Στα χέρια ιδιωτών ύστερα από 35 χρόνια λειτουργίας της ως δημόσιας εταιρείας και έπειτα από μια δεκαετία ατελέσφορων προσπαθειών για την πώλησή της από το κράτος, που την είχε πάρει από τον Ωνάση στα μέσα της δεκαετίας του '70, περνά η Ολυμπιακή Αεροπορία.
Η πολύκροτη πώληση της Ολυμπιακής έκλεισε την Παρασκευή λίγο πριν από τα μεσάνυχτα, μετά την επιτυχή κατάληξη των διαπραγματεύσεων, μεταξύ κυβέρνησης και Marfin Investment Group (MIG), συνολικού ύψους 177,2 εκατ. ευρώ.
Συμφωνία επήλθε για το πτητικό έργο και την τεχνική βάση, ενώ για το θέμα της επίγειας εξυπηρέτησης δόθηκε παράταση μιας εβδομάδας, προκειμένου να ολοκληρωθεί η εμπορική συμφωνία μεταξύ MIG - Swissport, η οποία είχε καταθέσει προσφορά μόνο για την επίγεια εξυπηρέτηση.
Ιδιαίτερη αίσθηση έκανε η επιλογή της κυβέρνησης να απορρίψει τις προσφορές της Aegean Airlines και της Chrysler Aviation, που κατατέθηκαν την τελευταία στιγμή, οι οποίες και χαρακτηρίζονται «υψηλού ρίσκου».
Η έγκριση της Ε.Ε.
Στο τέλος της επόμενης βδομάδας αναμένεται να ολοκληρωθεί και επίσημα η συμφωνία μεταξύ ελληνικού Δημοσίου και του ομίλου της Marfin Investment Group, για την πώληση των Ολυμπιακών Αερογραμμών. Για την επίσημη ολοκλήρωση της πώλησης αναμένεται η έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής η οποία, όπως σημείωσε ο εκπρόσωπος Τύπου του αρμόδιου επιτρόπου Αντρέα Ταγιάνι, θα εξετάσει το ζήτημα την Τρίτη.
Μόλις η Κομισιόν δώσει το «πράσινο φως», θα ακολουθήσει η συνεδρίαση της διυπουργικής επιτροπής αποκρατικοποιήσεων, η οποία θα ορίσει και επισήμως τη μετάβαση στη νέα εταιρεία. «Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι ενημερωμένη για τις θετικές εξελίξεις αναφορικά με το ζήτημα της Ολυμπιακής και θα λάβει επισήμως θέση την ερχόμενη Τρίτη». Αυτό δήλωσε, ερωτηθείς από το ΑΠΕ - ΜΠΕ, ο εκπρόσωπος Τύπου του επιτρόπου, Αντρέα Ταγιάνι, χθες στις Βρυξέλλες, ο οποίος δεν θέλησε να προβεί σε κανένα άλλο σχόλιο για το ζήτημα.
Σε αυτό το πλαίσιο, ικανοποίηση κυριαρχεί στους κύκλους της MIG και όπως σημειώνουν στελέχη του Ομίλου «είμαστε χαρούμενοι που ξεκινάει το εγχείρημα της νέας Ο.Α. Την ερχόμενη εβδομάδα θα ολοκληρωθούν και οι διαπραγματεύσεις με τη Swissport».
Σημειώνεται ότι όπως διευκρίνισε ο εξουσιοδοτημένος υπουργός Ανάπτυξης, Κωστής Χατζηδάκης, στην περίπτωση που δεν ευοδωθούν οι διαπραγματεύσεις με τη Swissport, ο όμιλος του Αν. Βγενόπουλου, δεσμεύεται να εξαγοράσει και τα στοιχεία του ενεργητικού της επίγειας εξυπηρέτησης στην τιμή που έχει προσδιοριστεί από τους ανεξάρτητους εκτιμητές (44,8 εκατ. ευρώ).
Με την τελική υπογραφή της συμφωνίας η MIG και η Swissport θα κληθούν να καταβάλουν συνολικά το πόσο των 177,2 εκ. ευρώ στο ελληνικό Δημόσιο.
Σημειώνεται ότι το Δημόσιο προσδοκά επιπλέον έσοδα από την πώληση των 18 ιδιόκτητων αεροσκαφών των Ο.Α., τα οποία έχουν αποτιμηθεί στα 90,3 εκατ. ευρώ, την πώληση των υπολοίπων περιουσιακών στοιχείων του κλάδου της τεχνικής βάσης που έχουν αποτιμηθεί στα 3,84 εκατ. ευρώ καθώς και τα περιουσιακά στοιχεία της επίγειας εξυπηρέτησης, τα οποία έχουν αποτιμηθεί στα 25,07 εκατ. ευρώ.
Μέχρι στιγμής παραμένει αδιευκρίνιστο εάν η MIG θα προχωρήσει σε νέες διαπραγματεύσεις για την εξαγορά και των αεροσκαφών της Ολυμπιακής, πληροφορίες ωστόσο αναφέρουν ότι ήδη η διοίκηση της εταιρείας έχει προχωρήσει σε διερευνητική αναζήτηση, για αγορά και ενοικίαση αεροσκαφών από το εξωτερικό, με διατιθέμενο κεφάλαιο ύψους 80 εκατ. ευρώ.
Αντίθετα, δεν αποκλείεται να προχωρήσει σε προσλήψεις εργαζομένων από το υφιστάμενο προσωπικό, καθώς στελέχη της εταιρείας εξετάζουν τους φακέλους του προσωπικού.
Αξίζει να τονισθεί, ότι από την πλευρά των εργαζομένων, οι οποίοι αντιμετωπίζουν θετικά το τελικό αποτέλεσμα των διαπραγματεύσεων, βασική προτεραιότητα είναι η εξασφάλιση των εργασιακών τους δικαιωμάτων, όπως τουλάχιστον αυτά έχουν ορισθεί στο σχέδιο κοινωνικής ενίσχυσης που παρουσίασε η κυβέρνηση.
Ο υπουργός Μεταφορών
«Νομίζω ότι είναι ένα σημαντικό βήμα αυτό που έγινε, που δείχνει ότι η κυβέρνηση προχωρά με αποτελεσματικότητα τις μεταρρυθμίσεις και η έκτη προσπάθεια τελικά αποδεικνύεται επιτυχής», απάντησε ο υπουργός Μεταφορών, Ευριπίδης Στυλιανίδης, στον Real fm, ερωτηθείς για την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων για την αποκρατικοποίηση της Ολυμπιακής και πρόσθεσε «νομίζω ότι ξεκινά μια νέα εποχή για τα ελληνικά δεδομένα και αυτό θα σηματοδοτήσει, αν θέλετε, την επιτυχία και άλλων μεταρρυθμίσεων που είναι σε εξέλιξη».
Επίσης, υποστήριξε ότι το κράτος πλέον θα μπορεί να έχει κέρδη αντί για απώλειες από την υπόθεση, υπογραμμίζοντας ότι «Η Ολυμπιακή Αεροπορία όπως λειτουργούσε, ως εθνικός αερομεταφορέας, με την απαξίωση που είχε υποστεί, όπως δίκαια ισχυρίζονται και οι εργαζόμενοι τις τελευταίες δεκαετίες, έφτανε να στοιχίζει στον Έλληνα πολίτη ένα εκατομμύριο την ημέρα. Αυτή τη στιγμή αν το μερίδιο της αγοράς που κατέχει η Ολυμπιακή το καλύψει με σωστή και αποτελεσματική διαχείριση ένας νέος επενδυτής, με το καλημέρα σας -δηλαδή τον πρώτο χρόνο- θα φέρει 150 εκατ. οφέλη για το ελληνικό Δημόσιο».
Επιπλέον μιλώντας για την αποκατάσταση των εργαζομένων πρόσθεσε: «Η επιτυχία αυτής της αποκρατικοποίησης εδράζεται πάνω σε δύο σημεία. Πρώτον στο ότι έχει την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και δεύτερον ότι το κράτος αναλαμβάνει το κοινωνικό κόστος, πληρώνοντας 1,2 δισ. περίπου για να μην αφήσει ανικανοποίητο κανέναν εργαζόμενο».
Αντιδράσεις
Για πλειστηριασμό του εθνικού αερομεταφορές μίλησε το μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Ολυμπιακής, Γιάννης Πέππας, ο οποίος σε δηλώσεις του στον Αθήνα 9.84, δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο κινητοποιήσεων, κάτι που όπως είπε θα είχε ήδη γίνει, αν η κυβέρνηση είχε αποδεχθεί την πρόταση της Ετζίαν (Aegean).
Για αλλαγή σελίδας στην Ολυμπιακή, που ωστόσο θα χρειαστεί πολλή δουλειά για να στηριχθεί το νέο σχήμα, έκανε λόγο το μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Ομοσπονδίας Σωματείων Πολιτικής Αεροπορίας (ΟΣΠΑ), Γιάννης Καλιάνος.
Πρόσθετες διασφαλίσεις ζητεί το ΠΑΣΟΚ, σύμφωνα με τον εκπρόσωπο για θέματα Μεταφορών και Επικοινωνιών, Νίκο Σηφουνάκη.
Ειδικότερα, γίνεται λόγος για καθολικές υπηρεσίες σε όλους τους Έλληνες πολίτες, εξασφάλιση των πιστώσεων για τους εργαζομένους και τα ασφαλιστικά ταμεία τους, καθώς και για δημοσιοποίηση του μάστερ πλαν, που θα προστατεύει την εταιρεία από πιθανές μελλοντικές αλλαγές ή μετατροπές οδηγώντας την σε οριστικό κλείσιμο.
Για ακόμα ένα έγκλημα σε βάρος του ελληνικού λαού και όχι μόνο των εργαζομένων στην επιχείρηση, κάνει λόγο σε ανακοίνωσή του το ΚΚΕ. Παράλληλα, κατηγορεί Ν.Δ. και ΠΑΣΟΚ, που όπως αναφέρει, «συστηματικά εργάστηκαν σε αυτή την κατεύθυνση και από τη θέση της κυβέρνησης και συναινώντας από τη θέση της αντιπολίτευσης».
Ωστόσο, εμμέσως επιρρίπτει ευθύνες και στον ΣΥΡΙΖΑ, επισημαίνοντας: «Ευθύνες έχουν και τα άλλα κόμματα του "ευρωμονόδρομου", τα οποία στήριξαν το καθεστώς απελευθέρωσης των αερομεταφορών που δημιούργησε τους όρους για κυριαρχία στις αερομεταφορές των ιδιωτικών επιχειρηματικών ομίλων».
Ακόμη, καλεί το λαό να μη δεχτεί κανένα επιχείρημα της κυβέρνησης, υπογραμμίζοντας ότι, «καμιά σημασία δεν έχει η εθνικότητα του επιχειρηματία που θα εκμεταλλεύεται την Ολυμπιακή. Η ιδιωτικοποίησή της ανεξάρτητα από το τίμημα και τον επιχειρηματία, έχει τις ίδιες οδυνηρές συνέπειες».
Την αντίθεσή του εξέφρασε με ανακοίνωσή του ο ΣΥΝ, στην οποία κάνει λόγο για «τεχνητές και μεθοδευμένες πολιτικές απαξίωσης», που οδήγησαν την Ολυμπιακή «στο μαρασμό και τη συρρίκνωση».
Παράλληλα, προτείνει «ένα ολοκληρωμένο εναλλακτικό σχέδιο για την Ο.Α., το οποίο στηρίζεται στο δημόσιο χαρακτήρα της εταιρείας, στην ανασυγκρότησή της, στη διοικητική αυτοτέλειά της για ασφαλείς και σύγχρονες μεταφορές».
«Ευχόμαστε τα φτερά της Ολυμπιακής να πετάξουν και πάλι στους παγκόσμιους ουρανούς, για το καλό της Ελλάδος και των εργαζομένων», δήλωσε ερωτηθείς σχετικά ο εκπρόσωπος Τύπου του ΛΑΟΣ, Κυριάκος Βελόπουλος.
Η ιστορία
Η ιστορία των αερομεταφορών στην Ελλάδα ξεκινά ουσιαστικά το 1930 όταν ιδρύθηκε η πρώτη ελληνική κρατική αεροπορική εταιρία, η «Ελληνική Αεροπορική Εταιρεία ΙΚΑΡΟΣ». Η εταιρεία χρεοκόπησε και λίγο αργότερα ιδρύθηκε η Ε.Ε.Ε.Σ. (Ελληνική Εταιρεία Εναέριων Συγκοινωνιών). Παράλληλα, το 1935 ιδρύθηκε η πρώτη ιδιωτική αεροπορική εταιρεία, η Τ.Α.Ε. (Τεχνικαί Αεροπορικαί Εκμεταλλεύσεις).
Μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, ιδρύθηκε, το 1947 η ΕΛΛ.Α.Σ. (Ελληνικαί Αεροπορικαί Συγκοινωνίαι) και η Α.Μ.Ε. (Αεροπορικαί Μεταφοραί Ελλάδος), ενώ συνέχισε την πορεία της και η Τ.Α.Ε. Εξαιτίας της κακής πορείας που σημείωναν όλες αυτές οι αεροπορικές εταιρείες, το 1951 αποφασίζεται η συγχώνευσή τους σε μία: την Εθνική Ανώνυμη Εταιρεία Τ.Α.Ε. Όμως από το 1951 και έπειτα, αρχίζουν τα δύσκολα χρόνια για το νέο κρατικό αερομεταφορέα. Η επιβατική κίνηση πέφτει και το 1955 αποφασίζεται η εκκαθάρισή της, με σκοπό την πώλησή της.
Ο πλειστηριασμός ξεκινά με προσφορά 60.000.000 δρχ. Κανείς όμως δεν την θέλει και έτσι κατοχυρώνεται υπέρ του ελληνικού Δημοσίου. Στα τέλη Ιουλίου 1956 υπογράφεται νέα συμφωνία του ελληνικού Κράτους με τον Αριστοτέλη Ωνάση, που περιλαμβάνει και την αποκλειστική εκμετάλλευση των αεροπορικών συγκοινωνιών της χώρας. Από τις 6 Απριλίου 1957 ανοίγει τα φτερά της η νέα αεροπορική εταιρεία, η Ολυμπιακή Αεροπορία. Η εταιρεία είχε συνεχή ανοδική πορεία και μάλιστα χαρακτηρίστηκε η εταιρεία των 5 ηπείρων.
Στις 22 Ιανουαρίου 1973 συνέβη όμως κάτι που άλλαξε όλη την πορεία της Ο.Α. Ο θάνατος του γιου του Αριστοτέλη Ωνάση, Αλέξανδρου σε αεροπορικό δυστύχημα συνταράζει την Ελλάδα, και είναι η αρχή του τέλους για την Ο.Α. Λίγους μήνες αργότερα, ο Ωνάσης πουλά την Ο.Α. στο ελληνικό Δημόσιο και το 1975 πεθαίνει.
Η απόρριψη των άλλων προσφορών
Ενδιαφέρον έχει το σκεπτικό των συμβούλων για την απόρριψη των άλλων προσφορών μεταξύ των οποίων και της Aegean Airlines η οποία επεδίωκε τη δημιουργία μιας εταιρείας «εθνικού πρωταθλητή».
Η αρνητική εισήγηση των συμβούλων για την πρόταση της Aegean βασίστηκε κυρίως στο ζήτημα της προστασίας του ανταγωνισμού.
Ειδικότερα, οι σύμβουλοι γνωμοδότησαν ότι πιθανή εξαγορά της εταιρείας από την Aegean θα δημιουργούσε καθεστώς μονοπωλίου στην εσωτερική αγορά αερομεταφορών.
Παράλληλα, εξέφρασαν ανησυχία για την αδυναμία περάτωσης όλων των απαιτούμενων διαδικασιών, μέσα στο χρονικό όριο που είχε θέσει η Κομισιόν, βασιζόμενοι κυρίως στο γεγονός ότι η προσφορά της εταιρείας του Ε. Βασιλάκη κατατέθηκε δύο μέρες πριν από την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων με τη MIG.
Οι νομικοί σύμβουλοι Ανταγωνισμού επισήμαναν ακόμη ότι, ο συνδυασμός: α) της καθυστερημένης συμμετοχής της Aegean στη διαδικασία ιδιωτικοποίησης, β) του επιπλέον χρόνου που πιθανόν θα απαιτείτο για τον οικονομικό και νομικό έλεγχο και τις διαπραγματεύσεις που χρειάζονται προκειμένου να οριστικοποιηθούν τα συμβατικά κείμενα, γ) του όποιου επιπλέον χρόνου τυχόν απαιτηθεί μετά τη σύναψη της πώλησης προκειμένου να ξεπεραστούν τυχόν κανονιστικά ζητήματα ή ζητήματα συγκέντρωσης και δ) της προτεινόμενης από την Aegean δίμηνης προθεσμίας προς ανάληψη του πτητικού έργου, ενέχει σημαντικούς κινδύνους όσον αφορά τη δυνατότατα ολοκλήρωσης της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης εντός του χρονοδιαγράμματος που έχει τεθεί στην Απόφαση της Επιτροπής, το οποίο το Ε.Δ. έχει υποχρέωση να σεβαστεί.
Τέλος, η έλλειψη κεφαλαιακής επάρκειας της Chrysler Aviation, η οποία, σύμφωνα με την εισήγηση των συμβούλων της κυβέρνησης, κατέθεσε προσφορά 210 εκατ. ευρώ για το σύνολο της Ολυμπιακής, χωρίς ωστόσο να έχει διασφαλίσει τα απαιτούμενα κονδύλια, ήταν αυτό που οδήγησε την κυβέρνηση στο να απορρίψει την πρότασή της.
ΦΑΝΗΣ ΖΩΗΣ