Η εγχώρια αγορά των καλλυντικών χαρακτηρίζεται από τον έντονο ανταγωνισμό που επικρατεί μεταξύ των επιχειρήσεων.
Ειδικότερα, όπως αναφέρεται σε πρόσφατη μελέτη της Hellastat Α.Ε. ( www.hellastat.eu ) οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην παραγωγή ή και εισαγωγή καλλυντικών προϊόντων είναι πολυάριθμες, ενώ μεγάλος είναι και ο αριθμός των εμπορικών σημάτων που κυκλοφορούν στην αγορά, ιδιαίτερα στο κανάλι της ευρείας και επιλεκτικής διανομής.
Αντιθέτως, σε επίπεδο λιανικής διάθεσης των προϊόντων, οι δύο μεγαλύτερες αλυσίδες εκτιμάται ότι συγκεντρώνουν το 80% της αγοράς.
Προκειμένου να αντιμετωπίσουν τον έντονο ανταγωνισμό που επικρατεί στον κλάδο και να διευρύνουν τα μερίδια που κατέχουν στην αγορά, αρκετές επιχειρήσεις επικεντρώνονται στην κυκλοφορία ολοένα και πιο εξειδικευμένων προϊόντων. Στην κατηγορία αυτή ανήκουν και τα φυσικά – φυτικά καλλυντικά, η ζήτηση των οποίων παρουσιάζει ανοδική πορεία (με διψήφιους μάλιστα ρυθμούς) λόγω της στροφής των καταναλωτών σε πιο υγιεινό τρόπο ζωής.
Η αξία της αγοράς του κλάδου καλλυντικών εκτιμάται στα 1,4 δισ. ευρώ, και αναπτύσσεται την τελευταία 4ετία με ρυθμούς της τάξης του 2,7% ετησίως. Για το 2008 η άνοδος εκτιμάται χαμηλότερα, της τάξης του 1%-2%.
Η διαφήμιση συνιστά σημαντικό παράγοντα προσδιορισμού της ζήτησης των προϊόντων καλλυντικών, με τα περιοδικά να αποτελούν το κύριο μέσο προβολής αυτών και να ακολουθεί η τηλεόραση. Ενδεικτικό της έντασης του ανταγωνισμού -και λαμβάνοντας υπόψη τους οριακούς ρυθμούς αύξησης της αγοράς τα τελευταία χρόνια- δεν προκαλεί εντύπωση το γεγονός ότι η διαφημιστική δαπάνη του κλάδου αυξάνει την τελευταία 3ετία με σχεδόν 9% ετησίως, αγγίζοντας τα ευρώ 180 εκ.. Παράλληλα, σημαντικό πυλώνα της στρατηγικής των επιχειρήσεων αποτελούν οι σχεδόν πάγιες προσφορές τόσο στις τιμές όσο και στις προσφερόμενες ποσότητες.
Αν και τα προϊόντα του κλάδου είναι συνδεδεμένα με την ανθρώπινη υγεία και την καλή εξωτερική εμφάνιση, σε περιόδους όπου το διαθέσιμο εισόδημα περιορίζεται διαπιστώνεται ότι οι καταναλωτές μετατοπίζονται προς φθηνότερα προϊόντα. Κατά συνέπεια, οι επιχειρήσεις του κλάδου αναμένουν κάμψη στην αγορά των καλλυντικών για το 2009 που ενδέχεται να κυμανθεί μεταξύ -2% και -4%.
Προβλήματα – Προοπτικές
Σύμφωνα με εκπρόσωπους των επιχειρήσεων του κλάδου με τους οποίους συνεργάστηκε η Hellastat για την εκπόνηση της μελέτης, ο κλάδος αντιμετωπίζει ορισμένα προβλήματα τα οποία συνοπτικά αφορούν στα εξής:
- Έλλειψη νομοθετικού πλαισίου για τα φυτικά – φυσικά καλλυντικά.
- Ελλιπής αναγνωρισιμότητα των σημάτων πιστοποίησης των καλλυντικών από τους καταναλωτές και γενικότερα αδυναμίες σε θέματα ενημέρωσής τους.
- Ανεξέλεγκτη κυκλοφορία πλαστών καλλυντικών.
Όσον αφορά στις προοπτικές του κλάδου, στη μελέτη της Hellastat αναφέρονται τα εξής:
- Θετικές προοπτικές καταγράφονται για niche markets όπως αυτή των ανδρικών σειρών, των παιδικών σειρών αλλά και των φυσικών-φυτικών και βιολογικών προϊόντων (η οποία αναπτύσσεται με 2ψήφιους ρυθμούς, οι οποίοι αναμένεται να διατηρηθούν).
- Το internet αναμένεται να ενισχυθεί ως εναλλακτικό κανάλι διανομής
- Αναμένεται ενίσχυση της πρακτικής των joint ventures ελληνικών εταιριών με ξένους οίκους καλλυντικών για αντιπροσώπευση των προϊόντων τους στην ελληνική αγορά.
Τα αποτελέσματα του 2007
Στη μελέτη της Hellastat αναλύονται χωριστά οι επιχειρήσεις παραγωγής και οι εισαγωγείς καλλυντικών από το δίκτυο λιανικής διάθεσης, για την εξαγωγή ακριβέστερων συμπερασμάτων.
Από την ανάλυση των οικονομικών μεγεθών της περιόδου 2007-2005 δείγματος 77 επιχειρήσεων Λιανικού Εμπορίου Καλλυντικών προκύπτει ότι:
- οι συνολικές Πωλήσεις το 2007 διαμορφώθηκαν σε €757,2 εκ., καταγράφοντας ανοδική πορεία έναντι του προηγούμενου έτους, με μέση μεταβολή ανά εταιρεία της τάξης του 5,4%.
- Σχεδόν παρόμοια εξέλιξη είχαν και τα συνολικά ΚΠΦ, τα οποία αυξήθηκαν κατά 17,3% ανά εταιρεία και το 2007 διαμορφώθηκαν στα €16,8 εκ.
- Η μέση αποδοτικότητα των ιδίων κεφαλαίων διαμορφώθηκε στο 37%, αυξημένη κατά 8 ποσοστιαίες μονάδες έναντι του 2006.
- Ο λόγος ξένα προς ίδια κεφάλαια του δείγματος διαμορφώθηκε στο υψηλό 5,51.
Από την ανάλυση των οικονομικών μεγεθών της περιόδου 2007-2005 δείγματος 109 επιχειρήσεων Παραγωγής & Αντιπροσώπευσης-Χονδρικού Εμπορίου Καλλυντικών προκύπτει ότι:
- ο Κύκλος Εργασιών ανήλθε σε €1.086,83 εκ. το 2007 από €955,89 εκ. το 2006, καταγράφοντας άνοδο ίση με 7,7%.
- τα Μικτά αποτελέσματα παρουσιάζονται αυξημένα (+11,4% σε σχέση με το 2006) σε αντίθεση με την καθαρή κερδοφορία των επιχειρήσεων, η οποία παρουσίασε μείωση 4,2% σε σχέση με το 2006.
- Τα ξένα προς ίδια κεφάλαια διαμορφώθηκαν στο 1,75 προς 1 έναντι 2,08 προς 1 το 2006.
- Η αποδοτικότητα των Ιδίων Κεφαλαίων, μετά την καθοδική πορεία των τελευταίων ετών, ανέκαμψε και ανήλθε στο 9,3% από 8,7% το 2006.
Εννάμηνο 2008
Τα εταιρικά αποτελέσματα των εισηγμένων για το 9μηνο 2008
- Η ΣΑΡΑΝΤΗΣ Γ. ΑΒΕΕ διαμόρφωσε πωλήσεις ύψους €95,51 εκατ. το εννεάμηνο του 2008, αυξημένες σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2007 (κατά 7,5%), οπότε οι πωλήσεις είχαν ανέλθει σε €88,84 εκ. Τα ΚΠΦ της εταιρείας ακολούθησαν ανάλογη πορεία και διαμορφώθηκαν σε €10,1 εκατ. το εννεάμηνο του 2008. Κύρια αιτία της βελτίωσης των μεγεθών της εταιρείας αποτελεί η ικανοποιητική ανάπτυξη των καλλυντικών ευρείας διανομής.
- Οι πωλήσεις της ΚΟΡΡΕΣ Α.Ε. ανήλθαν σε €36,7 εκατ. από €24,5 εκατ., καταγράφοντας άνοδο ίση με 49% έναντι του αντίστοιχου διαστήματος του 2007. Παρόμοια είναι και η πορεία των ΚΠΦ της εταιρείας, τα οποία αυξήθηκαν στα 5,2 εκατ. από €3,4 εκατ. το 2007. Η σημαντική άνοδος των οικονομικών μεγεθών της εταιρείες οφείλεται κατά κύριο λόγο στους υψηλούς ρυθμούς που παρουσίασαν οι επιμέρους κατηγορίες προϊόντων της, καταδεικνύοντας τη δυναμική των φυσικών καλλυντικών. Ειδικότερα, τα προϊόντα προσώπου, που συνεισφέρουν και το μεγαλύτερο ποσοστό στις πωλήσεις (43,6%), ενισχύθηκαν κατά 65% κυρίως λόγω της πολύ θετικής πορείας τόσο των υφισταμένων προϊόντων της κατηγορίας όσο και των προϊόντων μακιγιάζ, ανδρικής σειράς και ακμής.
- Η RILKEN ΑΕ διαμόρφωσε Κύκλο Εργασιών ύψους €31,23 εκατ. το εννεάμηνο του 2008 από €29,66 εκατ. το προηγούμενο εννεάμηνο. Ένα σημαντικό μέρος της ανόδου οφείλεται, σύμφωνα με την εταιρεία, στην μεταφορά του τομέα των καλλυντικών από την Henkel Ελλάς στη Rilken. Ομοίως, η κερδοφορία αυξήθηκε κατά 6,2% έναντι του προηγούμενου εννεαμήνου, και προσέγγισε το €1 εκατ. το εννεάμηνο του 2008.
- Τα μητρικά αποτελέσματα της PLIAS ΑΒΕΕ (με σημαντική δραστηριότητα εκτός του κλάδου καλλυντικών) επηρεάστηκαν από τη στρατηγική αναδιάρθρωση που εφαρμόζεται τα τελευταία τρία χρόνια. Για το λόγο αυτό οι πωλήσεις του εννεαμήνου του 2008 ανήλθαν στα €12,8 εκατ., καταγράφοντας άνοδο ίση με 2% έναντι του προηγούμενου εννεαμήνου, ενώ η εταιρεία το εννεάμηνο του 2008 εμφανίζει ζημιές (€2,85 εκατ.).
- Τέλος, η ALAPIS (με σημαντική διαφοροποίηση του αντικειμένου εργασιών που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων φάρμακα -70%-, απορρυπαντικά και καλλυντικά -18%- και βιολογικά προϊόντα -2%-) σύμφωνα με τα μητρικά αποτελέσματα διαμόρφωσε Κύκλο Εργασιών ύψους €234,47 εκ. το πρώτο εννεάμηνο του 2008 από €151,96 εκ. το προηγούμενο εννεάμηνο. Τα ΚΠΦ της εταιρεία ανήλθαν σε €74,60 εκ., καταγράφοντας ενίσχυση ίση με 76% έναντι του προηγούμενο εννεαμήνου.