«Πανέτοιμο το Χ.Α. να υποδεχθεί την ελληνόκτητη ναυτιλία»

Δευτέρα, 26 Μαΐου 2008 17:10
UPD:17:15

«Όλες οι αλλαγές που έγιναν στο θεσμικό πλαίσιο τα τελευταία χρόνια με την υποστήριξη τόσο της Ελληνικής Πολιτείας, όσο και της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, συνετέλεσαν ώστε το Χρηματιστήριο Αθηνών να είναι σήμερα πανέτοιμο, για να υποδεχθεί την ελληνόκτητη ναυτιλία».

Τα παραπάνω δήλωσε σήμερα ο πρόεδρος του Χρηματιστηρίου Αθηνών, Σπύρος Καπράλος, ο οποίος μαζί με τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής Γιώργο Βουλγαράκη παρέθεσαν στο Χρηματιστήριο Αθηνών γεύμα εργασίας σε φορείς του ναυτιλιακού χώρου, στο προεδρείο της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών, και στον πρόεδρο της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς.

Ο κ. Καπράλος τόνισε ότι «είναι μια εξαιρετική χρονική συγκυρία, μια περίοδος κατά την οποία όλοι οι παράγοντες της αγοράς συμφωνούν ότι πρέπει να προσελκύσουμε την ποντοπόρο ναυτιλία στην Ελληνική αγορά.

Με τα νέα δεδομένα στις προϋποθέσεις εισαγωγής, συνέχισε ο κ. Καπράλος, όλες οι ναυτιλιακές εταιρείες, ανεξαρτήτου μεγέθους και προέλευσης μπορούν να εισαχθούν σε μία από τις αγορές του Χρηματιστηρίου Αθηνών. Πολύ σημαντικό είναι και το γεγονός ότι συνεχίζει να ισχύει το ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς για τις ναυτιλιακές εταειρίες και μετά την εισαγωγή τους στο Χρηματιστήριο Αθηνών.

Επιπλέον, όπως υπογράμμισε ο κ. Καπράλος, χάρη στη σωστά μεθοδευμένη λειτουργία του Χρηματιστηρίου Αθηνών, η γραφειοκρατία παρακάμπτεται, μειώνοντας τον χρόνο εισαγωγής στους 2-3 μήνες, χρόνο ανταγωνιστικό με τον αντίστοιχο των ξένων αγορών.

Ο πρόεδρος του Χρηματιστηρίου Αθηνών στη συνέχεια ανέφερε ότι υπάρχουν αρκετές ναυτιλιακές εταιρείες που μπορούν να εισαχθούν σήμερα στο ΧΑ αποκτώντας προβολή και αναγνωρισιμότητα, από τη συμμετοχή τους στους δείκτες του.

Κλείνοντας το χαιρετισμό του ο κ. Καπράλος αναφέρθηκε στη σημασία που θα έχουν οι τράπεζες – ανάδοχοι στην επιτυχία του εγχειρήματος και τις κάλεσε να βοηθήσουν και να συμβάλουν στην προσέλκυση της ναυτιλίας στο ΧΑ, υπογραμμίζοντας ότι «οι επιδόσεις αλλά και οι προοπτικές της ποντοπόρου ναυτιλίας αξίζουν να τύχουν της αμέριστης υποστήριξης όλων των φορέων της Ελληνικής Κεφαλαιαγοράς και της Ελληνικής Πολιτείας. Το Χρηματιστήριο Αθηνών δείχνει για μία ακόμα φορά την αμέριστη εμπιστοσύνη του στην ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα».

Γ. Βουλγαράκης: «Διεθνοποιημένος αέρας στο Χ.Α. από την εισαγωγή υγιών εταιρειών της ποντοπόρου»

Από την πλευρά του, ο κ. Βουλγαράκης τόνισε ότι η εισαγωγή υγιών και αξιόπιστων ναυτιλιακών εταιρειών της ποντοπόρου στο ΧΑ θα δώσει ένα διεθνοποιημένο αέρα στο ελληνικό χρηματιστήριο και αναφέρθηκε σε πέντε λόγους ικανούς να πείσουν τους εφοπλιστές να εξετάσουν το ενδεχόμενο χρησιμοποίησης του χρηματιστηριακού εργαλείου:

