Με τροπολογία στην οποία προβλέπονται αυστηρότατες ποινές που φτάνουν έως και την οριστική αφαίρεση της άδειας λειτουργίας πρατηρίων, απαντά το υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας στα φαινόμενα αισχροκέρδειας στην αγορά καυσίμων και εξαπάτησης των καταναλωτών με τη χρήση παράνομων μηχανισμών παρέμβασης στις αντλίες.
Η τροπολογία κατατίθεται λόγω της ανεπαρκούς κείμενης νομοθεσίας (Ν. 3668/2008 , άρθρο 1, παρ. 1) και όπως είπε ο υφυπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης, Ντίνος Ρόβλιας, προωθείται προς ψήφιση αμέσως μετά τις γιορτές μαζί με το πρώτο ν/σ του υπουργείου.
Όπως είπε ο κ. Ρόβλιας, μεταξύ άλλων η τροπολογία προβλέπει λουκέτο για τα πρατήρια που θα εντοπιστούν να εξαπατούν τον καταναλωτή με πειραγμένες αντλίες, ποινή φυλάκισης μέχρι πέντε χρόνια για τους πρατηριούχους και πρόστιμα που φτάνουν στο διπλάσιο του ποσοστού κλοπής.
Ο υφυπουργός υποστήριξε πως υπάρχει άνοδος των τιμών λόγω της διεθνούς συγκυρίας και της ισοτιμίας ευρώ δολαρίου και αυτό, σημείωσε, έχει επιφέρει αύξηση το τελευταίο τρίμηνο, στη διυλιστηριακή τιμή κατά 10 λεπτά, η οποία όμως, δεν έχει περάσει στην λιανική τιμή καθώς εταιρείες εμπορίας και πρατήρια έχουν απορροφήσει μέρος της.
Στόχος του υπουργείου είναι, είπε, να αναλάβει πρωτοβουλίες ώστε να λειτουργήσει αποτελεσματικότερα ο ανταγωνισμός στην αγορά χωρίς ωστόσο να διευκρινίσει εάν οι παρεμβάσεις θα είναι προς την πλευρά των διυλιστηρίων.
Ο κ. Ρόβλιας ξεκαθάρισε πάντως, πως δεν έχουν εντοπιστεί εναρμονισμένες πρακτικές στη διαμόρφωση των τιμών και δεν συντρέχει προς το παρόν λόγος επιβολής πλαφόν όπως είχε γίνει στο πρόσφατο παρελθόν.
Ο υφυπουργός αναγνώρισε εξάλλου πως η χώρα μας κατατάσσεται στην 9η θέση μεταξύ των χωρών της ΕΕ με τα ακριβότερα υγρά καύσιμα εάν δεν συνυπολογιστούν οι φόροι στην τιμή και ανεβαίνει στην πρώτη θέση συμπεριλαμβανομένων των φόρων που φθάνουν κοντά στο ένα ευρώ στην τιμή του λίτρου.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου, η ελάχιστη τιμή της αμόλυβδης στην Αττική διαμορφώνεται στο 1,498 ευρώ το λίτρο, η μέγιστη στο 1,697 ευρώ το λίτρο, και ο μέσος όρος είναι στο 1,566 ευρώ το λίτρο, ενώ από την πανελλαδική μέτρηση προκύπτει ότι η ελάχιστη τιμή είναι 1,494 ευρώ το λίτρο, η μέγιστη 1,8 ευρώ το λίτρο και ο μέσος όρος 1,591 ευρώ το λίτρο.
Η περιφέρεια Κρήτης αναδεικνύεται για μια ακόμη φορά πρωταθλητής της ακρίβειας στα υγρά καύσιμα με ελάχιστη τιμή να ξεκινάει από 1,597 ευρώ το λίτρο, μέγιστη τιμή το 1,8 ευρώ το λίτρο και μέσο όρο το 1,680 ευρώ το λίτρο.
Την ίδια ώρα το ΥΠΑΑΝ βρίσκεται εν αναμονή νέου πορίσματος της Επιτροπής Ανταγωνισμού ειδικά για την κατάσταση που διαμορφώνεται σε Κρήτη (μαζί με την Κεφαλονιά είναι οι ακριβότερες περιοχές) .
Ήδη πάντως προωθείται η εγκατάσταση και λειτουργία του συστήματος εισροών εκροών στα πρατήρια. Το σύστημα έχει εγκατασταθεί σε περίπου 2.000 πρατήρια, αλλά επειδή το κόστος είναι υψηλό -περίπου 12.000 με 13.000 ευρώ- γίνονται προσπάθειες να χρηματοδοτηθεί μέρος ή το σύνολο της επένδυσης από τα ανεξάρτητα πρατήρια. Σύμφωνα με τον κ. Ρόβλια, δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη η ενδοκυβερνητική διαβούλευση για το θέμα, αλλά όλα δείχνουν πως θα υπάρξει οριστική λύση, καθώς τρέχει ο χρόνος που προβλέπει η νομοθεσία για την εγκατάσταση του συστήματος και θα πρέπει να υπάρξουν, ταχύτατα, σχετικές αποφάσεις.
Υπέρ των ελέγχων η ΟΒΕ με αιχμές κατά ΠΟΠΕΚ
Υπέρ των ελέγχων για τις ελλειμματικές παραδόσεις καυσίμων και την πάταξη οποιασδήποτε προσπάθειας εξαπάτησης των καταναλωτών ετάχθη η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδος, αφήνοντας παράλληλα αιχμές για τη στάση της άλλης Ομοσπονδίας του κλάδου (ΠΟΠΕΚ).
«Η ανακοίνωση του υπουργείου Περιφερειακής Ανάπτυξης για τη δίωξη ορισμένων βενζινοπωλών που εξαπατούσαν και έκλεβαν τους καταναλωτές μέσω ηλεκτρονικών μηχανισμών καταδολίευσης αντλιών υγρών καυσίμων, μας βρίσκει σύμφωνους και πραγματοποιήθηκε μετά από συνεχείς οχλήσεις της ΟΒΕ», υποστηρίζει σε ανακοίνωσή της η Ομοσπονδία, συμπληρώνοντας ταυτόχρονα πως έχει επανειλημμένα επισημάνει προς το υπουργείο ότι ορισμένα πρατήρια που παρουσιάζουν ύποπτα χαμηλές τιμές, κάτω του επιχειρηματικού κόστους, χρήζουν ελέγχων.
«Καταδικάζουμε αυτούς τους ελάχιστους που χρησιμοποιούν μεθόδους κλοπής των καταναλωτών και εξόντωσης των νομίμων συναδέλφων μας, δυσφημώντας ταυτόχρονα τον κλάδο. Σε μια περίοδο κρίσης που έκλεισαν ήδη 1.000 πρατήρια και αναμένεται να κλείσουν άλλα 1.000 το 2011, ο αθέμιτος ανταγωνισμός σε βάρος της συντριπτικής πλειοψηφίας των βενζινοπωλών ισούται με έγκλημα», σημειώνει χαρακτηριστικά η ΟΒΕ.
Σε κάθε περίπτωση, όπως υπογραμμίζει, ο πλήρης έλεγχος όλων αυτών των φαινόμενων, μαζί και της λαθρεμπορίας και του παρεμπορίου, μπορεί να γίνει μόνο με την εγκατάσταση των ηλεκτρονικών συστημάτων ελέγχου εισροών - εκροών όγκου καυσίμων, από το διυλιστήριο μέχρι το πρατήριο, σε συνδυασμό με μέτρα ηλεκτρονικού ελέγχου διακίνησης των φορτίων, καθώς και με τη λειτουργία του αδρανούντος συστήματος "Ποσειδών" για τον έλεγχο του ναυτιλιακού καυσίμου.
Στην ίδια ανακοίνωση, η ΟΒΕ εκτιμά εξάλλου ότι η ανάδειξη του θέματος από την άλλη ομοσπονδία του κλάδου (Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων, ΠΟΠΕΚ) σε μια στιγμή που, όπως σημειώνει, δρομολογείται από το υπουργείο η εγκατάσταση των ηλεκτρονικών συστημάτων ελέγχου εισροών - εκροών όγκου καυσίμων, «μας βάζει σε υποψία ότι στη πράξη γίνεται προσπάθεια να διεμβολισθεί αυτή η προσπάθεια, να παραπλανηθεί ο καταναλωτής και το όλο θέμα να εξαντλείται στη περιπτωσιακή καταγγελία».
ΝΔ: Οι εμμονές της κυβέρνησης εκτόξευσαν τις τιμές
Τις τιμές στα καύσιμα εκτόξευσαν οι εμμονές της κυβέρνησης στην υπερφορολόγηση της ενέργειας, οι αλλεπάλληλες αυξήσεις του ΦΠΑ και του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης, παρατήρησε ο αρμόδιος τομεάρχης της ΝΔ Μιχάλης Γιαννάκης
Ο βουλευτής Βοιωτίας κατηγόρησε την κυβέρνηση πως εγκατέλειψε πλήρως τις προσπάθειες τιθάσευσης της κερδοσκοπίας που προέβλεπαν οι ρυθμίσεις του σχετικού νόμου της Νέας Δημοκρατίας για τα καύσιμα, όπως οι κοστολογικοί έλεγχοι σε όλα τα στάδια της αγοράς, η σφράγιση των εγκαταστάσεων σε περίπτωση υποτροπής και η χρησιμοποίηση δεξαμενών τρίτων, όπου ο ανταγωνισμός δεν λειτουργεί ικανοποιητικά.
«Και ενώ δημοσίως η κυβέρνηση διατείνεται υπέρ της διαφάνειας, η Υπηρεσία Εποπτείας της Αγοράς παραμένει υποστελεχωμένη», υπογραμμίζει ο κ. Γιαννάκης και καταλήγει σημειώνοντας:
«Η μάχη για την αντιμετώπιση της αισχροκέρδειας στα καύσιμα δεν είναι φυσικά εύκολη, όπως θεωρούσε το ΠΑΣΟΚ μέχρι τον προηγούμενο Σεπτέμβριο. Οι καθυστερήσεις, όμως, οι ερασιτεχνισμοί και οι ανεπαρκείς έλεγχοι της κυβέρνησης την κάνουν δυσκολότερη, με δυσμενείς επιπτώσεις για τους καταναλωτές».
ΚΚΕ: Κυβέρνηση και μονοπώλια πίσω από τη ληστεία με τα καύσιμα
«Αυτοί που ληστεύουν όλο και πιο προκλητικά και ξεδιάντροπα το λαό στα καύσιμα είναι η κυβέρνηση και τα μονοπώλια που ελέγχουν την εισαγωγή και τη διύλιση του πετρελαίου με τους υπέρογκους φόρους και τα τεράστια υπερκέρδη», υποστηρίζει το ΚΚΕ σε ανακοίνωσή του με αφορμή τις συνεχείς αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων.
«Η ανάγκη του λαού για φθηνά καύσιμα σημαίνει δραστική μείωση της φορολογίας και πάλη για πολιτικές εξελίξεις που θα κάνουν δυνατή τη δημιουργία ενιαίου αποκλειστικά δημόσιου φορέα ενέργειας», καταλήγει στην ανακοίνωσή του το ΚΚΕ.
ΣΥΝ: Εσωτερικά τα αίτια της αύξησης των τιμών
Το πρόβλημα με τις τιμές των καυσίμων μπορεί να αφορά τις διεθνείς τιμές αργού σε ένα διεθνές κερδοσκοπικό περιβάλλον, υπάρχουν όμως και σημαντικότατες εσωτερικές αιτίες για τις οποίες ευθύνονται οι κυβερνήσεις και οι ισχυροί όμιλοι του κλάδου, σημειώνει με τη σειρά του ο ΣΥΝ και αναλυτικά αναφέρει:
1. Σημαντική παράμετρος η υπερφορολόγηση των καυσίμων με τις διαδοχικές φορολογικές επιβαρύνσεις των τελευταίων χρόνων στα καύσιμα, που ήταν ο εύκολος δρόμος για άμβλυνση του δημοσιονομικού προβλήματος.
2. Δεύτερος παράγοντας ο πλήρης έλεγχος της διύλισης, μετά την ιδιωτικοποίηση των ΕΛΠΕ από τις δύο γνωστούς ομίλους. Το καθεστώς αυτό έχει αφαιρέσει κάθε δυνατότητα παρέμβασης που υπήρχε στο παρελθόν μέσω του κρατικού διϋλιστηρίου για σχετική απορρόφηση των ανατιμήσεων.
3. Η εξαγορά των εταιρειών εμπορίας BP από ΕΛΠΕ που έγινε μάλιστα με δυσμενείς για το δημόσιο όρους και της SHELL από ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ οδηγεί σταδιακά στον πλήρη έλεγχο και του κυκλώματος εμπορίας από τους δύο ομίλους που επεκτείνεται στο ένα ή άλλο βαθμό και στη διανομή(πρατήρια).
4. Η συγκέντρωση της αγοράς καυσίμων, το γενικότερο αδυνάτισμα των ελεγκτικών μηχανισμών, η χαλάρωση αντί της αναβάθμισης της επιτροπής Ανταγωνισμού που εκτιμάται ότι θα χειροτερεύσει με το προωθούμενο νομοσχέδιο, οδηγεί στην εγκατάλειψη κάθε δράσης που προστατεύει το εθνικό και λαϊκό συμφέρον.
5. Η συνεχής διάλυση των ελεγκτικών μηχανισμών έχει σαν συνέπεια και την ανεξέλεγκτη δράση και στον τομέα της διανομής. Η παντελής έλλειψη ελέγχων επιτρέπει σε ασυνείδητους επαγγελματίες φαινόμενα αισχροκέρδειας και νοθείας.
Σύμφωνα με το ΣΥΝ, η άμεση αντιμετώπιση της κατάστασης επιβάλλει την λήψη μιας πολυεπίπεδης δέσμης μέτρων που θα αφορούν την επανάκτηση ουσιαστικού (μετοχικού και μάνατζμεντ) ελέγχου των ΕΛΠΕ, την αντιμετώπιση της εναρμονισμένης τακτικής τόσο στη διύλιση όσο και την εμπορία, την ουσιαστική δραστηριοποίηση των ελεγκτικών μηχανισμών στα φαινόμενα λαθρεμπορίας και νοθείας και την ουσιαστική μείωση της φορολογικής επιβάρυνσης.
Δημοκρατική Αριστερά: Μόνη λύση η μείωση του ΕΦΚ
Προκλητικό και σκανδαλώδες χαρακτηρίζει η Δημοκρατική Αριστέρα να έχει η Ελλάδα, εν μέσω κρίσης, την υψηλότερη τιμή αμόλυβδης σε όλη την Ευρώπη.
Σύμφωνα με τη Δημοκρατική Αριστέρα στη σημερινή κατάσταση έχουν οδηγήσει η απουσία ελεγκτικών μηχανισμών, η παθητική στάση της κυβέρνησης, οι υπέρογκοι φόροι, αλλά και η απληστία των εταιριών που ελέγχουν τα καύσιμα.
Μόνη λύση, υπογραμμίζεται, είναι η εδώ και τώρα μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης και η πάταξη της κερδοσκοπίας με συστηματικούς ελέγχους.
ΔΗΣΥ: Παρακολουθούν αμήχανοι την αισχροκέρδεια
Η κυβέρνηση παρακολουθεί αμήχανη την αισχροκέρδεια στα καύσιμα, παρατήρησε από την πλευρά του, ο εκπρόσωπος Τύπου της Δημοκρατικής Συμμαχίας Γιάννης Οικονόμου.
«Η Ελλάδα είναι η ακριβότερη χώρα στην Ευρώπη στην τιμή της αμόλυβδης βενζίνης. Οι μετακινήσεις των Ελλήνων πολιτών μέσα στις γιορτές κοστίζουν περισσότερο από ότι στον οποιονδήποτε άλλο Ευρωπαίο.
Οι φορείς της αγοράς καυσίμων αλληλοκατηγορούνται για αισχροκέρδεια και κλοπή των καταναλωτών, κάτω από την μύτη των αρμόδιων ελεγκτικών αρχών.
Ο άλλοτε λαλίστατος, όταν ήταν στην αντιπολίτευση αρμόδιος υπουργός, σιωπά και παρακολουθεί αμήχανος», τονίζει σε δήλωσή του ο εκπρόσωπος της ΔΗΣΥ.