Συμβουλές για όσους φεύγουν αλλά και όσους μένουν

Τετάρτη, 11 Φεβρουαρίου 2009 14:44
UPD:14:56

Εάν είστε ένα από τα θύματα της οικονομικής κρίσης που έχασαν τη δουλειά τους, οι παρακάτω συμβουλές θα σας φανούν χρήσιμες:

Μην το παίρνετε προσωπικά

Για την απόλυσή σας το πιθανότερο είναι ότι ευθύνεται η διεθνής οικονομική κρίση παρά εσείς προσωπικά. Ήρθε η στιγμή να ασχοληθείτε με τον εαυτό σας, να αναδιοργανωθείτε, να σκεφθείτε τι θέλετε πραγματικά να κάνετε στη ζωή σας.

Ενημερωθείτε για τα δικαιώματά σας

Οι εργοδότες πρέπει να τηρούν συγκεκριμένες διαδικασίες όταν προχωρούν σε απολύσεις. Καταρχάς, πρέπει να σας δώσουν γραπτή εξήγηση για το λόγο της απόλυσής σας. Πρέπει, επίσης, να αποδείξουν ότι έλαβαν την εν λόγω απόφαση βάσει αντικειμενικών κριτηρίων και όχι λόγω της ηλικίας ή του φύλου σας. Είναι, επίσης, υποχρεωμένοι να προσπαθήσουν πρώτα να σας βρουν εναλλακτική θέση στην εταιρεία, εάν είναι δυνατό.

Κατά πάσα πιθανότητα δικαιούστε αποζημίωση και σε αυτή την περίπτωση ο εργοδότης σας υποχρεούται να σας παρέχει γραπτή ανάλυση του ποσού που λαμβάνετε ως αποζημίωση.

Προγραμματίστε τα οικονομικά σας

Τώρα που δεν έχετε πλέον σταθερό εισόδημα, είναι περισσότερο επιβεβλημένο από ποτέ να διαχειρίζεστε τα οικονομικά σας με φειδώ.

Mην κρύβετε την αλήθεια

Όσο αιφνιδιαστικό και αν είναι να χάνετε τη δουλειά σας με αποτέλεσμα να μην είστε σε θέση να πληρώσετε το δάνειο ή την πιστωτική κάρτα σας, το χειρότερο από όλα είναι να λέτε ψέματα. Το πιθανότερο είναι ότι οι πιστωτές σας θα σας κάνουν διευκολύνσεις πληρωμών ή θα σας παραχωρήσουν μια περίοδο χάριτος μέχρι να βρείτε δουλειά.

Ξεχάστε τα λούσα

Οι συνδρομές στα γυμναστήρια και τα δορυφορικά κανάλια, καθώς και οι υπόλοιπες τακτικές πληρωμές θα πρέπει να κοπούν για να εξοικονομήσετε χρήματα.

Απαιτήστε αυτά που δικαιούστε

Παρότι υπάρχει μια σχετική προκατάληψη στο να ζητά κανείς τις παροχές που δικαιούται, μην αφήσετε την ντροπή να σας στερήσει όσα προβλέπει η νομοθεσία για τους απολυθέντες.

Φρεσκάρετε το βιογραφικό σας

Επικεντρωθείτε σε αυτά που έχετε κατορθώσει μέχρι σήμερα και φροντίστε να συμπεριλάβετε στο –το πολύ δισέλιδο- βιογραφικό σας όλες τις πληροφορίες που αξίζει να αναφερθούν.

Επιστροφή στα θρανία

Μπορεί το να κρατήσετε τη θέση σας να μην περνούσε από το χέρι σας, ωστόσο, είναι το χέρι σας να βρείτε καινούργια δουλειά. Γραφτείτε σε σεμινάρια και εμπλουτίστε τα προσόντα σας αξιοποιώντας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τον απεριόριστο ελεύθερο χρόνο που έχετε τώρα στη διάθεσή σας.

Ουδέν κακό αμιγές καλού

Τέλος, είναι προτιμότερο να δείτε την απόλυσή σας ως μια ευκαιρία για καινούργια σταδιοδρομία παρά ως τη συντέλεια του κόσμου. Μπορείτε να ιδρύσετε τη δική σας επιχείρηση, να εργαστείτε στο εξωτερικό, να ξεκινήσετε ένα μεταπτυχιακό ή απλώς να βρείτε μια δουλειά που σας αρέσει περισσότερο. Κάθε εμπόδιο για καλό.

Συμβουλές για όσους μένουν

Ανακούφιση, ενοχή, θλίψη και φόβος είναι τα συναισθήματα που κυριεύουν όσους εργαζομένους έχουν κρατήσει τη θέση τους μετά από σαρωτικό κύμα απολύσεων, σύμφωνα με δημοσίευμα της The Wall Street Journal. Εύκολα μπορεί κανείς να βυθιστεί σε αυτά τα συναισθήματα μετά την απόλυση των συναδέλφων του και χρειάζεται διεξοδική σκέψη και προσχεδιασμένη δράση από εκείνους μένουν.

Βεβαιωθείτε για τις νέες προτεραιότητες

Δεν είναι μόνο ο αριθμός των εργαζομένων που αλλάζει μετά από ένα κύμα απολύσεων αλλά και ο προσανατολισμός της δουλειάς, όπως επίσης και ο βαθμός σπουδαιότητας των διαφόρων εργασιών. Απευθυνθείτε στους προϊσταμένους σας που βρίσκονται τουλάχιστον μία ή δύο βαθμίδες υψηλότερα για να μάθετε ποια είναι σήμερα η εργασία με τη μεγαλύτερη προτεραιότητα, προτείνει ο Μαρκ Φελπς, κορυφαίος σύμβουλος της εταιρείας ανθρώπινων πόρων Development Dimensions International. Ζητήστε λεπτομερή περιγραφή των νέων αρμοδιοτήτων σας, ιδίως σε περίπτωση που θα αντικαταστήσετε κάποιον απολυμένο συνάδελφό σας.

Πάρτε πρωτοβουλίες

Ήρθε η στιγμή να ζοριστείτε. Τώρα που η προσφορά για τη διεκπεραίωση εργασιών είναι μικρότερη, «αναζητήστε εργασίες και σηκώστε το χέρι σας όταν πρόκειται για νέες αναθέσεις», συμβουλεύει ο κ. Φελπς. Οι προϊστάμενοί σας θα θεωρήσουν ότι είστε πρόθυμοι να καταβάλετε περισσότερη προσπάθεια όταν χρειάζεται. Όταν αναλαμβάνετε νέες αρμοδιότητες ή αποκτάτε καινούργιες δεξιότητες ανοίγονται μπροστά σας νέες ευκαιρίες.

Eνθαρρύνετε την ομαδική εργασία και τη συνεργασία

Δεν είναι η κατάλληλη εποχή για να κρύβεστε πίσω από το γραφείο σας ή να περνάτε απαρατήρητοι. «Πρέπει να κάνετε ακριβώς το αντίθετο», προειδοποιεί η Μάρεν Σόουκιρ, ειδικός εργασιακών χώρων και συγγραφέας από το Φοίνιξ. Συνήθως μετά από ένα κύμα απολύσεων, ενώνονται δύο τμήματα ή οι αρμοδιότητες της μίας ομάδας μετατίθενται σε άλλη. «Αδράξτε την ευκαιρία για να ισχυροποιήσετε τους δεσμούς με τους συναδέλφους σας και να εργαστείτε ως ομάδα ώστε να γίνει η δουλειά από λιγότερα άτομα», προτείνει η κα Σόουκιρ. Βρείτε τρόπους να συμμετέχετε ενεργά, κάτι που ωφελήσει εσάς προσωπικά αλλά και το σύνολο της επιχείρησης. Μια καλή ιδέα επίσης είναι να κανονίσετε ένα χαλαρό γεύμα με τους συναδέλφους.

Επικοινωνείτε

Σε εποχές μεγάλων αλλαγών πρέπει οπωσδήποτε να ενδιαφέρεστε για τα σχόλια των προϊσταμένων και των συνεργατών σας. Είναι σημαντικό να βεβαιωθείτε ότι ασχολείστε με εργασίες υψηλής προτεραιότητας και ότι τις διεκπεραιώνετε αποτελεσματικά και παραγωγικά. Ξεκινήστε ζητώντας επισήμως από τους προϊσταμένους σας να σας πουν τι περιμένουν από εσάς και ελέγχετε την απόδοσή σας μέσω προσωπικών συναντήσεων τις επόμενες εβδομάδες.

Αποφύγετε τον αρνητισμό

Οι «επιζήσαντες των απολύσεων» είναι πολύ εύκολο να καταφύγουν στο «αυτομαστίγωμα» με αποτέλεσμα να παραπονιούνται και να γκρινιάζουν διαρκώς. «Είναι πολύ σημαντικό να βλέπετε το ποτήρι μισογεμάτο και να συνειδητοποιήσετε ότι από εσάς εξαρτάται να έχετε υψηλό ηθικό», υπογραμμίζει η κα Σόουκιρ. Οι διευθυντές θέλουν ανθρώπους στους οποίους θα μπορούν να βασιστούν στους δύσκολους καιρούς, πράγμα που σημαίνει ότι θα πρέπει να αντεπεξέρχεστε σε πιο πιεστικές συνθήκες, να έχετε ομαδικό πνεύμα και να είστε ευχάριστοι συνεργάτες. «Αυτό που θα πρέπει να επιδιώξετε είναι οι προϊστάμενοί σας να σας βλέπουν σαν μια θετική παρουσία που μεταδίδει ενέργεια στην ομάδα και δεν την απορροφά από αυτή», καταλήγει ο κ. Μπανκς.

Πηγές: Reuters, Wall Street Journal



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα