Ένα σύνολο μέτρων και παρεμβάσεων, που θα εντάσσονται σε μεσο-μακροχρόνιο σχεδιασμό ανασυγκρότησης της ελληνικής οικονομίας πάνω σε νέες βάσεις, με σκοπό την αντιμετώπιση της κρίσης προτείνει το Ιδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ).
Για την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης, την προώθηση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και την εξασφάλιση της συνεπούς εφαρμογής των αποφάσεων που λαμβάνονται, το ΙΟΒΕ προτείνει μια σειρά από παρεμβάσεις που στοχεύουν ειδικότερα:
Α. Στη Δημοσιονομική Προσαρμογή με επιμέρους μέτρα που αφορούν τόσο το σκέλος των δαπανών όσο και των εσόδων
Για την περιστολή των δαπανών προτείνεται:
* Ενοποίηση Λογιστικών και Πληροφοριακών Συστημάτων
* Ουσιαστικοί έλεγχοι δαπανών σε όλο το εύρος του δημόσιου τομέα
* Έλεγχος των δαπανών Υγείας
* Έλεγχος των δαπανών του συστήματος Κοινωνικής Ασφάλισης
* Έλεγχος των Αμυντικών Δαπανών
* Λεπτομερής καταγραφή όλων των επιχειρήσεων, φορέων και οργανισμών που απορροφούν δημόσιους πόρους
* Επαναξιολόγηση όλων των δαπανών του Προϋπολογισμού του 2009
* ¶μεση προώθηση των έργων υποδομής
* Μείωση στα επόμενα δύο χρόνια του συνολικού μισθολογικού κόστους του Δημόσιου Τομέα
Για την αύξηση των εσόδων:
Μέτρα Διαρθρωτικού Χαρακτήρα
Ηλεκτρονική ενοποίηση σε μια βάση όλων των πληροφοριών στις οποίες έχουν πρόσβαση οι φορολογικές αρχές
* Ενοποίηση των εισπρακτικών μηχανισμών φορολογικών εσόδων (TAXIS) και ασφαλιστικών εισφορών (προϋπόθεση η ενοποίηση των ηλεκτρονικών βάσεων).
* Κατάργηση της διαδικασίας ελέγχου όλων των φορολογικών υποθέσεων και θέσπιση συστήματος δειγματοληπτικών ελέγχων.
* Κατάργηση των περισσότερων μορφών αυτοτελούς φορολόγησης.
* Υπαγωγή των υπηρεσιών δημοσίων εσόδων στην εποπτεία ενός Υφυπουργού με θητεία.
* Συνεχής ενημέρωση των φορολογουμένων για τις αλλαγές στη φορολογική νομοθεσία.
* Διεθνής συνεργασία με άλλες φορολογικές αρχές για την ανταλλαγή πληροφοριών και εμπειριών.
Μέτρα ¶μεσης Απόδοσης
* Αύξηση της φορολογίας καυσίμων και τσιγάρων.
* Θέσπιση περιβαλλοντικού φόρου για τα αυτοκίνητα συμβατικής τεχνολογίας, με παράλληλη εισαγωγή κινήτρων για την απόσυρση τους.
* Αναβολή της εξαγγελθείσας μείωσης των συντελεστών φόρου εισοδήματος Φυσικών και Νομικών προσώπων κατά 1% μέχρι το 2014.
Β. Στην Εμπέδωση Υγιούς Χρηματοπιστωτικού Συστήματος
* Να προωθηθεί η ανεξαρτησία της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς με μετατροπή της σε Ανεξάρτητη Αρχή και να ενισχυθεί η συνεργασία της με την Τράπεζα της Ελλάδος.
* Να ενισχυθούν με ανθρώπινο δυναμικό, αλλά και νομοθετικά, οι εποπτικές και ρυθμιστικές αρμοδιότητες της Τραπέζης της Ελλάδος.
* Να αυστηροποιηθούν οι διατάξεις που αφορούν ζητήματα διαφάνειας εισηγμένων εταιρειών (π.χ τα αποτελέσματα χρήσεως πρέπει να είναι συνεπή με τη μεταβολή της καθαρής θέσης).
* Να ζητηθεί από τις ιδιωτικές τράπεζες, στο πλαίσιο των κανόνων της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, να επιφέρουν μόνιμες αλλαγές στο σύστημα κινήτρων και αμοιβών των στελεχών (π.χ προϋποθέσεις λήψης έκτακτων αμοιβών, χρόνος εξάσκησης των stock options) αλλά και στην οργάνωση και λειτουργία τους (π.χ με αναβάθμιση των διαδικασιών ανάλυσης κινδύνων) με στόχο την ανάληψη μικρότερων κινδύνων.
Γ. Στην Ενίσχυση της Ανταγωνιστικότητας
* Δημιουργία Επιτελικού και Συντονιστικού Κέντρου Μεταρρυθμίσεων.
* ¶νοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων, κατάργηση των εμποδίων στη λειτουργία του ανταγωνισμού στις αγορές αγαθών και υπηρεσιών
* Διευκόλυνση των επενδύσεων μέσω των Χρήσεων Γης και του Κτηματολογίου.
* Kωδικοποίηση του πλαισίου κάθε φορέα που ασκεί ρυθμιστική λειτουργία
* Χρήση των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ) και για την εξυπηρέτηση επιχειρήσεων.
* Μετατροπή του Οργανισμού «Invest in Greece» (πρώην ΕΛΚΕ) σε ουσιαστικό κέντρο «μιας στάσης», με αρμοδιότητες εξασφάλισης όλων των αδειών για την πραγματοποίηση ξένων επενδύσεων.
* Απόσυρση του Κράτους από τους τομείς προϊόντων και υπηρεσιών που ήδη παράγονται ανταγωνιστικά από τον ιδιωτικό τομέα (τράπεζες, τηλεπικοινωνίες, βιομηχανία, τουρισμός).
* Αποζημίωση των δημοσίων επιχειρήσεων από τον προϋπολογισμό όταν τους επιβάλλονται κοινωνικοί στόχοι.
* Σταδιακή εξομοίωση της εργατικής νομοθεσίας των ΔΕΚΟ με αυτήν που ισχύει στον ιδιωτικό τομέα.
* Προώθηση διαδικασιών εξυγίανσης των ΔΕΚΟ που παρουσιάζουν μεγάλα ελλείμματα (μεταφορές).
* Συστηματικός έλεγχος όλων των νόμων για τον περιορισμό της πολυνομίας.
* Αξιολόγηση όλων των νέων νόμων και ρυθμίσεων με κριτήριο τις επιπτώσεις τους στην ανταγωνιστικότητα.
* Απλοποίηση των νόμων, ώστε να μην απαιτούνται ερμηνευτικές εγκύκλιοι, τουλάχιστον στον εκτεταμένο βαθμό που συμβαίνει σήμερα.
* Αλλαγή του τρόπου με τον οποίο προτείνονται και υιοθετούνται τροπολογίες σε Ν/Σ.
* Καθιέρωση συμμετοχικών διαδικασιών κατά τη σύνταξη των σημαντικότερων νόμων με τη θέσπιση ηλεκτρονικής διαβούλευσης ή/και άλλα μέσα (π.χ. έκδοση Πράσινης Βίβλου που προηγείται του νομοθετικού έργου και τίθεται σε δημόσιο διάλογο).
* Αποκοπή του «ομφάλιου λώρου» μεταξύ των πολιτικών κομμάτων και της δημόσιας διοίκησης με τη θεσμοθέτηση ορισμένων θέσεων υφυπουργών με τουλάχιστον 5ετή θητεία (βρετανικό πρότυπο).
* Βελτίωση της ποιότητας της δημόσιας διοίκησης με προσέλκυση διευθυντικών στελεχών από την ιδιωτική αγορά με «κλειστές» πενταετείς συμβάσεις, ιδιαίτερα σε τομείς αιχμής όπως η Έρευνα και Ανάπτυξη, η Υγεία, οι νέες τεχνολογίες κλπ.
* Υιοθέτηση από το Δημόσιο, τους Δημόσιους Οργανισμούς, τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης και τις Δημόσιες Επιχειρήσεις, κανόνων διαφάνειας, με υποχρεωτική δημοσίευση των αποτελεσμάτων και ισολογισμών τους όπως γίνεται από τις ιδιωτικές εταιρείες, μετά από έλεγχο από ορκωτούς ελεγκτές.
* Μετατροπή της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας της Ελλάδος σε Νομικό Πρόσωπο, αντί Γενικής Γραμματείας του Υπουργείου Οικονομίας που είναι σήμερα.
* Όλες οι αποφάσεις Υπουργών, και σταδιακά των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, και λοιπών οργανισμών και φορέων να δημοσιεύονται στο διαδίκτυο.