Επιφυλακτική ανάκαμψη της καταναλωτικής εμπιστοσύνης

Τρίτη, 03 Νοεμβρίου 2009 19:19

Ο κόσμος αρχίζει να επανακάμπτει από την οικονομική κρίση και παράλληλα φαίνεται να τονώνεται η Καταναλωτική Εμπιστοσύνη, όπως ομολογούν τα στοιχεία της τελευταίας μέτρησης του Παγκόσμιου Δείκτη Καταναλωτικής Εμπιστοσύνης της Nielsen.

Από τις 77 μονάδες στις οποίες βρισκόταν τον Απρίλιο του 2009 βρέθηκε στις 86 μονάδες αυτό τον μήνα, με αρκετές χώρες της Ασίας και της Λατινικής Αμερικής να σημειώνουν διψήφια αύξηση, ενώ οι Η.Π.Α. και η Ελλάδα κατέγραψαν την πρώτη τους άνοδο από το 2007 και το 2006 αντίστοιχα.

Παρά τον αναζωογονημένη αισιοδοξία, η πραγματική αγοραστική δύναμη παραμένει περιορισμένη, καθώς αρκετοί καταναλωτές εξακολουθούν να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στα έξοδα τους, ενώ σε αρκετές χώρες οι καταναλωτικές συνήθειες φαίνεται να έχουν αλλάξει οριστικά.

Ο παγκόσμιος Δείκτης Καταναλωτικής Εμπιστοσύνης της Nielsen παρακολουθεί την καταναλωτική εμπιστοσύνη, τις βασικές ανησυχίες και τις συνήθεις δαπάνες περισσότερων από 30,500 χρηστών του Διαδικτύου σε 54 χώρες. Στην τελευταία μέτρηση, που διεξήχθη στις αρχές Οκτωβρίου, το Βιετνάμ κατέγραψε τη μεγαλύτερη αύξηση καταναλωτικής εμπιστοσύνης σε σχέση με το περασμένο εξάμηνο (+24 μονάδες) και ακολούθησαν το Χονγκ Κονγκ (+23), η Κορέα (+22), η Χιλή (+22), η Ινδία (+21) και η Βραζιλία (+20).

Ο παγκόσμιος δείκτης Καταναλωτικής Εμπιστοσύνης σημείωσε το χαμηλότερο του ρεκόρ το περασμένο εξάμηνο, έχοντας μόλις 77 μονάδες. Όμως, τα εντατικά μέτρα αναζωογόνησης της οικονομίας σε πλήθος χωρών κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2009 φαίνεται πως άρχισαν να αποδίδουν καρπούς, επιφέροντας σταδιακή ανάκαμψη της Καταναλωτικής Εμπιστοσύνης. Η δείκτης ανέβηκε στις 45 από τις 52 χώρες της έρευνας (Ουκρανία και Σαουδική Αραβία καταγράφηκαν για πρώτη φορά) και στην κορυφή της λίστας βρέθηκαν η Ινδία, η Ινδονησία και η Νορβηγία ξεπερνώντας τις 110 μονάδες. Αντίθετα, οι πιο απαισιόδοξες χώρες ήταν αυτές της Λευκορωσίας και της Ιαπωνίας που κατέλαβαν τις τελευταίες θέσεις της λίστας με μόλις 49 μονάδες.

Η Ελλάδα αν και σημείωσε άνοδο δεν κατάφερε να ξεπεράσει τον παγκόσμιο μέσο όρο των 86 μονάδων και έχοντας 72 περιορίστηκε στην 40η θέση.

Η Ελλάδα το δεύτερο εξάμηνο του 2006 είχε φτάσει στα υψηλότερα επίπεδα Καταναλωτικής Εμπιστοσύνης με 100 μονάδες, έκτοτε ακολούθησε σταθερά καθοδική πορεία, φτάνοντας το περασμένο εξάμηνο στις 70 μονάδες. Η μικρή άνοδος των μόλις δύο μονάδων προφανώς δε σημαίνει κάποια ραγδαία αλλαγή, αλλά αν τη δούμε συνδυαστικά με τα υπόλοιπα παγκόσμια αποτελέσματα, υποδηλώνει μία θετική στροφή ανάκαμψης. Παρά την άνοδο στην Καταναλωτική Εμπιστοσύνη η μεγαλύτερη πλειοψηφία των Ελλήνων (83%) θεωρεί πως η χώρα βρίσκεται ακόμα σε οικονομική ύφεση και από αυτούς μόνο το 16% θεωρεί πως θα την έχει ξεπεράσει μέσα στους επόμενους 12 μήνες. Στον παγκόσμιο μέσο όρο, τα αποτελέσματα είναι πιο ενθαρρυντικά, με 66% των ερωτώμενων να θεωρεί πως η χώρα του περνάει περίοδο οικονομικής κρίσης και το 26% από αυτούς να πιστεύει πως θα έχει λήξει μέσα στον επόμενο χρόνο.

Η Οικονομία όπως ήταν αναμενόμενο διατηρείται ως η πρώτη ανησυχία τόσο των Ελλήνων (με ποσοστό 23%), όσο και των υπόλοιπων πολιτών παγκοσμίως (με 18%). Παράλληλα, η εργασιακή ανασφάλεια φαίνεται να απασχολεί ιδιαίτερα τους Έλληνες καθώς το 14% την κατατάσσει ως τη σημαντικότερη ανησυχία του. Η εξόφληση των χρεών βρίσκεται σε αντίστοιχα επίπεδα (με 15%) και σε ένα βαθμό ερμηνεύεται από το ιδιαίτερα υψηλό ποσοστό των Ελλήνων που χρησιμοποιεί τα χρήματα που του περισσεύουν για να αποπληρώσει πιστωτικές κάρτες και δάνεια (40%).



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα