«Επεσαν» οι υπογραφές για τον αγωγό Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη

Υστερα από διαπραγματεύσεις 15 ετών
Παρασκευή, 18 Ιανουαρίου 2008 16:14
UPD:16:49

ΤΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ Μετόχων του αγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη, που ιδρύει τη Διεθνή Εταιρεία του Έργου, υπέγραψε σήμερα στη Σόφια ο υπουργός Ανάπτυξης Χρήστος Φώλιας, παρουσία του Ρώσου Προέδρου κ. Βλάντιμιρ Πούτιν και του Βούλγαρου Προέδρου κ. Γκιόργκι Παρβάνοφ.

Η κοινοπραξία, στην οποία συμμετέχουν οι Τρανσνέφτ και Γκαζπρομνέφτ, θα ελέγχει το 51% της διεθνούς εταιρείας, ενώ η Τρανσνέφτ θα ασκεί και το κύριο μάνατζμεντ του έργου.

Η Βουλγαρική πλευρά, θα εκπροσωπηθεί από την εταιρεία «Αγωγός Πετρελαίου Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη - BG Εταιρεία του Έργου» η οποία θα κατέχει ποσοστό 24,5%.

Τέλος η Ελληνική, από το Ελληνικό Δημόσιο που θα κατέχει το 1% τη εταιρείας και την εταιρεία ΕΛ.ΠΕ.-Θράκη (όμιλοι ΕΛ.ΠΕ., Λάτση και Κοπελούζου) που κατέχουν το 23,5%.

Έδρα της Διεθνούς Εταιρίας ορίζεται η Ολλανδία και ειδικότερα το Ρότερνταμ. Το έργο θα πραγματοποιηθεί με χρηματοδοτική μορφή project finance. Το σημείο αυτό, ήταν κομβικό για την προώθηση του έργου καθώς οι ρωσικές εταιρείες που συμμετέχουν και είναι παραγωγοί πετρελαίου, εγγυώνται συγκεκριμένη ετήσια παροχή πετρελαίου για διέλευση από τον αγωγό, η οποία θα εγγυάται τη βιωσιμότητά του.

Το ελληνικό Δημόσιο εκπροσώπησε ο κ. Φώλιας, ενώ εκ μέρους της ρωσικής πλευράς, υπέγραψε ο Γενικός Διευθυντής της «Κοινοπραξίας αγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη» κ. Ντμίτριι Εβστράτοβ, από τη Βουλγαρική πλευρά, υπέγραψαν ο Εκτελεστικός Διευθυντής της «Τεχνοεξπορτστρόι» κ. Εμίλ Κότσεβ και ο Εκτελεστικός Διευθυντής της «Μπολγκαργκαζχολντινγκ» κ. Λιουμπομίρ Ντέντσεβ και από την πλευρά των Ελληνικών εταιριών, υπέγραψαν ο Πρόεδρος της «ΕΛΠΕ-Θράκη» κ. Πέτρος Καλαντζής και ο Αντιπρόεδρος της «ΕΛΠΕ-Θράκη» κ. Δημήτρης Κοπελούζος.

Λίγο πριν από την υπογραφή, ο κ. Φώλιας συνάντησε το Βούλγαρο Υπουργό Περιφερειακής Ανάπτυξης και Δημοσίων έργων κ. Ασέν Γκαγκαούζοφ, στο πλαίσιο των διμερών σχέσεων, και συζήτησαν θέματα κοινού ενδιαφέροντος με κυρίαρχο το έργο του αγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη. Ανέφεραν ότι η Διεθνής Εταιρία του Έργου, σύντομα, θα αναλάβει πρωτοβουλίες συνεργασίας με τις τοπικές κοινωνίες του Μπουργκάς και της Αλεξανδρούπολης με τη στήριξη των εθνικών κυβερνήσεων. Επίσης, συμφωνήθηκε η σύσταση διμερούς ομάδας εργασίας με αντικείμενο την από κοινού αντιμετώπιση όλων των ενεργειακών θεμάτων. Ο κ. Φώλιας πρότεινε τη σύσταση τριμερούς ομάδας εργασίας (Ρωσία, Βουλγαρία, Ελλάδα) για την προώθηση του έργου South Stream.

Μήνυμα Κ. Καραμανλή

«Χαιρετίζω με βαθιά ικανοποίηση την υπογραφή του Καταστατικού της Διεθνούς Εταιρείας που αναλαμβάνει πλέον την κατασκευή και λειτουργία του αγωγού πετρελαίου Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη. Φθάνουμε έτσι στο αίσιο τέλος μιας μακράς διαδρομής που σηματοδοτεί ταυτόχρονα μια νέα εποχή στην ενεργειακή συνεργασία των χωρών μας. Επενδύουμε στην κοινή προσπάθεια με όραμα, με υπευθυνότητα και αποφασιστικότητα να ανταποκριθούμε στις προκλήσεις των καιρών.

Ο αγωγός Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη πέρα από την αυτονόητη ενεργειακή σημασία του αναδεικνύεται και σε αγωγό ανάπτυξης, σύγκλισης συμφερόντων, σταθερότητας και ασφάλειας. Αποτελεί το θετικό παράδειγμα επάνω στο οποίο μπορούμε να συνεχίσουμε να οικοδομούμε την περαιτέρω ενεργειακή συνεργασία των χωρών μας, με αμοιβαία πολλαπλασιαστικά οφέλη για τις οικονομίες μας και τους λαούς μας.»

Δηλώσεις Χρ. Φώλια

Μετά την υπογραφή, ο κ. Φώλιας δήλωσε σε δημοσιογράφους: «Η σημερινή υπογραφή της Συμφωνίας των Μετόχων του Έργου Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη σηματοδοτεί τη λήξη ενός κεφαλαίου, που διήρκησε 14 χρόνια και την έναρξη του επόμενου, ενός κεφαλαίου προόδου, συνεργασίας, αμοιβαίων συμφερόντων, τόσο για τους λαούς της Ελλάδας και της Βουλγαρίας, όσο και για τις τοπικές κοινωνίες του Μπουργκάς και της Αλεξανδρούπολης, της Θράκης μας, γενικότερα. Συνάμα, είναι μια καινούρια εποχή, που ανοίγεται προς όφελος της μεγάλης οικογένειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Είναι μια ιστορική στιγμή, μια ιστορική καμπή. Νομίζω, στεκόμαστε στο ύψος των προκλήσεων. Δικαιώνεται η στρατηγική επιλογή της ενεργειακής ανάπτυξης, η στρατηγική επιλογή του Πρωθυπουργού μας, του Κώστα Καραμανλή. Πιστεύω ότι, από εδώ και μπρος, θα ανταποκρινόμαστε με όλο και μεγαλύτερη επιτυχία στις ενεργειακές προκλήσεις – και όχι μόνο – προς όφελος της χώρας μας και των γειτόνων μας.»

Τα οφέλη για την Ελλάδα

Με βάση τις πολιτικές συμφωνίες που υπεγράφησαν μεταξύ των 3 εμπλεκομένων κρατών, το άμεσο οικονομικό όφελος για τις χώρες διέλευσης του αγωγού (Ελλάδα-Βουλγαρία) θα είναι η καταβολή τελών διέλευσης ύψους 1 δολαρίου ανά τόνο για κάθε χώρα. Από ελληνικής πλευράς, η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί ότι το ποσό αυτό, θα διατίθεται για αναπτυξιακά και περιβαλλοντικά έργα στο νομό Εβρου.

Πέραν αυτών, το γενικότερο όφελος για την Ελλάδα, είναι η ενδυνάμωση του ρόλου της στην παγκόσμια αγορά, και του γεωπολιτικού της ρόλου στην περιοχή, λόγω της εξόδου 35 εκατομμυρίων και αργότερα 50 εκατομμυρίων τόνων πετρελαίου μέσω ελληνικού εδάφους.

Σύντομο ιστορικό του έργου

¶νοιξη 1994: Εμφανίζεται, επισήμως, η Ελληνική πρόταση για τη διευκόλυνση της μεταφοράς των Ρωσικών πετρελαίων και των πετρελαίων της Κεντρικής Ασίας με παράκαμψη των Στενών του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων. Οραματιστής του έργου ήταν ο Νίκος Γρηγοριάδης του Ομίλου Λάτση. Αρχίζουν οι πρώτες διαβουλεύσεις με τη Βουλγαρία και τη Ρωσία.

Ιανουάριος 2002: Ολοκληρώθηκε η εκπόνηση των μελετών του έργου. Τα αποτελέσματα των μελετών εγκρίθηκαν από την Τριμερή Επιτροπή Εργασίας (Ρωσίας, Ελλάδας, Βουλγαρίας) σε σύσκεψη στη Μόσχα.

Νοέμβριος 2004: Κατά τη διάρκεια σύσκεψης στην Αθήνα, έγινε από την Ελληνική πλευρά, λεπτομερής παρουσίαση του έργου και επαναδραστηριοποιήθηκε η Τριμερής Επιτροπή Εργασίας (Ρωσίας, Ελλάδας, Βουλγαρίας) ενώ μονογραφήθηκε το Τριμερές Πολιτικό Μνημόνιο για την υποστήριξη και προώθηση του έργου.

Απρίλιος 2005 - Σόφια: Υπογραφή Τριμερούς Μνημονίου και Πρωτοκόλλου, από τις Κυβερνήσεις Ρωσίας, Βουλγαρίας και Ελλάδας, για την υποστήριξη και προώθηση του έργου.

Σεπτέμβριος 2006 – Αθήνα: Υπογραφή Τριμερούς Διακήρυξης Συνεργασίας στον ενεργειακό τομέα, από τις Κυβερνήσεις Ρωσίας, Βουλγαρίας και Ελλάδας.

Μάρτιος 2007 – Αθήνα: Υπογραφή Τριμερούς Διακρατικής Συμφωνίας για την υλοποίηση του έργου Β/Α, από τον πρώην Υπουργό Ανάπτυξης κ. Δημήτρη Σιούφα, το Ρώσο Υπουργό Ενέργειας κ. Βίκτορα Χριστένκο και το Βούλγαρο Υπουργό Περιφερειακής Ανάπτυξης κ. Ασέν Γκαγκαούζοφ.

18 Δεκεμβρίου 2007 – Μόσχα: Υπογραφή Πρωτοκόλλου, από τις συμμετέχουσες στο έργο εταιρίες, για την ίδρυση της Διεθνούς Εταιρίας του έργου.

10 Ιανουαρίου 2008 – Αθήνα: Μονογραφή από τις συμμετέχουσες στο έργο εταιρίες, των καταστατικών εγγράφων για την ίδρυση της Διεθνούς Εταιρίας του έργου, κατά την οποία συμφωνήθηκε η Ελληνική Κυβέρνηση να ορίζει εκπρόσωπό του στη Γενική Συνέλευση της Διεθνούς Εταιρίας του Έργου και στο Εποπτικό της Συμβούλιο, διασφαλίζοντας, έτσι, καλύτερα τα συμφέροντα της Ελλάδας και, ειδικότερα, της τοπικής κοινωνίας της Αλεξανδρούπολης.

18 Ιανουαρίου 2008 – Σόφια: Υπογραφή της Συμφωνίας Μετόχων του Έργου από τα εμπλεκόμενα μέρη, παρουσία του Ρώσου Προέδρου κ. Βλάντιμιρ Πούτιν και του Βούλγαρου Προέδρου κ. Γκιόργκι Παρβάνοφ.

Βουλγαρία: Υπoγραφή συμφωνίας με Gazprom για τον αγωγό South Stream

H βουλγαρική κυβέρνηση συμφώνησε παράλληλα στην υπογραφή συμφωνίας με τον ρωσικό κολοσσό Gazprom για τη συμμετοχή της Βουλγαρίας στο έργο του ρωσοϊταλικού αγωγού φυσικού αερίου South Stream.

«Οι διαπραγματεύσεις στέφθηκαν με επιτυχία για τις δύο πλευρές. Τα συμφέροντα της Βουλγαρίας έχουν διασφαλιστεί», ανακοίνωσε ο Βούλγαρος πρωθυπουργός, Σεργκέι Στάνισεφ, σε συνέντευξη Τύπου.

Όπως είπε, η συμφωνία, η οποία επικυρώθηκε κατά τη διάρκεια έκτακτης συνεδρίασης της βουλγαρικής κυβέρνησης, επετεύχθη στο περιθώριο της διήμερης επίσκεψης του Ρώσου προέδρου, Βλάντιμιρ Πούτιν, και αναμένεται να υπογραφεί αργότερα σήμερα.

«Καταλήξαμε σε συμφωνία ύστερα από πολύ σκληρές διαπραγματεύσεις. Η ρωσική πλευρά δέχθηκε την τελευταία στιγμή ένα μεγάλο μέρος των όρων που έθεσε η Βουλγαρία», δήλωσε λίγο νωρίτερα στη βουλγαρική τηλεόραση ο αντιπρόεδρος της αρμόδιας για τα οικονομικά επιτροπής του βουλγαρικού Κοινοβουλίου, Πέταρ Κάνεφ, ο οποίος είναι μέλος της βουλγαρικής διαπραγματευτικής ομάδας.

«Το εθνικό μας συμφέρον διαφυλάσσεται. Η Βουλγαρία θα έχει συμμετοχή στη διεθνή εταιρία που θα εκμεταλλεύεται τον αγωγό. Θα κερδίζουμε πολλές εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια ετησίως, ως φόρο διέλευσης του ρωσικού φυσικού αερίου προς την Ευρώπη», υποστήριξε ο κ. Κάνεφ.

Όπως μετέδωσε το Γαλλικό Πρακτορείο, Βουλγαρία και Ρωσία θα έχουν από 50% του αγωγού, που θα διασχίζει το βουλγαρικό έδαφος.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα