ΥΠΑΝ: 41 μέτρα για την πάταξη της ακρίβειας

Πέμπτη, 21 Φεβρουαρίου 2008 14:36
UPD:18:31
ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΣΑΪΤΑΣ

Σειρά μέτρων για την πάταξη της ακρίβειας σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία και τις νομαρχίες, ανακοίνωσε το υπουργείο Ανάπτυξης .

Όπως είπε ο υπουργός Ανάπτυξης, Χρήστος Φώλιας, σήμερα το πρωί σε συνεντευξη Τυπου, οι στόχοι των δράσεων θα είναι μετρήσιμοι με στόχο την λειτουργία μιας ελεύθερης και δίκαιης αγοράς και η εφαρμογή των δράσεων θα ξεκινήσει σταδιακά.

Μεταξύ των 41 μέτρων που παρουσίασε ο υπουργός, περιλαμβάνεται η δημοσιοποίηση «μαύρης λίστας» επιχειρήσεων, σε περιπτώσεις που διαπιστώνεται υπερβολή στις αυξήσεις τιμών προιόντων και υπηρεσιών, η σύσταση Ενιαίου Φορέα Ελεγκτικού Έργου από την ενοποίηση των διευθύνσεων του υπουργείου Ανάπτυξης στον τομέα Εμπορίου, η ενίσχυση του ρόλου της Επιτροπής Ανταγωνισμού και η λειτουργία παρατηρητηρίου τιμών για 50 προϊόντα και υπηρεσίες (μελλοντικά) και καθιέρωση προτεινόμενης «καλής» τιμής προϊόντων (ενδεικτική). Επίσης, ενισχύεται η ενημέρωση των καταναλωτών ενώ αυστηροποιείται το νομοθετικό πλαίσιο σε ό,τι αφορά στις κυρώσεις και ενισχύεται ο ελεγκτικός μηχανισμός.

Απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων σχετικά με τις υπηρεσίες του Δημοσίου, ο κ. Φώλιας τόνισε ότι καμία ανατίμηση δεν θα γίνει από τον δημόσιο τομέα που να μη δικαιολογείται από τα κοστολογικά στοιχεία.

Ο υπουργός Ανάπτυξης, αλλά και ο υφυπουργός Γ. Βλάχος, σημείωσαν επίσης ότι τα μέτρα μπορεί να αυξηθούν, να βελτιωθούν, να δεχθούν συμπληρώσεις ή ακόμα και να αποσυρθούν εάν διαπιστωθεί ότι δεν αποδίδουν τα αναμενόμενα.

«Η ασυδοσία θα κοπεί φέτα φέτα μέχρι να εξαφανιστεί από την αγορά» δήλωσε χαρακτηριστικά ο υπουργός Ανάπτυξης.

Ο κ. Φώλιας σημείωσε ότι οι ελεγκτικές αρχές θα ενισχυθούν, ενώ σχολιάζοντας το μέτρο της επαναφοράς της επικόλλησης τιμής σε κάθε προϊόν, αφού αναγνώρισε ότι μπορεί να αυξάνει το κόστος των λιανεμπορικών επιχειρήσεων, είπε: «Η αύξηση του κόστους και των εργατοωρών δεν είναι η προτεραιότητά μας, αλλά η εξάλειψη της ύπαρξης γκρίζων ζωνών στην αγορά και άλλωστε και το κινίνο είναι πικρό αλλά θεραπεύει».

Μέτρα

Στις εισαγωγές προϊόντων προβλέπονται:

* Αυστηροποίηση κυρώσεων για παράνομες ελληνοποιήσεις αγαθών.

* Διευκόλυνση εισαγωγών προϊόντων που βρίσκονται προσωρινά σε ανεπάρκεια.

* Ρύθμιση για τη συσκευασία εισαγόμενων οπωροκηπευτικών προϊόντων

* Διασταύρωση στοιχείων από τρίτες χώρες.

Στον τομέα της αγροτικής παραγωγής καθιερώνεται η δίγραμμη επιταγή για κάθε συναλλαγή άνω των 1000 ευρώ μεταξύ παραγωγού- χονδρεμπόρου οπωροκηπετικών και κρεάτων,

Σε ό,τι αφορά τη βιομηχανική επεξεργασία και τη μεταποίηση προβλέπεται:

* Υποχρεωτική αιτιολόγηση ανατιμήσεων και δημοσιοποίηση των περιπτώσεων όπου διαπιστώνεται υπερβολή.

* Διαρκής κοστολογικός έλεγχος.

* Συγκριτική παραβολή κοστολογικών στοιχείων με την αντίστοιχη ανάλυση κοστολογίου από τις υπηρεσίες του ΥΠΑΝ.

Στη διακίνηση τα μέτρα που ανακοινώθηκαν αφορούν:

* Στην καθιέρωση υποχρεωτικής αναγραφής χώρας και χρόνου παραγωγής και εισαγωγής.

* Στην υποχρεωτική διακίνηση αγροτικών προϊόντων από χονδρεμπόρους προς λιανοπωλητές μόνο σε κεντρικές αγορές ή πιστοποιημένους επαγγελματικούς χώρους.

* Στην επανεξέταση όλων των αδειών των εμπόρων των κεντρικών αγορών.

Στον έλεγχο κοστολογίου συσκευασίας σε κεντρικές αγορές.

* Στον έλεγχο φθορών αγροτικών προϊόντων και υποχρεωτική δήλωση προϊόντων προς ζωοτροφή.

* Στην αυστηροποίηση του καθεστώτος χορήγησης αδειών λαϊκών αγορών.

* Στον έλεγχο ποσοτήτων λαϊκών αγορών.

Κατανάλωση

* Υποχρεωτική επικόλληση τιμής σε κάθε προιόν.

* Υποχρεωτική αναγραφή μοναδιαίας τιμής στο ράφι για τα υποσυσκευασμένα προϊόντα.

* Αυστηροποίηση διοικητικών κυρώσεων σε περίπτωση διαφορετικής χρέωσης από το ράφι στο ταμείο (προβλέπεται μέχρι και κλείσιμο επιχείρησης).

* Παραβολή τιμών για επιχειρήσεις μέλη διεθνών ομίλων.

* Υποχρεωτική αναγραφή επί του τιμολογίου οιασδήποτε έκπτωσης.

* Υποχρεωτική ανάρτηση τιμοκαταλόγου χονδρικής πώλησης στις κεντρικές αγορές.

* Εκσυγχρονισμός νομοθετικού πλαισίου λειτουργίας σούπερ μάρκετ (συστήνεται επιτροπή με όλους τους εμπλεκόμενους προκειμένου να αναμορφωθεί το πλαίσιο).

* Υποχρεωτική αναγραφή αρχικής τιμής πώλησης σε καταστήματα στοκ και άουτλετ.

* Θεσμοθέτηση επιβράβευσης επιχειρήσεων «φιλικών προς τον καταναλωτή».

Eνημέρωση τελικού καταναλωτή

* Λειτουργία παρατηρητηρίου τιμών.

* Λειτουργία παρατηρητηρίου τιμών καυσίμων σε συνάρτηση με τις αντίστοιχες διεθνείς τιμές.

* Καθημερινή έκδοση ειδικού δελτίου τιμών για το καλάθι με τα προϊόντα υψηλότερης ζήτησης.

* Καθημερινή ανάρτηση ηλεκτρονικού δελτίου τιμών.

* Καθιέρωση προτεινόμενης «καλής» τιμής.

* Υπαίθρια ενημέρωση τιμών.

* Ενίσχυση και ισχυροποίηση του καταναλωτικού κινήματος με την επιθυμία της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου, όπως είπε ο κ. Φώλιας, να δημιουργηθεί συνομοσπονδία καταναλωτών.

Υπουργείο Ανάπτυξης-Συνεργασίες

* Σύσταση ενιαίου φορέα ελεγκτικού έργου.

* Πρωτοβουλία σε επίπεδο ευρωπαϊκής ένωσης προκειμένου να διερευνηθεί η δυνατότητα ενεργοποίησης - από μια τιμή οροφής και άνω στην τιμή του βαρελιού πετρελαίου - μηχανισμού διόρθωσης προς, όφελος του τελικού καταναλωτή.

* Αναμόρφωση του υφιστάμενου ποινολογίου στην κατεύθυνση του αυστηρότερου επιτρεπτού.

* Εντατικοποίηση ελέγχων μεικτών κλιμακίων για την πάταξη του παραεμπορίου.

* Εντατικοποίηση συστηνατικών ελέγων στις κεντρικές αγορές.

* Δημιουργία μητρώου συσκευαστηρίων.

* Ενεργοποίηση του νόμου για τις καθυστερήσεις πληρωμών.

* Θέσπιση μητρώου διακινητών οπωροκηπτευτικών και φρούτων για παραγωγούς και εμπόρους.

* Σε συνεργασία με το υπουργείου Παιδείας ανάπτυξη προγράμματος αγωγής του καταναλωτή στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

Ανεξάρτητη Αρχή

* Αναβάθμιση της Επιτροπής Ανταγωνισμού και αποφασιστική ενίσχυση του στελεχιακού δυναμικού της.

ΚΚΕ: Φούσκες τα μέτρα

Φούσκες χαρακτηρίζει τα μέτρα το ΚΚΕ κατηγορώντας την κυβέρνηση πως υπηρετεί τα κέρδη των επιχειρηματικών ομίλων.

«Αν η κυβέρνηση σκόπευε να αντιμετωπίσει την ακρίβεια, θα καταργούσε τον ΦΠΑ και γενικά τους έμμεσους φόρους στα είδη λαϊκής κατανάλωσης, θα προχωρούσε σε αξιοπρεπείς αυξήσεις στους μισθούς και στις συντάξεις» σημειώνει.

ΣΥΝ: Επικοινωνιακά τα μέτρα

Για περισσότερο επικοινωνιακό παρά ουσιαστικό χαρακτήρα των μέτρων κάνει λόγο ο υπεύθυνος Οικονομικής και Κοινωνικής Πολιτικής του Συνασπισμού Παναγιώτης Λαφαζάνης, εκτιμώντας πως τα αποτελέσματά τους θα είναι ανύπαρκτα. Σημειώνει ακόμη πως στη «μαύρη λίστα» θα έπρεπε να μπει πρώτ' απ' όλα η ίδια κυβέρνηση http://www.naftemporiki.gr/news/static/08/02/21/1479177.htm .

ΠΑΣΟΚ: Eπικοινωνιακή δέσμη μέτρων

Για σπουδή της κυβέρνησης να εμφανίσει μία επικοινωνιακή δέσμη μέτρων, μία μέρα πριν την επίκαιρη ερώτηση του κ. Γιώργου Παπανδρέου προς τον πρωθυπουργό για την ακρίβεια κάνει λόγο ο αρμόδιος τομεάρχης του ΠΑΣΟΚ Μιχάλης Χρυσοχοΐδης. Τονίζει δε πως «λείπει το ένα και σημαντικότερο μέτρο: μία αυστηρή και μακρόπνοη στρατηγική, με διαρθρωτικές αλλαγές, για την αντιμετώπιση της έντονα καρτελοποιημένης ελληνικής αγοράς».



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα