Η κρίση στην οικοδομή έπληξε την αγορά ειδών υγιεινής

Mελέτη ICAP
Τετάρτη, 31 Μαρτίου 2010 15:14

Μείωση παρουσίασε η εγχώρια κατανάλωση ειδών υγιεινής, όπως προκύπτει από τα συμπεράσματα της αντίστοιχης κλαδικής μελέτης που εκπόνησε η ICAP Group, μέλος της Global Finance:

Στον κλάδο των ειδών υγιεινής δραστηριοποιείται ένας μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων οι περισσότερες των οποίων ασχολούνται με τις εισαγωγές και το εμπόριο των εξεταζόμενων προϊόντων. Η πλειοψηφία των εταιρειών διαθέτουν και άλλα είδη, όπως πλακίδια, αξεσουάρ μπάνιου, είδη κρουνοποιίας, έπιπλα μπάνιου κλπ. Με την παραγωγή ειδών υγιεινής ασχολούνται ελάχιστες βιομηχανίες. Ωστόσο ο τομέας της εγχώριας παραγωγής συρρικνώθηκε ακόμη περισσότερο, αφού μεγάλη βιομηχανία του κλάδου πρόσφατα διέκοψε την παραγωγή και στράφηκε στον εισαγωγικό τομέα. Λόγω του αυξημένου ανταγωνισμού από εισαγόμενα κυρίως προϊόντα, η εγχώρια παραγωγή ειδών υγιεινής συρρικνώνεται σταδιακά.

Η ελληνική αγορά ειδών υγιεινής χαρακτηρίζεται από σχετικά χαμηλά μεγέθη σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Παράλληλα δραστηριοποιείται μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων (κυρίως εισαγωγικών) ενώ ελάχιστες παραγωγικές εταιρείες καλύπτουν το μεγαλύτερο μέρος της αγοράς. Το γεγονός αυτό καθιστά εντονότερο τον ανταγωνισμό, καθώς οι εταιρείες προσπαθούν να διατηρήσουν ή και να αυξήσουν τα μερίδιά τους με κάθε τρόπο (πχ. βελτιώνοντας την ποιότητα των προϊόντων τους, ενισχύοντας το εμπορικό τους σήμα, εστιάζοντας στην καλύτερη εξυπηρέτηση των πελατών κ.α).

Η εξεταζόμενη αγορά συνδέεται με το γενικότερο οικονομικό κλίμα, καθώς η ζήτηση για είδη υγιεινής εξαρτάται άμεσα από την πορεία της οικοδομικής δραστηριότητας. Επίσης, η εξέλιξη των χορηγήσεων στεγαστικών δανείων και δανείων για ανακαινίσεις (κατοικιών, κτιρίων κλπ.), η οποία με τη σειρά της εξαρτάται από τη διαμόρφωση των επιτοκίων και τη σχετική πολιτική των τραπεζών (όροι δανειοδότησης κλπ.), αποτελεί ισχυρό παράγοντα που επηρεάζει την ανάπτυξη της αγοράς ειδών υγιεινής.

Η συνολική αγορά ειδών υγιεινής εμφάνισε διακυμάνσεις την τελευταία οκταετία. Το μεγαλύτερο μέρος της εγχώριας αγοράς καλύπτεται από τα είδη υγιεινής από υαλώδη πορσελάνη (90,1% το 2008).

Η εγχώρια παραγωγή των βασικών ειδών υγιεινής από υαλώδη πορσελάνη από το 2000 έως πέρσι ήταν φθίνουσα, με μέσο ετήσιο ρυθμό μείωσης 5%, ενώ μείωση (με λιγότερο έντονο ρυθμό) εμφάνισε και η παραγωγή ειδών υγιεινής από ακρυλικό.

Στα πλαίσια της μελέτης έγινε και χρηματοοικονομική ανάλυση των επιχειρήσεων του κλάδου βάσει επιλεγμένων δεικτών. Επίσης συνετάχθη ο ομαδοποιημένος ισολογισμός βάσει αντιπροσωπευτικού δείγματος 3 παραγωγικών και 17 εισαγωγικών εταιρειών ειδών υγιεινής για τη διετία 2007-2009 (παραγωγικές εταιρείες) και 2006 - 2007 (εισαγωγικές εταιρείες). Οι συνολικές πωλήσεις των παραγωγικών επιχειρήσεων μειώθηκαν την τελευταία χρονιά κατά 4,18%.

Η αύξηση του κόστους πωληθέντων κατά 11,94% σε συνδυασμό με τη μείωση των πωλήσεων, οδήγησε στη δραστική μείωση του μικτού κέρδους (κατά 81,5%) το εν λόγω έτος. Οι αρνητικές αυτές εξελίξεις των προαναφερθέντων μεγεθών οδήγησαν σε ζημιογόνο αποτέλεσμα το τελευταίο έτος, έναντι αντίστοιχων (χαμηλών) κερδών προ φόρου του έτους 2007. Συνοψίζοντας, στον τομέα της εγχώριας παραγωγής ειδών υγιεινής προκύπτει έντονη υποχώρηση των οικονομικών μεγεθών και επιδείνωση των αποτελεσμάτων, σαν συνέπεια της έντονης μείωσης της ζήτησης εξαιτίας της πτώσης της οικοδομικής δραστηριότητας.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα