Η συζήτηση, τροποποίηση και ψήφιση του Σχεδίου Προϋπολογισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το 2003 που κατέθεσε το Συμβούλιο Υπουργών θα αποτελέσει το επίκεντρο των εργασιών της Ολομέλειας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στη σύνοδο του Οκτωβρίου.
Υπενθυμίζεται ότι Κοινοβούλιο και Συμβούλιο αποτελούν τα δύο σκέλη της Αρχής του Προϋπολογισμού. Το Συμβούλιο προαποφασίζει για τα κονδύλια για την κάλυψη των υποχρεώσεων της Ένωσης που απορρέουν από τη Συνθήκη (οι λεγόμενες "υποχρεωτικές δαπάνες", όπως π.χ. οι δαπάνες για τη γεωργία), ενώ το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έχει τον τελικό λόγο για τα κονδύλια που αφορούν τις διαρθρωτικές πολιτικές (οι λεγόμενες "μη υποχρεωτικές δαπάνες"). Για την κατάρτιση του κοινοτικού προϋπολογισμού απαιτείται η στενή συνεργασία Κοινοβουλίου, Συμβουλίου και Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Ο προϋπολογισμός εγκρίνεται ή απορρίπτεται στο σύνολό του από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο κατά την "δεύτερη ανάγνωση" που πραγματοποιείται στη σύνοδο της Ολομέλειας κατά τον μήνα Δεκέμβριο.
Αν οι προτάσεις της Επιτροπής Προϋπολογισμών (Γενικός Εισηγητής ο κ. Färm, ΕΣΚ/Σουηδία) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου γίνουν δεκτές από την Ολομέλεια, τότε ο Προϋπολογισμός 2003 της Ένωσης θα ανέλθει σε 100,34 δισ. ευρώ σε πιστώσεις υποχρεώσεων (ΠΥ) και σε 100,08 δισ. ευρώ σε πιστώσεις πληρωμών (ΠΠ). Υπενθυμίζεται ότι το Συμβούλιο στο Σχέδιο Προϋπολογισμού που κατήρτισε, πρότεινε 99,548 δισ. ευρώ σε υποχρεώσεις και 96,992 δισ. ευρώ σε πληρωμές. Οι αντίστοιχες προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στο Προσχέδιό της ήταν 99,99 δισ. σε υποχρεώσεις και 98,207 δισ. σε πληρωμές.
Όσον αφορά τα επί μέρους τμήματα του προϋπολογισμού προβλέπονται τα εξής: για τον γεωργικό τομέα, η Επιτροπή Προϋπολογισμών προτείνει κονδύλια ύψους 40,600 δισ. ευρώ για την στήριξη των αγορών και 4,718 δισ. ευρώ για συνοδευτικά μέτρα (βελτίωση των συνθηκών υγείας και υγιεινής στον τομέα της ζωοπαραγωγής, ενισχύσεις για την μετατροπή των καλλιεργειών καπνού σε άλλες καλλιέργειες). Θα πρέπει να σημειωθεί ότι στον τομέα αυτό δεν υπάρχουν ουσιαστικές διαφορές ανάμεσα στις προβλέψεις του Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, το οποίο έχει το δικαίωμα απόφασης στον καθορισμό αυτών των δαπανών.
Αντιθέτως, διάσταση απόψεων υπάρχει ανάμεσα στα δύο Όργανα στον τομέα των διαρθρωτικών δράσεων, όπου το Συμβούλιο, εφαρμόζοντας, προφανώς, πολιτική εξοικονόμησης πόρων για τη διεύρυνση, μείωσε κατά 525 εκατ. ευρώ τις προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (33,968 δισ. ευρώ), παρ' ότι δεν υπήρχε υπέρβαση του ορίου που προσδιορίζουν οι δημοσιονομικές προοπτικές της Ένωσης. Η Επιτροπή Προϋπολογισμών προτείνει εδώ αύξηση των κονδυλίων των Διαρθρωτικών Ταμείων στα 33,995 δισ. ευρώ αυξάνοντας κατά 982 εκατ. ευρώ τα κονδύλια που είχε προβλέψει το Συμβούλιο (33,013 δισ. ευρώ) http://www.presspoint.gr/release.asp?id=18521 .