Προτάσεις ΓΣΕΒΕΕ για το φορολογικό

Δευτέρα, 22 Μαρτίου 2010 14:05

Τις προτάσεις της για το φορολογικό νομοσχέδιο απέστειλε στον υπουργό Οικονομικών η ΓΣΕΒΕΕ, με την επισήμανση ότι την τρέχουσα περίοδο η διατήρηση των θέσεων εργασίας και οι επενδύσεις αποτελούν τα σημαντικότερα προβλήματα.

Σημαντικό επίσης, χαρακτηρίζεται το πρόβλημα της διατήρησης της οικογενειακής επιχειρηματικότητας, το οποίο όπως επισημαίνεται, σχετίζεται άμεσα και με την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη διευκόλυνση μεταβίβασης της επιχείρησης από την μια γενιά στην άλλη.

Αναλυτικά οι προτάσεις της Γενικής Συνομοσπονδίας:

Α) Φορολογικές απαλλαγές για τη διατήρηση θέσεων εργασίας

Η μείωση της οικονομικής δραστηριότητας κατά την τελευταία περίοδο έχει επιφέρει αντιστοίχως αύξηση της ανεργίας, τάση που αναμένεται να μην υποχωρήσει τουλάχιστον στο εγγύς μέλλον. Συνεπώς, είναι επιτακτική η ανάγκη για ανάπτυξη κινήτρων για τις επιχειρήσεις διατήρησης των θέσεων εργασίας.

Προτάσεις:

1. Οι επιχειρήσεις οποιασδήποτε μορφής διατηρήσουν στην τρέχουσα χρήση τον αριθμό των Ε.Μ.Ε (Ετήσιες Μονάδες Εργασίας) της προηγούμενης χρήσης σε επίπεδο ακέραιας μονάδας, δικαιούνται για τη τρέχουσα χρήση μείωση του φορολογικού τους συντελεστή κατά 2%- 5%. Το παραπάνω αυτό ποσοστό ωφέλειας, όταν η επιχείρηση εμφανίζει ζημίες μεταφέρεται για έκπτωση στην πρώτη κερδοφόρα χρήση αθροιστικά, εφόσον διατηρούνται οι Ε.Μ.Ε για όλο αυτό το διάστημα. Όταν οι παραπάνω επιχειρήσεις βρίσκονται σε φθίνουσες περιοχές υψηλής ανεργίας και σε παραμεθόριες, το ποσοστό αυτό μπορεί να αυξηθεί κατά 50%. Οι φθίνουσες και παραμεθόριες περιοχές ορίζονται από τον εκάστοτε ισχύοντα επενδυτικό νόμο.

2. Οι επιχειρήσεις οποιασδήποτε μορφής που θα αυξήσουν μέσα στη τρέχουσα χρήση τον αριθμό των ΕΜΕ (Ετήσιες Μονάδες Εργασίας) σε σχέση με την προηγούμενη χρήση, το επιπλέον μισθολογικό κόστος που θα προκύψει απαλλάσσεται της φορολογίας για τη χρήση μέσα στην οποία επήλθε η αύξηση. Η αύξηση των ΕΜΕ πρέπει να είναι πλέον άλλων συμβατικών επενδυτικών υποχρεώσεων αύξησης των ΕΜΕ της επιχείρησης.

Τα παραπάνω ισχύουν και σε περιπτώσεις αυτοελέγχου και εφαρμόζονται στα τελικά αποτελέσματα (καθαρά κέρδη) της διαδικασίας.

Αν δεν είναι δυνατόν τα κίνητρα αυτά να εφαρμοστούν σε όλες τις επιχειρήσεις, θεωρούμαι ότι είναι απαραίτητο να ισχύσει για τις μικρές με κύκλο εργασίας π.χ. 2.000.000 €. Σε αυτές δηλαδή που απασχολούν το 70% του εργατικού δυναμικού στο ιδιωτικό τομέα.

Β) Αφορολόγητο αποθεματικό για επενδύσεις

Τα φορολογικά συστήματα που ευνοούν το δανεισμό έναντι της παρακράτησης των κερδών της επιχείρησης, οδηγούν σε χαμηλότερα επίπεδα ιδίων κεφαλαίων, με συνέπεια την αύξηση της πιθανότητας εμφάνισης χρηματοοικονομικών δυσχερειών και επομένως καθιστούν πιο ευάλωτες τις επιχειρήσεις ενώ παράλληλα δυσκολεύουν τις προσπάθειες αναδιοργάνωσης ή αναπροσανατολισμού.

Προτείνεται:

Απαλλαγή μέρους των κερδών σε ποσοστό 30% για επιχειρήσεις με ετήσιο κύκλο εργασιών μέχρι 2.000.000 € όταν τα κέρδη αυτά χρησιμοποιούνται για αγορά παραγωγικού, μηχανολογικού, τεχνολογικού εξοπλισμού.

Το αφορολόγητο αποθεματικό των επιχειρήσεων έχει αποδειχθεί ότι αποτελεί σημαντικό εργαλείο χρηματοδότησης επενδύσεων, ιδιαίτερα για τις ΜΜΕ και ήδη χρησιμοποιείται επιτυχώς σε πολλές χώρες της ΕΕ.

Σύμφωνα με το Νέο Κανονισμό 1998/2006 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (de minimis, ενισχύσεις ήσσονος σημασίας) επιτρέπονται ενισχύσεις έως 200.000 € ανά επιχείρηση για οποιαδήποτε περίοδο τριών ετών. Οι ενισχύσεις αυτές μπορεί να είναι εκτός των άλλων και μέσω φορολογικών κινήτρων και απαλλαγών. Οι ενισχύσεις αυτές σύμφωνα με τον κανονισμό δεν επηρεάζουν το εμπόριο μεταξύ κρατών μελών ή/και δεν στρεβλώνουν ούτε απειλούν να στρεβλώσουν τον ανταγωνισμό και δεν εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του άρθρου 87 § 1 της Συνθήκης.

Γ) Κατάργηση φορολογίας κατά τη μεταβίβαση επιχειρήσεων

Το θέμα της μεταβίβασης των επιχειρήσεων, ειδικότερα των Μικρών και Μεσαίων αποτελεί ζήτημα ιδιάζουσας σημασίας, τόσο σε Ευρωπαϊκό όσο και σε εθνικό επίπεδο, δεδομένων των συνθηκών (οικονομικών, δημογραφικών κλπ.) που επικρατούν στα πλαίσια της ΕΕ. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το ένα τρίτο των επιχειρηματιών της ΕΕ και κυρίως αυτών που διαχειρίζονται οικογενειακές επιχειρήσεις, θα αποσυρθεί μέσα στα επόμενα δέκα έτη, γεγονός που θα έχει επιπτώσεις σε περίπου 690.000 μικρομεσαίες επιχειρήσεις και 2,8 εκ. θέσεις απασχόλησης. Συνεπώς το θέμα της μεταβίβασης είναι στενά συνδεδεμένο με αυτό της επιβίωσης των επιχειρήσεων και κατ’ επέκταση της οικονομικής ανάπτυξης και της διατήρησης και δημιουργίας περισσοτέρων και ποιοτικότερων θέσεων απασχόλησης.

Προτείνεται:

• Κατάργηση των φορολογικών συντελεστών όσον αφορά τη μεταβίβαση επιχειρήσεων από επαχθή αιτία (πώληση) σε τρίτους, σε υπαλλήλους της επιχείρησης και σε συγγενείς της Α΄ και Β΄ κατηγορίας του άρθρου 29 του Ν. 2961/2001.

• Κατάργηση των φορολογικών συντελεστών που προβλέπονται στην παράγραφο 7 του άρθρου 29 του Ν. 2961/2001 σχετικά με τη φορολόγηση μεταβίβασης λόγω δωρεάς ή γονικής παροχής.

Πολλές χώρες της Ε.Ε. (π.χ. Εσθονία, Ιταλία, Κύπρος, Σλοβακία, Σουηδία) έχουν καταργήσει τους φόρους κληρονομιάς. Συνολικά σε 21 χώρες ο φόρος κληρονομιάς για τις μεταβιβάσεις επιχειρήσεων έχει καταργηθεί ή σε ορισμένες περιπτώσεις προβλέπεται προνομιακή μεταχείριση για τη μείωση της φορολογικής επιβάρυνσης, λόγω του ότι οι φόροι κληρονομιάς αφαιρούν ρευστότητα και περιουσιακά στοιχεία από τις επιχειρήσεις.

• Κατάργηση των φορολογικών συντελεστών για την πώληση της επιχείρησης προς τους υπαλλήλους της επιχείρησης Στην ισχύουσα νομοθεσία οι υπάλληλοι νοούνται ως “τρίτοι” και υπόκεινται σε συντελεστή 20%. Ωστόσο, η επαγγελματική τους γνώση πάνω στα θέματα της επιχείρησης αποτελεί σημαντικό εχέγγυο για την εξασφάλιση της επιβίωσής της και τη διατήρηση των θέσεων εργασίας.

• Κατάργηση του φόρου, τέλους ή εισφοράς υπέρ του Δημοσίου ή τρίτων που επιβάλλονται στη Σύμβαση μεταβίβασης.

• Τα υφιστάμενα Αφορολόγητα Αποθεματικά να μη φορολογούνται, εφόσον δεν αναλαμβάνονται ή διανέμονται κατά το χρόνο μεταβίβασης της επιχείρησης.

Όπως επισημαίνεται, στο σχέδιο νόμου που μόλις κατατέθηκε η φορολογική μεταχείριση της μεταβίβασης επιχειρήσεων (μεριδίων) αντιμετωπίζεται δυσμενέστερα από ό,τι ίσχυε έως τώρα (άρθρο 5 παρ. 2 του νομοσχεδίου), καθώς από 1,2% που ίσχυε για μεταβίβαση σε Α' βαθμού συγγένειας αυξάνεται σε 5%.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα