Πρόταση οδηγίας σχετικά με τα τέλη για την ασφάλεια της πολιτικής αεροπορίας στην Ευρώπη εξέδωσε σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Η πρόταση αποτελεί συνέχεια πρόσφατης έκθεσης σχετικά με τη χρηματοδότηση της ασφάλειας στην πολιτική αεροπορία. Οι στόχοι της είναι να εξασφαλιστούν η διαφάνεια, η αμεροληψία και η διαβούλευση με τις αεροπορικές εταιρίες κατά τον καθορισμό των τελών, καθώς και η σύνδεση των τελών ασφαλείας με το αντίστοιχο κόστος. Επίσης προτείνεται η συγκρότηση ανεξάρτητης εποπτικής αρχής σε κάθε κράτος μέλος.
Στο πλαίσιο των περιστάσεων που διαμορφώνουν τη γενική οικονομική κατάσταση, ο κ. Antonio Tajani, αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αρμόδιος για θέματα μεταφορών, δήλωσε: «Για την προστασία του κοινού που ταξιδεύει αεροπορικώς έχουν ληφθεί σημαντικά μέτρα. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να αυξηθεί το κόστος ασφαλείας για τους επιβάτες. Είναι ανάγκη να ληφθούν μέτρα ώστε να εξασφαλιστεί η παροχή υπηρεσιών ασφαλείας κατά τον οικονομικά συμφερότερο τρόπο.».
Επί του παρόντος η κάλυψη του κόστους της ασφάλειας στην πολιτική αεροπορία ρυθμίζεται σε εθνικό επίπεδο. Όμως, είναι δυνατόν η παροχή πληροφοριών να μην είναι επαρκής, ενώ δεν διεξάγονται συστηματικά διαβουλεύσεις με τις αεροπορικές εταιρίες σε όλα τα αεροδρόμια της ΕΕ. Τόσο για τους αερολιμένες όσο και για τους αερομεταφορείς η κατάσταση αυτή παρακωλύει την εξασφάλιση ίσων όρων, που αποτελούν σημείο ιδιαίτερα κρίσιμης σημασίας σε περιβάλλον σημαντικών προκλήσεων για ολόκληρο τον αεροπορικό τομέα.
Πρόσφατη έκθεση της Επιτροπής καταλήγει στο συμπέρασμα ότι, για την εξασφάλιση θεμιτού και χωρίς στρεβλώσεις ανταγωνισμού μεταξύ αεροπορικών εταιριών και μεταξύ αερολιμένων, ουσιώδη σημασία έχει η επιβολή τελών ασφαλείας με τρόπο αμερόληπτο και με αυστηρή σύνδεση με το κόστος[1]. Για το λόγο αυτό, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτείνει τις ακόλουθες κοινές αρχές σχετικά με την επιβολή τελών ασφαλείας σε κοινοτικούς αερολιμένες:
1. Αμεροληψία: Δεν πρέπει να υπάρχουν διακρίσεις μεταξύ επιβατών ή μεταξύ αεροπορικών εταιριών όσον αφορά τα τέλη ασφαλείας.
2. Διαβουλεύσεις: Όσον αφορά τα τέλη ασφαλείας, είναι υποχρεωτικές οι διαβουλεύσεις με τις αεροπορικές εταιρίες ασφαλείας τακτικά, τουλάχιστον μια φορά το έτος. Πριν από τη λήψη αποφάσεων, οι αερολιμένες πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τις απόψεις των αεροπορικών εταιριών και, σε περίπτωση που δεν επιτυγχάνεται συμφωνία, να δικαιολογούν τις αποφάσεις τους.
3. Διαφάνεια: Πρέπει να διασφαλίζεται διαφάνεια σε τρία διακριτά επίπεδα:
Σε επίπεδο αερολιμένων: Οι αεροπορικές εταιρίες πρέπει να λαμβάνουν από τους αερολιμένες πληροφορίες σχετικά με τα συστατικά στοιχεία που αποτελούν τη βάση για τον καθορισμό του επιπέδου τελών ασφαλείας (παραδείγματος χάρη, υπηρεσίες και υποδομή παρεχόμενα έναντι των τελών, μέθοδος υπολογισμού ή προβλεπόμενες επενδύσεις).
Σε επίπεδο αεροπορικών εταιριών: Για να έχουν οι αερολιμένες τη δυνατότητα να εκτιμούν δεόντως τις απαιτήσεις όσον αφορά μελλοντικές επενδύσεις και να προσαρμόζουν καλύτερα την υποδομή τους για την ασφάλεια, οι αεροπορικές εταιρίες πρέπει να γνωστοποιούν εγκαίρως, παραδείγματος χάρη, τις προβλέψεις τους για την κίνηση.
Σε επίπεδο κρατών μελών: Είναι σημαντικό να εδραιωθεί η διαφάνεια όσον αφορά τις οικονομικές επιπτώσεις εθνικών μέτρων ασφαλείας αυστηρότερων σε σχέση με τις απαιτήσεις της ΕΕ.
4. Σύνδεση με το κόστος: Τα τέλη ασφαλείας χρησιμοποιούνται αποκλειστικώς για την κάλυψη των δαπανών ασφαλείας και πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τις επιδοτήσεις και επιχορηγήσεις τις προερχόμενες από τις αρχές με σκοπό την ασφάλεια, το κόστος χρηματοδότησης μέσων και το κόστος εγκαταστάσεων και ενεργειών σχετικών με την ασφάλεια.
5. Ανεξάρτητη εποπτική αρχή και επίλυση διαφορών: Στα κράτη μέλη πρέπει να συγκροτηθούν ανεξάρτητες αρχές, ώστε να διασφαλίζεται η ορθή εφαρμογή των μέτρων με ταυτόχρονη εφαρμογή διαδικασιών για την επίλυση διαφορών μεταξύ αερολιμένων και χρηστών.