Έως και 1 δισεκατομμύριο ευρώ καλούνται να πληρώσουν συνολικά οι αερομεταφορείς, στο πλαίσιο της εφαρμογής του Συστήματος Εμπορίας Ρύπων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ETS), το οποίο τίθεται σε ισχύ τον Ιανουάριο. Παρότι οι αντιδράσεις είναι έντονες, φαίνεται πως οι περισσότερες εταιρίες σκοπεύουν να απορροφήσουν το επιπλέον κόστος, προκειμένου να αποφευχθεί μια νέα κρίση στον κλάδο.
Από το 2012, κάθε αεροπορική εταιρία που δραστηριοποιείται στην Ε.Ε., θα υποχρεούται να έχει στην κατοχή της άδειες, που θα της επιτρέπουν την εκπομπή ενός τόνου διοξειδίου του άνθρακα για κάθε πτήση που απογειώνεται και προσγειώνεται σε κάποιο από τα 27 κράτη - μέλη.
Σε μια προσπάθεια να κατευνάσει τη βιομηχανία των αεροπορικών μεταφορών, η Κομισιόν ανακοίνωσε ότι θα παραχωρήσει δωρεάν σε όλες τις εταιρίες άδειες, οι οποίες θα καλύπτουν το 85% των εκπομπών τους για το 2012. Μεταξύ 2013 και 2020, το ποσοστό θα μειωθεί στο 82%, ενώ ένα 15% θα βγαίνει σε πληστειριασμό και το εναπομείναν 3% θα δίνεται στους νέους ομίλους που θα εντάσσονται στο σύστημα.
Οι χρηματοπιστωτικοί οίκοι υπολογίζουν ότι μόνο το 2012, οι αερομεταφορείς θα πρέπει να δαπανήσουν περίπου 975 εκατομμύρια ευρώ για το ETS, εάν η χρέωση ανά τόνο διοξειδίου του άνθρακα είναι 13 ευρώ. Από την πλευρά της, η αρμόδια κοινοτική επίτροπος Κόνι Χέντεγκαρντ λέει ότι οι δωρεάν άδειες που θα δοθούν μέσα στην επόμενη δεκαετία αξίζουν 20 δισεκατομμύρια ευρώ, ποσό που οι αεροπορικές εταιρίες θα πρέπει, κατά την ίδια, να επενδύσουν σε αναβάθμιση του στόλου τους και βελτίωση της ενεργειακής αποδοτικότητας των αεροσκαφών τους.
«Ήρθε η ώρα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να ξυπνήσει και να δει πώς έχουν τα πράγματα», αναφέρουν σε κοινή ανακοίνωσή τους η Ένωση Ευρωπαϊκών Αεροπορικών Εταιριών (AEA), η Ευρωπαϊκή Ένωση Περιφερειακών Αερομεταφορέων (ERA) και η Διεθνής Ένωση για τις Ναυλωμένες Πτήσεις (IACA). «Το να υποστηρίζει ότι οι αερομεταφορείς επωφελούνται από ένα σύστημα που τους στερεί έσοδα, δείχνει ότι έχει παρανοήσει με κραυγαλέο τρόπο την οικονομική πραγματικότητα».
Κάποιες ενώσεις δεν δίστασαν να προειδοποιήσουν ακόμη και για τον κίνδυνο να ξεσπάσει παγκόσμιος εμπορικός πόλεμος, καταγγέλλοντας την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για υπέρβαση εξουσιών. «Την ώρα που η Ευρωπαϊκή Ένωση αντιμετωπίζει το ETS ως κομμάτι της περιβαλλοντικής της πολιτικής, ο υπόλοιπος κόσμος το αντιμετωπίζει ως επίθεση εναντίον της κυριαρχίας του», δήλωσε χαρακτηριστικά ο γενικός διευθυντής της ΙΑΤΑ Τόνι Τάιλερ. «Η εποχή της αποικιοκρατίας, όταν η Ευρώπη επέβαλλε φόρους στον υπόλοιπο κόσμο, έφθασε στο τέλος της πριν από αρκετό καιρό».
Οι αερομεταφορές ευθύνονται για το 3% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Η ευρωπαϊκή οδηγία υιοθετήθηκε το 2008, όμως κατόπιν προσφυγής της Αμερικανικής Ένωσης Αεροπορικών Μεταφορών, της American Airlines και της United, το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης αναμένεται να ανακοινώσει την απόφασή του στις 6 Οκτωβρίου.