Προς νέα ευρωπαραπομπή για τις προμήθειες των νοσοκομείων

Παραπομπή και για τα δικαιώματα των μετόχων
Πέμπτη, 24 Ιουνίου 2010 14:32
UPD:16:37

Τη συμμόρφωση της Ελλάδας με την απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου όσον αφορά τις προμήθειες των δημόσιων νοσοκομείων ζήτησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, απειλώντας με νέα παραπομπή στο Δικαστήριο, ζητώντας αυτή τη φορά να επιβληθεί στις ελληνικές αρχές η πληρωμή κατ' αποκοπήν ποσού ή προστίμου.

Τη συμμόρφωση της Ελλάδας με την απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου όσον αφορά τις προμήθειες των δημόσιων νοσοκομείων ζήτησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, απειλώντας με νέα παραπομπή στο Δικαστήριο, ζητώντας αυτή τη φορά να επιβληθεί στις ελληνικές αρχές η πληρωμή κατ' αποκοπήν ποσού ή προστίμου.

Η Επιτροπή παρέπεμψε επίσης τις ελληνικές αρχές στο Δικαστήριο της ΕΕ λόγω της απευθείας σύναψης σύμβασης παροχής δημοσίων υπηρεσιών για τη διαχείριση επικίνδυνων ιατρικών αποβλήτων στην Αττική χωρίς προηγούμενη δημοσίευση προκήρυξης διαγωνισμού σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ για τις δημόσιες συμβάσεις.

ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ
H εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Σαντάλ Χιούζ για τις 2 νέες ευρωπαραπομπές της Ελλάδας

H εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Σαντάλ Χιούζ για τις 2 νέες ευρωπαραπομπές της Ελλάδας

Πιο αναλυτικά:

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενήργησε με στόχο να εξασφαλίσει την τήρηση, από την Ελλάδα, των κοινών κανόνων περί δημοσίων συμβάσεων, δηλαδή των κανόνων που αφορούν τη δαπάνη του δημόσιου χρήματος από τις δημόσιες αρχές. Η Επιτροπή ζήτησε επίσημα από την Ελλάδα να συμμορφωθεί με την απόφαση που εξέδωσε το Δικαστήριο της ΕΕ το 2009 (υπόθεση C-489/06). Το Δικαστήριο απεφάνθη ότι η Ελλάδα παρέβη τις υποχρεώσεις που υπέχει δυνάμει των κοινών κανόνων της ΕΕ για την εναρμόνιση καθώς και δυνάμει των οδηγιών για τις δημόσιες συμβάσεις, απορρίπτοντας προσφορές προμηθευτών ιατρικού εξοπλισμού που φέρουν τη σήμανση CE.

Κατόπιν τούτου, η Κομισιόν εκτιμά ότι η Ελλάδα δεν έλαβε τα απαραίτητα μέτρα για τη συμμόρφωση προς την απόφαση του Δικαστηρίου καθώς πολλά ελληνικά δημόσια νοσοκομεία εξακολουθούν να απορρίπτουν προσφορές από τους προαναφερόμενους προμηθευτές και εφόσον δεν διαπιστώσει συμμόρφωση προς την εν λόγω απόφαση, μπορεί να παραπέμψει την υπόθεση για δεύτερη φορά στο Δικαστήριο και να ζητήσει από αυτό να επιβάλει στις ελληνικές αρχές την πληρωμή κατ' αποκοπήν ποσού ή προστίμου.

Η Επιτροπή παρέπεμψε επίσης τις ελληνικές αρχές στο Δικαστήριο της ΕΕ λόγω της απευθείας σύναψης σύμβασης παροχής δημοσίων υπηρεσιών για τη διαχείριση επικίνδυνων ιατρικών αποβλήτων στην Αττική χωρίς προηγούμενη δημοσίευση προκήρυξης διαγωνισμού σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ για τις δημόσιες συμβάσεις.

Στόχος της εν λόγω κοινοτικής νομοθεσίας

Η νομοθεσία για τις δημόσιες συμβάσεις διέπει τον τρόπο με τον οποίο οι δημόσιες αρχές δαπανούν το δημόσιο χρήμα. Η εν λόγω νομοθεσία καλύπτει οιαδήποτε αγορά, που μπορεί να ποικίλλει από την αγορά καφέ έως την αγορά πληροφορικών συστημάτων, μονάδων επεξεργασίας λυμάτων, ναυπηγικών κατασκευών ή παροχής συμβουλών. Η συνολική αξία των δημοσίων συμβάσεων στην ΕΕ εκτιμάται σε περίπου 17% του ΑΕΠ της Ένωσης. Οι ανοιχτές και διαφανείς διαδικασίες διαγωνισμού, που προβλέπονται από τη νομοθεσία της ΕΕ για τις δημόσιες συμβάσεις, σημαίνουν περισσότερο ανταγωνισμό, ισχυρότερη διασφάλιση κατά της διαφθοράς και καλύτερες υπηρεσίες και οικονομική αποδοτικότητα για τους φορολογουμένους.

Πώς η Ελλάδα παραβαίνει την εν λόγω νομοθεσία και γιατί αυτό συνιστά πλήγμα για τους πολίτες και/ή τις επιχειρήσεις;

Ιατρικός εξοπλισμός

Το 2003 καταγγέλθηκε στην Επιτροπή ότι πολλά δημόσια νοσοκομεία στην Ελλάδα απορρίπτουν προσφορές από προμηθευτές ιατρικού εξοπλισμού που φέρουν την σήμανση πιστοποίησης CE, όπως για ιατρικά γάντια και νήματα που χρησιμοποιούνται στις εγχειρήσεις. Η σήμανση CE αποτελεί υποχρεωτικό σήμα συμμόρφωσης για πολλά προϊόντα τα οποία διατίθενται στην εσωτερική αγορά της ΕΕ και πιστοποιεί ότι ένα προϊόν πληροί τις απαιτήσεις της ΕΕ όσον αφορά την ασφάλεια και την υγεία του καταναλωτή, ή τις περιβαλλοντικές απαιτήσεις. Η σήμανση CE είναι ιδιαιτέρως σημαντική για τον ιατρικό εξοπλισμό, καθώς οι κοινές προδιαγραφές εγγυώνται την ασφάλεια και την προστασία της υγείας των ασθενών και των χρηστών του ιατρικού εξοπλισμού καθώς και την ελεύθερη κυκλοφορία του σε όλη την ΕΕ. Τα κράτη μέλη μπορούν να εμποδίσουν τη χρησιμοποίηση ή τη διάθεση ιατρικού εξοπλισμού στην εσωτερική τους αγορά μόνον υπό αυστηρές προϋποθέσεις, όπως είναι η εικαζόμενη παραποίηση ή τυχόν αμφιβολίες όσον αφορά την ασφάλεια της δημόσιας υγείας.

Η Επιτροπή διαπίστωσε ότι οι τεχνικές προδιαγραφές στην προκήρυξη του διαγωνισμού ήταν μεροληπτικού χαρακτήρα και δημιουργούσαν διακρίσεις, αποκλείοντας, στην πράξη, οιονδήποτε προμηθευτή ιατρικού εξοπλισμού που φέρει τη σήμανση CE να συμμετέχει σε ανταγωνιστική διαδικασία προσφορών για την προμήθεια πολλών ελληνικών δημόσιων νοσοκομείων. Επιπλέον, η Επιτροπή διαπίστωσε ότι, ως αποτέλεσμα των προαναφερομένων, τα ελληνικά δημόσια νοσοκομεία δεν έλαβαν, πιθανότατα, την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά, με αποτέλεσμα τη σπατάλη χρημάτων των φορολογουμένων. Το ελληνικό ταμείο υγειονομικής ασφάλισης επιστρέφει τα έξοδα από την αγορά του ιατρικού εξοπλισμού. Το 2009 το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης έκανε δεκτή τη θέση της Επιτροπής, αλλά η Ελλάδα δεν έχει ακόμη λάβει τα ενδεδειγμένα μέτρα για τη συμμόρφωσή της με την εν λόγω απόφαση.

Βάσει του άρθρου 260 της συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τα κράτη μέλη οφείλουν να λαμβάνουν τα αναγκαία μέτρα για την εκτέλεση των αποφάσεων του Δικαστηρίου. Το αίτημα της Επιτροπής λαμβάνει τη μορφή συμπληρωματικής προειδοποιητικής επιστολής σύμφωνα με το άρθρο 260 της συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σε περίπτωση που οι ελληνικές αρχές δεν συμμορφωθούν εντός δύο μηνών, η Επιτροπή μπορεί να παραπέμψει την υπόθεση στο Δικαστήριο αιτούμενη την επιβολή πληρωμής κατΆ αποκοπήν ποσού ή προστίμου στην Ελλάδα.

Αττική – σύμβαση για τη διαχείριση των ιατρικών αποβλήτων

Τον Νοέμβριο του 2008 η εθνική επιτροπή προμηθειών υγείας ανέθεσε απευθείας σύμβαση παροχής υπηρεσιών για τη διαχείριση επικίνδυνων ιατρικών αποβλήτων κατόπιν διαδικασίας διαπραγμάτευσης. Από τον επιλεχθέντα ανάδοχο ζητείται η διαχείριση ιατρικών αποβλήτων, όπως αίματος, μολυσμένων βελόνων, νυστεριών και άλλων κοπτερών εργαλείων, προερχομένων από νοσοκομεία της περιφερειακής υγειονομικής υπηρεσίας Αττικής. Δεν προκηρύχθηκε προηγουμένως διαγωνισμός. Η συνολική αξία της σύμβασης εκτιμάται ότι ανέρχεται σε 2,2 εκατ. ευρώ.

Κατόπιν καταγγελίας που έλαβε η Επιτροπή, οι υπηρεσίες της διαπίστωσαν ότι η προαναφερόμενη επιτροπή έπρεπε να είχε συνάψει τη σύμβαση κατόπιν προκήρυξης διαγωνισμού, σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ για τις δημόσιες συμβάσεις.

Όπως επισημαίνεται, μη δημοσιεύοντας την προκήρυξη της σύμβασης και μη ακολουθώντας τις διαφανείς διαδικασίες μιας ανοιχτής ή κλειστής διαδικασίας, οι ελληνικές αρχές απέκλεισαν άλλους υποψήφιους προμηθευτές από τη συμμετοχή σε ανταγωνιστική διαδικασία προσφορών.

Επιπλέον, η υιοθέτηση διαδικασίας διαπραγμάτευσης, δίχως προηγούμενη προκήρυξη διαγωνισμού, δεν επέτρεψε να αναπτυχθούν συνθήκες πραγματικού ανταγωνισμού ή διαφάνειας και ενδεχομένως να οδήγησε σε σπατάλη των χρημάτων των φορολογουμένων.

Καθώς η Επιτροπή δεν έλαβε επίσημη απάντηση στην προειδοποιητική επιστολή και στη συνακόλουθη αιτιολογημένη γνώμη που έστειλε στις ελληνικές αρχές, παραπέμπει, πλέον, την Ελλάδα στο Δικαστήριο της ΕΕ σύμφωνα με το άρθρο 258 της συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Περισσότερες πληροφορίες http://ec.europa.eu/internal_market/publicprocurement/index_en.htm

Παραπομπή και για τα δικαιώματα των μετόχων

Η Κομισιόν παρέπεμψε τη χώρα μας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο και για την εκπρόθεσμη εφαρμογή της οδηγίας για τα δικαιώματα των μετόχων.

Με την οδηγία αυτή καθιερώνονται ελάχιστοι όροι που διασφαλίζουν ότι οι μέτοχοι εταιρειών των οποίων οι μετοχές είναι εισηγμένες σε ρυθμιζόμενη αγορά της ΕΕ έχουν έγκαιρη πρόσβαση στις σχετικές πληροφορίες πριν από τη γενική συνέλευση και μπορούν με απλά μέσα να συμμετέχουν σε ψηφοφορία εξ αποστάσεως. Σημαντικά στοιχεία προς τούτο είναι η δημοσίευση εγγράφων στο διαδίκτυο καθώς και η διευκόλυνση της ψήφου μέσω πληρεξουσίου και η ηλεκτρονική συμμετοχή.

Η οδηγία καταργεί επίσης τη δέσμευση μετοχών και εισάγει ελάχιστα πρότυπα για τα δικαιώματα διατύπωσης ερωτήσεων, για την προσθήκη θεμάτων στην ημερήσια διάταξη της γενικής συνέλευσης και για την κατάθεση σχεδίων απόφασης.

Σύμφωνα με την Επιτροπή, παρόλο που 19 κράτη μέλη έχουν ήδη προχωρήσει σε πλήρη εφαρμογή της οδηγίας, παραμένουν οκτώ κράτη μέλη (Βέλγιο, Κύπρος, Ελλάδα, Ισπανία, Γαλλία, Λουξεμβούργο, Κάτω Χώρες και Σουηδία), τα οποία οφείλουν ακόμη να θέσουν σε εφαρμογή μερικές ή και όλες τις διατάξεις της εν λόγω οδηγίας.

Η πλημμελής εφαρμογή των διατάξεων της οδηγίας συνεπάγεται για τους μετόχους στα εν λόγω κράτη μέλη ότι δεν απολαμβάνουν τα ίδια δικαιώματα όπως αλλού στην Ευρώπη, και να στερούνται των εκ της οδηγίας δικαιωμάτων τους, όταν επενδύουν σε εταιρείες εισηγμένες στο Χρηματιστήριο. Η προθεσμία για τη θέση σε εφαρμογή της οδηγίας έληγε την 3η Αυγούστου 2009.

... και για τους σιδηροδρομους

Εξάλλου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να προσφύγει κατά 13 κρατών μελών -μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα- στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για μη ορθή εφαρμογή διαφόρων τμημάτων της βασικής νομοθεσίας για το άνοιγμα της αγοράς σιδηροδρόμων της ΕΕ στον ανταγωνισμό, γνωστή ως «πρώτη δέσμη μέτρων για τους σιδηροδρόμους» (οδηγίες 91/440/ΕΟΚ και 2001/14/ΕΚ).

Η Κομισιόν κάνει λόγο για σοβαρά προβλήματα όσον αφορά το άνοιγμα των σιδηροδρομικών αγορών στον ανταγωνισμό, επισημαίνοντας ότι η μη εφαρμογή των εν λόγω μέτρων ελευθέρωσης της αγοράς σιδηροδρόμων αφαιρεί από τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις τη δυνατότητα παροχής υπηρεσιών σε άλλα κράτη μέλη και στερεί από τους καταναλωτές τη δυνατότητα μεγαλύτερης επιλογής ανταγωνιστικών σιδηροδρομικών δρομολογίων.

Μετά από λεπτομερείς έρευνες σχετικά με την εφαρμογή σε κάθε κράτος μέλος, η Επιτροπή κίνησε διαδικασίες παράβασης τον Ιούνιο 2008 σε 24 κράτη μέλη. Ως επακόλουθο των τροποποιήσεων που πραγματοποίησαν ορισμένα κράτη μέλη στην εθνική νομοθεσία τους προκειμένου να συμμορφωθούν με τη νομοθεσία της ΕΕ όσον αφορά ορισμένα θέματα, η Επιτροπή διαβίβασε αιτιολογημένες γνώμες σε 21 κράτη μέλη τον Οκτώβριο του 2009 για τις υπόλοιπες παραβιάσεις.

Μετά από ανάλυση των απαντήσεων των κρατών μελών στις αιτιολογημένες γνώμες, η Επιτροπή αποφάσισε σήμερα να προσφύγει κατά 13 κρατών μελών στο Δικαστήριο τα οποία δεν εφαρμόζουν ακόμη ορθά τους κανόνες της ΕΕ.

Όσον αφορά τα υπόλοιπα κράτη μέλη στα οποία η Επιτροπή διαβίβασε αιτιολογημένες γνώμες, συνεχίζεται η διαδικασία διαβίβασης διευκρινίσεων προκειμένου να αποφασιστεί εάν είναι αναγκαία η προσφυγή στο Δικαστήριο.

Τα κράτη μέλη που παραπέμφθηκαν στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο παραβίαζαν τη σχετική νομοθεσία της ΕΕ με διάφορους τρόπους, κατά τη γνώμη της Επιτροπής, ο συχνότερος από τους οποίους είναι ότι δεν εξασφαλίζεται επαρκής ανεξαρτησία του διαχειριστή των σιδηροδρομικών υποδομών ή δεν εφαρμόζονται ορθά οι διατάξεις σχετικά με τη χρέωση της πρόσβασης στις σιδηροδρομικές υποδομές και/ή δεν έχει δημιουργηθεί ανεξάρτητος ρυθμιστικός φορέας.

Αιτιολογημένη γνώμη για τις υπηρεσίες

Η Επιτροπή απέστειλε αιτιολογημένη γνώμη, που είναι το δεύτερο στάδιο της προδικαστικής διαδικασίας, σε δώδεκα κράτη-μέλη, μεταξύ των οποίων και στην Ελλάδα, ζητώντας να διασφαλίσουν την επιτάχυνση των εργασιών σε ό,τι αφορά την ολοκλήρωση της εφαρμογής της κοινοτικής οδηγίας για τις υπηρεσίες.

Η συγκεκριμένη οδηγία ( 2006/123/ΕΚ) εκδόθηκε στο τέλος του 2006 και έπρεπε να έχει εφαρμοστεί από όλες τις χώρες της ΕΕ έως τις 28 Δεκεμβρίου 2009. Το πεδίο εφαρμογής της καλύπτει ένα ευρύ φάσμα οικονομικών δραστηριοτήτων, όπως τις υπηρεσίες λιανικής, κατασκευών, τουρισμού και τις υπηρεσίες πολλών νομοθετικώς κατοχυρωμένων επαγγελμάτων, που αντιπροσωπεύουν περίπου το 40% του ΑΕΠ και των θέσεων απασχόλησης στην ΕΕ. Η οδηγία υποχρεώνει τα κράτη-μέλη να εφαρμόσουν ένα φιλόδοξο πρόγραμμα μεταρρύθμισης, συνδυάζοντας την άρση αδικαιολόγητων κανονιστικών φραγμών και τη διοικητική απλούστευση και, σύμφωνα με την Επιτροπή, αναμένεται να συμβάλει σημαντικά στην προώθηση της ανάπτυξης και της δημιουργίας θέσεων απασχόλησης.

Σύμφωνα με την Κομισιόν, τα δώδεκα-κράτη μέλη που δεν έχουν ακόμη κοινοποιήσει στην Επιτροπή τη θέσπιση όλων των ρυθμιστικών τροποποιήσεων που απαιτούνται από την οδηγία είναι η Αυστρία, το Βέλγιο, η Κύπρος, η Γαλλία, η Γερμανία, η Ελλάδα, η Ιρλανδία, το Λουξεμβούργο, η Πορτογαλία, η Ρουμανία, η Σλοβενία και η Μεγάλη Βρετανία.

Να επικαιροποιηθούν οι εθνικές ρυθμίσεις για τις ραδιοτηλεοπτικές εκπομπές

Επιπρόσθετα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζήτησε από την Ελλάδα και άλλα 11 κράτη μέλη (Αυστρία, Κύπρος, Εσθονία,, Φινλανδία, Ουγγαρία, Λιθουανία, Λουξεμβούργο, Λετονία, Πολωνία, Πορτογαλία και Σλοβενία) να επικαιροποιήσουν επειγόντως τις εθνικές τους ρυθμίσεις για τις ραδιοτηλεοπτικές εκπομπές, προκειμένου να συμμορφωθούν με τις διατάξεις της οδηγίας για τις «υπηρεσίες οπτικοακουστικών μέσων επικοινωνίας» (ΥΟΑΜΕ).

Η οδηγία ΥΟΑΜΕ επικαιροποιεί τους κανόνες της ΕΕ για τις ραδιοτηλεοπτικές εκπομπές για να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις της ψηφιακής εποχής και δημιουργεί κανόνες για τη χρήση υπηρεσιών όπως η τηλεόραση μέσω διαδικτύου, το βίντεο κατά παραγγελία και η κινητή τηλεόραση, ώστε να εξασφαλίσει καλύτερη νομική προστασία για τους ευρωπαίους τηλεθεατές.

Τα κράτη μέλη έπρεπε να είχαν εφαρμόσει την οδηγία, με τροποποίηση των εθνικών νομοθεσιών τους, έως το τέλος του 2009. Μέχρι σήμερα τα 12 κράτη μέλη είτε δεν έχουν εφαρμόσει όλους τους κανόνες είτε δεν έχουν ακόμα ενημερώσει επίσημα την Επιτροπή ότι οι κανόνες είναι σε ισχύ, όπως είχαν υποχρέωση να κάνουν. Συνεπώς, η Επιτροπή αποφάσισε να απευθύνει αιτιολογημένες γνώμες στα εν λόγω κράτη μέλη. Εάν δεν ενημερώσουν την Επιτροπή εντός δύο μηνών σχετικά με τα μέτρα που έλαβαν για την πλήρη εφαρμογή της οδηγίας, η Επιτροπή ενδέχεται να τα παραπέμψει στο Δικαστήριο της ΕΕ.

Όπως σημειώνεται στη σχετική ανακοίνωση, η οδηγία ΥΟΑΜΕ ενισχύει την τηλεοπτική και οπτικοακουστική βιομηχανία της Ευρώπης με τη μείωση των κανονιστικών ρυθμίσεων και τη δημιουργία ισοδύναμων όρων ανταγωνισμού για τις διασυνοριακές υπηρεσίες οπτικοακουστικών μέσων επικοινωνίας διατηρώντας υψηλά επίπεδα προστασίας των καταναλωτών. Εξασφαλίζει ότι οι κανόνες για την προστασία των ανηλίκων και την καταπολέμηση των πράξεων μίσους λόγω διαφορών φυλής, φύλου, θρησκείας ή ιθαγένειας, ισχύουν για όλες τις οπτικοακουστικές εκπομπές (μέσω σταθερών, κινητών ή δορυφορικών δικτύων, συμπεριλαμβανομένων των παρεχόμενων κατά παραγγελία). Επιτρέπει επίσης στα κράτη μέλη να χορηγούν άδειες για καινοτόμους τρόπους διαφήμισης όπως η διαφήμιση με διαίρεση της οθόνης ή η τοποθέτηση προϊόντων που παρέχουν στους παραγωγούς και στους παρόχους τηλεοπτικών προγραμμάτων πρόσβαση σε νέες μορφές χρηματοδότησης. Επίσης, με την κατάργηση των κανόνων για την επιβολή εικοσάλεπτης χρονικής περιόδου εκπομπής μεταξύ διαφημιστικών διαλειμμάτων, οι ραδιοτηλεοπτικοί φορείς διαθέτουν μεγαλύτερη ευελιξία στον προγραμματισμό τους.

Τα κράτη μέλη της ΕΕ έπρεπε να είχαν ενσωματώσει την οδηγία ΥΟΑΜΕ στην εθνική νομοθεσία τους μέχρι τις 19 Δεκεμβρίου 2009, αλλά μόνο τρεις χώρες (Βέλγιο, Ρουμανία και Σλοβακία) είχαν κοινοποιήσει στην Επιτροπή την πλήρη ενσωμάτωσή της μέχρι αυτήν την ημερομηνία (βλ. IP/09/1983). Τον Ιανουάριο του 2010 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απέστειλε αιτήματα για πληροφορίες υπό μορφή προειδοποιητικών επιστολών, που είναι το πρώτο στάδιο της διαδικασίας επί παραβάσει, σε 23 κράτη μέλη. Στο μεταξύ 12 από αυτά τα κράτη μέλη ενημέρωσαν την Επιτροπή ότι είχαν τροποποιήσει τις εθνικές κανονιστικές ρυθμίσεις τους, προκειμένου να συμμορφωθούν με την οδηγία (Βουλγαρία, Τσεχική Δημοκρατία, Δανία, Γαλλία, Γερμανία, Ιρλανδία, Ιταλία, Μάλτα, Κάτω Χώρες, Ισπανία, Σουηδία και Ηνωμένο Βασίλειο) .

Προθεσμία για τα αιωρούμενα σωματίδια

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κάλεσε επίσης την Ελλάδα να εφαρμόσει πλήρως τη νομοθεσία της Ε.Ε. για την ποιότητα του αέρα όσον αφορά τα αιωρούμενα σωματίδια.

Όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση, η Ελλάδα, η Ρουμανία και το Βέλγιο δεν έχουν κατορθώσει μέχρι σήμερα να ρυθμίσουν το πρόβλημα των υπερβολικών εκπομπών των μικροσκοπικών αιωρούμενων σωματιδίων που είναι γνωστά ως ΑΣ10 [PM10].

Τα εν λόγω κράτη μέλη έχουν δύο μήνες στη διάθεσή τους για να συμμορφωθούν προς τις ως άνω υποδείξεις , που έχουν διατυπωθεί με τη μορφή αιτιολογημένων γνωμών στο πλαίσιο διαδικασιών παράβασης, διαφορετικά η Επιτροπή ενδέχεται να τα παραπέμψει στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.

Βάσει της οδηγίας 2008/50/ΕΚ τα κράτη μέλη είχαν την υποχρέωση να εξασφαλίσουν μέχρι το 2005 την τήρηση ορισμένων οριακών τιμών για τα ΑΣ10. Τα εν λόγω όρια επιβάλλουν ετήσια τιμή συγκέντρωσης (40 μg/m3) και ημερήσια τιμή συγκέντρωσης (50 μg/m3), των οποίων απαγορεύεται η υπέρβαση περισσότερο από 35 φορές ανά ημερολογιακό έτος.

Οι διάφορες χώρες δύνανται να υποβάλλουν αίτηση εξαίρεσης από τις οριακές τιμές για τα ΑΣ10 μέχρι τον Ιουνίου του 2011, αλλά οι εν λόγω εξαιρέσεις υπόκεινται σε μια σειρά προϋποθέσεων. Τα κράτη μέλη οφείλουν να αποδείξουν ότι έχουν λάβει τα απαραίτητα μέτρα για να συμμορφωθούν μέχρι την εκπνοή της προβλεπόμενης προθεσμίας παράτασης καθώς και ότι εφαρμόζουν σχέδιο για την ποιότητα του αέρα στο οποίο καθορίζονται οι αντίστοιχες ενέργειες για την αντιμετώπιση της ρύπανσης σε κάθε ζώνη όπου ελέγχεται η ποιότητα του αέρα.

Από τις πληροφορίες που διαθέτει η Επιτροπή προκύπτει ότι από το 2005 οι οριακές τιμές για τα ΑΣ10 δεν έχουν τηρηθεί σε πολλές ζώνες στο Βέλγιο και την Ελλάδα. Μολονότι και τα δύο αυτά κράτη μέλη υπέβαλαν αίτηση παράτασης, η Επιτροπή θεώρησε ότι δεν πληρούσαν τις σχετικές προϋποθέσεις.

Μετά από την κίνηση διαδικασίας παράβασης η Ρουμανία υπέβαλε αίτηση εξαίρεσης η οποία εξακολουθεί να τελεί υπό εξέταση εκ μέρους της Επιτροπής. Δεδομένου ότι πολλές από τις περιοχές στις οποίες σημειώθηκαν υπερβάσεις των οριακών τιμών για τα ΑΣ10 δεν καλύπτονταν από την ως άνω αίτηση, η Επιτροπή αποφάσισε να απευθύνει αιτιολογημένη γνώμη στη Ρουμανία.

Ιστότοπος στον οποίον αναφέρονται οι παρατάσεις των αντίστοιχων προθεσμιών:

http://ec.europa.eu/environment/air/quality/legislation/time_extensions.htm



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα