Το Μάιο θα γίνει η δημοπράτηση του έργου «Νέοι Αυτοκινητόδρομοι Αττικής», ανακοίνωσε σήμερα ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, Γ. Σουφλιάς, παρουσιάζοντας τον αναθεωρημένο και τελικό σχεδιασμό των έργων. Όπως διευκρίνισε, αν δεν υπάρξουν σοβαρά προβλήματα με ενστάσεις, τα έργα αναμένεται να ξεκινήσουν στο τέλος του έτους με την ανακήρυξη του αναδόχου και το σύνολο του έργου -μήκους 62,355 χλμ. και προϋπολογισμού 1,658 δισ. ευρώ- υπολογίζεται ότι θα έχει ολοκληρωθεί στα μέσα του 2014. Ωστόσο, προβλέπονται και ενδιάμεσες προθεσμίες και ορισμένα τμήματα θα παραδοθούν νωρίτερα, όπως, π.χ. το τμήμα προς Ελληνικό και αυτό προς την παραλιακή λεωφόρο στο ύψος της Αγίας Μαρίνας.
Το έργο θα κατασκευαστεί με σύμβαση παραχώρησης. Συνοπτικά περιλαμβάνει την κατασκευή οδικού άξονα από την Κατεχάκη στο σημείο που είναι το στρατόπεδο Σακέτα, μέχρι την παραλιακή λεωφόρο Ποσειδώνος, που θα διέρχεται από την Ηλιούπολη, Αργυρούπολη και το Ελληνικό και κατά 85% θα είναι υπόγεια σήραγγα.
Στο σημείο του στρατοπέδου Σακέτα θα διανοιχτεί σήραγγα προς τα Μεσόγεια και από εκεί θα κατασκευαστούν δύο οδικοί κλάδοι, ένας προς τα νότια παράλια στην περιοχή της Αγ. Μαρίνας και ένας προς τη Ραφήνα, με προοπτική αργότερα να κατασκευαστεί και ένας άξονας που να συνδέει τη Ραφήνα με τις Αφίδνες και την εθνική οδό.
Το έργο θα κατασκευαστεί με σύμβαση παραχώρησης.
Όπως επεσήμανε ο υπουργός, με το έργο διπλασιάζονται οι σύγχρονοι αυτοκινητόδρομοι ταχείας κυκλοφορίας στο Λεκανοπέδιο, συμβάλλοντας έτσι στην περιβαλλοντική αναβάθμιση και την κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση των αστικών κέντρων της Αττικής.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ στην περιβαλλοντική διάσταση του έργου, με την πλήρη υπογειοποίηση της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού, διατηρώντας ανέγγιχτες τις παρυφές του Υμηττού προς Βύρωνα, Ηλιούπολη, Αργυρούπολη και Ελληνικό.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ στην περιβαλλοντική διάσταση του έργου, με την πλήρη υπογειοποίηση της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού.
Με την έναρξη των έργων θα δημιουργηθούν 4.000 νέες θέσεις εργασίας για διάστημα 4,5 ετών, ενώ για τη λειτουργία του έργου θα απασχολούνται μόνιμα 800 άτομα.
Πιο αναλυτικά, οι Νέοι Αυτοκινητόδρομοι Αττικής περιλαμβάνουν:
1) Τη Δυτική Περιφερειακή Υμηττού, από την νότια απόληξη της Αττικής Οδού στην Κατεχάκη έως την Λεωφ. Ποσειδώνος, μήκους 14,749 χλμ. (Τμήμα Λεωφ. Κατεχάκη-Λεωφ. Βουλιαγμένης μήκους 11,084 χλμ. και τμήμα Λεωφ. Βουλιαγμένης-Λεωφ. Ποσειδώνος μήκους 3,665 χλμ.)
2) Τη μεγάλη Σήραγγα Υμηττού, μήκους 3,915 χλμ., με τις εκατέρωθεν προσβάσεις της, που συνδέει τη Νότια Πλευρά του Λεκανοπεδίου με τα Μεσόγεια, από τον Α/Κ Σακέτα μέχρι τον Α/Κ Μεσογείων, μήκους 6,300 χλμ.
3) Τον Οδικό ¶ξονα σύνδεσης Μεσογείων - Ραφήνας, από τον Α/Κ Μεσογείων (μετά τη μεγάλη Σήραγγα Υμηττού) μέχρι τη Ραφήνα, μήκους 18,628 χλμ. με ενδιάμεσο Α/Κ προς Αττική Οδό και Αεροδρόμιο. Προβλέπεται η επέκταση και η σύνδεσή τους από τη Ραφήνα μέχρι την Εθνική Οδό Αθηνών - Λαμίας στις Αφίδνες, μήκους άλλων 25 χλμ.
4) Τον Οδικό ¶ξονα Μεσογείων - Αγ. Μαρίνας, από τον Α/Κ Μεσογείων μέχρι την Αγία Μαρίνα, μήκους 13,863 χλμ.
5) Την ολοκλήρωση του ¶ξονα Σταυρού - Ραφήνας, σε μήκος άλλων 3,339 χλμ. μέχρι τον Α/Κ Σπάτων, (επί του άξονα Α/Κ Μεσογείων Ραφήνας).
6) Την ανακατασκευή και υπογειοποίηση της Λεωφ. Ποσειδώνος, μήκους 1,690 χλμ.
7) Συνδετήριο οδικό τμήμα προς το κέντρο της Αθήνας από τον Α/Κ Σακέτα μέχρι την Ούλωφ Πάλμε μήκους 3,786 χλμ. Το τμήμα εντός του Πανεπιστημίου είναι υπόγειο.
Οι τρεις βασικοί ανισόπεδοι «κόμβοι συστήματος», υπό την έννοια ότι στους κόμβους αυτούς συμβάλλουν κύριοι οδικοί άξονες (αυτοκινητόδρομοι) είναι: Ο A/K Μεσογείων, ο Α/Κ Σπάτων και ο Α/Κ Αττικής Οδού. Παράλληλα προβλέπεται η ανάπτυξη 10 ανισόπεδων κόμβων και 8 ημικόμβων για την εξυπηρέτηση των παρόδιων Δήμων.
Νέο σύστημα διοδίων
Όπως διευκρίνισε ο υπουργός, στους Νέους Αυτοκινητόδρομους Αττικής θα υπάρχει ηλεκτρονικό σύστημα ώστε τα διόδια να καταβάλλονται ανά χλμ., δηλαδή οι οδηγοί θα χρεώνονται ανάλογα με την απόσταση που θα διανύουν. Παράλληλα, θα υπάρχει και η δυνατότητα πληρωμής διοδίων με χειροκίνητο σύστημα. Για την εξυπηρέτηση της πληρωμής με χειροκίνητο σύστημα, έχει προβλεφθεί η ανάπτυξη σταθμών διοδίων στις παρακάτω θέσεις:
1. Στην Νότια επέκταση της Περιφερειακής Υμηττού στην περιοχή της Ηλιούπολης μετωπικός σταθμός διπλής κατεύθυνσης
2. Στην Χ.Θ. 5+220 μετά την έξοδο της σήραγγας Υμηττού προς τα Μεσόγεια και πριν από τον Α/Κ Μεσογείων, μετωπικός σταθμός διπλής κατεύθυνσης πλησίον του Κ.Ε.Σ.
3. Στον οδικό άξονα Α/Κ Μεσογείων - Α/Κ Ραφήνας στην Χ.Θ. 16+500 μεταξύ του Α/Κ Αττικής Οδού και του Α/Κ Αρτέμιδας, μετωπικός σταθμός διπλής κατεύθυνσης.
4. Στο τμήμα Α/Κ Μεσογείων - Αγία Μαρίνα στην Χ.Θ. 0+900 δύο πλευρικοί σταθμοί στους συνδετήριους κλάδους των ενδομεσογειακών μετακινήσεων του Α/Κ Μεσογείων.
5. Στην επέκταση της Σταυρού - Ραφήνας σε θέση που έχει προβλεφθεί στο ήδη κατασκευασμένο τμήμα μετωπικός σταθμός μονής κατεύθυνσης
Όσο για το ύψος των διοδίων, ο κ. Σουφλιάς σημείωσε πως αποτελεί βασικό αντικείμενο του ανταγωνισμού στον διαγωνισμό και αρκέστηκε να πει ότι η τιμή ανά χιλιόμετρο δεν θα είναι η ίδια σε όλα τα τμήματα.
Επιπρόσθετα, με δεσμευμένα κονδύλια της Δ’ Προγραμματικής Περιόδου κατασκευάζονται ως δημόσια έργα:
- Η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης, μέχρι την Εθνική Οδό.
- Η επέκταση της οδού Λαυρίου με παράκαμψη του Μαρκόπουλου και του Λαυρίου.
- Ο περιφερειακός άξονας Παιανίας - Μαρκόπουλου με παράκαμψη Παιανίας και Κορωπίου.
- Η μερική υπογειοποίηση της Λεωφόρου Αλεξάνδρας.
Με τα παραπάνω έργα και τους Νέους Αυτοκινητόδρομους Αττικής (συνολικού μήκους 90,85 χλμ), υπογράμμισε ο κ. Σουφλιάς, σχεδόν ολοκληρώνονται και ουσιαστικά εξαντλούνται οι ανάγκες για την κατασκευή σημαντικών οδικών αξόνων στην περιοχή της Αττικής.