Ποσόν 12 έως 16 δισ. δολ. επιθυμεί να αντλήσει σε δημόσια εγγραφή η General Motors Co., η αυτοκινητοβιομηχανία που ανήκει κατά 61% στο αμερικανικό κράτος, σύμφωνα με πρόσωπο που γνωρίζει καλά το σχέδιο της εταιρείας.
Αυτό αναφέρεται σε έκθεση μεγαλύτερη των 500 σελίδων, με τίτλο «S-1», η οποία αναμένεται να κατατεθεί αύριο, το αργότερο τη Δευτέρα, σύμφωνα με τον ίδιο άνθρωπο που προτίμησε να διατηρήσει την ανωνυμία του, επειδή οι διαπραγματεύσεις είναι εμπιστευτικές. Η ακριβής αξία της προσφοράς μπορεί και να μην ανακοινωθεί στο έγγραφο που θα κατατεθεί στην αρμόδια επιτροπή κεφαλαιαγοράς των ΗΠΑ (U.S. Securities and Exchange Commission), σύμφωνα με τον ίδιο άνθρωπο.
Η δημόσια εγγραφή θα είναι η δεύτερη μεγαλύτερη στην ιστορία των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής μετά την αντίστοιχη της Visa Inc. για 19,7 δισ. δολ. τον Μάρτιο του 2008. Η πώληση μετοχών θα είναι επίσης το πρώτο βήμα για την απελευθέρωση της αυτοκινητοβιομηχανίας από την ιδιοκτησία του αμερικανικού κράτους, στο οποίο πέρασε μετά τα πρόθυρα της χρεοκοπίας τον Ιούνιο του 2009.
Η GM έχει εξασφαλίσει, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, ποσόν 5 δισ. δολ. από τουλάχιστον 15 τράπεζες. Οι περισσότεροι των μισών τραπεζών που αναφέρονται στο έγγραφο είναι ανάδοχοι, συμπεριλαμβανομένης της Morgan Stanley, της JPMorgan Chase & Co, της Citigroup Inc., της Bank of America Corp. και της Credit Suisse Group AG.
Ο εκπρόσωπος της GM, Selim Bingol, αρνήθηκε να σχολιάσει με λεπτομέρειες το θέμα της δημόσιας εγγραφής της αυτοκινητοβιομηχανίας. Ο ίδιος σε μήνυμά του μέσω του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ανέφερε: «Θα προχωρήσουμε σε δημόσια εγγραφή όταν οι συνθήκες θα είναι κατάλληλες για την εταιρεία και τις αγορές».
Οι περισσότερες μετοχές που θα διατεθούν θα προέρχονται από το αμερικανικό υπουργείο Οικονομικών, επεσήμανε η ίδια πηγή. Σκοπός είναι η πώληση του 1/5 των 304 εκατ. μετοχών που κατέχει η κυβέρνηση, δήλωσαν τον Ιούνιο δύο άλλα πρόσωπα. Αυτό θα μειώσει τη συμμετοχή του υπουργείου κάτω από το 50%.
Η αυτοκινητοβιομηχανία ενδέχεται να πουλήσει μικρό αριθμό νέων μετοχών, σύμφωνα με χθεσινή δήλωση του ανθρώπου που γνωρίζει το σχέδιο της GM.
Το έγγραφο περιγράφει την παλιά δομή της GM, την αναδιάρθρωσή της στο πλαίσιο της χρεοκοπίας και της υποχρεώσεις που αντιμετωπίζει η νέα εταιρεία, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες.
Σήμερα η αυτοκινητοβιομηχανία θα ανακοινώσει τα κέρδη του δευτέρου τριμήνου, τα οποία θα καθορίσουν και το επίπεδο της δημόσιας εγγραφής, όπως εκτιμούν αναλυτές του κλάδου.
Την 1η Ιουνίου του 2009 η General Motors Corp. κατέθεσε αίτηση για την υπαγωγή της στο Κεφάλαιο 11 περί χρεοκοπίας μετά από ζημίες 88 δισ. δολ. από το 2004, κατά την τελευταία χρονιά που ανακοίνωσε ετήσια κέρδη. Η εταιρεία 39 ημέρες αργότερα εξήλθε από το καθεστώς της προστασίας.
Η εταιρεία εμφάνισε κέρδη 1,07 δισ. δολ. το πρώτο τρίμηνο τον Μάϊο έναντι ζημιών 5,98 δισ. δολ. το προηγούμενο έτος.
Δύο ερωτήματα γεννώνται καθώς η GM ετοιμάζεται να πουλήσει μετοχές. Πρώτον, πότε θα ισοσκελίσει την ευρωπαϊκή της δραστηριότητα. Το σκέλος εμφάνισε προ φόρων και τόκων ζημίες το πρώτο τρίμηνο ύψους 506 εκατ. δολ. και δεν αναμένεται να τις ισοσκελίσει τουλάχιστον έως το 2011. Το άλλο ερώτημα αφορά στο σχέδιο διαδοχής στην εταιρεία. H GM δεν έχει ανακοινώσει ποιος θα ηγηθεί μετά την συνταξιοδότηση του Ed Whitacre, 68 ετών.