+8,2% η παραγωγή κρασιού το 2008

Επιδείνωση του εμπορικού ισοζυγίου
Δευτέρα, 04 Μαΐου 2009 10:15
UPD:10:25

Η εγχώρια αγορά παραγωγής κρασιού εξετάζεται σε πρόσφατη μελέτη της Hellastat Α.Ε. ( www.hellastat.eu ), στην οποία εκτιμάται ότι το 2008 παρήχθησαν 3.800 χιλ. hl το 2008, παρουσιάζοντας αύξηση της τάξης του 8,2% έναντι του προηγούμενου έτους, σύμφωνα με στοιχεία της Κεντρικής Κλαδικής Συνεταιριστικής Ένωσης Αμπελουργικών Προϊόντων (Κ.Ε.Ο.Σ.Ο.Ε.). Η συντριπτική πλειοψηφία της παραγωγής (90% περίπου) αφορά σε επιτραπέζιους οίνους έναντι των οίνων ποιότητας.

Στον κλάδο δραστηριοποιούνται 680 οινοποιεία και 40 συνεταιρισμοί περίπου. Ωστόσο, λειτουργούν πολυάριθμα μικρά οινοποιεία που παράγουν κρασί σε μικρή ποσότητα, κυρίως για ίδια κατανάλωση.

Η εγχώρια κατανάλωση οίνου διαμορφώθηκε σε 3.200 χιλ. hl το 2008, βαίνοντας φθίνουσα την τελευταία τριετία.

Βασικό χαρακτηριστικό του κλάδου αποτελεί η διακίνηση χύμα κρασιού (65-70% περίπου), η οποία λαμβάνει χώρα κυρίως στους χώρους εστίασης. ¶λλα κανάλια διανομής περιλαμβάνουν τους χονδρεμπόρους (ορισμένοι εκ των οποίων εξειδικεύονται στο κρασί), οι οποίοι προμηθεύουν στη συνέχεια τις κάβες και τους χώρους εστίασης, καθώς και τα super-markets (SM) με τα οποία συνήθως συνεργάζονται απευθείας οι μεγάλες εταιρείες του κλάδου.

Οι εισαγωγές οίνου το 2007 ανήλθαν σε 238,46 χιλ. hl, αξίας ¤32,33 εκ. Η πλειοψηφία αυτών αφορά σε αφρώδη κρασιά, ενώ οι βασικές χώρες προέλευσης των εισαγωγών είναι η Γαλλία και η Ιταλία. Οι εξαγωγές της Ελλάδας διαμορφώθηκαν σε 347,17 χιλ. hl, αξίας ¤56,45 εκ. το ίδιο έτος. Κύριες χώρες προορισμού των εξαγωγών είναι η Γερμανία και οι Η.Π.Α. Σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία του 11-μήνου του 2008, παρουσιάζεται επιδείνωση του εμπορικού ισοζυγίου κρασιού, καθώς οι εισαγωγές αυξήθηκαν κατά 9% περίπου (σε αξία και ποσότητα), ενώ οι εξαγωγές σημείωσαν κάμψη κατά 19% σε ποσότητα και κατά 2,4% σε αξία.

Προβλήματα - Προοπτικές

Σύμφωνα με εκπρόσωπους των επιχειρήσεων του κλάδου με τους οποίους συνεργάστηκε η Hellastat για την εκπόνηση της μελέτης, ο κλάδος χαρακτηρίζεται από ορισμένες αδυναμίες οι οποίες συνοπτικά αφορούν στη διακίνηση μεγάλων ποσοτήτων χύμα κρασιού, στην εισαγωγή χαμηλού κόστους οίνου (είτε ποιοτικού από τις χώρες του «Νέου Κόσμου», είτε χαμηλής ποιότητας από τις Βαλκανικές κυρίως χώρες), στη διαμόρφωση αρνητικής εικόνας για το ελληνικό κρασί στις διεθνείς αγορές (φθηνό άρα χαμηλής ποιότητας κρασί), στα κρούσματα υιοθέτησης πρακτικών αθέμιτου ανταγωνισμού, στην έλλειψη ελέγχων, καθώς και στο χαμηλό επίπεδο γνώσης του Έλληνα καταναλωτή για το κρασί.

Όσον αφορά στις προοπτικές του κλάδου, στη μελέτη της Hellastat γίνεται η εκτίμηση ότι αυτός θα αναπτυχθεί με χαμηλούς ρυθμούς τα επόμενα έτη, αποσπώντας κυρίως μερίδια από την κατανάλωση οινοπνευματωδών ποτών για λόγους που σχετίζονται μεταξύ άλλων με το χαμηλότερο αλκοολικό βαθμό, το χαμηλότερο κόστος αλλά και τις συνήθειες των καταναλωτών. Η προσπάθεια ανάπτυξης και στρατηγικής προώθησης του ελληνικού κρασιού στο εξωτερικό αναμένεται να ευνοήσει μεσοπρόθεσμα τις εταιρείες του κλάδου, καθώς και να ανατρέψει την παρούσα κατάσταση, όπου ο ρυθμός των εξαγωγών βαίνει μειούμενος (αν και αποτελεί θετική εξέλιξη η αύξηση της μέσης τιμής των εξαγωγών). Παράλληλα, παρατηρείται, κυρίως λόγω της οικονομικής κρίσης, κάμψη της ζήτησης των premium κρασιών και για τον ίδιο λόγο αναμένεται να αυξηθεί η εισαγωγική διείσδυση των κρασιών από τις χώρες του «Νέου Κόσμου».

Χρηματοοικονομική ανάλυση του κλάδου

Στη μελέτη της Hellastat αναλύονται οι οικονομικές καταστάσεις 80 παραγωγικών επιχειρήσεων του κλάδο. Τα βασικά συμπεράσματα της μελέτης συνοψίζονται στα εξής:

- Ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε το 2007 με μέσο ρυθμό 11,2%

- 8 στις 10 εταιρείες του δείγματος παρουσίασαν αύξηση του Κύκλου Εργασιών έναντι του προηγούμενου έτους. Επιπλέον, 63 εταιρείες ήταν κερδοφόρες, ενώ 19 είχαν αρνητικά αποτελέσματα

- Το περιθώριο μικτού κέρδους διαμορφώθηκε σε 29,1% το 2007 και καθαρής κερδοφορίας σε 3,8%

- Οι εταιρείες του δείγματος παρουσίασαν πολύ υψηλές Βραχυπρόθεσμες Υποχρεώσεις, οι οποίες ήταν σχεδόν 1 προς 1 με τις συνολικές τους πωλήσεις.

- Ο βραχυπρόθεσμος τραπεζικός δανεισμός ήταν επίσης πολύ υψηλός, καθώς ανήλθε στο 56% των πωλήσεων. Ο εν λόγω αριθμοδείκτης για τις μικρές εταιρείες διαμορφώθηκε στο 83%.

- Οι εταιρείες έχουν χαμηλό δείκτη ξένων προς Ιδίων Κεφαλαίων (1,2), με τις μεγάλες να έχουν τον υψηλότερο δείκτη (1,9).



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα