ΤΟ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟ των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων επιβεβαίωσε σήμερα ότι η Ελλάδα δεν έχει συμμορφωθεί με την απόφαση που εξέδωσε η Επιτροπή το 2005, στην οποία διαπιστώνεται η χορήγηση παράνομης και μη συμβιβάσιμης κρατικής ενίσχυσης προς την Ολυμπιακή Αεροπορία-Υπηρεσίες και προς τις Ολυμπιακές Αερογραμμές και ζητείται η ανάκτηση της ενίσχυσης αυτής.
Σύμφωνα με ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η σημερινή απόφαση του Δικαστηρίου αφορά την απόφαση της Επιτροπής της 14ης Σεπτεμβρίου 2005, στην οποία η Επιτροπή διαπίστωνε ότι η Ελλάδα είχε χορηγήσει, μεταξύ 2002 και 2005, παράνομη και μη συμβιβάσιμη κρατική ενίσχυση προς την Ολυμπιακή Αεροπορία-Υπηρεσίες και τις Ολυμπιακές Αερογραμμές. Οι δύο αυτές εταιρείες έχουν αναλάβει, αντιστοίχως, την επίγεια εξυπηρέτηση και τις πτητικές δραστηριότητες από τον ελληνικό κρατικό αερομεταφορέα Ολυμπιακή Αεροπορία. Η Επιτροπή διέταξε την Ελλάδα να ανακτήσει την ενίσχυση από τους αποδέκτες. Μετά την παράλειψη της Ελλάδας να προβεί στην ανάκτηση αυτή, η Επιτροπή αποφάσισε στις 26 Απριλίου του 2006 να προσφύγει στο Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων. Η παρούσα απόφαση του Δικαστηρίου στηρίζει τη θέση της Επιτροπής όσον αφορά τη μη συμμόρφωση της Ελλάδας με την απόφαση του 2005.
Μεταξύ 1994 και 2000, η Επιτροπή έλαβε τρεις αποφάσεις με τις οποίες ενέκρινε τη χορήγηση δημόσιας ενίσχυσης για την αναδιάρθρωση της Ολυμπιακής Αεροπορίας. Το Δεκέμβριο του 2002, ωστόσο, η Επιτροπή διαπίστωσε ότι είχε χορηγηθεί στην αεροπορική εταιρεία περαιτέρω, μη συμβιβάσιμη με την κοινή αγορά, ενίσχυση και ζήτησε από την Ελλάδα να προβεί σε ανάκτησή της. Η Ελλάδα δεν συμμορφώθηκε με την απόφαση αυτή, η οποία εν τω μεταξύ έγινε δεκτή, στο μεγαλύτερο της μέρος, από το Πρωτοδικείο στις 12 Σεπτεμβρίου 2007.
Μετά από απόφαση του Δικαστηρίου το Μάιο του 2005, στην οποία επιβεβαιώνεται η μη συμμόρφωση με την απόφαση του 2002, η Επιτροπή κατέθεσε προσφυγή στο Δικαστήριο ζητώντας την επιβολή προστίμων και περιοδικών χρηματικών ποινών στην Ελλάδα, σύμφωνα με το άρθρο 228 της Συνθήκης.
Στις 19 Δεκεμβρίου 2007, η Επιτροπή κίνησε νέα επίσημη διαδικασία έρευνας για εικαζόμενη παράνομη ενίσχυση προς τις Ολυμπιακές Αερογραμμές και την Ολυμπιακή Αεροπορία-Υπηρεσίες από το 2005.
Δηλώσεις Ζακ Μπαρό
Ο αντιπρόεδρος της Επιτροπής Ζακ Μπαρό, αρμόδιος για θέματα μεταφορών, προέβη στην εξής δήλωση: «Σημειώνω την απόφαση αυτή, η οποία αποτελεί συνέχεια αρκετών αποφάσεων των Ευρωπαϊκών Δικαστηρίων και αποφάσεων της Επιτροπής για το συγκεκριμένο θέμα. Επιβεβαιώνει την ανάγκη να υποβληθεί επειγόντως βιώσιμη και νομικά ισχυρή λύση. Αυτό θα είναι προς το συμφέρον του Ευρωπαϊκού τομέα αερομεταφορών, των Ελλήνων καταναλωτών και φορολογουμένων, αλλά επίσης και των εργαζομένων στην Ολυμπιακή Αεροπορία-Υπηρεσίες και στις Ολυμπιακές Αερογραμμές. Είναι επίσης απαραίτητο, προκειμένου να διατηρηθεί η συνέχεια στην αεροπορική σύνδεση των απομακρυσμένων περιοχών της χώρας αυτής. Εφόσον δεν υπάρξει ταχεία συμμόρφωση, θα είμαι υποχρεωμένος να προτείνω στο κολλέγιο των επιτρόπων να προσφύγει εκ νέου στο Δικαστήριο ζητώντας την επιβολή προστίμων και περιοδικών χρηματικών ποινών».
Κ. Χατζηδάκης: Δυσάρεστη εξέλιξη
«Η σημερινή αρνητική απόφαση του Δικαστηρίου των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων είναι ένας κρίκος που έρχεται να προστεθεί σε μια αλυσίδα καταδικαστικών αποφάσεων των τελευταίων ετών. Είναι μια εξέλιξη αναμφισβήτητα δυσάρεστη, η οποία ωστόσο δίνει έμμεσα απάντηση σε όσους – είτε σκόπιμα είτε από άγνοια- εξακολουθούν να υποστηρίζουν ότι η Ολυμπιακή δεν αντιμετωπίζει πρόβλημα», δήλωσε ο υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών Κωστής Χατζηδάκης.
Ο κ. Χατζηδάκης πρόσθεσε τα εξής: «Σε κάθε περίπτωση, η απόφαση αυτή προστίθεται στις εξελίξεις του περασμένου Δεκεμβρίου, υπογραμμίζοντας τις δυσκολίες που έχουμε να αντιμετωπίσουμε. Η κυβέρνηση έχει ήδη εκφράσει τη σαφή της βούληση για την εξεύρεση μιας δίκαιης και βιώσιμης λύσης για το μέλλον της Ολυμπιακής, εντός του 2008. Η προσπάθεια που βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη κινείται πάνω σε τρεις βασικούς άξονες προτεραιότητας:
-Τη συνέχιση των διαπραγματεύσεων με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή προκειμένου να επιτευχθεί η καλύτερη δυνατή λύση
-Την ανάπτυξη ειλικρινούς διαλόγου με τους εργαζομένους με βάση τις ήδη διατυπωθείσες δεσμεύσεις της κυβέρνησης για τους ίδιους.
-Την αναζήτηση ενός νέου εταιρικού σχήματος, το οποίο θα είναι συμβατό με την ευρωπαϊκή νομοθεσία και θα μπορεί να προσελκύσει αξιόπιστους επενδυτές.
Όπως ήδη έχω τονίσει, θέλουμε να κρατήσουμε το όνομα και το σήμα της Ολυμπιακής. Δεν θέλουμε να κρατήσουμε τα προβλήματα και τα χρέη».
ΠΑΣΟΚ: Συνειδητή απαξίωση της Ο.Α.
Να μη χρησιμοποιήσει ως άλλοθι την απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου «για να καταθέσει, για άλλη μια φορά, τα όπλα και να δρομολογήσει σχέδιο διάλυσης και κλεισίματος της Ολυμπιακής» ζητά από την κυβέρνηση το ΠΑΣΟΚ.
Όπως αναφέρουν σε δήλωσή τους οι αρμόδιοι τομεάρχες του κόμματος Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου και Χάρης Τσιόκας, η κυβέρνηση -την οποία κατηγορούν για συνειδητή απαξίωση της Ο.Α.- οφείλει να δώσει τη μάχη συντεταγμένα στα Ευρωπαϊκά Όργανα, για να εξασφαλίσει το βιώσιμο μέλλον του ομίλου.
«Το ΠΑΣΟΚ έχει επανειλημμένα καταθέσει τις προτάσεις του και θα συνεχίσουμε τον αγώνα στη Βουλή και μαζί με τους εργαζόμενους για να κερδηθεί αυτή η μάχη» καταλήγουν.
Θ. Πάγκαλος: Είχα προτείνει ιδιωτικοποίηση της Ολυμπιακής το 1994
«Η Ολυμπιακή αποτελεί μια μαύρη τρύπα μέσα στην οποία όσα χρήματα και αν βάλεις, θα χαθούν», δήλωσε στον Alpha 98,9 ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ, Θεόδωρος Πάγκαλος. «Εγώ έχω κάνει πρόταση ιδιωτικοποίησης της ΟΑ το 1994 και την είχα δώσει στον Α. Παπανδρέου, ο Αν. Παπανδρέου δεν έδωσε τότε σημασία, για λόγους που όλοι μπορούμε να φανταστούμε και έτσι η κατάσταση συνεχίστηκε και συνεχίζεται και σήμερα. Εδώ είναι ένα από τα στοιχεία που δημιουργούν την πολιτική κρίση για την οποία μιλάμε όλοι», πρόσθεσε.
Αυτό που έχει σημασία, σύμφωνα με τον κ. Πάγκαλο, είναι «η εταιρεία να γίνει ιδιωτική, να λειτουργεί με βάση τους κανόνες της αγοράς. Ούτε να χάσει κανείς τη δουλειά του είναι απαραίτητο, ούτε να απολυθεί κόσμος, ούτε μοιραία να περιέλθουν σε φτώχια και εξαθλίωση».
ΣΥΝ: Συνεργασία ΝΔ - Μπαρό για απαξίωση της Ολυμπιακής
Συνέχεια του έργου με σκηνοθέτες τους κυρίους Μπαρό και Χατζηδάκη και στόχο τη διάλυση του εθνικού αερομεταφορέα χαρακτηρίζει ο πρόεδρος του ΣΥΝ Αλέξης Τσίπρας http://www.naftemporiki.gr/news/static/08/02/14/1475887.htm την καταδικαστική απόφαση του Δικαστηρίου των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων εις βάρος της Ελλάδας για παράνομες κρατικές ενισχύσεις στην Ολυμπιακή.
Ο κ. Τσίπρας προσθέτει πως «τα ποσά των παρανόμων κρατικών επιδοτήσεων για τα οποία κατηγορήθηκε η εταιρεία αποτελούν ένα πολύ μικρό τμήμα του συνολικού χρέους του Δημοσίου προς την Ολυμπιακή».