ΕΒΕΘ: Το Αθηνοκεντρικό κράτος εμπόδιο για τις επιχειρήσεις της περιφέρειας

Τετάρτη, 25 Νοεμβρίου 2009 13:16

Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις της Θεσσαλονίκης, οι οποίες είναι υποχρεωμένες να μεταβαίνουν δεκάδες φορές το χρόνο στην Αθήνα για να διευθετήσουν μικρές ή μεγάλες υποθέσεις τους, αναδεικνύει η νέα έρευνα που πραγματοποίησε μεταξύ των μελών του το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης (ΕΒΕΘ).

Η έρευνα καταγράφει και τις σχέσεις των επιχειρήσεων – μελών του ΕΒΕΘ με το κράτος και τους φορείς του, με ιδιαίτερη έμφαση στην επίδραση της συγκέντρωσης των κρατικών υπηρεσιών και φορέων στην Αθήνα.

Η έρευνα -την οποία παρουσίασαν ο πρόεδρος του ΕΒΕΘ, Δημήτρης Μπακατσέλος και ο υπεύθυνος ερευνών της Palmos Analysis, Πασχάλης – Αλέξανδρος Τεμεκενίδης - πραγματοποιήθηκε στο χρονικό διάστημα 22 Οκτωβρίου – 5 Νοεμβρίου 2009, σε δείγμα 111 Επιχειρήσεων Μελών του ΕΒΕΘ στο Νομό Θεσσαλονίκης με χρήση δομημένου ηλεκτρονικού ερωτηματολογίου (μέσω του συστήματος PrimoQ της Palmos Analysis) προς τους ερωτώμενους.

«Η αποκέντρωση αποτελεί πάγιο αίτημα των παραγωγικών τάξεων της περιφέρειας», τόνισε ο πρόεδρος του ΕΒΕΘ, Δημήτρης Μπακατσέλος στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου και πρόσθεσε: «Η συγκεντρωτική δομή του ελληνικού κράτους ταλαιπωρεί τις επιχειρήσεις της περιφέρειας και τις υποβάλλει σε επιπλέον δαπάνη χρόνου και χρημάτων για την επίλυση γραφειοκρατικών υποθέσεων που απαιτούν τη παραπομπή τους για λήψη απόφασης στην πρωτεύουσα ζητώντας – παράλληλα - και τη φυσική παρουσία εκπροσώπων των επιχειρήσεων. Κάτι τέτοιο έχει προφανείς επιπτώσεις στην ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων της περιφέρειας. Σ’ αυτή τη συγκεντρωτική δομή του κράτους οφείλεται εν πολλοίς και η ασύμμετρη ανάπτυξη της χώρας μας».

Μέχρι σήμερα, σημείωσε ο κ. Μπακατσέλος, δεν είχε «μετρηθεί» το συγκεκριμένο πρόβλημα και η απώλεια χρόνου για τις επιχειρήσεις του Ν. Θεσσαλονίκης, κάτι που γίνεται τώρα με την αξιοποίηση του PrimoQ που έχει εγκαταστήσει το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης για να ερευνά τις απόψεις των μελών του.

Στην ίδια συνέντευξη Τύπου, ο α΄ αντιπρόεδρος του ΕΒΕΘ, Εμμανουήλ Βλαχογιάννης τόνισε την ανάγκη ενός νέου διοικητικού μοντέλου της χώρας με ισχυρές Περιφέρειες και αιρετό Περιφερειάρχη, με αυξημένες εκτελεστικές αρμοδιότητες και θεσμοθετημένους πόρους προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος της ουσιαστικής αποκέντρωσης.

Τα αποτελέσματα της έρευνας

Σύμφωνα, λοιπόν, με τα ευρήματά της, η συντριπτική πλειοψηφία των επιχειρήσεων (7 στις 10) επισκέπτεται την Αθήνα για τη διευθέτηση διαφόρων υποθέσεων μέχρι 10 φορές κάθε χρόνο. Μικρότερο ποσοστό (15%) αναγκάζεται να πραγματοποιήσει κάποιο ταξίδι στην πρωτεύουσα από 10 έως 30 φορές το χρόνο, δηλαδή μέχρι 3 φορές το μήνα. Κατά μέσο όρο, τα στελέχη των επιχειρήσεων πραγματοποιούν περί τις 8 επισκέψεις ετησίως στην Αθήνα για επαγγελματικούς λόγους.

Περίπου μία στις 5 επιχειρήσεις του δείγματος (17%) δηλώνουν ότι διαθέτουν γραφείο της επιχείρησης στην Αθήνα, ενώ περισσότερες από τις μισές (54% κατά μέσο όρο) επισκέψεις που πραγματοποιούνται από τα στελέχη των επιχειρήσεων του δείγματος στην Αθήνα αφορούν σχέσεις με πελάτες, προμηθευτές και γενικότερα επιχειρήσεις με έδρα την Αθήνα. Μικρότερο ποσοστό (18% κατά μέσο όρο) των επισκέψεων που πραγματοποιούνται από τα στελέχη των επιχειρήσεων του δείγματος στην Αθήνα αφορούν πελάτες και προμηθευτές του ευρύτερου δημόσιου τομέα, δηλαδή, κρατικές προμήθειες, δημόσια έργα κτλ. και 1 στις 10 (9% κατά μέσο όρο) επισκέψεις αφορούν στο χρηματοπιστωτικό σύστημα εν γένει, ήτοι τράπεζες, χρηματιστήριο, κεφαλαιαγορά κτλ.

Τέλος, 1 στις 4 (23% κατά μέσο όρο) επισκέψεις που πραγματοποιούνται από τα στελέχη των επιχειρήσεων του δείγματος στην Αθήνα αφορούν κεντρικές υπηρεσίες του δημόσιου τομέα, δηλαδή, άδειες, επιτροπές, υποχρεώσεις που απορρέουν από το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο κτλ. και 1 στις 5 (18% κατά μέσο όρο) επισκέψεις αφορούν σε θέματα που σχετίζονται με φορείς στήριξης των επιχειρήσεων (ΕΟΜΜΕΧ, ΟΠΕ κτλ).

¶δειες – πιστοποιητικά για διαδικασίες εισαγωγής & εξαγωγής αγαθών (53%), υπηρεσίες του χρηματοπιστωτικού συστήματος (53%) και άδειες λειτουργίας & εγκατάστασης (47%) αποτελούν τις πρώτες επιλογές των επιχειρήσεων του δείγματος όταν ερωτώνται για την αποκέντρωση διαφόρων υπηρεσιών και ακολουθούν, κατά σειρά, ΔΕΚΟ-Οργανισμοί (34%) και Ασφαλιστικά Ταμεία (32%).

Οι επισκέψεις στα υπουργεία

Πάνω από τις μισές οι επιχειρήσεις ζητούν την αποκέντρωση των υπηρεσιών των υπουργείων Οικονομίας – Ανταγωνιστικότητας – Ναυτιλίας (61%) και Περιβάλλοντος – Ενέργειας – Κλιματικής Αλλαγής (57%) ενώ υψηλά ποσοστά συγκεντρώνουν και οι υπηρεσίες των υπουργείων Οικονομικών (50%), Εργασίας – Κοινωνικής Ασφάλισης (48%), Αγροτικής Ανάπτυξης – Τροφίμων (47%), Εσωτερικών (44%) και Υποδομών – Μεταφορών – Δικτύων (42%).

Ανάγκη αποκέντρωσης

Συμπερασματικά, όπως προκύπτει από την έρευνα, καταγράφεται σαφής ανάγκη αποκέντρωσης ενός σημαντικού αριθμού υπηρεσιών του ευρύτερου Δημόσιου τομέα αλλά και αποκέντρωση των διαδικασιών λήψης αποφάσεων, προκειμένου να εξυπηρετούνται ταχύτερα, οικονομικότερα αλλά και αποδοτικότερα οι επιχειρήσεις του Νομού Θεσσαλονίκης αλλά και γενικότερα της Βόρειας Ελλάδας.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα