Αγώνας δρόμου για την αύξηση των εσόδων

Από ακίνητα και ΦΠΑ
Τετάρτη, 22 Σεπτεμβρίου 2010 09:37
UPD:12:19

Αγώνα δρόμου κάνει πλέον το οικονομικό επιτελείο για την αύξηση των εσόδων από φόρους στα ακίνητα και το ΦΠΑ.

Το οικονομικό επιτελείο δίνει «μάχη» με το χρόνο για να ανατρέψει την αρνητική πορεία των δημοσίων εσόδων και να πετύχει τους στόχους που θα ανάψουν το «πράσινο» φως για την εκταμίευση της τρίτης δόσης του δανείου.

Στο πλαίσιο αυτό, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών ζητεί με κατεπείγουσα εγκύκλιο προς όλες τις ΔΟΥ να αποστείλουν έως την Παρασκευή 24 Σεπτεμβρίου, στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων όλες τις δηλώσεις στοιχείων ακινήτων (έντυπο Ε9), οι οποίες υποβλήθηκαν φέτος.

Όπως γράφει στο σημερινό της φύλλο η Ναυτεμπορική, η ηγεσία του υπουργείου επισπεύδει τις διαδικασίες επεξεργασίας του εντύπου Ε9, καθώς έχει καθυστερήσει σημαντικά η αποστολή των σημειωμάτων του Ενιαίου Τέλους Ακινήτων, του Φόρου Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας, αλλά και της έκτακτης εισφοράς, με αποτέλεσμα οι εισπράξεις του Δημοσίου από την «πηγή» των ακινήτων να απέχουν σημαντικά από το στόχο που έχει τεθεί στον κρατικό προϋπολογισμό.

Μάλιστα, οι υπηρεσίες του υπουργείου δίνουν με την εν λόγω εγκύκλιο συγκεκριμένες οδηγίες για τον τρόπο ελέγχου των εντύπων Ε9 και, μάλιστα, επισημαίνουν ότι η επεξεργασία τους θα πρέπει να εστιαστεί σε 21 σημεία, ώστε να επιταχυνθεί η εκκαθάρισή τους.

Από την άλλη πλευρά, το οικονομικό επιτελείο δίνει προθεσμία, έως και τις 17 Νοεμβρίου, σε όλο τον ελεγκτικό μηχανισμό των ΔΟΥ και των Ελεγκτικών Κέντρων (ΔΕΚ και ΠΕΚ) να ολοκληρώσει τη διενέργεια προσωρινών ελέγχων ΦΠΑ, που αφορούν τις φορολογικές περιόδους από 1η Ιανουαρίου 2010 και μετά.

Συγκεκριμένα οι ΔΟΥ, μέσω των στοιχείων της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων, καλούνται να διαπιστώσουν ποιες επιχειρήσεις δεν υπέβαλαν περιοδικές δηλώσεις ΦΠΑ, για μία ή περισσότερες από τις ανωτέρω φορολογικές περιόδους. Επισημαίνεται, μάλιστα, ότι μη υποβολή συνιστά και η υποβολή δήλωσης μέσω Διαδικτύου χωρίς όμως παράλληλη άμεση καταβολή του σχετικού ποσού μέσω τραπεζικού λογαριασμού.

Θα πρέπει να αναφερθεί ότι, στις περιπτώσεις που διαπιστώνεται ότι δεν έχουν υποβληθεί δηλώσεις, θα καλείται ο υπόχρεος τηλεφωνικά, όπως εντός προθεσμίας πέντε ημερών προσέλθει στη ΔΟΥ, προκειμένου να υποβάλει τις σχετικές δηλώσεις και καταβάλει τον αναλογούντα φόρο μετά των νομίμων πρόσθετων φόρων ή του επιβληθούν οι λοιπές κυρώσεις, όπου συντρέχει περίπτωση.

Στην περίπτωση φυσικά που ο υπόχρεος, ο οποίος προσκλήθηκε, δεν υποβάλει τις κατά περίπτωση δηλώσεις μέσα στην ανωτέρω προθεσμία, ο προϊστάμενος της ΔΟΥ θα εκδίδει άμεσα σχετική εντολή προσωρινού ελέγχου.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ήδη έχουν αποσταλεί από τη ΓΓΠΣ στις ΔΟΥ κατάλογοι με τις ενεργές επιχειρήσεις οι οποίες τηρούν βιβλία Α' ή Β' ή Γ κατηγορίας του ΚΒΣ και υπέβαλαν εκκαθαριστικές δηλώσεις ΦΠΑ για τα έτη (χρήσεις) 2008 ή 2009 ή και για τα δύο αυτά έτη, αλλά δεν υπέβαλαν έστω και μια περιοδική δήλωση ΦΠΑ από αυτές που όφειλαν να υποβάλουν για τις φορολογικές περιόδους από 1/1/2010 έως 30/6/2010.

Η Εγκύκλιος για το Ε9

Επιταχύνονται οι διαδικασίες για επεξεργασία εντύπων Ε9 και αποστολή των εκκαθαριστικών ΕΤΑΚ, ΦΜΑΠ, αλλά και της έκτακτης εισφοράς.

Δηλώσεις στοιχείων ακινήτων (Ε9) έτους 2010 φυσικών και νομικών προσώπων που έχουν υποβληθεί στις Δημόσιες Οικονομικές Υπηρεσίες, θα αποσταλούν στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων, μέχρι την 24η Σεπτεμβρίου 2010.

Τονίζεται πως οι δηλώσεις στοιχείων ακινήτων πριν από την αποστολή τους στη ΓΓΠΣ θα πρέπει να ελέγχονται στα παρακάτω σημεία:

1η σελίδα της δήλωσης στοιχείων ακινήτων

Να είναι συμπληρωμένα:

1. Ο αριθμός καταχώρησης της δήλωσης και ο κωδικός της αρμόδιας ΔΟΥ. Προσοχή να δοθεί στην ορθή μεταφορά των στοιχείων και στην αναγραφή τους με ευανάγνωστους χαρακτήρες.

2. Τα στοιχεία ΑΦΜ, ΕΠΩΝΥΜΟ, ΟΝΟΜΑ, ΠΑΤΡΩΝΥΜΟ του υπόχρεου. Το τετραγωνίδιο «ΔΙΑΓΡΑΦΗ ΛΟΓΩ - ΘΑΝΑΤΟΥ Φ.Π.» διαγραμμίζεται μόνο στην περίπτωση που ο υπόχρεος απεβίωσε πριν από την 1η Ιανουαρίου έτους 2010. Επισημαίνεται ότι σε αυτή την περίπτωση πρέπει να έχει δηλωθεί ο θάνατος και στο Τμήμα Μητρώου.

3. Τα στοιχεία ΑΦΜ, ΕΠΩΝΥΜΟ, ΟΝΟΜΑ, ΠΑΤΡΩΝΥΜΟ, της συζύγου και των προστατευόμενων μελών, το είδος της σχέσης με τον υπόχρεο, καθώς και η μεταβολή της σχέσης, την 1/1/2010 κατά περίπτωση. Επισημαίνεται ότι σε κάθε φυσικό πρόσωπο αναγράφεται ο δικός του ΑΦΜ και όχι π.χ. του υπόχρεου.

Το τετραγωνίδιο «Διαγραφή λόγω διακοπής εργασιών (κτλ.) Ν.Π.» συμπληρώνεται μόνο από Νομικά Πρόσωπα, στην περίπτωση που διέκοψαν τις εργασίες τους ή συγχωνεύθηκαν πριν από την 1η Ιανουαρίου 2010.

Εσωτερικό της δήλωσης στοιχείων ακινήτων

ΠΙΝΑΚΑΣ 1

Να έχουν συμπληρωθεί:

1. Η στήλη 1 με τον Αριθμό Ταυτότητας Ακινήτου (ΑΤΑΚ), όταν μεταβάλλεται ή διαγράφεται ένα ακίνητο (κωδικός μεταβολής 2 ή 3). Η στήλη 2 (Α/Α) συμπληρώνεται μόνο όταν εισάγεται νέο ακίνητο (κωδικός μεταβολής 1). Τονίζεται ότι υποχρεωτικά πρέπει να είναι συμπληρωμένη μία από τις δύο στήλες κατά περίπτωση. Σε αντίθετη περίπτωση, οι δηλώσεις Ε9 θα επιστρέφονται για συμπλήρωση στη ΔΟΥ.

2. Τα στοιχεία της Διεύθυνσης του ακινήτου (στήλες 3, 4, 4α και 5) και κατά περίπτωση οι στήλες 6, 7, 8 και 26 του Πίνακα 1, ώστε να προσδιορίζεται η ακριβής θέση του περιουσιακού δικαιώματος.

3. Η στήλη «ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΑΚΙΝΗΤΟΥ» με τον αντίστοιχο κωδικό. Υπενθυμίζεται πως οι τιμές που μπορεί να λάβει η στήλη αυτή είναι από 1 έως 13 κατά περίπτωση.

4. Η στήλη «ΕΙΔΙΚΩΝ ΣΥΝΘΗΚΩΝ» με τους υποδεικνυόμενους κωδικούς, εφόσον απαιτείται η αναγραφή τους. Υπενθυμίζεται πως οι τιμές που μπορεί να λάβει η στήλη αυτή είναι από 1 έως 6 ή 99 και δεν επιτρέπεται να υπάρχουν δύο τιμές διαχωρισμένες με κόμμα.

5. Η στήλη «ΟΡΟΦΟΣ» μόνο με τους υποδεικνυόμενους κωδικούς και με ένα μόνο αριθμό.

6. Οι στήλες που αφορούν έτος (στήλες 14, 17 και 21) πάντα με τετραψήφιο αριθμό. Ειδικά οι στήλες 17 και 21 συμπληρώνονται μόνο εφόσον το είδος του εμπράγματου δικαιώματος είναι 2 ή 3.

7. Οι στήλες που αφορούν το είδος εμπραγμάτου δικαιώματος (στήλες 15 και 19) -κατά περίπτωση- και οι τιμές που μπορούν να λάβουν είναι 1, 2 ή 3.

8. Οι στήλες που αφορούν ποσοστό συνιδιοκτησίας (στήλες 16 και 20) με μέγιστη τιμή το 100 και μέχρι πέντε (5) δεκαδικά ψηφία.

9. Η στήλη «ΚΩΔ. ΑΡΙΘΜΟΣ ΙΔΙΟΚΤΗΤΗ» με τον κωδικό αριθμό ιδιοκτήτη που υπάρχει προεκτυπωμένος στην πρώτη σελίδα της δήλωσης και αντιστοιχεί στα στοιχεία του.

10. Η στήλη «ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΕΤΑΒΟΛΗΣ» μόνο με τον κωδικό 1, 2 ή 3.

ΠΙΝΑΚΑΣ 2

Να είναι πάντα συμπληρωμένα:

1. Μόνο η στήλη 2 με τον αύξοντα αριθμό με τον οποίο έχει καταχωρηθεί το αγροτεμάχιο για πρώτη φορά στη δήλωση στοιχείων ακινήτων. Η στήλη που αφορά τον ΑΤΑΚ πρέπει να παραμείνει κενή για το έτος 2010.

2. Τα στοιχεία της Διεύθυνσης του ακινήτου (στήλες 3, 4 4α και 5) του Πίνακα 2.

3. Μία τουλάχιστον από τις στήλες 10 έως 16 του Πίνακα 2 με την επιφάνεια του αγροτεμαχίου. Επισημαίνεται ότι η επιφάνεια αναγράφεται σε τετραγωνικά μέτρα και όχι σε οποιαδήποτε άλλη μονάδα μέτρησης επιφανειών (π.χ. στρέμματα).

4. Η στήλη «Η ΕΔΑΦΙΚΗ ΕΚΤΑΣΗ ΕΧΕΙ ΠΡΟΣΟΨΗ ΣΕ ΟΔΟ» με τους υποδεικνυόμενους κωδικούς.

5. Η στήλη που αφορά το είδος εμπραγμάτου δικαιώματος (στήλη 18) με τον αριθμό 1, 2 ή 3 κατά περίπτωση.

6. Η στήλη που αφορά το έτος γέννησης του επικαρπωτή (στήλη 20) με τετραψήφιο αριθμό.

7. Η στήλη «ΚΩΔ. ΑΡΙΘΜΟΣ ΙΔΙΟΚΤΗΤΗ» με τον κωδικό αριθμό ιδιοκτήτη που υπάρχει προεκτυπωμένος στην πρώτη σελίδα της δήλωσης και αντιστοιχεί στα στοιχεία του.

8. Η στήλη «ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΕΤΑΒΟΛΗΣ» με τον κωδικό 1, 2 ή 3 και μόνο.

Τονίζεται πως πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στα πεδία τα οποία πρέπει να είναι υποχρεωτικά συμπληρωμένα, κατά περίπτωση. Σε αντίθετη περίπτωση, οι δηλώσεις Ε9 θα επιστρέφονται για συμπλήρωση στη ΔΟΥ.

Επίσης, θα πρέπει να συνεχιστεί η αποστολή των δηλώσεων στοιχείων ακινήτων φυσικών και νομικών προσώπων έτους 2009 μέχρι την 24η Σεπτεμβρίου 2010, η οποία αποτελεί και καταληκτική ημερομηνία για την αποστολή των δηλώσεων αυτών.

Δεματοποίηση των δηλώσεων

Μετά την ολοκλήρωση του ελέγχου, θα γίνεται τακτοποίηση των δηλώσεων σε δέματα των 100 και θα αναγράφεται το έτος και η ένδειξη της ομάδας (αρχικές - τροποποιητικές) που αφορά το δέμα, ως εξής:

-Αρχικές Δηλώσεις έτους 2010 φυσικών και νομικών προσώπων

-Τροποποιητικές Δηλώσεις έτους 2010 φυσικών και νομικών προσώπων

-Αρχικές Δηλώσεις έτους 2010 φυσικών και νομικών προσώπων

-Τροποποιητικές Δηλώσεις έτους 2010 φυσικών και νομικών προσώπων.

Στη συνέχεια, οι δηλώσεις θα τοποθετούνται σε σάκους ή κιβώτια, τα οποία δεν θα πρέπει να περιέχουν οποιαδήποτε άλλα φορολογικά στοιχεία.

Εξω από τα κιβώτια ή τους σάκους να αναγράφεται η διεύθυνση:

α) για ταχυδρομική αποστολή Τ.Θ.1075 10110 ΑΘΗΝΑ,

β) για αποστολή με άλλο τρόπο Θεσσαλονίκης & Χανδρή 1 - Τ.Κ.18346 Μοσχάτο

και η ένδειξη «ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΑΚΙΝΗΤΩΝ ΕΤΩΝ 2009 και 2010», ώστε να μη συγχέονται με κιβώτια εμπορευμάτων.

Κάθε αποστολή θα συνοδεύεται με σχετικό έγγραφο «ΜΕ ΑΠΟΔΕΙΞΗ» που θα είναι μέσα στο σάκο και στο οποίο θα αναφέρεται λεπτομερώς το περιεχόμενο αυτού. Η αποστολή τους θα γίνει ως ακολούθως:

α) Οι ΔΟΥ που εδρεύουν στην περιοχή της τέως Διοικήσεως Πρωτευούσης θα στέλνουν τις δηλώσεις στη ΓΓΠΣ, 32η Δ/νση ΤΜΗΜΑ Β' με τον επιμελητή της ΔΟΥ ή υπάλληλο αυτής και ΟΧΙ ταχυδρομικά.

β) Η αποστολή των δηλώσεων από τις υπόλοιπες ΔΟΥ θα γίνεται με το ταχύτερο και ασφαλέστερο μεταφορικό μέσο, μέσα στις προθεσμίες που αναφέρθηκαν.

Η αποστολή δηλώσεων, που θα γίνονται με άλλα μεταφορικά μέσα εκτός των ΕΛ.ΤΑ., θα ανακοινώνονται τηλεγραφικά στη ΓΓΠΣ, για την άμεση και ασφαλή παραλαβή τους. Στο τηλεγράφημα αυτό θα αναγράφεται και ο αριθμός πρωτοκόλλου του εγγράφου της αποστολής τους.

Στην τελευταία αποστολή των δηλώσεων στη ΓΓΠΣ, κάθε ΔΟΥ θα στέλνει και μια κατάσταση σύμφωνα με το συνημμένο υπόδειγμα, κοινοποιώντας το παράλληλα μέσω τηλεομοιοτυπίας και στη Διεύθυνση Φορολογίας Κεφαλαίου, που θα περιέχει αναλυτικά τις επιμέρους αποστολές.

Οι επιθεωρητές των ΔΟΥ να μεριμνήσουν για την εφαρμογή της παρούσας και να παρέχουν τη συνδρομή τους για την επίλυση τυχόν προβλημάτων που θα ανακύψουν στις ΔΟΥ που εποπτεύουν.

Η εγκύκλιος για το ΦΠΑ

Προθεσμία 2 μηνών για έλεγχο όλων των περιοδικών δηλώσεων ΦΠΑ

Με την υπ' αριθμ. ΠΟΛ. 1130/17.9.2010 εγκύκλιο του υπουργείου Οικονομικών, δόθηκαν οι κατωτέρω οδηγίες και διευκρινίσεις για την εντατικοποίηση των προσωρινών φορολογικών ελέγχων, αλλά και την επιτάχυνση των διαδικασιών έκδοσης αποφάσεων επιβολής προστίμου ΚΒΣ και λοιπών καταλογιστικών πράξεων, στις περιπτώσεις που δεν έχουν υποβληθεί οι περιοδικές δηλώσεις ΦΠΑ και δεν έχει αποδοθεί ο φόρος.

Αναλυτικότερα, το πλήρες κείμενο της εγκυκλίου έχει ως εξής:

Α. Εντατικοποίηση προσωρινών φορολογικών ελέγχων

Σχετικά με τη διενέργεια φορολογικών ελέγχων και σε συνέχεια προηγούμενων εγκυκλίων και διαταγών, εν όψει και της καθοριστικής σημασίας του προσωρινού φορολογικού ελέγχου στο πλαίσιο της υφιστάμενης οικονομικής συγκυρίας, σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα:

Δεδομένης της επιτακτικής ανάγκης εντατικοποίησης των φορολογικών ελέγχων από όλες τις ελεγκτικές υπηρεσίες, δόθηκαν σχετικές οδηγίες προς τις υπηρεσίες με την εγκύκλιο ΠΟΛ. 1154/18.12.2009 και επισημάνθηκε ότι κάθε ελεγκτική υπηρεσία είναι αναγκαίο να κάνει τον κατάλληλο προγραμματισμό των ελέγχων που αυτή θα πραγματοποιήσει.

Περαιτέρω, με την εγκύκλιο ΠΟΛ. 012/1.2.2010, ζητήθηκε από κάθε ελεγκτική υπηρεσία να καταρτίσει ετήσιο σχέδιο ελέγχου έτους 2010 ανά ημερολογιακό τρίμηνο και συνολικά για όλο το έτος, με βάση τις ελεγκτικές δυνατότητες της κάθε υπηρεσίας.

Σε συνέχεια των ανωτέρω οδηγιών και εντολών, σας γνωρίζουμε ότι, για διάστημα δύο (2) μηνών από την υπογραφή της παρούσας, ολόκληρος ο ελεγκτικός μηχανισμός των ΔΟΥ και των Ελεγκτικών Κέντρων (ΔΕΚ και ΠΕΚ) θα απασχοληθεί αποκλειστικά στη διενέργεια προσωρινών ελέγχων ΦΠΑ που θα αφορούν φορολογικές περιόδους από 1/1/2010 και μετά. Προς τούτο, σε κάθε ΔΟΥ, με ευθύνη του προϊσταμένου αυτής, να καταβληθεί η μέγιστη δυνατή προσπάθεια για την αξιοποίηση όλου του διαθέσιμου προσωπικού που υπάρχει δυνατότητα να ασχοληθεί με τους εν λόγω ελέγχους, λαμβανομένου υπόψη ότι κατά τεκμήριο οι έλεγχοι αυτοί δεν απαιτούν προχωρημένες ελεγκτικές γνώσεις, με τον ορισμό συγκεκριμένων υπαλλήλων αποκλειστικής απασχόλησης με το έργο αυτό.

Οι εν λόγω υπάλληλοι, ανάλογα με την περίπτωση, θα διενεργούν και θα ολοκληρώνουν (με τη σύνταξη και της έκθεσης ελέγχου), δύο (2) τουλάχιστον ελέγχους ημερησίως, αν πρόκειται για βιβλία Α' ή Β' κατηγορίας του KBΣ και έναν (1) τουλάχιστον έλεγχο ημερησίως αν πρόκειται για βιβλία Γ κατηγορίας του ΚΒΣ.

Σχετικές αναλυτικότερες οδηγίες για τη διενέργεια προσωρινών ελέγχων έχουν ήδη δοθεί με την προαναφερόμενη εγκύκλιο ΠΟΛ. 1154/18.12.2009.

Ειδικότερα, από τις ΔΟΥ θα διενεργείται έρευνα, είτε μέσω των αποτελεσμάτων διενεργούμενων διασταυρώσεων και λοιπών εν γένει στοιχείων που παρέχονται από τη ΓΓΠΣ και τα υποσυστήματα του TAXIS είτε μέσω των ίδιων των τηρούμενων αρχείων της κάθε ΔΟΥ, προκειμένου να επιβεβαιωθεί - διαπιστωθεί ποιες επιχειρήσεις δεν υπέβαλαν ενδεχομένως περιοδικές δηλώσεις ΦΠΑ για μία ή περισσότερες από τις ανωτέρω φορολογικές περιόδους (σημειώνεται ότι μη υποβολή συνιστά και η υποβολή δήλωσης μέσω Διαδικτύου χωρίς όμως παράλληλη άμεση καταβολή του σχετικού ποσού μέσω τραπεζικού λογαριασμού).

Στις περιπτώσεις που διαπιστώνεται ότι δεν έχουν υποβληθεί δηλώσεις, θα καλείται ο υπόχρεος τηλεφωνικά, όπως εντός προθεσμίας πέντε - (5) ημερών προσέλθει στη ΔΟΥ, προκειμένου να υποβάλει τις σχετικές δηλώσεις και καταβάλει τον αναλογούντα φόρο μετά των νομίμων πρόσθετων φόρων ή του επιβληθούν οι λοιπές κυρώσεις, όπου συντρέχει περίπτωση.

Εάν όντως υποβληθούν οι προαναφερόμενες δηλώσεις, για τον υπολογισμό των σχετικών πρόσθετων φόρων ή προστίμων, έχουν εφαρμογή τα οριζόμενα στις διατάξεις του άρθρου 4 του ν. 3610/2007. Ειδικά στις προαναφερόμενες περιπτώσεις δεν θα προηγείται η έκδοση σχετικής εντολής ελέγχου, θα επιδίδεται όμως στον ίδιο το φορολογούμενο ή σε άλλο νόμιμα εξουσιοδοτημένο πρόσωπο, κατά την προσέλευσή τους στη ΔΟΥ και πριν από την υποβολή των δηλώσεων, η προβλεπόμενη από τις ανωτέρω διατάξεις του ν. 3610/2007. Πρόσκληση η οποία πρέπει να είναι απολύτως σαφής ως προς το φορολογικό αντικείμενο, τη φορολογική περίοδο κ.λπ.

Αν ο υπόχρεος που προσκλήθηκε δεν υποβάλει τις κατά περίπτωση δηλώσεις μέσα στην ανωτέρω προθεσμία, ο προϊστάμενος της ΔΟΥ θα εκδίδει άμεσα σχετική εντολή προσωρινού ελέγχου σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις για τις υποθέσεις εκείνες που εμπίπτουν στην ελεγκτική αρμοδιότητα των ΔΟΥ, όπως η αρμοδιότητα αυτή προβλέπεται βάσει της κατηγορίας των ΔΟΥ (ΔΟΥ Α' τάξης με υποδιεύθυνση ελέγχου, ΔΟΥ Α' τάξης χωρίς υποδιεύθυνση ελέγχου, ΔΟΥ Β' τάξης), σύμφωνα και με την με αριθ. 1085068/4794/ΔΕ-Β/5.9.2007 ΑΥΟΟ (ΦΕΚ 1843Β712-09-07).

Σημειώνεται ότι ήδη έχουν αποσταλεί από τη ΓΓΠΣ στις ΔΟΥ καταστάσεις (σε μορφή αρχείων excel) ενεργών επιχειρήσεων, οι οποίες τηρούν βιβλία Α' ή Β' ή Γ κατηγορίας του ΚΒΣ και υπέβαλαν εκκαθαριστικές δηλώσεις ΦΠΑ για τα έτη (χρήσεις) 2008 ή 2009 ή και για τα δύο αυτά έτη, αλλά δεν υπέβαλαν έστω και μια περιοδική δήλωση ΦΠΑ από αυτές που όφειλαν να υποβάλουν για τις φορολογικές περιόδους από 1/1/2010 έως 30/6/2010.

Η αναζήτηση των δεδομένων στην κεντρική βάση της ΓΓΠΣ έγινε για μεν τα βιβλία Γ κατηγορίας του ΚΒΣ στις 6/9/2010, για δε τα βιβλία Α' ή Β' κατηγορίας του ΚΒΣ στις 7/9/2010.

Συνεπώς, οι πιο πάνω ήδη αποσταλείσες καταστάσεις επιβάλλεται όπως αξιοποιηθούν στο μέγιστο βαθμό από τις ΔΟΥ σύμφωνα με τα ανωτέρω.

Επισημαίνεται ότι από τη ΓΓΠΣ θα αποσταλούν άτυπες προσκλήσεις προς τις επιχειρήσεις που περιλαμβάνονται στις ως άνω καταστάσεις, προκειμένου να προσέλθουν στις αρμόδιες ΔΟΥ για την υποβολή των σχετικών δηλώσεων.

Επί αυτού διευκρινίζεται σχετικώς ότι για τις επιχειρήσεις που προσέρχονται στις ΔΟΥ κατόπιν των ανωτέρω προσκλήσεων θα γίνεται επιβεβαίωση ότι συμπεριλαμβάνονται στις εν λόγω καταστάσεις και δεν έχει υποβληθεί δήλωση και κατά τα λοιπά ισχύουν και για αυτές τα ως άνω αναφερόμενα ως προς την εφαρμογή του άρθρου 4 του ν. 3610/2007 και την ακολουθούμενη διαδικασία (επίδοσης σχετικής πρόσκλησης πριν από την υποβολή των δηλώσεων κ.λπ.).

Τα στοιχεία των παραπάνω καταστάσεων θα αποσταλούν από τη ΓΓΠΣ και στα ΠΕΚ και ΔΕΚ και συγκεκριμένα σε κάθε ΠΕΚ και ΔΕΚ θα παρασχεθούν τα στοιχεία και λοιπά δεδομένα των επιχειρήσεων που συμπεριλαμβάνονται στις εν λόγω καταστάσεις αρμοδιότητας των ΔΟΥ εκείνων που ανήκουν στη χωρική αρμοδιότητά του.

Στη συνέχεια, κάθε ΠΕΚ και ΔΕΚ θα πρέπει άμεσα να προσδιορίσει τις επιχειρήσεις εκείνες που είναι ελεγκτικής αρμοδιότητάς του και να τις γνωστοποιήσει στην κατά περίπτωση αρμόδια ΔΟΥ, ώστε οι επιχειρήσεις αυτές να μην κληθούν τηλεφωνικά από τις ΔΟΥ, καθόσον θα κληθούν από τα ίδια τα ΠΕΚ και ΔΕΚ, προκειμένου να προσέλθουν στην αρμόδια ΔΟΥ, για την υποβολή των σχετικών δηλώσεων σύμφωνα με τα ανωτέρω.

Με μέριμνα των προϊστάμενων των ΠΕΚ και ΔΕΚ θα διαπιστώνεται αν υποβλήθηκαν οι σχετικές δηλώσεις στην κατά περίπτωση αρμόδια ΔΟΥ και, σε περίπτωση μη υποβολής, τα Ελεγκτικά Κέντρα θα επιλαμβάνονται άμεσα του προσωρινού ελέγχου κατά τα προαναφερόμενα.

Ευνόητο βεβαίως είναι ότι, πέραν των περιπτώσεων μη υποβολής δηλώσεων, οι ΔΟΥ και τα Ελεγκτικά Κέντρα δύνανται να επιληφθούν και περιπτώσεων ανακριβούς υποβολής δηλώσεων για τις ίδιες πάντα φορολογικές περιόδους από 1/1/2010 και μετά.

Επισημαίνεται, όμως, ότι στις ανωτέρω περιπτώσεις ανακριβών δηλώσεων, οι σχετικές διαδικασίες επιβάλλεται να είναι ιδιαιτέρως στοχευμένες, με την έννοια ότι οι ΔΟΥ και τα Ελεγκτικά Κέντρα θα επιλαμβάνονται κατά το δυνατόν υποθέσεων για τις οποίες, με βάση τα τηρούμενα αρχεία τους, η ανακρίβεια είναι προφανής ή σχεδόν προφανής, για την αποφυγή αστοχιών.

Περαιτέρω διευκρινίζεται ότι και στις εν λόγω ειδικά περιπτώσεις προφανώς ή σχεδόν προφανώς ανακριβών δηλώσεων με βάση τα τηρούμενα αρχεία των υπηρεσιών, θα προηγείται τηλεφωνική κλήση της επιχείρησης, εφαρμοζόμενων ανάλογα όλων όσων αναφέρονται ανωτέρω για τις περιπτώσεις μη υποβολής δηλώσεων (εφαρμογή διατάξεων άρθ. 4 ν. 3610/2007 επί ανταπόκρισης, επίδοση σχετικής πρόσκλησης πριν από την υποβολή των δηλώσεων, έκδοση εντολής ελέγχου επί μη ανταπόκρισης κ.λπ.).

Επίσης, από τη Διεύθυνση Ελέγχου θα αποσταλούν σε όλες τις ΔΟΥ και τα Ελεγκτικά Κέντρα πίνακες που καταρτίστηκαν από την Κ.Υ. του ΣΔΟΕ και εμφανίζουν ανά ΔΟΥ τη μεταβολή των εσόδων ΦΠΑ με βάση τις υποβληθείσες περιοδικές δηλώσεις για το χρονικό διάστημα 1/1-31/7 του έτους 2010 σε σχέση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του έτους 2009. Τα στοιχεία αυτά μπορούν επίσης να αξιοποιηθούν στο πλαίσιο των εντελλόμενων κατά τα ανωτέρω προσωρινών ελέγχων.

Για την ταχύτερη διεκπεραίωση του έργου της διενέργειας των ως άνω προσωρινών ελέγχων, με μέριμνα και με τις υποδείξεις των προϊσταμένων, των υποδιευθυντών Ελέγχου και των εποπτών των ΔΟΥ και των Ελεγκτικών Κέντρων, θα ακολουθείται η ταχύτερη δυνατή διαδικασία, εφαρμοζόμενων όμως και ακολουθουμένων σε κάθε περίπτωση όλων όσα προβλέπονται από την κείμενη νομοθεσία (π.χ. συνοπτικές κατά το δυνατόν αλλά τεκμηριωμένες εκθέσεις ελέγχου, με τη χρήση κατάλληλων υποδειγμάτων κ.λπ.).

Σημειώνεται ότι ειδικά σε ό,τι αφορά την παρακολούθηση των αποτελεσμάτων όλων των πιο πάνω ενεργειών των ΔΟΥ και των Ελεγκτικών Κέντρων σε σχέση με τις καταστάσεις που κατά τα ανωτέρω απεστάλησαν από τη ΓΓΠΕ με επιχειρήσεις που δεν υπέβαλαν δηλώσεις, έχει ήδη αναπτυχθεί ειδική εφαρμογή από τη ΓΓΠΣ στο δικτυακό τόπο http://10.30.6.20. για την οποία θα σας σταλούν σχετικές οδηγίες χρήσης επίσης από τη ΓΓΠΣ.

Συνεπώς, για τα συγκεκριμένα αποτελέσματα δεν θα γίνεται πλέον ενημέρωση της εφαρμογής «ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΦΠΑ ΝΟΜΙΚΩΝ - ΦΥΣΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ» της Δ/νσης Ελέγχου ( http://10.16,5.31 ). Διευκρινίζεται ωστόσο ότι τόσο τα εν λόγω αποτελέσματα όσο επίσης και τα αποτελέσματα των εν γένει λοιπών ενεργειών των ΔΟΥ και των Ελεγκτικών Κέντρων, που δεν σχετίζονται με τις ως άνω καταστάσεις της ΓΓΠΣ (π.χ. λοιπές περιπτώσεις μη υποβολής δηλώσεων, όπως για παράδειγμα μηνός Ιουλίου 2010 επί Γ κατηγορίας του ΚΒΣ Βιβλίων, περιπτώσεις ανακριβών δηλώσεων κ.λπ.), θα συνεχίσουν να καταχωρούνται ανελλιπώς και επακριβώς στις υφιστάμενες εφαρμογές π\ς Δ/νσης Ελέγχου, στο δικτυακό τόπο http://10.16.5.21. για την παρακολούθηση των ελεγκτικών αποτελεσμάτων.

Τονίζεται, τέλος, ότι όλες οι ΔΟΥ και τα Ελεγκτικά Κέντρα θα πρέπει, με ευθύνη των προϊσταμένων αυτών, να καταχωρήσουν άμεσα, εντός τριών (3) ημερών από τη λήψη της παρούσας, στο site της Διεύθυνσης Ελέγχου ( http://10.16.5.21 ) και στην εφαρμογή «ΕΛΕΓΚΤΙΚΟ ΔΥΝΑΜΙΚΟ», τα ονόματα των ελεγκτών που θα απασχοληθούν στους ανωτέρω προσωρινούς φορολογικούς ελέγχους, με καταχώρηση και του αριθμού μητρώου αυτών.

Β. Επιτάχυνση διαδικασιών έκδοσης Αποφάσεων Επιβολής Προστίμου ΚΒΣ και λοιπών καταλογιστικών πράξεων.

Είναι αυτονόητο ότι, με την παραλαβή των εκθέσεων ελέγχου ΚΒΣ από τις υπηρεσίες του ΣΔΟΕ, θα πρέπει να εκδίδονται το ταχύτερο οι οικείες Αποφάσεις Επιβολής Προστίμου (ΑΕΠ) και να ακολουθεί η περαιτέρω προβλεπόμενη διαδικασία (κοινοποίηση μαζί με την έκθεση ελέγχου κ.λπ.).

Σχετικές οδηγίες δόθηκαν και με την εγκύκλιο ΠΟΛ. 1154/18.12.2009, με την οποία τονίστηκε ότι οι ΔΟΥ θα πρέπει άμεσα να προβούν στην έκδοση και κοινοποίηση πράξεων επιβολής προστίμου ΚΒΣ, κατά τις κείμενες διατάξεις, για τις εκθέσεις της ΥΠΕΕ και των Ειδικών Συνεργείων προληπτικού ελέγχου που τυχόν εκκρεμούν σε αυτές.

Κατόπιν αυτών, οι ΔΟΥ όλης της χώρας καλούνται να ερευνήσουν, με βάση τα υφιστάμενα αρχεία τους, αν για παραληφθείσες γενικώς εκθέσεις ΚΒΣ από τις Υπηρεσίες του ΣΔΟΕ ή της πρώην ΥΠΕΕ ή τα πρώην Ειδικά Συνεργεία Ελέγχου, δεν έχουν εκδοθεί και κοινοποιηθεί οι οικείες ΑΕΠ, υποβάλλοντας προς τούτο, εντός δέκα (10) ημερών από τη λήψη της παρούσας, σχετική αναφορά στις αρμόδιες (περιφερειακές) Δ/νσεις Οικ. Επιθεώρησης, που υπάγονται, στην οποία θα περιέχονται τα κατωτέρω περιγραφόμενα στοιχεία ανά ΔΟΥ, όπως αυτά υφίσταντο κατά την 31/12/2009 και κατά την 31/8/2010, χωριστά για καθεμία από τις ημερομηνίες αυτές.

Αριθμός εκθέσεων ελέγχου που εκκρεμούσαν σε καθεμία από τις ανωτέρω ημερομηνίες (31/12/09 και 31/8/10) για τις οποίες:

α. δεν είχε εκδοθεί ΑΕΠ

β. είχε εκδοθεί ΑΕΠ αλλά δεν είχε κοινοποιηθεί (επισυνάπτονται σχετικοί Πίνακες Ι και ΙΙ).

Στα ανωτέρω υποβαλλόμενα στοιχεία 6α, γίνεται αναφορά και στις δύο περιπτώσεις α' και β' των ετών εντός των οποίων περιήλθαν στη ΔΟΥ οι οικείες εκκρεμείς εκθέσεις ελέγχου.

Ειδικότερα, οι ΔΟΥ υποχρεούνται να συμπληρώσουν τους σχετικούς επισυναπτόμενους πίνακες με τα ζητούμενα στοιχεία και να υποβάλουν αυτούς, αρμοδίως, στην κατά περίπτωση εποπτεύουσα (περιφερειακή) Δ/νση Οικ. Επιθεώρησης.

Στη συνέχεια, κάθε (περιφερειακή) Δ/νση Οικ. Επιθεώρησης θα υποβάλει στη Δ/νση Επιθεώρησης Υπηρεσιών «Συγκεντρωτικό Πίνακα» (ΙΙΙ) με τα αντίστοιχα στοιχεία όλων των ΔΟΥ αρμοδιότητάς της, εντός δύο (2) εργασίμων ημερών από την παραλαβή των στοιχείων, στην οποία θα περιέχονται τα προαναφερθέντα στοιχεία ανά ΔΟΥ.

Επισημαίνεται ότι δίδεται ιδιαίτερη βαρύτητα στην άμεση έκδοση των οικείων καταλογιστικών πράξεων με βάση τα αποτελέσματα των διενεργούμενων ελέγχων, καθώς και στην περαιτέρω άμεση κοινοποίηση αυτών, για την ταχύτερη δυνατή βεβαίωση των οφειλόμενων ποσών και την επίσπευση εν γένει των προβλεπόμενων διαδικασιών.

Εν όψει αυτών και πέραν των ανωτέρω οδηγιών για την αποστολή των ως άνω στοιχείων, επισημαίνεται και πάλι όλως ιδιαιτέρως ότι, εφόσον εκκρεμούν στις ΔΟΥ εκθέσεις ελέγχου ΚΒΣ είτε του ΣΔΟΕ είτε της πρώην ΥΠΕΕ, είτε των πρώην Ειδικών Συνεργείων Ελέγχου, είτε των ίδιων των ΔΟΥ, αλλά και εκθέσεις λοιπών εν γένει πάσης φύσεως φορολογικών αντικειμένων, θα πρέπει άμεσα εντός πέντε (5) ημερών από τη λήψη της παρούσας να εκδοθούν και να κοινοποιηθούν οι κατά περίπτωση καταλογιστικές πράξεις και να ακολουθήσει η προβλεπόμενη

από τις κείμενες διατάξεις.

Εφόσον εκκρεμούν και καταλογιστικές εν γένει πράξεις ή δικαστικές αποφάσεις προς βεβαίωση, θα πρέπει να διενεργηθεί άμεσα, εντός της ίδιας προθεσμίας, η κατά περίπτωση βεβαίωση των οικείων ποσών, προστίμων και πάσης φύσεως φόρων, πρόσθετων φόρων και λοιπών εν γένει επιβαρύνσεων.

Τονίζεται ιδιαιτέρως ότι οποιαδήποτε χρονική υστέρηση εφεξής ως προς τα παραπάνω ζητήματα της έκδοσης και κοινοποίησης των οικείων καταλογιστικών πράξεων και βεβαίωσης των σχετικών ποσών, βάσει εκθέσεων ελέγχου που παραλαμβάνονται από τις ΔΟΥ ή συντάσσονται από τις ίδιες τις ΔΟΥ, είναι απαράδεκτη. Εξυπακούεται επίσης ότι όλα τα ανωτέρω ισχύουν ανάλογα και για τα Ελεγκτικά Κέντρα (ΔΕΚ - ΠΕΚ).

Οι οικονομικοί επιθεωρητές, στους οποίους κοινοποιείται η παρούσα, παρακαλούνται να παρακολουθούν την εφαρμογή των ανωτέρω οδηγιών από τις Υπηρεσίες που εποπτεύουν, δίδοντας ιδιαίτερη βαρύτητα στους αναφερόμενους χρόνους υλοποίησης της παρούσας, ως προς την υποβολή των ζητούμενων στοιχείων, καθώς και της έκδοσης και κοινοποίησης των ΑΕΠ των οικείων εκθέσεων ελέγχου που είναι σε εκκρεμότητα στις αντίστοιχες ημερομηνίες αναφοράς (31-12-2009 και 31-08-2010 αντίστοιχα).



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα