ΙΟΒΕ: Σε χαμηλά διετίας ο δείκτης οικονομικού κλίματος

Απαισιόδοξοι παραμένουν οι καταναλωτές
Τρίτη, 06 Μαΐου 2008 12:18
UPD:12:29

ΝΕΑ υποχώρηση κατά 1,5 μονάδες, η οποία εντάσσεται στη γενικότερη τάση επιδείνωσης του κλίματος στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, σημείωσε στην Ελλάδα τον Απρίλιο ο Δείκτης Οικονομικού Κλίματος.

Σύμφωνα με τη μηνιαία Ερευνα Συγκυρίας του ΙΟΒΕ, ο παραπάνω δείκτης διαμορφώθηκε στις 97,4 μονάδες από τις 98,9 μονάδες τον Μάρτιο, επίπεδο το οποίο βρίσκεται χαμηλότερα του μέσου ευρωπαϊκού δείκτη, αν και ανώτερο του μέσου όρου της Ευρωζώνης. Η επίδοση του Απριλίου είναι η χαμηλότερη των τελευταίων δύο ετών, υστερεί κατά 15 σχεδόν μονάδες σε σχέση με την επίδοση του Απριλίου 2007 και κινείται χαμηλότερα και του μέσου όρου της περιόδου 2001-2007 (99,9 μονάδες).

Όπως επισημαίνει ο ΙΟΒΕ, ουσιαστικά είναι η ισχυρή υποχώρηση των προσδοκιών στις Υπηρεσίες – και ιδιαίτερα στον χρηματοπιστωτικό τομέα – που επιδρά καθοριστικά στην πορεία του δείκτη, σε συνδυασμό με τις σταθερά ήπιες προσδοκίες στη Βιομηχανία αλλά και τη χαμηλή Καταναλωτική Εμπιστοσύνη.

Συνεπώς, η βελτίωση που σημειώνεται στις Κατασκευές και στο Λιανικό Εμπόριο, δεν είναι αρκετά σημαντική ώστε να αντισταθμίσει τις εξελίξεις στους υπόλοιπους τομείς. Αναλυτικότερα:

Στη Βιομηχανία, οι προσδοκίες για την παραγωγική δραστηριότητα τους επόμενους μήνες είναι ηπιότερες, αν και οι εκτιμήσεις για τον όγκο των παραγγελιών κινούνται ανοδικά, ενώ το επίπεδο των αποθεμάτων κρίνεται σχετικά διογκωμένο για την εποχή.

Στις Υπηρεσίες, το κλίμα σημειώνει σημαντική υποχώρηση, η οποία έχει όμως ισχυρό κλαδικό προσδιορισμό και σχετίζεται με τις χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες. Έτσι, περιορίζεται το ποσοστό των επιχειρήσεων που δηλώνει ικανοποιημένο από την εξέλιξη της ζήτησης του τελευταίου τριμήνου, αλλά και τη μελλοντική πορεία της ζήτησης, όσο και το ποσοστό που εκτιμά άνοδο της επιχειρηματικής δραστηριότητας το τελευταίο τρίμηνο.

Στο Λιανικό Εμπόριο οι προσδοκίες βελτιώνονται, κυρίως λόγω σημαντικά θετικότερων προσδοκιών για τις πωλήσεις τους επόμενους μήνες, αφού τόσο οι εκτιμήσεις για την τρέχουσα επιχειρηματική δραστηριότητα,, όσο και εκτιμήσεις για το ύψος των αποθεμάτων επιδεινώνονται.

Στις Κατασκευές το κλίμα βελτιώνεται αισθητά – ιδιαίτερα στα Δημόσια Έργα -, λόγω κυρίως θετικών εξελίξεων στην απασχόληση. Τέλος, η καταναλωτική εμπιστοσύνη παραμένει στα χαμηλά επίπεδα του Μαρτίου, με τους Έλληνες καταναλωτές να αποτελούν τους 3ους πιο απαισιόδοξους στην Ευρώπη.

Σε πολύ χαμηλά επίπεδα η καταναλωτική εμπιστοσύνη

Tον Απρίλιο, με εξαίρεση την πρόθεση για αποταμίευση, που φαίνεται να ενισχύεται, η απαισιοδοξία των Ελλήνων καταναλωτών για τη γενική οικονομική κατάσταση της χώρας, τη χρηματοοικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους, αλλά και την εξέλιξη της ανεργίας τους επόμενους 12 μήνες διευρύνεται.

Ο Δείκτης Εμπιστοσύνης Καταναλωτών παραμένει αμετάβλητος τον Απρίλιο στις -39 μονάδες, χαμηλότερα του Απριλίου του 2007 αλλά και του μακροχρόνιου μέσου όρου του (-32 και -30 αντίστοιχα). Συνολικά άλλωστε κατά το πρώτο τετράμηνο του 2008 ο δείκτης εκτιμάται στο διαχρονικά χαμηλό επίπεδο των -38 μονάδων, όταν το αντίστοιχο τετράμηνο του 2007 βρισκόταν στις -30 μονάδες.

Οι Έλληνες καταναλωτές παραμένουν από τους πιο απαισιόδοξους στην Ευρώπη, πίσω από τους Ούγγρους (-52) και τους Πορτογάλους (-43), απέχοντας σημαντικά από τους αντίστοιχους μέσους όρους σε Ε.Ε. και Ευρωζώνη (-12 και στις δύο ζώνες).

Περισσότερο απαισιόδοξες οι γυναίκες

Σταθερά περισσότερο απαισιόδοξες εμφανίζονται οι γυναίκες σε σχέση με τους άντρες, όπως και οι καταναλωτές ηλικίας 50 ετών και άνω. Αναλυτικότερα, οι αρνητικές προβλέψεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους τους προσεχείς 12 μήνες γίνονται ακόμα πιο δυσμενείς τον Απρίλιο, με τη διαφορά θετικών – αρνητικών απαντήσεων να διαμορφώνεται στο -27 (από -24 τον Μάρτιο). Αντίστοιχη πτωτική τάση ακολούθησε και ο μέσος δείκτης σε ΕΕ και Ευρωζώνη και διαμορφώθηκε σε -5 και -8 αντίστοιχα.

Επιδείνωση του οικονομικού κλίματος σε Ε.Ε. και Ευρωζώνη

Ο Δείκτης Οικονομικού Κλίματος τον Απρίλιο υποχώρησε, τόσο στην Ευρωπαϊκή Ένωση, κατά 3,8 μονάδες, όσο και στην Ευρωζώνη, κατά 2,5 μονάδες, διαμορφούμενος στις 98,1 και 97,1 μονάδες αντίστοιχα.

Η ανάκαμψη που είχε καταγραφεί τον Μάρτιο στην Ε.Ε. αποδείχθηκε τελικά προσωρινή, ενώ είναι χαρακτηριστικό ότι στην Ευρωζώνη σημειώνεται πτώση του δείκτη για 11ο συνεχόμενο μήνα. Πιο συγκεκριμένα, από τον Μάιο του 2007 όταν ο δείκτης βρισκόταν στις 111,6 μονάδες, κάθε μήνα σημειώνεται υποχώρηση ενδεικτική του επιδεινούμενου περιβάλλοντος.

Αποτέλεσμα είναι τελικά ο δείκτης και στις δύο ζώνες να κινείται χαμηλότερα από το μακροχρόνιο μέσο όρο του. Η απαισιοδοξία στην ΕΕ αντανακλά την εξασθένιση των προσδοκιών σε όλους τους τομείς και την καταναλωτική εμπιστοσύνη, με ιδιαίτερα έντονη υποχώρηση στις Υπηρεσίες και το Λιανικό Εμπόριο.

Στην Ευρωζώνη, οι εξελίξεις στους επιμέρους τομείς είναι παρεμφερείς, με εξαίρεση την καταναλωτική εμπιστοσύνη, η οποία παρέμεινε αμετάβλητη – αλλά σε χαμηλά επίπεδα - τον Απρίλιο.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα