Την πιστή τήρηση του προϋπολογισμού του 2011 ζητεί το υπουργείο Οικονομικών από υπουργεία, γενικές γραμματείες και άλλους φορείς του δημοσίου, με εγκύκλιο που υπογράφει ο υφυπουργός Φίλιππος Σαχινίδης. Όπως υπογραμμίζεται, πρωταρχικός και άμεσος στόχος της δημοσιονομικής πολιτικής και για το 2011 είναι η συνέχιση της προσπάθειας μείωσης του ελλείμματος έτσι, ώστε το 2014 το να περιοριστεί κάτω από το 3% του ΑΕΠ.
Ειδικά όσον αφορά τις δαπάνες, σημειώνεται πως έχει έχει προβλεφθεί ανώτατο όριο δαπανών, το οποίο θα πρέπει να τηρείται απαρέγκλιτα, καθόσον το ύψος αυτό θα εξετάζεται κάθε τρίμηνο.
Για το λόγο αυτό, τονίζεται, όλοι οι φορείς θα πρέπει να προγραμματίσουν τις μηνιαίες ανάγκες τους στις κύριες κατηγορίες δαπανών, προκειμένου να προσδιοριστούν τα αντίστοιχα όρια των πιστώσεων για ανάλωση κάθε φορέα, έτσι ώστε κατά την εκτέλεση του κρατικού προϋπολογισμού το ύψος των δαπανών να είναι εντός των ορίων που έχουν προσδιοριστεί. Μάλιστα για τον προγραμματισμό αυτό θα πραγματοποιηθούν εντός του Ιανουαρίου συναντήσεις με όλα τα υπουργεία και τους ασφαλιστικούς φορείς.
Επιπρόσθετα, προβλέπεται και η παρακολούθηση της εξέλιξης των ληξιπρόθεσμων οφειλών. Ειδικότερα θα εξετάζεται η μεταβολή του ύψους των ληξιπρόθεσμων οφειλών σε φορείς εκτός της γενικής κυβέρνησης, σωρευτικά από την 1.1.2011 για κάθε μήνα, αφαιρουμένων αυτών που δημιουργήθηκαν μέχρι 31.12.2010.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της εγκυκλίου:
Α. ΒΑΣΙΚΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΕΚΤΕΛΕΣΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ
1. Εισαγωγή
Πρώτη προτεραιότητα και στο έτος 2011 είναι η συνέχιση της εφαρμογής του Προγράμματος Οικονομικής Πολιτικής, που έχει θέσει ως άμεσο στόχο τη δραστική μείωση του ελλείμματος και του δημοσίου χρέους, τη συνέχιση της υλοποίησης των διαρθρωτικών αλλαγών για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας της δημοσιονομικής σταθερότητας και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της ανάπτυξης της χώρας .
Στο πλαίσιο του μεσοπρόθεσμου σχεδίου δημοσιονομικής προσαρμογής και οικονομικής ανάπτυξης, εντάσσεται και ο προϋπολογισμός του 2011, η επίτευξη των στόχων του οποίου αποτελεί εγγύηση για τη χρηματοδότηση της οικονομίας από το μηχανισμό στήριξης.
Βασικοί στόχοι του προϋπολογισμού του 2011
Ο προϋπολογισμός του 2011 είναι ο πρώτος προϋπολογισμός ο οποίος αναφέρεται στη δημοσιονομική διαχείριση του συνόλου του δημόσιου τομέα. Το νέο πλαίσιο δημοσιονομικής διαχείρισης που θα εφαρμοσθεί πλήρως από το νέο έτος προβλέπει μεταξύ άλλων την ενίσχυση του ρόλου του Κοινοβουλίου στον έλεγχο του Προϋπολογισμού, την υιοθέτηση ενός μεσοπρόθεσμου στρατηγικού πλαισίου και τη θέσπιση αυστηρότερου πλαισίου πραγματοποίησης και ελέγχου των δημοσίων δαπανών.
Πρωταρχικός και άμεσος στόχος της δημοσιονομικής πολιτικής και για το έτος 2011 είναι η συνέχιση της προσπάθειας μείωσης του ελλείμματος έτσι ώστε το έτος 2014 το έλλειμμα να περιορισθεί κάτω από το 3% του ΑΕΠ.
Ο προϋπολογισμός του 2011 υποστηρίζεται από ριζικές τομές τόσο στο πεδίο της φορολογίας και της ενίσχυσης των δημοσίων εσόδων όσο και στο σκέλος της διαχείρισης και του ελέγχου των δημοσίων δαπανών, ενώ ταυτόχρονα περιλαμβάνει και μέτρα με στόχο την ενίσχυση της ανάπτυξης της οικονομίας και την αντιστάθμιση του κόστους προσαρμογής ιδιαίτερα για τις πιο ευάλωτες κοινωνικά ομάδες. Η προσπάθεια για περαιτέρω εξορθολογισμό των δαπανών θα συνεχισθεί με κυρίαρχο δημοσιονομικό στόχο τη μεγαλύτερη απόδοση των κρατικών πόρων.
Η βέλτιστη αξιοποίηση των πόρων του προϋπολογισμού θα πρέπει να αποτελεί βασική επιδίωξη όλων όσων συμμετέχουν στην εκτέλεση του.
Είναι σαφές ότι η ορθή εκτέλεση του προϋπολογισμού και κατά συνέπεια η επίτευξη των στόχων της δημοσιονομικής πολιτικής σχετίζεται κυρίως με τη δράση όλων των εμπλεκόμενων στη σχετική διαδικασία φορέων. Η δράση αυτή συνεπώς θα πρέπει να είναι προσαρμοσμένη στις υπάρχουσες οικονομικές δυνατότητες και προσανατολισμένη στην καλύτερη αξιοποίηση των διαθέσιμων πόρων.
2. Διοίκηση εσόδων και εξόδων του κράτους
Η είσπραξη των εσόδων και η πληρωμή των δαπανών του κράτους και των ειδικών ταμείων θα γίνεται με βάση τις προβλέψεις του κρατικού προϋπολογισμού και των συνδημοσιευόμενων προϋπολογισμών, σύμφωνα με τις ισχύουσες δημοσιολογιστικές διατάξεις.
Το ισχύον νομικό πλαίσιο και οι σχετικές διοικητικές πράξεις προσδιορίζουν αναλυτικά τη διαδικασία υλοποίησης, τόσο του σκέλους των εσόδων, όσο και του σκέλους των εξόδων του προϋπολογισμού.
Η εφαρμογή των σχετικών διατάξεων και οδηγιών θεωρείται αυτονόητη για όλους τους φορείς εκτέλεσης του προϋπολογισμού και τις καθ’ οιονδήποτε τρόπο εμπλεκόμενες στην εκτέλεση του προϋπολογισμού υπηρεσίες.
Τα έσοδα και έξοδα καταλογίζονται στους οικείους φορείς και κωδικούς αριθμούς, όπως αυτοί προσδιορίζονται στον κώδικα κατάταξης εσόδων και εξόδων.
Ειδικότερα επισημαίνονται τα ακόλουθα:
α. Έσοδα
Τα έσοδα του κράτους και των ειδικών ταμείων, υπηρεσιών και λογαριασμών των οποίων οι προϋπολογισμοί συνδημοσιεύονται με τον κρατικό προϋπολογισμό βεβαιώνονται, εισπράττονται και εμφανίζονται στους οικείους κωδικούς αριθμούς εσόδων του προϋπολογισμού.
Έσοδα του προϋπολογισμού του οικονομικού έτους 2011 είναι τα ποσά που βεβαιώνονται κατά τη διάρκεια αυτού, ανεξάρτητα από τη χρονική περίοδο από την οποία προέρχονται. Τα έσοδα που έχουν βεβαιωθεί και δεν θα εισπραχθούν μέχρι τη λήξη του οικονομικού έτους 2010 θα διαγραφούν λογιστικά από το έτος αυτό και θα επαναβεβαιωθούν ως έσοδα του οικονομικού έτους 2011.
Τα έσοδα των ειδικών λογαριασμών που λειτουργούσαν σε υπουργεία και καταργήθηκαν με το ν.3697/08, αποτελούν πλέον δημόσια έσοδα και περιέρχονται αυτοδίκαια στον κρατικό προϋπολογισμό.
Οι προϊστάμενοι των οργανικών μονάδων των υπουργείων, οι οποίοι παρακολουθούσαν τη διαχείριση των ειδικών λογαριασμών μέχρι την κατάργησή τους, εξακολουθούν να είναι υπεύθυνοι για τη διασφάλιση της ομαλής και απρόσκοπτης είσπραξης των ως άνω πόρων υπέρ του κρατικού προϋπολογισμού και πρέπει να λαμβάνουν όλα τα απαραίτητα μέτρα αναδιοργάνωσης και βελτίωσης των σχετικών διαδικασιών του φορέα τους, ώστε να αποκλεισθεί κάθε ενδεχόμενο απώλειας πόρων του κρατικού προϋπολογισμού και να είναι δυνατή η εξασφάλιση πιστώσεων για την κάλυψη των δαπανών οι οποίες είναι σχετικές με το σκοπό για τον οποίο συστάθηκαν οι εν λόγω ειδικοί λογαριασμοί.
Επισημαίνεται ιδιαίτερα ότι όλες οι Δημόσιες Υπηρεσίες, πέραν του υπουργείου Οικονομικών, οι οποίες, κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων τους, εντοπίζουν περιπτώσεις οφειλών προς το Δημόσιο, μη φορολογικής υφής, οι οποίες προκύπτουν από συμβάσεις ή άλλα δικαιώματα του Δημοσίου και δεν έχουν αποδοθεί από τους υπόχρεους, πρέπει να προβαίνουν άμεσα στη βεβαίωσή τους στην οικεία ΔΟΥ, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 2 του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ν.δ. 356/1974 – Α.90).
β. Έξοδα
Η υλοποίηση του σκέλους των δαπανών του προϋπολογισμού σύμφωνα με τις προβλέψεις αποτελεί κομβικό σημείο της δημοσιονομικής διαχείρισης και απαραίτητη προϋπόθεση για την επίτευξη των στόχων του προϋπολογισμού.
Επισημαίνεται ότι με τον προϋπολογισμό καθορίζονται όρια δαπανών και όχι ύψος κονδυλίων προς ανάλωση. Με την πραγματοποίηση δαπανών επιδιώκεται η επίτευξη συγκεκριμένου αποτελέσματος και η παροχή υπηρεσιών προς τους πολίτες, γεγονός που καθιστά αναγκαία τη σύνδεση όλων των δαπανών που θα πραγματοποιηθούν με συγκεκριμένο και μετρήσιμο αποτέλεσμα.
Τα όρια πιστώσεων που έχουν ορισθεί στον προϋπολογισμό προσδιορίζουν και το ανώτατο ύψος υποχρεώσεων που μπορούν να αναληφθούν εντός του 2011, αφού βεβαίως ληφθούν υπόψη και οι υποχρεώσεις προηγούμενων ετών που θα πληρωθούν από τις πιστώσεις αυτές.
Η ανάληψη υποχρεώσεων από τους διατάκτες, σε βάρος των πιστώσεων του προϋπολογισμού θα γίνεται κατά τα οριζόμενα στις σχετικές διατάξεις των ν. 2362/95 και ν. 3871/10 και του π.δ. 113/2010.
Επισημαίνεται ιδιαίτερα ότι σύμφωνα με το νέο θεσμικό πλαίσιο η ανάληψη υποχρεώσεων καθ’ υπέρβαση των εγκεκριμένων πιστώσεων ή ποσοστών διάθεσης δεν επιτρέπεται και σε περίπτωση που πραγματοποιηθεί είναι άκυρη και συνεπάγεται ατομική ευθύνη για το διατάκτη.
Β. ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΤΑΚΤΙΚΟΥ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΕΞΟΔΩΝ
1. Γενικές κατευθύνσεις
Η πιστή και χωρίς αποκλίσεις εκτέλεση του προϋπολογισμού του 2011 αποτελεί βασική προτεραιότητα για τη μείωση του ελλείμματος. Ο στόχος αυτός θα επιτευχθεί εφόσον ληφθούν υπόψη και τηρηθούν αυστηρά τα παρακάτω:
α) Προσαρμοστικότητα
Η διάθεση του συνόλου των εγγεγραμμένων στον προϋπολογισμό πιστώσεων δεν θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη. Η δυνατότητα αποδέσμευσης του συνόλου των εγγεγραμμένων στον προϋπολογισμό πιστώσεων εξαρτάται κάθε φορά από την πορεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού και για το λόγο αυτό είναι πιθανό να μην εγκριθεί η διάθεση του συνόλου των πιστώσεων ορισμένων κατηγοριών δαπανών.
Επισημαίνεται ιδιαίτερα ότι διάθεση πιστώσεων από το αποθεματικό μπορεί να πραγματοποιηθεί μόνο σύμφωνα με τη διαδικασία και τους όρους που προβλέπονται στο ν. 3871/10.
β) Προγραμματισμός - πορεία εκτέλεσης προϋπολογισμού
Όλοι οι φορείς πρέπει να προγραμματίσουν τις ανάγκες τους έως το ύψος των διαθέσιμων πιστώσεων.
Επισημαίνεται ότι στα κριτήρια απόδοσης, στο πλαίσιο των δεσμεύσεων του μηχανισμού στήριξης, έχει προβλεφθεί ανώτατο όριο δαπανών του κρατικού προϋπολογισμού, το οποίο θα πρέπει να τηρείται απαρέγκλητα, καθόσον το ύψος αυτό θα εξετάζεται κάθε τρίμηνο.
Για το λόγο αυτό όλοι οι φορείς θα πρέπει να προγραμματίσουν τις μηνιαίες ανάγκες τους στις κύριες κατηγορίες δαπανών και σε συνεργασία με τη Δ/νση 20η Προϋπολογισμού θα προσδιορισθούν τα αντίστοιχα όρια των πιστώσεων για ανάλωση κάθε φορέα, έτσι ώστε κατά την εκτέλεση του κρατικού προϋπολογισμού το ύψος των δαπανών να είναι εντός των ορίων που έχουν προσδιορισθεί.
Για τον προγραμματισμό αυτό θα πραγματοποιηθούν εντός του Ιανουαρίου συναντήσεις με όλα τα υπουργεία και τους ασφαλιστικούς φορείς.
Επίσης στα κριτήρια απόδοσης προβλέπεται και η παρακολούθηση της εξέλιξης των ληξιπρόθεσμων οφειλών. Ειδικότερα θα εξετάζεται η μεταβολή του ύψους των ληξιπρόθεσμων οφειλών σε φορείς εκτός της γενικής κυβέρνησης, σωρευτικά από την 1.1.2011 για κάθε μήνα, αφαιρουμένων αυτών που δημιουργήθηκαν μέχρι 31.12.2010.
Επίσης θα παρακολουθούνται και τα στοιχεία για τις εκκρεμείς υποχρεώσεις που δεν έχουν εξοφληθεί για διάστημα μεγαλύτερο των 30 και 60 ημερών. Για το λόγο αυτό θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στη συμπλήρωση του μητρώου δεσμεύσεων, έτσι ώστε τα παραπάνω στοιχεία να είναι διαθέσιμα μετά τη λήξη του μήνα αναφοράς.
2. Επισημάνσεις για ειδικές κατηγορίες δαπανών
α) Αποδοχές προσωπικού:
Για τις αποδοχές του προσωπικού των υπηρεσιών του Δημοσίου που καταβάλλονται με μισθοδοτικές καταστάσεις, εφιστάται η προσοχή των εκκαθαριστών για την αυστηρή εφαρμογή των σχετικών διατάξεων και εγκυκλίων, για το σωστό καταλογισμό τους στους επιμέρους ειδικούς φορείς και ΚΑΕ των πιστώσεων μισθοδοσίας, προκειμένου να περιορισθεί το φαινόμενο των λανθασμένων καταλογισμών.
Επισημαίνεται ιδιαιτέρως ότι, στην πρώτη μισθοδοτική κατάσταση των διοριζομένων, κατατασσομένων ή μετατασσομένων υπαλλήλων πρέπει να βεβαιώνεται η ύπαρξη πρόβλεψης στον προϋπολογισμό και να γράφεται ο αριθμός πρωτοκόλλου της σχετικής βεβαίωσης των ΥΔΕ στις αντίστοιχες πράξεις.
β) Μετατάξεις – αποσπάσεις υπαλλήλων
Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δοθεί από όλες τις συναρμόδιες υπηρεσίες των υπουργείων και αποκεντρωμένων διοικήσεων στην προώθηση για υπογραφή αποφάσεων μετάταξης υπαλλήλων.
Οι μόνες αποφάσεις μετατάξεων που μπορούν να προωθηθούν χωρίς να έχει από πριν εξασφαλισθεί η αναγκαία πίστωση είναι όσες προβλέπονται από ειδικές διατάξεις που σχετίζονται με την εξυγίανση φορέων της γενικής κυβέρνησης.
Ομοίως και για την υπογραφή αποφάσεων απόσπασης υπαλλήλων είναι αναγκαία η εκ των προτέρων εξασφάλιση της απαραίτητης πίστωσης.
Ιδιαίτερα επισημαίνεται η διάταξη της παρ. 7 του άρθρου 17 του ν. 3871/10, σύμφωνα με την οποία για τη μεταφορά από άλλες κατηγορίες δαπανών σε δαπάνες μισθοδοσίας απαιτείται η έγκριση της Βουλής κατά τη διαδικασία του συμπληρωματικού προϋπολογισμού, γεγονός που θα πρέπει να συνεκτιμάται κατά την εξέταση αιτημάτων για μετάταξη ή απόσπαση προσωπικού.
γ) Εφημερίες γιατρών ΕΣΥ
Οι εφημερίες γιατρών ΕΣΥ που βαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό έχουν ήδη καθορισθεί με τη διάταξη του άρθρου 4 του ν.3868/10. Το ποσό της σχετικής πίστωσης του προϋπολογισμού αποτελεί το ανώτατο όριο δαπανών που μπορούν να πραγματοποιηθούν εντός του 2011.
δ) Οικονομική ενίσχυση για αγορά κατοικίας σε προβληματική περιοχή
Οι πιστώσεις για την καταβολή ενίσχυσης για αγορά κατοικίας σε προβληματικές περιοχές έχουν εγγραφεί στους προϋπολογισμούς των υπουργείων και θα μεταφέρονται στις υπηρεσίες που έχουν υποχρέωση πληρωμής των σχετικών δαπανών κατά τη διάρκεια του έτους.
Τα αιτήματα μεταφοράς πιστώσεων πρέπει πλέον να υποβάλλονται στις αρμόδιες οικονομικές υπηρεσίες των υπουργείων και όχι στη Διεύθυνση Προϋπολογισμού του ΓΛΚ.
ε) Εκτέλεση δικαστικών αποφάσεων
Για τη χορήγηση πιστώσεων προκειμένου να εκτελεσθούν δικαστικές αποφάσεις ή συμβιβαστικές πράξεις (αναγνώριση απαιτήσεων με πρακτικά του ΝΣΚ) θα πρέπει οι αρμόδιες ΥΔΕ να επιβεβαιώνουν τα αιτούμενα από τους φορείς ποσά ή να προβαίνουν σε κατ’ αρχήν προσδιορισμό των σχετικών δαπανών (κύρια οφειλή και αναλογούντες τόκοι) και να υποβάλουν στην 20η Δ/νση Προϋπολογισμού αιτήματα χορήγησης των αναγκαίων πιστώσεων για την εξόφληση των υποχρεώσεων.
στ) Προγράμματα που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ
Οι πιστώσεις των κοινοτικών προγραμμάτων έχουν προβλεφθεί με την προϋπόθεση εισροής αντίστοιχων πόρων από την ΕΕ. Κατά συνέπεια, η χρησιμοποίηση των πιστώσεων αυτών θα γίνεται για προγράμματα που έχουν ήδη εγκριθεί από τα αρμόδια όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και έχει αρχίσει η εισροή των σχετικών πόρων.
Μεταφορά κονδυλίων από τις πιστώσεις αυτές σε άλλες κατηγορίες δαπανών δεν θα πραγματοποιούνται. Σημειώνεται ότι αν κάποιο πρόγραμμα δεν υλοποιείται, αναστέλλεται αυτόματα η χρησιμοποίηση της αντίστοιχης πίστωσης.
ζ) Επιχορηγήσεις
Για επιχορηγήσεις διαφόρων φορέων διατίθενται σημαντικά κονδύλια από τον κρατικό προϋπολογισμό. Ωστόσο ο κρατικός προϋπολογισμός δεν μπορεί να αναλαμβάνει το οικονομικό βάρος όλων των επιλογών των διοικήσεων των επιχορηγούμενων φορέων, οι οποίες οφείλουν να καθορίσουν τις προτεραιότητές τους, να ιεραρχήσουν τις ανάγκες τους και να προσαρμόσουν τους προϋπολογισμούς τους στο ύψος των αντίστοιχων πιστώσεων επιχορήγησης που έχουν εγγραφεί στον κρατικό προϋπολογισμό και των ιδίων αυτών εσόδων.
Η εγγραφή πιστώσεων στον κρατικό προϋπολογισμό για επιχορήγηση φορέων δεν σημαίνει κατ’ ανάγκη και υποχρέωση καταβολής της και ως εκ τούτου για την καταβολή των επιχορηγήσεων θα λαμβάνεται υπόψη ο σκοπός διάθεσής της καθώς και οι επιμέρους ανάγκες που θα καλυφθούν.
Η αναγκαιότητα καταβολής ή μη της επιχορήγησης θα πρέπει να αποφασίζεται ύστερα από αξιολόγηση της οικονομικής κατάστασης των προς επιχορήγηση φορέων και εφόσον οι δαπάνες τους δεν μπορούν να καλυφθούν από τα ίδια έσοδά τους και τα έσοδα από την αξιοποίηση και εκμετάλλευση της περιουσίας τους. Σε καμία περίπτωση η επιχορήγηση των διαφόρων φορέων δεν θα πρέπει να οδηγεί στη δημιουργία αποθεματικών.
Οι επιχορηγούμενοι φορείς, στους οποίους έχουν εγκριθεί ξεχωριστά πιστώσεις για τη λειτουργία και την πληρωμή των αποδοχών του προσωπικού τους, θα κατανείμουν τα εγκριθέντα ποσά ανάλογα με την κατηγορία της επιχορήγησης και τις ανάγκες που προβλέπεται να παρουσιασθούν στους φορείς αυτούς. Δεν επιτρέπεται τα κονδύλια που προβλέπονται ειδικά για μισθοδοσία προσωπικού να διατεθούν για λειτουργικές ανάγκες. Στις περιπτώσεις που τα εγκριθέντα κονδύλια για μισθοδοσία δεν επαρκούν, σύμφωνα με τον ετήσιο αυτό προγραμματισμό, η συμπλήρωσή τους θα γίνει από τα ίδια έσοδα του φορέα ή τα αποθεματικά που ενδεχομένως υπάρχουν.
Οι φορείς που λαμβάνουν «μικτές» επιχορηγήσεις στις οποίες περιλαμβάνονται κονδύλια για πληρωμή τόσο των αποδοχών όσο και λοιπών δαπανών τους (προμήθειες, λειτουργικά έξοδα κ.λπ.) θα κατανείμουν τα εγκριθέντα ποσά κατά απόλυτη προτεραιότητα για τακτικές αποδοχές προσωπικού και στη συνέχεια για λειτουργικές δαπάνες. Κατόπιν αυτών, σε καμιά περίπτωση δεν θα πρέπει να τίθεται θέμα συμπληρωματικής ενίσχυσης του φορέα για καταβολή αποδοχών.
Τονίζεται, ιδιαίτερα, ότι σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να διατεθούν κονδύλια για πρόσθετες αμοιβές αν δεν έχει εξασφαλισθεί η πλήρης και για όλο το έτος πληρωμή των τακτικών αποδοχών.
Η ετήσια κατανομή των επιχορηγήσεων των φορέων έχει σχεδιασθεί να αποτυπώνεται στο ειδικό έντυπο Π2 που αφορά τα νομικά πρόσωπα δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου και θα πρέπει να συμπληρώνεται με τη μεγαλύτερη δυνατή ακρίβεια.
Το παραπάνω ειδικό έντυπο θα συμπληρωθεί κατ’ αρχήν με την έναρξη εκτέλεσης του προϋπολογισμού και θα υποβληθεί το αργότερο μέχρι 31 Ιανουαρίου 2011 στις αρμόδιες ΥΔΕ και στην 20η Διεύθυνση Προϋπολογισμού του ΓΛΚ.
η) Διάφορες σύνθετες δαπάνες
Στην κατηγορία 5000, εκτός των υπό κατανομή κονδυλίων, εντάσσονται δαπάνες σύνθετου περιεχομένου που αφορούν ολοκληρωμένα προγράμματα για τα οποία θα πρέπει να υπάρχει πλήρης εικόνα και κατά το στάδιο της έναρξης της υλοποίησής τους και κατά το στάδιο της ολοκλήρωσής τους.
Οι δαπάνες αυτές, όπως των ΚΑΕ 5131 «Παροχή διμερούς αναπτυξιακής βοήθειας, σύμφωνα με τις προβλεπόμενες δραστηριότητες της Επιτροπής Αναπτυξιακής Βοήθειας (Development Assistance Committee – DAC) του ΟΟΣΑ», ΚΑΕ 5216 «Δαπάνες διατροφής, συντήρησης και περίθαλψης πολιτικών φυγάδων», ΚΑΕ 5152 «Κάθε είδους δαπάνες πολιτικής σχεδίασης εκτάκτων αναγκών (ΠΣΕΑ)», ΚΑΕ 5255 «Κάθε είδους δαπάνες (νέα μέτρα και πολιτικές) για την υλοποίηση του προγράμματος ΄΄Πολιτεία΄΄» κ.λπ. πρέπει να καταλογίζονται στο σύνολό τους αποκλειστικά στους κωδικούς αυτούς που έχει γίνει η πρόβλεψη και να μη ζητείται η μεταφορά τους σε άλλους ΚΑΕ. Διευκρινίζουμε ότι σε βάρος των πιστώσεων των εν λόγω ΚΑΕ είναι δυνατή και η καταβολή επιχορηγήσεων σε διάφορα νομικά πρόσωπα και ΟΤΑ που ενδεχομένως υλοποιούν μέρος των εν λόγω προγραμμάτων με δαπάνες σύνθετου περιεχομένου.
θ) Πιστώσεις υπό κατανομή
Σε βάρος των ΚΑΕ της κατηγορίας 5000 που εγγράφονται υπό κατανομή κονδύλια , όπως των ΚΑΕ 5115 «Δαπάνες εφαρμογής νέων προγραμμάτων» και 5117 «Πίστωση υπό κατανομή για την αντιμετώπιση δαπανών υγείας από το έσοδο (μέρος) που προκύπτει από την αύξηση φόρου καπνοβιομηχανικών προϊόντων (άρθρο 13 του ν. 1802/88 και άρθρο 2 ν. 2187/94)», δεν επιτρέπεται η πραγματοποίηση δαπανών (ανάληψη υποχρεώσεων – έκδοση χρηματικών ενταλμάτων). Τα κονδύλια αυτά μεταφέρονται κατά τη διάρκεια του έτους σε άλλες κατηγορίες, μετά την εξειδίκευση των δαπανών που θα καλύψουν.
3. Συμμετοχή Υπηρεσιών Δημοσιονομικού Ελέγχου
Τα σχέδια κοινών αποφάσεων που διαβιβάζονται για συνυπογραφή και αφορούν δαπάνες αποζημίωσης μελών συλλογικών οργάνων, υπερωριακή εργασία, καθορισμό ορίου εκτός έδρας μετακινήσεων ή αποσπάσεων υπαλλήλων κ.λπ. θα πρέπει να ελέγχονται από τις ΥΔΕ, οι οποίες για την έκδοση της σχετικής βεβαίωσης ύπαρξης πίστωσης θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τους και τις αναληφθείσες υποχρεώσεις τόσο του τρέχοντος έτους όσο και των παρελθόντων οικονομικών ετών.
4. Προβλέψεις θέσεων προσωπικού
Για το ομοιόμορφο άνοιγμα και την τήρηση του βιβλίου μητρώου του προσωπικού των υπουργείων, των αποκεντρωμένων διοικήσεων, των ΑΕΙ, των ΤΕΙ, των νοσηλευτικών ιδρυμάτων και λοιπών νομικών προσώπων που η μισθοδοσία του προσωπικού τους βαρύνει άμεσα τις πιστώσεις αποδοχών του τακτικού προϋπολογισμού, σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα:
α) Οι αριθμητικές προβλέψεις των θέσεων του υπηρετούντος προσωπικού κατά την 31/12/2010 θα μεταφερθούν αυτούσιες στο μητρώο του 2011. Για το προσωπικό που μεταφέρεται σε άλλα υπουργεία, σύμφωνα με τη νέα δομή της κυβέρνησης, οι προβλέψεις θέσεων μεταφέρονται στον προϋπολογισμό του υπουργείου στο οποίο ανήκουν πλέον οι αντίστοιχες υπηρεσίες και το σχετικό βιβλίο μητρώου θα τηρείται από την ΥΔΕ που έχει την αρμοδιότητα ελέγχου των δαπανών των υπηρεσιών αυτών. Οι προβλέψεις αυτές θα προσαυξάνονται με τις προβλέψεις που εγκρίθηκαν με πράξεις μας το 2010, αλλά δεν κατέστη δυνατό να ολοκληρωθούν εντός του έτους αυτού οι διαδικασίες πλήρωσης των αντίστοιχων θέσεων.
β) Οι προβλέψεις θέσεων του προσωπικού που αποχωρεί από την υπηρεσία λόγω συνταξιοδότησης, παραίτησης, μετάταξης κ.λπ. θα διαγράφονται αμέσως από τα σχετικά βιβλία-μητρώα.
Του μέτρου αυτού εξαιρούνται:
i) Οι προβλέψεις θέσεων των ειδικευόμενων στα νοσηλευτικά ιδρύματα του ν.δ. 2592/53 ιατρών, καθώς και οι θέσεις των ιατρών υπηρεσίας υπαίθρου.
ii) Οι αριθμητικές προβλέψεις θέσεων προσωπικού των πολιτικών γραφείων των μελών της Κυβέρνησης, των υφυπουργών και των γενικών γραμματέων (άρθρο 55 π.δ. 63/2005). Στον προϋπολογισμό όλων των υπουργείων έχουν προβλεφθεί πιστώσεις για την πλήρωση των θεσμοθετημένων θέσεων προσωπικού των γραφείων της πολιτικής ηγεσίας (Υπουργών, Υφυπουργών και Γενικών Γραμματέων) και οι αρμόδιες ΥΔΕ μπορούν να παρέχουν τις απαραίτητες για τη δημοσίευση των πράξεων διορισμού βεβαιώσεις ύπαρξης πιστώσεων.
iii) Οι θέσεις δημοσιογράφων για τη στελέχωση των γραφείων τύπου και δημοσίων σχέσεων υπουργείων (παρ. 2 άρθρο 67 ν. 1943/91).
iv) Οι αριθμητικές προβλέψεις θέσεων προσωπικού του Πολιτικού Γραφείου του Πρωθυπουργού, του Πολιτικού Γραφείου του Υπουργού Επικρατείας και της Γενικής Γραμματείας της Κυβέρνησης, με εξαίρεση την Εθνική Επιτροπή Βιοηθικής και την Εθνική Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.
γ) Παρέχουμε την έγκρισή μας για τις απευθείας από τις αρμόδιες ΥΔΕ μεταβολές στις αριθμητικές προβλέψεις θέσεων λόγω μετάταξης ή ένταξης προσωπικού από κατηγορία σε κατηγορία, από κλάδο σε κλάδο και από φορέα σε φορέα στο ίδιο υπουργείο ή στην ίδια αποκεντρωμένη διοίκηση, ή μετάταξης προσωπικού από νοσηλευτικό ίδρυμα σε νοσηλευτικό ίδρυμα και από ΑΕΙ και ΤΕΙ σε άλλα αντίστοιχα ιδρύματα.
Οι ίδιες αυτές υπηρεσίες (ΥΔΕ) παρακαλούνται να ενημερώνουν για τις απευθείας πραγματοποιούμενες, σύμφωνα με την παρούσα έγκριση, μεταβολές των αριθμητικών προβλέψεων θέσεων προσωπικού την 20η Δ/νση Προϋπολογισμού του ΓΛΚ.
Τέλος, για ζητήματα που ενδεχομένως δεν καλύπτονται από τις παραπάνω οδηγίες, παρακαλούμε να απευθύνεστε εγγράφως στις κατά περίπτωση αρμόδιες Διευθύνσεις του ΓΛΚ.
Γ. ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ
Στον προϋπολογισμό δημόσιων επενδύσεων, οικονομικού έτους 2011, τα χρηματοδοτούμενα έργα διακρίνονται:
• σε έργα που χρηματοδοτούνται μόνο από εθνικούς πόρους και οι σχετικές πιστώσεις απεικονίζονται στην υποκατηγορία 8200
• σε έργα συγχρηματοδοτούμενα από τα ευρωπαϊκά διαρθρωτικά ταμεία που εντάσσονται στο κοινοτικό πλαίσιο στήριξης και οι σχετικές πιστώσεις απεικονίζονται στην υποκατηγορία 8300.
Εφιστάται η προσοχή όλων για τον ορθό καταλογισμό και την ακριβή εμφάνιση των δαπανών του προϋπολογισμού δημοσίων επενδύσεων με βάση τον υφιστάμενο κώδικα κατάταξης εσόδων και εξόδων.