Το 1 ευρώ το λίτρο θα αγγίξει σύμφωνα με την Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων - Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ), η μέση τιμή του πετρελαίου θέρμανσης κατά την έναρξη της χειμερινή περιόδου (15/10), από 65-70 λεπτά το λίτρο την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι.
Όπως υποστήριξαν οι εκπρόσωποι της Ομοσπονδίας σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησαν, αιτία των αυξήσεων στο πετρέλαιο θέρμανσης, εκτός από την άνοδο των διεθνών τιμών είναι η αύξηση του ΦΠΑ και του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης, ο οποίος από 21 ευρώ το χιλιόλιτρο που ήταν πέρυσι, διαμορφώνεται φέτος στα 60 ευρώ.
Ο πρόεδρος της ΠΟΠΕΚ, Χ. Μαυράκης, τάχθηκε υπέρ της εξίσωσης του ΕΦΚ στα ντήζελ κίνησης και θέρμανσης προκειμένου να παταχθεί η νοθεία και το λαθρεμπόριο, με απαραίτητη προϋπόθεση όμως, όπως είπε, την καταβολή επιδόματος θέρμανσης τουλάχιστον στα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα. «Δεν είναι δυνατόν», είπε, «να επιστρέψουμε σε εποχές που ο κόσμος θα κρυώνει ή θα απειλείται η δημόσια υγεία λόγω χαμηλών θερμοκρασιών».
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Ομοσπονδίας, σε περίπτωση εξίσωσης των φόρων η τιμή του ντήζελ θέρμανσης θα φθάσει στα 1,4 ευρώ το λίτρο.
Εξάλλου, οι εκπρόσωποι της ΠΟΠΕΚ μίλησαν για έξαρση του λαθρεμπορίου με ναυτιλιακά και εξαγώγιμα καύσιμα και της νοθείας βενζίνης με βιοαιθανόλη, τολουόλη, σε ποσοστά που -όπως είπαν - φθάνουν και το 30%, με συνεργασία συχνά και κρατικών λειτουργών.
Συγκεκριμένα επικαλέστηκαν πληροφορίες για έξαρση των εισαγωγών βιοαιθανόλης από Βουλγαρία και Ιταλία, με την οποία νοθεύεται η βενζίνη. Η βιοαιθανόλη είναι βιοκαύσιμο και αναμειγνύεται με τη βενζίνη (όπως το βιοντήζελ αναμειγνύεται με το πετρέλαιο), αλλά μέχρι στιγμής δεν έχει επιτραπεί η χρήση της στην Ελλάδα.
Στο σημείο αυτό κατήγγειλαν πως γίνονται εικονικές εξαγωγές καυσίμων καθώς και παράνομη χρήση πετρελαίου ναυτιλίας με τη συνδρομή κρατικών λειτουργών. «Το σύστημα διαχρονικά κλείνει το μάτι στο λαθρεμπόριο», σχολίασε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών-Βιοτεχνών-Εμπόρων, Δ. Ασημακόπουλος.
Σύμφωνα τέλος, με τις εκτιμήσεις της ΠΟΠΕΚ, η πτώση του τζίρου στα πρατήρια τον τελευταίο χρόνο (σε όγκους πωλήσεων) ξεπερνά το 50 % ενώ πάνω από 1.100 πρατήρια έχουν βάλει λουκέτο ή υπολειτουργούν.
Αίτημα του κλάδου είναι η μείωση των φόρων στα καύσιμα προκειμένου, όπως είπαν, να αυξηθούν και τα έσοδα του Δημοσίου. Σύμφωνα με τα στοιχεία από το Γενικό Λογιστήριο που επικαλέστηκαν, στο 7μηνο Ιανουαρίου - Ιουλίου 2011, το Δημόσιο εισέπραξε 2,64 δισ. ευρώ από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στα καύσιμα, έναντι 3,2 δισ. πέρυσι, δηλαδή 600 εκατ. ευρώ λιγότερα εξαιτίας της μείωσης της κατανάλωσης.
Με αφορμή τέλος τις φήμες ότι εξετάζεται νέα αύξηση του ΕΦΚ στη βενζίνη, σημείωσαν πως αν επαληθευθεί κάτι τέτοιο, «τότε η κυβέρνηση θα επιλέξει ένα μέτρο μόνιμου χαρακτήρα, αλλά για τη μείωση και όχι για την αύξηση των εσόδων του Δημοσίου».