Στην απελευθέρωση του κλάδου των Φορτηγών Δημόσιας Χρήσης προχωρά η κυβέρνηση, στο πλαίσιο των εξαγγελιών της για το άνοιγμα των λεγόμενων κλειστών επαγγελμάτων.
Με το νομοσχέδιο, το οποίο παρουσίασε η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, προωθείται ένα νέο θεσμικό πλαίσιο, το οποίο θα αντικαταστήσει το υπάρχον, που χρονολογείται από 1976.
Μεταξύ άλλων προβλέπεται:
- Απελευθέρωση των εμπορευματικών μεταφορών. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι όποιος επιθυμεί μπορεί, υπό κάποιες προϋποθέσεις, να διεκδικήσει άδεια Φορτηγού Δημόσιας Χρήσης (ΦΔΧ) καθώς, όπως ανέφερε ο υπουργός Δημήτρης Ρέππας, για τη χορήγηση της άδειας δεν θα λαμβάνεται υπόψη η σκοπιμότητα, αλλά η νομιμότητα.
- Ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας για καλύτερες υπηρεσίες σε καλύτερες τιμές.
- Κατάργηση των ορίων του κομίστρου, το οποίο θα καθορίζεται πλέον μεταξύ του μισθωτή και του μεταφορέα.
- Οργάνωση των μεταφορέων στη μορφή επιχειρήσεων. Κάθε επιχείρηση, οι μετοχές της οποίας θα είναι ονομαστικοποιημένες, θα πρέπει να έχει μετοχικό κεφάλαιο τουλάχιστον 9.000 ευρώ και επιπλέον 5.000 ευρώ για κάθε όχημα που διαθέτει.
- Κίνητρα για τον εκσυγχρονισμό και την ανάπτυξη των επιχειρήσεων.
- Στάθμιση της αξίας των υφιστάμενων αδειών.
- Ενοποίηση των μεταφορών, δηλαδή καταργείται ο διαχωρισμός διεθνών και εθνικών μεταφορών.
- Σύσταση εθνικού ηλεκτρονικού μητρώου μεταφορικών εταιρειών.
- Δημιουργία Κωδικού Οδικής Ασφάλειας, το οποίο θα είναι ένα τέλος,(έσοδο για το κράτος) που θα διατίθεται για έργα υποδομών στο μεταφορικό έργο.
- Υποχρεωτική ασφάλιση των εμπορευμάτων από το μεταφορέα.
- Περιβαλλοντικά κριτήρια, καθώς οι κινητήρες θα πρέπει να είναι τουλάχιστον euro 4 και πάνω.
- Σύσταση Εθνικής Επιτροπής Οδικών Μεταφορών.
Πιο αναλυτικά, όπως διευκρίνισε ο κ. Ρέππας, με το νέο θεσμικό πλαίσιο παρέχεται η δυνατότητα σε εθνικούς μεταφορείς να αναλαμβάνουν έργο και στο εξωτερικό και αντίστροφα στους διεθνείς μεταφορείς να εργάζονται και σε εθνικό επίπεδο.
Οι νεοεισερχόμενοι στο επάγγελμα θα πρέπει να είναι αξιόπιστοι, να έχουν κάποια οικονομική επιφάνεια, να έχουν επαγγελματική κατάρτιση και φυσικά απαραίτητη προϋπόθεση είναι η ένταξή τους σε κάποια εταιρεία. Επίσης οι άδειες που θα τους χορηγηθούν δεν μπορούν να πουληθούν για τουλάχιστον την επόμενη πενταετία.
Σε ό,τι αφορά τους υπάρχοντες μεταφορείς, θα υπάρξει μια πενταετής περίοδος προσαρμογής στα νέα δεδομένα. Στο σημείο αυτό ο κ. Ρέππας τόνισε ότι η Πολιτεία παρέχει τη δυνατότητα σε κάθε πολίτη ενταχθεί στο συγκεκριμένο επάγγελμα, αλλά παράλληλα θα στηρίξει και αυτούς που ήδη δραστηριοποιούνται στο χώρο αυτό.
Τέλος, γνωστοποίησε πως το νομοσχέδιο αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή εντός του Μαΐου. Σήμερα αναρτάται στο διαδίκτυο, προκειμένου οι ενδιαφερόμενοι και όποιος άλλος θέλει να καταθέσουν τις απόψεις, τις παρατηρήσεις και τις ενστάσεις τους.
