Περαιτέρω επιδείνωση παρουσίασαν οι επιχειρησιακές συνθήκες του ελληνικού μεταποιητικού τομέα στο τέλος του δεύτερου τριμήνου, με τον εποχικά προσαρμοσμένο Δείκτη Υπευθύνων Προμηθειών (PMI) της Markit για τη μεταποίηση στην Ελλάδα να παραμένει κάτω από τις 50 μονάδες.
Συγκεκριμένα, όπως ανακοινώθηκε σήμερα, ο δείκτης διαμορφώθηκε τον Ιούνιο στις 42,2 μονάδες, καταγράφοντας ωστόσο μικρή άνοδο τις 41,8 μονάδες του Μαΐου.
Οι περαιτέρω απότομες μειώσεις στις νέες εργασίες, την παραγωγή και την απασχόληση ήταν οι κύριοι παράγοντες της εξασθενημένης τιμής του δείκτη PMI, υπογραμμίζει η Markit στην ανακοίνωσή της.
Οι νέες παραγγελίες που έλαβαν οι Έλληνες κατασκευαστές μειώθηκαν για εικοστή φορά στο διάστημα των τελευταίων 21 μηνών τον Ιούνιο. Παρότι ο ρυθμός συρρίκνωσης ήταν και μάλιστα ταχύτερος από το μέσο όρο σε διάστημα δώδεκα μηνών. Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, τόσο η εγχώρια ζήτηση όσο και η ζήτηση από το εξωτερικό μειώθηκαν κατά τη διάρκεια του μήνα, παρόλο που η αύξηση των νέων πωλήσεων στο εξωτερικό ήταν βραδύτερη από εκείνη που καταγράφηκε για το σύνολο των νέων εργασιών.
Όπως σημειώνει η Markit, ορισμένες εταιρείες επικέντρωσαν τις προσπάθειές τους στην αποπεράτωση των αδιεκπεραίωτων εργασιών καθώς οι νέες παραγγελίες υποχώρησαν τον Ιούνιο, με αποτέλεσμα οι ανεκτέλεστες εργασίες να μειωθούν με ουσιαστικό ρυθμό. Ωστόσο, το γεγονός αυτό δεν ήταν επαρκές για να υποστηρίξει τα επίπεδα παραγωγής, τα οποία εξακολούθησαν να μειώνονται με απότομο ρυθμό. Η πρόσφατη μείωση της δραστηριότητας του μεταποιητικού τομέα ήταν η πιο σημαντική που έχει καταγραφεί σε διάστημα δεκατεσσάρων μηνών.
Οι Έλληνες κατασκευαστές, με σκοπό να περιορίσουν το κόστος, καθώς οι λειτουργικές συνθήκες επιδεινώθηκαν και η ζήτηση της αγοράς παρέμεινε χαμηλή, αναδιοργάνωσαν το εργατικό δυναμικό τους και μείωσαν τόσο τα αποθέματα προμηθειών όσο και τα αποθέματα ετοίμων προϊόντων. Το γεγονός αυτό, υπογραμμίζει η Markit, είχε ως αποτέλεσμα ο ρυθμός μείωσης των θέσεων εργασίας να επιταχυνθεί ελαφρά, ενώ τόσο τα αποθέματα προμηθειών όσο και τα αποθέματα ετοίμων προϊόντων μειώθηκαν απότομα.
Η αγοραστική δραστηριότητα μειώθηκε με τον ταχύτερο ρυθμό που έχει καταγραφεί από τον Απρίλιο του 2009, καθώς οι Έλληνες κατασκευαστές εφάρμοσαν στρατηγικές μείωσης των αποθεμάτων τους, τον Ιούνιο. Παρά το γεγονός αυτό, η μέση απόδοση των προμηθευτών εξακολούθησε να επιδεινώνεται. Οι χρόνοι παράδοσης των προμηθειών επιμηκύνθηκαν σε μέτριο βαθμό και για τρίτο συνεχή μήνα. Οι ερωτηθέντες στην έρευνα υπέδειξαν ότι η έλλειψη συγκεκριμένων πρώτων υλών και οι απεργιακές κινητοποιήσεις (τόσο των σιδηροδρομικών όσο και στο λιμάνι του Πειραιά) προκάλεσαν καθυστερήσεις στις παραδόσεις των προμηθειών.
Μέλη του πάνελ ανέφεραν ακόμα μία αύξηση των τιμών εισροών κατά τη διάρκεια της τελευταίας περιόδου της έρευνας. Οι τιμές προμηθειών αυξήθηκαν με σημαντικό ρυθμό, μολονότι με βραδύτερο ρυθμό από το υψηλό εικοσιενός μηνών του Μαΐου. Σύμφωνα με μέλη του πάνελ, στην πρόσφατη αύξηση των τιμών εισροών οδήγησε το υψηλότερο κόστος των καυσίμων και των πρώτων υλών. Πολλές εταιρείες ανέφεραν επίσης την αύξηση του ΦΠΑ.
Οι Έλληνες κατασκευαστές αναγκάστηκαν να απορροφήσουν ακόμα μία αύξηση του κόστους τον Ιούνιο. Η χαμηλή ζήτηση και ο ισχυρός ανταγωνισμός οδήγησε τις εταιρείες στη μείωση των τιμών χρέωσης για εικοστό πρώτο συνεχή μήνα. Οι τιμές χρέωσης μειώθηκαν με σημαντικό και επιταχυνόμενο ρυθμό.
«Παρότι οι συνθήκες του ελληνικού μεταποιητικού τομέα εξακολούθησαν να διαφαίνονται ολέθριες τον Ιούνιο, τόσο ο δείκτης του συνόλου των νέων παραγγελιών όσο και ο δείκτης των νέων παραγγελιών εξαγωγών δεν παρουσίασαν περαιτέρω μείωση. Το γεγονός αυτό δίνει κάποιες ελπίδες ότι υπάρχει η πιθανότητα για βελτίωση στα επίπεδα του δείκτη παραγωγής και απασχόλησης, καθώς οδεύουμε προς το τρίτο τρίμηνο», σχολίασε η Gemma Wallace, οικονομολόγος της Markit
«Ωστόσο, ακόμη και αν όντως συνέβαινε αυτό, βρισκόμαστε πολύ μακριά από έστω κάποιες ενδείξεις σταθεροποίησης των μεταβλητών», πρόσθεσε.