Στα κυριότερα προβλήματα-αντικίνητρα, που συνεχίζουν να επιβαρύνουν υπέρμετρα και πολλές φορές αδικαιολόγητα τις εξαγωγικές επιχειρήσεις, αναφέρθηκε κατά την παρέμβασή της στην 14ης συνεδρίαση του Εθνικού Συμβουλίου Εξαγωγών, υπό την προεδρία του υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών, Γιάννη Παπαθανασίου, η πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων (ΠΣΕ), Χριστίνα Σακελλαρίδη.
Οπως ανέφερε η κ. Σακελλαρίδη, τα προβλήματα επιβαρύνουν το κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεων ακυρώνοντας, κάθε φορά, τις προσπάθειες που καταβάλλονται για την περαιτέρω ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της εξωστρέφειας της οικονομίας. Με δεδομένη μάλιστα την παγκόσμια οικονομική κρίση, αποτέλεσμα της οποίας επιπλέον είναι η κάθετη μείωση της ζήτησης και η σημαντική πτώση των εξαγωγών μας τον πρώτο μήνα του 2009, επιβάλλεται πλέον η Πολιτεία να εξετάσει με προσοχή τα παρακάτω προβλήματα-αντικίνητρα και να προχωρήσει στις απαραίτητες διορθωτικές αποφάσεις.
H πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων (ΠΣΕ), Χριστίνα Σακελλαρίδη.
Eιδικότερα:
Επιστροφή πιστωτικού υπολοίπου ΦΠΑ
Eνα χρόνιο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι εξαγωγικές επιχειρήσεις είναι οι μεγάλες καθυστερήσεις που παρατηρούνται στην επιστροφή του πιστωτικού υπολοίπου ΦΠΑ που δικαιούνται κάθε φορά.
Παρά τις εκάστοτε ευνοϊκές αποφάσεις της ηγεσίας του Υπουργείου Οικονομικών για την εντός 30 ημερών επιστροφή του 90% του πιστωτικού υπολοίπου Φ.Π.Α., στην πράξη δεν τηρούνται ποτέ οι προβλεπόμενες ημερομηνίες, με συνέπεια οι επιχειρήσεις, και κυρίως οι ΜΜΕ, να στερούνται σημαντικά κεφάλαια που τους είναι απαραίτητα να συνεχίσουν την εξαγωγική τους δραστηριότητα και αναγκάζονται να προσφεύγουν στο τραπεζικό σύστημα με πολύ μεγάλο κόστος.
Εισφορά 0,6% του Ν.128/75
Με δεδομένα τα σημερινά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εξαγωγικές επιχειρήσεις λόγω και της διεθνούς χρηματοπιστωτικής και οικονομικής κρίσης, επιβάλλεται πλέον η αναστολή της εισφοράς του Ν. 128/75, όπως άλλωστε είχε γίνει και για τις τουριστικές επιχειρήσεις.
Ενιαίο τέλος ακινήτων (ΕΤΑΚ)
Όπως έχει ήδη επισημανθεί από όλους τους φορείς η επιβάρυνση των επιχειρήσεων από την φορολογία του Ενιαίου Τέλους Ακινήτων (ΕΤΑΚ), όπως επιβλήθηκε για πρώτη φορά, είναι πολύ μεγάλη, δεδομένου ότι για ένα βιομηχανικό ή αποθηκευτικό κτίσμα συνολικού εμβαδού 30.000τ.μ. που χρησιμοποιείται για την παραγωγική διαδικασία καλούνται να καταβάλουν ΕΤΑΚ 30.000€, ενώ μέχρι σήμερα για το ίδιο κτίσμα δεν καταβάλλονταν φόρος, δεδομένου ότι οι ιδιοχρησιμοποιούμενες εγκαταστάσεις απαλλάσσονταν.
Ανταποδοτικό τέλος για φυτοϋγειονομικούς ελέγχους
Oπως είναι γνωστό με βάση το άρθρο 14 του Ν. 3460/06 επιβάλλεται ανταποδοτικό τέλος στις εισαγωγές και εξαγωγές αγροτικών προϊόντων υπέρ των γεωπόνων που διενεργούν φυτοϋγειονομικούς ελέγχους και ελέγχους ποιότητας-καταλληλότητας, επιβαρύνοντας έτσι το κοστολόγιο των εξαγόμενων προϊόντων από 0,6% έως 1% επί της αξίας. το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων θα πρέπει να επισπεύσει την κατάργηση του Κρατικού Σήματος και την επιβολή του παραπάνω ανταποδοτικού τέλους μόνο εκτός ωραρίου εργασίας και κατά τις αργίες. Στο σημείο αυτό θα πρέπει να επισημάνουμε ότι τέτοιου είδους πιστοποιητικά για τις ενδοκοινοτικές παραδόσεις δεν υπάρχουν στα άλλα κράτη-μέλη της Ε.Ε. και συνήθως δεν ζητούνται και από τον πελάτη-αγοραστή.
Απεργία λιμενεργατών
Eπιβάλλεται να αποκατασταθεί πλέον η εύρυθμη λειτουργία των λιμανιών Πειραιώς και Θες/νίκης. Η συνεχιζόμενη, από τις αρχές του 2008 δυσλειτουργία των λιμένων ΟΛΠ και ΟΛΘ εξακολουθεί να επιβαρύνει υπέρμετρα το μεταφορικό κόστος των εξαγόμενων και εισαγόμενων προϊόντων, με τελικό αποτέλεσμα τη συσσώρευση τεράστιων ζημιών στις επιχειρήσεις.
Δημοσίευση ισολογισμών μη εισηγμένων εταιρειών
H υποχρέωση δημοσίευσης των ισολογισμών των μη εισηγμένων εταιρειών σε τέσσερις εφημερίδες (Εφημερίδα της Κυβέρνησης, οικονομική, πολιτική και τοπική) αποτελεί ένα περιττό και σημαντικό οικονομικό βάρος για τις ελληνικές επιχειρήσεις, οι συνέπειες του οποίου αυξάνονται ακόμη περισσότερο, δεδομένου ότι οι ανταγωνίστριες εταιρίες στην Ευρώπη δεν έχουν καμία υποχρέωση δημοσίευσης.
ΤΕΜΠΜΕ
Σύμφωνα με το πρόγραμμα του ΤΕΜΠΜΕ, εξαιρούνται, δηλαδή δεν είναι επιλέξιμα τα δάνεια που αφορούν στη δημιουργία εξαγωγικού δικτύου διανομής ή άλλες τρέχουσες δαπάνες που συνδέονται με εξαγωγική δραστηριότητα.
Με τον τρόπο αυτό ουσιαστικά αποκλείονται οι εξαγωγικές επιχειρήσεις, η κύρια δραστηριότητα των οποίων είναι η προετοιμασία και προώθηση ελληνικών προϊόντων στο εξωτερικό, γεγονός που αποτελεί και προτεραιότητα της οικονομικής πολιτικής της κυβέρνησης.
Οι προτάσεις του ΠΣΕ
Για τους λόγους αυτούς προτείνουμε για τις εξαγωγικές επιχειρήσεις να μην εξαιρούνται, δηλαδή να είναι επιλέξιμα τα δάνεια που αφορούν στη δημιουργία και λειτουργία εξαγωγικού δικτύου διανομής ή άλλες τρέχουσες δαπάνες που συνδέονται με εξαγωγική δραστηριότητα.
* Μονομερής αλλαγή όρων στις συμβάσεις δανεισμού: Θα πρέπει να σταματήσει η εκ μέρους των τραπεζών, συμπεριλαμβανομένων και των κρατικών, μονομερής αλλαγή των όρων στις συμβάσεις δανεισμού που συνάπτουν με τις επιχειρήσεις.
* Τριγωνικές συναλλαγές ζωοτροφών: Επιβάλλεται τέλος διακίνησης σύμφωνα με τα άρθρα 1 και 2 παρ.2 της απόφασης 263233 των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (ΦΕΚ Τεύχος Δεύτερο Αρ. Φύλλου 244), κατ’ εφαρμογή των άρθρων 22 και 26-29 του με αριθμ. 882/2004 Κανονισμού (ΕΚ).
* Το επιβαλλόμενο αυτό τέλος συσσωρεύει πολλαπλό κόστος μέχρι οι ζωοτροφές να καταλήξουν στην κατανάλωση από τα ζώα, χωρίς να υπάρχει διακίνηση στο εσωτερικό και καθ’ υπέρβαση του παραπάνω Κανονισμού 882/2004.
* Φορολόγηση και στα μη διανεμόμενα κέρδη μη εισηγμένων εταιρειών: Ο Νόμος 3697/2008 (ΦΕΚ 194) στο άρθρο 18 παρ. 1 ορίζει ότι ενεργείται παρακράτηση 10% επί των διανεμόμενων κερδών, για τις μη εισηγμένες εταιρίες. ‘Όμως με την ερμηνευτική εγκύκλιο (Υπ.Ο.Ο. 1000193/31.12.2008, πολ. 1180) θεσπίζουν ότι και η κεφαλαιοποίηση των κερδών είναι διανομή. Ερμηνευτικά αλλά ούτε και ετυμολογικά οι δύο αυτές έννοιες συμπίπτουν. Εάν ο νομοθέτης ήθελε να φορολογήσει και την κεφαλαιοποίηση των κερδών θα έπρεπε να το αναφέρει ρητά, όπως εξάλλου ρητά αναφέρει τι θεωρεί διανομή.