Σημειώνεται πως όπως ανέφερε ο κ. Ρέππας, ο κλάδος των εμπορευματικών μεταφορών είναι από τους πλέον σημαντικούς και νευραλγικούς, καθώς έχει ετήσιο τζίρο περίπου 17,5 δις ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο 7% του ΑΕΠ. Στο χώρο αυτό υπάρχουν 33.000 αυτοκίνητα διαφόρων κατηγοριών, απασχολεί πάνω από 110.000 πολίτες και συνδέει την παραγωγή με την κατανάλωση.
Δημόσια διαβούλευση
Ξεκινά σήμερα η δημόσια διαβούλευση για το νέο θεσμικό πλαίσιο οδικών εμπορευματικών μεταφορών.
Τα βασικά σημεία του νέου θεσμικού πλαισίου είναι:
1. Απελευθέρωση αριθμού χορηγούμενων αδειών φορτηγών Δ.Χ.
2. Ενίσχυση του ανταγωνισμού
3. Οργάνωση των μεταφορέων σε μεταφορικές εταιρείες
4. Παροχή κινήτρων για εκσυγχρονισμό και ανάπτυξη
5. Στάθμιση αξίας αδειών
6. Ενοποίηση νομοθεσίας για διεθνείς, εθνικές και νομαρχιακές μεταφορές
Η δημόσια διαβούλευση θα διαρκέσει μέχρι τη Δευτέρα 3 Μαΐου 2010. Το σχέδιο νόμου για τις «Οδικές Εμπορευματικές Μεταφορές» έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του Υπουργείου www.yme.gr και στο www.opengov.gr .
ΝΔ
Σε δήλωσή του ο αρμόδιος τομεάρχης της ΝΔ Σταύρος Καλαφάτης σημείωσε πως η νομοθετική παρέμβαση της κυβέρνησης θα μπορούσε να είναι μια μεγάλη ευκαιρία, μια τομή σε ένα νευραλγικό τομέα, που έχει άμεση επίπτωση στην ανάπτυξη, στην οικονομία, στο περιβάλλον.
Πρόσθεσε πως για τη ΝΔ υπάρχουν βασικές αρχές, στο πλαίσιο των οποίων θα πρέπει να εκπονηθεί και να εφαρμοστεί μια συγκεκριμένη πολιτική στις οδικές εμπορευματικές μεταφορές:
• Χάραξη εθνικής στρατηγικής μεταφορών, μέρος της οποίας θα αποτελεί η συγκεκριμένη πολιτική οδικών μεταφορών.
• Ένταξη της συγκεκριμένης πολιτικής σε ένα σχεδιασμό συνδυασμένων μεταφορών, με αξιοποίηση του σιδηρόδρομου, των λιμένων και των θαλάσσιων μεταφορών, τη δημιουργία και τη λειτουργία εμπορευματικών κέντρων.
• Αναδιοργάνωση του κλάδου των μεταφορών με έμφαση στην ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών.
• Εκσυγχρονισμός της διαδικασίας χορήγησης αδειών στο πλαίσιο του ανοίγματος της αγοράς.
• Θεσμοθέτηση και προάσπιση κανόνων που προάγουν την υγιή επιχειρηματικότητα και ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα.
• Διασφάλιση αποτελεσματικού ελέγχου από υπάρχοντες ή νέους μηχανισμούς που να προστατεύουν τους νομίμως λειτουργούντες επαγγελματίες, να περιορίζουν τη δράση εκείνων που παραβαίνουν τη νομοθεσία
• Ενίσχυση και θωράκιση μηχανισμών είσπραξης προστίμων από παράνομες εσωτερικές μεταφορές, οι οποίες -εκτός των άλλων- ενισχύουν και τον αθέμιτο ανταγωνισμό.
• Προαγωγή της ανάπτυξης του κλάδου, προκειμένου οι μεταφορικές εταιρίες να πετύχουν οικονομίες κλίμακος, να αξιοποιήσουν σε βέλτιστο βαθμό τη μεταφορική ικανότητα, να αξιοποιήσουν ειδικευμένο προσωπικό και να καταστούν εν τέλει ανταγωνιστικές.
• Καταπολέμηση της γραφειοκρατίας, ενίσχυση της αποκέντρωσης και θωράκιση της διαφάνειας, αναφορικά με την χορήγηση αδειών, και εν γένει τη λειτουργία του κρατικού μηχανισμού.
• Θέσπιση κινήτρων και αντικινήτρων που ως στόχο θα έχουν την προστασία του περιβάλλοντος και την υλοποίηση «τοις πράγμασι» των πράσινων μεταφορών.
• Σεβασμό στους εθνικούς και διεθνείς κανόνες ασφαλείας, που ισχύουν στον τομέα των μεταφορών.
• Αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών για την καλύτερη λειτουργία και ανάπτυξη του τομέα των οδικών μεταφορών.
naftemporiki.gr με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