το "search" στη μηχανή αναζήτησης της Google, στέλνετε ένα e-mail μέσω της Gmail ή παρακολουθείτε ένα βίντεο κλιπ στο YouTube, τα κολοσιαία κέντρα δεδομένων του αμερικανικού ομίλου καταναλώνουν περισσότερη ενέργεια. Πόση όμως; Η Google το κρατούσε μυστικό, ανησυχώντας ίσως ότι τα στοιχεία θα την καθιστούσαν ευάλωτη απέναντι στους ανταγωνιστές της και σε περιβαλλοντικές οργανώσεις, οι οποίες θα έσπευδαν να την επικρίνουν (ξανά). Μέχρι σήμερα...
Τα στοιχεία που δόθηκαν στη δημοσιότητα δεν αφορούν μόνο την κατανάλωση των κέντρων δεδομένων - που σίγουρα έχουν τη μερίδα του λέοντος- αλλά το σύνολο των επιχειρήσεων της Google παγκοσμίως.
Συγκεκριμένα, ο όμιλος λέει ότι οι χρήστες πραγματοποιούν καθημερινά πάνω από ένα δισεκατομμύριο αναζητήσεις. Για τον καθένα από αυτούς ωστόσο, η μέση μηνιαία κατανάλωση ανέρχεται σε περίπου 180 βατ/ώρες, που ισοδυναμούν με τη συνεχόμενη λειτουργία ενός λαμπτήρα των 60 βατ επί τρεις ώρες.
Google ή... βιβλιοθήκη;
Όπως αποκαλύπτει στο blog της η Google, η ενέργεια που καταναλώνει θα μπορούσε να καλύπτει διαρκώς τις ανάγκες 200.000 νοικοκυριών. Παρότι ο αριθμός φαντάζει μεγάλος, ο όμιλος διαβεβαιώνει ότι αντισταθμίζει τη «ζημιά», καθώς χάρη στα δισεκατομμύρια εντολών που περνούν μέσα από τα κέντρα δεδομένων του, ο κόσμος χρησιμοποιεί τελικά λιγότερη ενέργεια... Π.χ. με βάση το επιχείρημα αυτό, αντί κάποιος να καταναλώσει βενζίνη για να οδηγήσει μέχρι τη δημόσια βιβλιοθήκη, θα αναζητήσει την πληροφορία που θέλει στο Google.
Ο όμιλος υπολογίζει επίσης ότι το 2010, το σύνολο της παραγωγής του σε εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα δεν υπερέβη το 1,5 εκ. τόνους. Όπως αναφέρει, το 25% της ενέργειας που τροφοδοτεί τις επιχειρήσεις του προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές, ενώ έως τα τέλη του έτους το ποσοστό αναμένεται να διαμορφωθεί στο 30%.
Αξίζει να σημειωθεί και η εκτίμηση ότι για μια αναζήτηση καταναλώνονται κατά μέσο όρο 0,3 βατ/ώρες ηλεκτρικής ενέργειας.
Ποιος είναι ο πιο «πράσινος»;
Κατά τον αναλυτή του μη κερδοσκοπικού Electric Power Research Institute Ντένις Σιμάνσκι, οι ανακοινώσεις του αμερικανικού κολοσού αναμένεται να εντείνουν τον ανταγωνισμό, σε έναν κλάδο όπου κάθε επιχείρηση δίνει το δικό της αγώνα να χτίσει ένα «πράσινο» προφίλ. Σε συνέδρια και διασκέψεις, «όλοι τους παλεύουν να ανεβούν στο βήμα για να ισχυριστούν ότι έχουν το πιο ενεργειακά αποδοτικό κέντρο δεδομένων», λέει ο Σιμάνσκι.
Η Google πάντως φαίνεται να προσπαθεί στ' αλήθεια, επενδύοντας απευθείας σε τεράστια προγράμματα και εγκαταστάσεις αιολικής και ηλιακής ενέργειας, προκειμένου να αυξήσει τα διαθέσιμα αποθέματά της σε ανανεώσιμη ενέργεια, ενώ «τρέχει» και μικρότερης κλίμακας «πράσινα» προγράμματα με στόχο τη μείωση του περιβαλλοντικού της αποτυπώματος.