ΙΟΒΕ: Εντονη επιδείνωση του οικονομικού κλίματος

Πλήγμα στην καταναλωτική εμπιστοσύνη
Πέμπτη, 08 Απριλίου 2010 11:32
UPD:11:52

Στις Κατασκευές, η επιδείνωση του δείκτη εκπορεύεται περισσότερο από τις εκτιμήσεις για το επίπεδο προγράμματος εργασιών, όπου ο σχετικός δείκτης καταγράφει έντονη μείωση, πλησιάζοντας τα ιστορικά χαμηλά επίπεδά του.

Ο Δείκτης Οικονομικού Κλίματος στην Ελλάδα υποχώρησε για δεύτερο μήνα κατά 3,2 μονάδες και διαμορφώνεται πλέον στις 69,6 μονάδες, σύμφωνα με την έρευνα οικονομικής συγκυρίας του ΙΟΒΕ.

Η απαισιοδοξία είναι διάχυτη κυρίως στο Λιανικό Εμπόριο και στις Κατασκευές και ηπιότερη στις Υπηρεσίες, ενώ στο χαμηλότερο ιστορικά σημείο είναι και η καταναλωτική εμπιστοσύνη.

Η Βιομηχανία είναι ο μόνος τομέας όπου οι προσδοκίες δεν επιδεινώνονται τον Μάρτιο. Οι δυσοίωνες προβλέψεις για την πορεία της ελληνικής οικονομίας και η αβεβαιότητα εξακολουθούν να χαρακτηρίζουν τις προσδοκίες των επιχειρήσεων και των καταναλωτών.

Τα νέα φορολογικά και λοιπά δημοσιονομικά μέτρα, καίτοι αναγκαία για τη δημοσιονομική προσαρμογή, έχουν επηρεάσει σημαντικά τη ψυχολογία της αγοράς, επισημαίνει το ΙΟΒΕ.

Ως αποτέλεσμα ο δείκτης κινείται στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων δέκα μηνών, αν και εξακολουθεί να βρίσκεται υψηλότερα σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή επίδοση.

Αναλυτικότερα:

στη Βιομηχανία, καταγράφεται σημαντική άνοδος στις προβλέψεις της παραγωγής, η οποία ωστόσο αντισταθμίζεται από αντίστοιχη πτώση των εκτιμήσεων για το τρέχον επίπεδο της ζήτησης και των παραγγελιών. Οι εκτιμήσεις των επιχειρήσεων για τα αποθέματα βελτιώνονται, όμως οριακά.

στις Υπηρεσίες οι εκτιμήσεις τρέχον επίπεδο εργασιών καταγράφουν ελαφρά επιδείνωση, ενώ οι αντίστοιχες για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξη της ζήτησης βελτιώνονται ελαφρά. Ωστόσο, το στοιχείο που συμβάλλει πρωτίστως στην πτώση των προσδοκιών είναι η έντονη πτώση στις προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξη της ζήτησης.

στο Λιανικό Εμπόριο, η υποχώρηση είναι σφοδρή στις εκτιμήσεις για τις τρέχουσες πωλήσεις και τις προβλέψεις για την εξέλιξη της ζήτηση, όπου οι σχετικοί αρνητικοί δείκτες υπερδιπλασιάζονται, με τις εκτιμήσεις για τα αποθέματα να επιδεινώνονται οριακά.

στις Κατασκευές, η επιδείνωση του δείκτη εκπορεύεται περισσότερο από τις εκτιμήσεις για το επίπεδο προγράμματος εργασιών, όπου ο σχετικός δείκτης καταγράφει έντονη μείωση, πλησιάζοντας τα ιστορικά χαμηλά επίπεδά του, και λιγότερο από τις προβλέψεις για την απασχόληση του τομέα, οι οποίες ωστόσο καταγράφουν τη χαμηλότερη τιμή τους από τον προηγούμενο Μάιο.

στην Καταναλωτική Εμπιστοσύνη σημειώνεται ραγδαία επιδείνωση όλων των δεικτών: τόσο οι προβλέψεις των νοικοκυριών για την οικονομική τους κατάσταση, όσο και εκείνες για την οικονομική κατάσταση της χώρας υποχωρούν περί τις 10 μονάδες. Επιπλέον, η πρόθεση των ελληνικών νοικοκυριών για αποταμίευση στο επόμενο 12-μηνο, αλλά και οι προβλέψεις για την ανεργία καταγράφουν επίσης πτωτική πορεία, η οποία ωστόσο φέρνει τους αντίστοιχους δείκτες σε νέα, ιστορικά χαμηλά επίπεδα.

Σε τροχιά ανόδου και πάλι το κλίμα σε ΕΕ και Ευρωζώνη

Ο Δείκτης Οικονομικού Κλίματος τον Μάρτιο επανέρχεται σε ανοδική τροχιά, μετά τη στασιμότητα του περασμένου μήνα και διαμορφώνεται στις 99,6 μονάδες (από 97,4 μονάδες) στην Ευρωπαϊκή Ένωση και τις 97,7 μονάδες (από 95,9 μονάδες) στην Ευρωζώνη, σε επίπεδα που προσεγγίζουν σημαντικά πλέον τους μακροχρόνιους μέσους όρους, απέχοντας ωστόσο ακόμη πολύ από τις προ κρίσης επιδόσεις τους. Στους επιμέρους τομείς, το κλίμα βελτιώνεται στη Βιομηχανία σε ΕΕ και Ευρωζώνη, ανάκαμψη η οποία συμβάλλει περισσότερο από τους άλλους τομείς στη συνολική βελτίωση του κλίματος και εκπορεύεται κυρίως από τη σημαντική αναθέρμανση των σχετικών προσδοκιών στην Γερμανία.

Στις Υπηρεσίες, ο σχετικός δείκτης ανέρχεται κατά 1 μονάδα στην ΕΕ και κατά 2 στην Ευρωζώνη, όπως ακριβώς και στο Λιανικό Εμπόριο. Σήματα ανάκαμψης εκπέμπει και η άνοδος των προσδοκιών στις Κατασκευές, οι οποίες αυξάνονται κατά 2 μονάδες στην ΕΕ και κατά 3 στην Ευρωζώνη, ενώ τέλος, η καταναλωτική εμπιστοσύνη, παραμένει σχεδόν αμετάβλητη και στις δύο ζώνες. Μεταξύ των χωρών, οι προσδοκίες των καταναλωτών διαφέρουν περισσότερο ως προς τη γενική οικονομική κατάσταση και την ανεργία, διαμορφώνοντας, στο σύνολό τους μια συγκρατημένη εικόνα και στις δύο ζώνες.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα