Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επικαιροποίησε και παρέτεινε την ισχύ ενός συνόλου προσωρινών κανόνων για τον έλεγχο των κρατικών ενισχύσεων με σκοπό την αξιολόγηση της στήριξης που παρέχει το δημόσιο σε χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς κατά τη διάρκεια της κρίσης.
Οι κυριότερες διατάξεις εξηγούν τον τρόπο με τον οποίο μπορεί να διασφαλιστεί ότι κατάλληλη αμοιβή για το κράτος στις περιπτώσεις – που προβλέπεται ότι στο μέλλον θα είναι όλο και συχνότερες - στις οποίες τα κράτη μέλη αποφασίζουν να προβούν σε ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών τους χρησιμοποιώντας μέσα όπως απλές μετοχές των οποίων η απόδοση δεν είναι προκαθορισμένη. Συμφωνήθηκε επίσης μια αναθεωρημένη μέθοδος όσον αφορά τις προμήθειες επί εγγυήσεων χορηγούμενων για την κάλυψη χρηματοδοτικών αναγκών τραπεζών – που αποτελούν και τον κύριο όγκο της στήριξης που χορηγήθηκε μέχρι σήμερα – ώστε να εξασφαλιστεί ότι οι προμήθειες που καταβάλλουν οι τράπεζες αντικατοπτρίζουν τον δικό τους εγγενή κίνδυνο, αντί για τον κίνδυνο που σχετίζεται με το εκάστοτε κράτος μέλος ή το σύνολο της αγοράς. Οι κανόνες θα ισχύσουν για όσο χρονικό διάστημα το επιβάλλουν οι συνθήκες της αγοράς.
Την περίοδο 2008-2009, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θέσπισε ειδικούς κανόνες για τις κρατικές ενισχύσεις ώστε να επιτραπεί στα κράτη μέλη να στηρίξουν το τραπεζικό σύστημα κατά τη διάρκεια της χρηματοπιστωτικής κρίσης προς χάριν της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας χωρίς αδικαιολόγητες στρεβλώσεις του ανταγωνισμού στην ενιαία αγορά της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι κανόνες για την κρίση απέδειξαν την αξία τους καθότι εξασφαλίζουν την αναδιάρθρωση τραπεζών στις περιπτώσεις που τα επιχειρηματικά τους μοντέλα πρέπει να κατοχυρώνουν την μακροπρόθεσμη βιωσιμότητά τους, π.χ. όταν έχουν μεγάλη εξάρτηση από παρακινδυνευμένες δραστηριότητες. Εξασφαλίζοντας επίσης ότι οι μέτοχοι και οι κάτοχοι υβριδικού κεφαλαίου φέρουν δίκαιο μέρος του βάρους, η Επιτροπή τελικά μείωσε το ποσό από χρήματα των φορολογουμένων που χρησιμοποιούνται για τη στήριξη τραπεζών.
«Η έξαρση των εντάσεων στις αγορές κρατικών ομολόγων έθεσε εκ νέου υπό πίεση τις τράπεζες στην Ένωση, δικαιολογώντας έτσι την επέκταση των κανόνων για την κρίση, κυρίως για να τεθεί σε εφαρμογή η δέσμη μέτρων που συμφωνήθηκε από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο τον Οκτώβριο προκειμένου να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη και να συνεχιστεί η αναγκαία αναδιάρθρωση του τομέα», δήλωσε ο Αντιπρόεδρος της Επιτροπής, αρμόδιος για την πολιτική ανταγωνισμού, Χοακίν Αλμούνια, προσθέτοντας: «Θα συνεχίσουμε να επιμένουμε στην αναδιάρθρωση και την εξυγίανση των ισολογισμών στις περιπτώσεις που είναι αναγκαίο, ώστε να σπάσει ο φαύλος κύκλος μεταξύ κρίσης δημοσίου χρέους και εξασθένησης του χρηματοπιστωτικού τομέα. Κατά την εφαρμογή των κανόνων, η Επιτροπή θα λαμβάνει πλήρως υπόψη τα στοιχεία εκείνα που αποδεικνύουν την μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα των τραπεζών χωρίς να απαιτείται σημαντική αναδιάρθρωση.»
Η ανακοίνωση που εξέδωσε η Επιτροπή σχετικά με την εφαρμογή, από 1ης Ιανουαρίου 2012, των κανόνων για τις κρατικές ενισχύσεις με σκοπό τη στήριξη μέτρων υπέρ των τραπεζών στο πλαίσιο της κρίσης, διατηρεί τις τέσσερις ανακοινώσεις που καθορίζουν τις προϋποθέσεις συμβατότητας με τους κανόνες της Συνθήκης για τις κρατικές ενισχύσεις που λαμβάνουν τη μορφή χρηματοδοτικών εγγυήσεων, ανακεφαλαιοποίησης και αρωγής για απομειωμένα περιουσιακά στοιχεία, καθώς και τις απαιτήσεις περί σχεδίου αναδιάρθρωσης ή βιωσιμότητας (ανακοίνωση περί αναδιάρθρωσης).
Η Επιτροπή θα συνεχίσει την ταχεία προσωρινή έγκριση ενισχύσεων στις περιπτώσεις που απαιτείται για τη διαφύλαξη της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας εφόσον οι όροι της παρέμβασης συμμορφώνονται με τις παρεχόμενες κατευθύνσεις.