Νέο «Exxon Valdez» στην Ισπανία-Τεράστια οικολογική καταστροφή

Τετάρτη, 20 Νοεμβρίου 2002 07:42
UPD:10:55

Με τεράστια οικολογική καταστροφή απειλείται η θαλάσσια περιοχή ανοιχτά των βορειοδυτικών ακτών της Ισπανίας, καθώς χθες βυθίστηκε το ελληνικό δεξαμενόπλοιο Prestige, το οποίο είχε κοπεί στη μέση, παρασύροντας στο βυθό το μεγαλύτερο μέρος από τους 70.000 τόνους πετρελαίου. Ηδη έχουν προκληθεί δύο πετρελαιοκηλίδες από διαρροή 5.000 τόνων και οι ισπανικές αρχές έχουν απαγορεύσει την αλιεία σε μήκος 100 χλμ.

Οι οικολογικές οργανώσεις προειδοποιούν ότι η καταστροφή μπορεί να είναι δύο φορές χειρότερη από εκείνη που προκάλεσε το τάνκερ Exxon Valdez ανοιχτά της Αλάσκα το 1989.

Ειδικοί εκτιμούν ότι αναλόγως με τον τρόπο που θα «καθήσει» το πλοίο στον βυθό της θάλασσας θα εξαρτηθεί το εάν θα υπάρξουν ζημιές στις δεξαμενές του και θα «απελευθερωθεί» το αργό πετρέλαιο στην επιφάνεια. Σε αντίθετη περίπτωση το φορτίο του Prestige θα παραμείνει εγκλωβισμένο στις δεξαμενές του, οι οποίες θα «ανοίξουν» λόγω διάβρωσης σε πολλά από σήμερα χρόνια.

Το Prestige χτίστηκε το 1976. Βάρος : 42.000 τόνοι. Φορτίο : 77.000 τόνοι αργού πετρελαίου. Ιδιοκτησία : Mare Shipping. Σημαία : Μπαχάμες.

Το Prestige υπέστη ρήγμα 9-15 μέτρων κάτω από την ίσαλο γραμμή

«Κάλαθοι αχρήστων» τα δεξαμενόπλοια

Eντονα προβληματισμένοι από τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου δήλωσαν οι ηγέτες της Ευρωπαϊκής Eνωσης με επικεφαλής τον πρόεδρο της Γαλλίας, Ζακ Σιράκ, ο οποίος τόνισε ότι αισθάνεται «αποτροπιασμό από την ανικανότητα της Ευρωπαϊκής Ενωσης να αποτρέψει τον κίνδυνο που καθιστούν οι πλωτοί κάλαθοι των αχρήστων», όπως χαρακτηριστικά αποκάλεσε το Γάλλος πρόεδρος τα δεξαμενόπλοια.

Από την πλευρά της η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απηύθυνε έκκληση προς όλα τα κράτη μέλη για άμεση εφαρμογή των οδηγιών ασφαλείας που υιοθετήθηκαν προ τριετίας μετά το ναυάγιο του δεξαμενόπλοιου «Ερικα» στις γαλλικές ακτές.

Η επίτροπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αρμόδια για θέματα Μεταφορών, Λογιόλα ντε Παλάθιο, διευκρίνισε ότι η Ευρωπαϊκή Ενωση έχει κατ'επανάληψη προσπαθήσει να απαγορεύσει την είσοδο πλοίων, όπως το Prestige στα ευρωπαϊκά ύδατα.

Η επίτροπος της Ε.Ε. αρμόδια για θέματα Μεταφορών Λογιόλα ντε Παλάθιο

«Εχουμε εκδώσει ορισμένες οδηγίες, έχουμε προτείνει δύο πακέτα μέτρων μετά την τραγωδία του «Ερικα» πριν από τρία χρόνια, στις γαλλικές ακτές. Αναβλήθηκε η εφαρμογή των μέτρων αυτών πράγμα που σημαίνει πως μόνο μετά το 2005 θα απαγορευθεί η είσοδος πλοίων, όπως το Prestige, στα ευρωπαϊκά ύδατα», είπε η Ισπανίδα επίτροπος, η οποία χαρακτήρισε τα δεξαμενόπλοια όπως το Prestige «οικολογικές βόμβες».

O εκπρόσωπος της «Σμιτ Σάλβατζ» της ολλανδικής εταιρείας, η οποία επωμίστηκε το έργο διάσωσης του πλοίου, Ντάνιελ Γέϊτς επεσήμανε ότι ορισμένα από τα μέρη του πλοίου θα καταλήξουν μεν στον βυθό, αλλά χωρίς να υποστούν ρωγμές ή άλλες φθορές με αποτέλεσμα να περιοριστεί το μέγεθος της πετρελαιοκηλίδας.

Ωστόσο, ο Ντάνιελ Γέϊτς, διευκρίνισε ότι δεν είναι σε θέση να γνωρίζουν πόσα μέρη του δεξαμενόπλοιου έχουν μείνει ανέπαφα.

Η διαρροή του αργού πετρελαίου στη θαλάσσια περιοχή της Γαλικίας άρχισε την περασμένη Τετάρτη, όταν προκλήθηκαν ρωγμές στις δεξαμενές του πλοίου εξ αιτίας των δυσμενών καιρικών συνθήκών που επικρατούσαν στην περιοχή.

Ο αντιπρόεδρος της ισπανικής κυβέρνησης, Μαριάνο Ραχόϊ, δήλωσε ότι επιπλέον πετρέλαιο διέρρευσε στην περιοχή την Τρίτη το πρωϊ όταν το δεξαμενόπλοιο κόπηκε στα δύο.

Περιβαλλοντολόγοι και μέλη οικολογικών οργανώσεων προειδοποιούν ότι εάν όλο το φορτίο του πλοίου διαρρεύσει στη θάλασσα τότε η οικολογική καταστροφή στην Γαλικία θα είναι πολύ μεγαλύτερη από την καταστροφή του «Exxon Valdez» στις ακτές της Αλάσκας, το 1989.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα