Εξωστρέφεια της οικονομίας ζητά ο ΠΣΕ

Δευτέρα, 31 Αυγούστου 2009 13:05

Υπόμνημα «Τεσσάρων Στρατηγικών Στόχων για την Εξωστρέφεια της Ελληνικής Οικονομίας», απέστειλε ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Εξαγωγέων προς τον Υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών, κ. Γ. Παπαθανασίου, ενόψει της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης.

Στο Υπόμνημά του ο ΠΣΕ, τονίζει την ανάγκη υιοθέτησης ενός νέου μοντέλου ανάπτυξης, με κυρίαρχο στόχο την εξωστρέφεια της ελληνικής οικονομίας.

Σύμφωνα με την πρόεδρο του ΠΣΕ, κυρία Χριστίνα Σακελλαρίδη, το νέο μοντέλο ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας –επιγραμματικά– «θα πρέπει να περιλαμβάνει ταυτόχρονα τα κάτωθι πεδία: νέες μέθοδοι προώθησης εξαγωγών (οι παραδοσιακές μέθοδοι έχει αποδειχθεί πλέον ότι δεν αρκούν), νέα καινοτόμα και επώνυμα προϊόντα, στήριξη της εξωστρέφειας των εξαγωγικών επιχειρήσεων, τόσο στο εσωτερικό, όσο και στο εξωτερικό (στήριξη δηλαδή ελληνικών επενδύσεων εντός και εκτός των συνόρων), ισχυροποίηση των προϊόντων μας στις αγορές των παραδοσιακών μας εταίρων, και συντονισμένη εξόρμηση σε νέες αγορές (π.χ. Λεκάνη της Μεσογείου και Μέση Ανατολή)».

Συγκριμένα, ο ΠΣΕ προτείνει:

1. Ανάδειξη του οράματος και συνδιαμόρφωση στρατηγικής εξωστρέφειας με τους συλλογικούς φορείς

Με δεδομένη πλέον τη συναίνεση των παραγωγικών φορέων και των κοινωνικών εταίρων, πρέπει να συνδυαστεί ο επιτελικός ρόλος της κυβέρνησης με τη δράση των συλλογικών φορέων εκπροσώπησης των εξαγωγέων, με αναβάθμιση του ρόλου του Εθνικού Συμβουλίου Εξαγωγών, προκειμένου να καλλιεργηθεί πνεύμα διεθνούς-εξωστρεφούς επιχειρηματικότητας, μέσα από δράσεις όπως:

• Διενέργεια Συνεδρίων/Ημερίδων ανά Νομό ή Περιφέρεια με τη συμμετοχή των παραγωγικών επιχειρήσεων και των συλλογικών φορέων

• Διοργάνωση εκπαιδευτικών σεμιναρίων για στελέχη επιχειρήσεων και συνεταιρισμών με εξαγωγικό προσανατολισμό

• Θεσμοθέτηση διαγωνισμών και βραβείων για βέλτιστες εξαγωγικές πρακτικές

2. Κατάρτιση μία συνολικής στρατηγικής της χώρας για την ενισχυμένη παρουσία της στις αγορές παραδοσιακών εταίρων της χώρας, στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και στη Λεκάνη της Μεσογείου

Είναι επιβεβλημένη η κεφαλαιοποίηση της στρατηγικής, γεωγραφικής θέσης της χώρας και η εδραίωση των μεριδίων της στις μεγάλες αγορές-στόχους. Για το λόγο αυτό, επιβάλλεται:

• Η κατ΄ αρχήν συνδιαμόρφωση κοινής πολιτικής εξωστρέφειας με τη συμμετοχή των συλλογικών φορέων στους θεσμούς διαβούλευσης,

• Η διενέργεια εκτενών ερευνών για τις προοπτικές των εξαγωγών ανά γεωγραφική περιοχή, ανά περιοχή και ανά αγορά-στόχο

• Η περαιτέρω σύνδεση των εξαγωγικών φορέων, των εξαγωγικών επιχειρήσεων με τις δομές της οικονομικής διπλωματίας (Πρεσβείες, Γραφεία ΟΕΥ κτλ.).

3. Στήριξη από την πολιτεία της εξωστρεφούς επιχειρηματικότητας μέσω Αναπτυξιακών Προγραμμάτων, όπως το ΕΣΠΑ, ο Αναπτυξιακός Νόμος κ.α, σε επίπεδο επιχειρήσεων, αλλά και συλλογικών φορέων εξαγωγικών επιχειρήσεων.

Στόχος των Προγραμμάτων και των Δράσεων αυτών θα πρέπει να είναι η ενίσχυση επενδύσεων σε δραστηριότητες υψηλής προστιθέμενης αξίας, σε τεχνολογίες και κλάδους αιχμής, με γνώμονα την παραγωγή και εμπορία στις διεθνείς αγορές καινοτόμων, επώνυμων ποιοτικών προϊόντων και υπηρεσιών. Ειδικότερα, προτείνεται:

• Ενίσχυση επενδύσεων σε τομείς υψηλής προστιθέμενης αξίας, νέες τεχνολογίες, καινοτόμα-επώνυμα προϊόντα, κλπ.

• Σύνδεση της προώθησης-προβολής των αγαθών και υπηρεσιών με τους διεθνοποιημένους κλάδους της οικονομίας (τουρισμός, ναυτιλία κτλ.)

• Ενθάρρυνση της δημιουργίας των δικτύων (clusters) εξαγωγικών επιχειρήσεων με τελικό σκοπό την απόκτηση συγκεκριμένου brand name και με έμφαση στην Περιφέρεια (περιφερειακά brand names).

• Στήριξη συλλογικών φορέων προσέλκυσης ζήτησης αγαθών και υπηρεσιών στην περιφέρεια.

• Βελτίωση της συνεργασίας των αρμοδίων φορέων σε διάφορα διοικητικά επίπεδα, όπως για παράδειγμα μέσα από στοχευμένες δράσεις και στο επίπεδο της Ψηφιακής Σύγκλισης.

4. Η βελτίωση και ανάδειξη της ελκυστικότητας των αγαθών/υπηρεσιών της χώρα μας προς τους ξένους αγοραστές.

Τέλος, θεμελιώδη σημασία θα διαδραματίσουν δράσεις που αφορούν στην εύρυθμη λειτουργία της Αγοράς συνολικά καθώς και των επιμέρους αγορών, με όρους υγιούς και θεμιτού ανταγωνισμού στο πλαίσιο και σύμφωνα με τους κανόνες της Ευρωπαϊκής Εσωτερικής Αγοράς. Τέτοιες δράσεις θα πρέπει να προβλέπουν:

• Συνεργασία κυβέρνησης-εξαγωγικών φορέων για τη μείωση του κόστους πληροφόρησης και γραφειοκρατίας και άρση των γνωστών αντικινήτρων

• Δημιουργία Κέντρου Πληροφόρησης Εξαγωγών και Σύνδεσης προμηθευτών-αγοραστών, με τη χρήση νέων τεχνολογιών και τη συνεργασία φορέων των επιχειρήσεων και δομών της ελληνικής οικονομικής διπλωματίας.

Το Υπόμνημα του ΠΣΕ καταλήγει υπογραμμίζοντας ότι «η εκπλήρωση του οράματος για μία πιο εξωστρεφή οικονομία, θα αποτελέσει μέγιστη υπηρεσία προς τη χώρα και μακρόπνοο έργο», καθώς και ότι «η «επόμενη μέρα» της κρίσης, μπορεί και πρέπει να ανοίξει ένα νέο κύκλο δυναμικής και διατηρήσιμης ανάπτυξης, που θα διασφαλίσει μακροπρόθεσμα βιώσιμη ανάπτυξη, απασχόληση και ευημερία στη χώρα».



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα