Πτώση στην αγορά σκαφών αναψυχής

Πλήγμα η έκτακτη εισφορά
Τετάρτη, 07 Απριλίου 2010 14:20

Αξιοσημείωτα συμπεράσματα προκύπτουν από κλαδική μελέτη για την αγορά των Σκαφών Αναψυχής που εκπόνησε η Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της ICAP Group, μέλους της Global Finance.

Πτωτικά κινήθηκε η αγορά σκαφών αναψυχής στην Ελλάδα τη τελευταία χρονιά, ενώ μέτρα όπως η επιβολή τελών κυκλοφορίας στα σκάφη άνω των 10μ., η έκτακτη εισφορά στους ιδιοκτήτες σκαφών καθώς και η επιβολή τεκμηρίου εκτιμάται ότι θα πλήξουν περαιτέρω τον κλάδο.

Τα σκάφη αναψυχής δεν καλύπτουν βασικές ανάγκες αλλά προορίζονται για ψυχαγωγία, με αποτέλεσμα η ζήτηση να εμφανίζει υψηλή ελαστικότητα ως προς την τιμή πώλησης, αλλά και το κόστος χρήσης, φύλαξης και συντήρησης αυτών. Σαφώς, οι προαναφερόμενοι παράγοντες συνδέονται άμεσα με το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών. Πέρα από τα προαναφερόμενα στοιχεία τα οποία επιδρούν άμεσα στη ζήτηση των σκαφών αναψυχής, η αγορά των εν λόγω προϊόντων επηρεάζεται και από έμμεσους παράγοντες που σχετίζονται με την υπάρχουσα υποδομή, όπως ο αριθμός των τουριστικών λιμένων, οι υπηρεσίες που παρέχουν και το κόστος αυτών, η ύπαρξη χώρων διαχείμασης, ειδικών χώρων καθέλκυσης και ανέλκυσης κλπ.

Στον κλάδο των σκαφών αναψυχής δραστηριοποιείται σημαντικός αριθμός επιχειρήσεων, συγκριτικά με το μέγεθος της εγχώριας αγοράς, οι οποίες στην πλειοψηφία τους είναι μικρού και μεσαίου μεγέθους. Το αντικείμενο της δραστηριότητάς τους περιλαμβάνει την κατασκευή ή/και εισαγωγή σκαφών αναψυχής, καθώς και άλλες παρεμφερείς δραστηριότητες, όπως η επισκευή και συντήρηση σκαφών, η εμπορία ναυτιλιακών ειδών και μηχανών θαλάσσης κλπ. Ορισμένες από τις κατασκευαστικές επιχειρήσεις σκαφών αναψυχής είναι καθετοποιημένες και συμμετέχουν σε όλα τα στάδια της παραγωγικής διαδικασίας, ενώ αρκετές ειδικεύονται στην κατασκευή συγκεκριμένων μόνο τμημάτων του σκάφους.

Το μέγεθος της εγχώριας αγοράς σκαφών αναψυχής εμφάνισε άνοδο την περίοδο 2002-2007 με μέσο ετήσιο ρυθμό 17,8%. Η σημαντική άνοδος που σημειώθηκε από το 2003 και μετά αποδίδεται, σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου, κυρίως στην κατάργηση του τεκμηρίου για σκάφη αναψυχής έως 10μ. Αντίθετα, μειωμένο κατά 14,8% εμφανίζεται το σύνολο της αγοράς το 2008 σε σχέση με το 2007.

Ειδικότερα κατά κατηγορία, τα πολυεστερικά σκάφη εκτιμάται ότι κατέχουν το 2008 μερίδιο 54% στο σύνολο της εγχώριας αγοράς (σε τεμάχια), με την παραγωγή να καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος της ζήτησης, ενώ τα φουσκωτά σκάφη εκτιμάται ότι κατέχουν μερίδιο 38%, με τη ζήτηση να καλύπτεται κυρίως από εισαγωγές. Η εγχώρια αγορά ιστιοπλοϊκών σκαφών εκτιμάται ότι αντιπροσωπεύει το 2% περίπου της συνολικής αγοράς το 2008, με το σύνολο σχεδόν της αγοράς να καταλαμβάνουν τα εισαγόμενα σκάφη. Τέλος, η εγχώρια αγορά θαλάσσιων jet παρουσίασε μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης 15,1% την περίοδο 2000-2008.

Το σύνολο της αγοράς καλύπτεται από εισαγόμενα προϊόντα, καθώς στη χώρα μας δεν υφίσταται παραγωγή.

Στα σημαντικά προβλήματα του κλάδου περιλαμβάνεται η διάθεση στην εγχώρια αγορά σκαφών που δεν πληρούν πάντοτε τις απαιτούμενες προδιαγραφές καθώς και η έλλειψη θέσεων ελλιμενισμού. Αντίθετα, η ανάπτυξη της εξαγωγικής δραστηριότητας και η κατάκτηση νέων αγορών εξακολουθεί να αποτελεί ευκαιρία για τις περισσότερες επιχειρήσεις του κλάδου.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα