Αυστηρότερες και αποτελεσματικότερες ποινικές κυρώσεις για τη θαλάσσια ρύπανση που προκαλούν τα πλοία προτείνει, μέσω μιας νέας κοινοτικής οδηγίας, η Κομισιόν.
Ουσιαστικά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή συμπληρώνει την παλιά κοινοτική οδηγία (2005/35/ΕΚ) και αντικαθιστά την απόφαση-πλαίσιο του του Συμβουλίου Υπουργών Δικαιοσύνης της ΕΕ (2005/667/JAI), η οποία απλώς καλούσε τα κράτη μέλη «να ενισχύσουν τη νομοθεσία που αφορά στη μόλυνση των θαλασσών από τα πλοία».
Σύμφωνα με την Επιτροπή, η νέα οδηγία, ορίζει με μεγαλύτερη σαφήνεια τι αποτελεί ποινικό αδίκημα, ενώ θα υποχρεώνει τα κράτη μέλη να διασφαλίσουν, μέσω της εθνικής τους νομοθεσίας, ότι θα έχουν ποινικές ευθύνες οι εταιρείες τα πλοία των οποίων προκαλούν τη θαλάσσια ρύπανση. Όπως δήλωσε ο Επίτροπος, αρμόδιος για τις μεταφορές, Ζακ Μπαρό, «η νέα πρόταση της Επιτροπής αφορά σε μια μικρή μειοψηφία επιχειρηματιών, οι οποίοι αμαυρώνουν την εικόνα των ναυτιλιακών εταιρειών με ανεύθυνες πρακτικές».
Τέλος, η Επιτροπή υπενθυμίζει στην ανακοίνωσή της ότι τον Οκτώβριο του 2007, το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, ακύρωσε την απόφαση-πλαίσιο του Συμβουλίου Υπουργών, υποστηρίζοντας ότι η αποτελεσματικότητα της κοινοτικής νομοθεσίας για την ασφάλεια των θαλασσών, καθώς και η τιμωρία των παραβάσεων, θα πρέπει να διασφαλιστεί μέσω ενός «κοινοτικού εργαλείου», που θα βασίζεται στη Συνθήκη των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων.
Η προτεινόμενη οδηγία θα πρέπει να εγκριθεί από το Συμβούλιο και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