Για την Ιαπωνία, ήταν μια εφιαλτική χρονιά: στις 11 Μαρτίου, σεισμός μεγέθους 9 Ρίχτερ πυροδότησε τεράστιο τσουνάμι, το οποίο με τη σειρά του προκάλεσε τη μεγαλύτερη πυρηνική καταστροφή από το Τσερνόμπιλ. Ακολούθησε μια μακρά περίοδος ενδοσκόπησης, κατά την οποία η χώρα συνειδητοποίησε μεταξύ άλλων ότι θα πρέπει να περιορίσει την εξάρτησή της από οτιδήποτε ενεργοβόρο.
Και κάπου εδώ έρχεται το Σαλόνι Αυτοκινήτου του Τόκιο, στο οποίο ποντάρουν οι εγχώριες αυτοκινητοβιομηχανίες για να ανακάμψουν - στον απόηχο της τριπλής καταστροφής, αλλά και της χρηματοπιστωτικής κρίσης- εκθέτοντας κάποια από τα πιο «πράσινα» δημιουργήματά τους και προωθώντας πρωτοβουλίες και τεχνολογίες που, κατά τα λεγόμενα της Toyota, «συνδέουν τον άνθρωπο, τα αυτοκίνητα και την κοινωνία».
Ο Τάτσουα Μιζούνο, διευθυντής της ομώνυμης συμβουλευτικής εταιρίας που ειδικεύεται στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας, εξηγεί ότι η ζήτηση παγκοσμίως στρέφεται σε μικρότερα, αποδοτικότερα αυτοκίνητα, στα οποία οι Ιάπωνες κατασκευαστές έχουν εμπειρία. «Η ιαπωνική αγορά παραμένει σημαντική και για τους Ευρωπαίους κατασκευαστές που ενδιαφέρονται για τεχνολογίες φιλικές προς το περιβάλλον», λέει ο Μιζούνο.
Ανάμικτα μηνύματα
Το Σαλόνι Αυτοκινήτου του Τόκιο, που πραγματοποιείται κάθε δύο χρόνια, ανοίγει τις πόρτες του για το κοινό στις 3 Δεκεμβρίου. Θα φιλοξενεί περισσότερους από 175 εκθέτες από 12 χώρες. Οι αισιόδοξοι λένε ότι βλέπουν σημάδια ανάκαμψης: ο χώρος διεξαγωγής είναι σχεδόν διπλάσιος, ενώ μεγάλοι ξένοι κατασκευαστές που απουσίαζαν την τελευταία φορά, όπως η BMW, η Renault και η Land Rover, ετοιμάζονται να επιστρέψουν.
Παρ' όλα αυτά, οι διοργανωτές εκτιμούν ότι την έκθεση θα επισκεφθούν περίπου 800.000 άνθρωποι, όταν στο παρελθόν, οι επισκέπτες άγγιζαν ακόμη και το 1,5 εκατομμύριο. Το ιαπωνικό Σαλόνι, που κάποτε συγκαταλέγονταν στα πέντε μεγαλύτερα του κόσμου, επισκιάζει πλέον η κινεζική έκθεση, που πραγματοποιείται εναλλάξ σε Πεκίνο και Σαγκάη.
«Η ιαπωνική αγορά έχει συρρικνωθεί πολύ», παραδέχεται ο πρόεδρος των Ιαπώνων κατασκευαστών αυτοκινήτων Τοσιγιούκι Σίγκα. «Προκειμένου η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία να μην υποστεί καθίζηση, θα πρέπει να ενισχυθούν και οι εγχώριες πωλήσεις.» Στη σκιά της 11ης Μαρτίου, η τιμή του γιεν έναντι του δολαρίου άγγιξε επίπεδα-ρεκόρ, με αποτέλεσμα τον περασμένο μήνα οι εξαγωγές να καταγράψουν τεράστια πτώση, ενώ όπως αποκαλύπτουν κυβερνητικά στοιχεία, η καταναλωτική εμπιστοσύνη δεν έχει αποκατασταθεί.
Πόλεις του μέλλοντος με μικρά αυτοκίνητα
Το στίγμα της έκθεσης δίνει το Ευφυές Πάρκο Κινητικότητας της Toyota, ένας χώρος που θα τροφοδοτείται ως επί το πλείστον από αυτόνομα ηλεκτροκίνητα οχήματα, τα οποία θα κινούνται... χωρίς οδηγό, χάρη στην τεχνογνωσία και στην εμπειρία του ομίλου στη ρομποτική. Το αυτοκίνητο ως εργαλείο αποθήκευσης ενέργειας ακόμη και για οικιακή χρήση θα κυριαρχεί στο «περίπτερο» της Nissan, η οποία φιλοδοξεί να αναδείξει πώς οι μπαταρίες μπορούν να αξιοποιηθούν όταν το όχημα δεν κινείται, σε περίπτωση π.χ. διακοπής της ηλεκτροδότησης.
Και οι δύο όμιλοι θα κάνουν τα αποκαλυπτήρια πολλών concept οχημάτων, ενώ η Toyota αναμένεται μεταξύ άλλων να παρουσιάσει το μικρό υβριδικό Aqua και μια ηλεκτροκίνητη έκδοση του IQ. Επιπλέον, η Panasonic ανακοίνωσε ότι θα συμπράξει για πρώτη φορά με αυτοκινητοβιομηχανία - με πλατφόρμα ένα υβριδικό όχημα μαζικής παραγωγής- κατασκευάζοντας μπαταρίες ιόντων λιθίου για το νέο plug-in Prius, το οποίο θα διατίθεται στην Ιαπωνία από τα τέλη Ιανουαρίου.