Προειδοποίηση προς τα πιστωτικά ιδρύματα σε ό,τι αφορά την εφαρμογή των διατάξεων του νόμου για τη ρύθμιση οφειλών των υπερχρεωμένων νοικοκυριών απηύθυνε ο Γενικός Γραμματέας Καταναλωτή Δημήτρης Σπυράκος.
Κατά τη διάρκεια συνάντησής του με εκπροσώπους των τραπεζών και των φορέων που συνδράμουν τους καταναλωτές σε θέματα υπερχρέωσης αναφέρθηκε ιδιαίτερα στις καταγγελίες καταναλωτών για την απροθυμία καταστημάτων πιστωτικών ιδρυμάτων να τους εξυπηρετήσουν στη χορήγηση βεβαιώσεων οφειλών ή και στην παραλαβή των αιτήσεων για εξώδικη ρύθμιση των οφειλών. Οι εκπρόσωποι των πιστωτικών ιδρυμάτων διαβεβαίωσαν ότι τα εν λόγω προβλήματα δεν οφείλονται σε απροθυμία ή κακοπιστία των τραπεζών και ότι πλέον έχουν ενημερωθεί όλα τα καταστήματα για την τήρηση των υποχρεώσεών τους.
Ο κ. Σπυράκος υπενθύμισε ότι ο ν. 3869/10 υποχρεώνει τα πιστωτικά ιδρύματα να χορηγούν τη σχετική βεβαίωση οφειλών κατά κεφάλαιο, τόκους και έξοδα εντός πέντε εργασίμων ημερών από την υποβολή της σχετικής αίτησης του οφειλέτη. Για κάθε παραβίαση της διάταξης αυτής προβλέπεται πρόστιμο μέχρι 10.000 ευρώ. Κατέστησε μάλιστα σαφές ότι οποιαδήποτε άρνηση παραλαβής των αιτήσεων χορήγησης βεβαίωσης οφειλών ή χορήγησης της βεβαίωσης αυτής τυχόν διαπιστωθεί στο μέλλον θα συνεπάγεται πλέον την εφαρμογή των προβλεπόμενων από το νόμο κυρώσεων.
Για τη διευκόλυνση μάλιστα της εφαρμογής της παραπάνω διάταξης, με σχετική εγκύκλιο που αποστέλλεται από τον Γενικό Γραμματέα Καταναλωτή στις Διευθύνσεις Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων δίνεται εντολή στους αρμόδιους υπαλλήλους, εφόσον υφίσταται σχετική καταγγελία, να προσέρχονται στα καταστήματα των πιστωτικών ιδρυμάτων με τον καταναλωτή και να συντάσσουν επί τόπου σχετική έκθεση για το γεγονός. Επομένως, οποιοσδήποτε καταναλωτής συναντήσει στο μέλλον άρνηση παραλαβής της αίτησης για χορήγηση βεβαίωσης οφειλών με οποιοδήποτε πρόσχημα ή εμπρόθεσμης χορήγησης αυτής μπορεί να απευθυνθεί στις Διευθύνσεις Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων, ζητώντας τη συνδρομή τους, ή να καταγγείλει το γεγονός στις υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή.
Ίδια έκθεση θα συντάσσεται για την περίπτωση άρνησης παραλαβής της αίτησης εξώδικης ρύθμισης της οφειλής, από την οποία πλέον θα τεκμαίρεται η αποτυχία της προσπάθειας εξώδικης ρύθμισης, ώστε να μπορεί ο καταναλωτής να ασκήσει το δικαίωμά του για δικαστική ρύθμιση των οφειλών του.
Υπενθυμίζεται, τέλος, ότι λειτουργεί η ειδική τηλεφωνική γραμμή 8011197367 για την παροχή πληροφοριών στους καταναλωτές για όλα τα ζητήματα εφαρμογής του νόμου.