1. «Ο πρώτος λόγος είναι ότι οι σύγχρονες ελληνικές ναυτιλιακές εταιρίες δεν έχουν σχέση με τις ναυτιλιακές εταιρείες του παρελθόντος. Η δεσμευτική εφαρμογή των διεθνών κανονισμών κυρίως του ΙΜΟ, έχουν τροποποιήσει την δομή των ναυτιλιακών εταιρειών ριζικά. Ο ναυτιλιακός κλάδος είναι ίσως ο πιο ελεγχόμενος κλάδος της διεθνούς επιχειρηματικότητας. Νηογνώμονες, P&I Clubs, η νομοθεσία της Σημαίας, οι λιμενικοί έλεγχοι και ένα σωρό άλλες διεθνείς δεσμεύσεις και κώδικες έχουν τυποποιήσει, κωδικοποιήσει και ασφαλίσει σε σημαντικό βαθμό την εκτέλεση της ναυτιλιακής δραστηριότητας τόσο μέσα στην θάλασσα όσο και στο ναυτιλιακό γραφείο. Στην Ελλάδα, ελάχιστες εταιρίες και κλάδοι έχουν τόσο ασφυκτικό και διαρκή έλεγχο στις διαδικασίες τους, με στόχο να εξασφαλίζεται, στο μέτρο του δυνατού, η άσκηση αξιόπιστης επιχειρηματικότητας. Ωστόσο, πρέπει να επισημάνω πως αν και ο τρόπος λειτουργίας της ελληνικής παραδοσιακής - οικογενειακής ναυτιλιακής επιχείρησης έχει αλλάξει, ευτυχώς σε τίποτα δεν έχει αλλάξει το ένστικτο, ή αλλιώς το ελληνικό ναυτικό δαιμόνιο, αυτό που αιώνες τώρα εξασφαλίζει στην χώρα μας πρωταγωνιστικό ρόλο στις διεθνείς θαλάσσιες μεταφορές.

2. Ο δεύτερος λόγος έχει να κάνει με την αύξηση των επιπέδων ασφάλειας. Οι σύγχρονες ναυπηγικές εφαρμογές, τα ολοένα και πιο εξελιγμένα τεχνολογικά βοηθήματα και οι διεθνείς κανονισμοί περιορίζουν σε σημαντικό βαθμό την πιθανότητα ναυτικών ατυχημάτων. Αν αναλογιστούμε τα εκατομμύρια των μεταφερόμενων τόνων εμπορευμάτων και ατόμων που διακινούνται καθημερινά με τα πλοία, η συχνότητα των ατυχημάτων είναι πολύ μικρή, ιδιαίτερα αν συγκριθεί με τα άλλα μεταφορικά μέσα. Επιπλέον, οι έλληνες ναυτικοί, κάνουν την διαφορά. Η έμφυτη ναυτοσύνη αλλά και η εκπαίδευση και η κατάρτιση που αποκομίζουν στις 10 Σχολές του Εμπορικού μας Ναυτικού, είναι μερικοί από τους λόγους που τα ελληνικά πληρώματα γέφυρας και μηχανής είναι από τα πιο περιζήτητα στον κόσμο.

3. Ο τρίτος λόγος έχει να κάνει με την αύξηση της εμπιστοσύνης του χρηματιστηριακού κοινού, έναντι των ναυτιλιακών επιχειρήσεων. Η υγιής και επιτυχημένη συμμετοχή του κλάδου της ακτοπλοΐας και των σκαφών αναψυχής στο ΧΑ, εδώ και χρόνια, έχει περιορίσει σε σημαντικό βαθμό την καχυποψία του επενδυτικού κοινού έναντι των ναυτιλιακών δραστηριοτήτων. Επιπλέον, η συμμετοχή, όπως ανέφερα ελληνικών ναυτιλιακών εταιριών σε κορυφαία χρηματιστήρια του κόσμου, δημιουργούν ένα επιπλέον αίσθημα εμπιστοσύνης. Κάποιες από αυτές έχουν δηλώσει μάλιστα πως εξετάζουν το ενδεχόμενο της παράλληλης διαπραγμάτευσης τους και στο ΧΑ.

4. Ο τέταρτος λόγος έχει να κάνει με τις αποδόσεις. Η ελληνική ναυτιλία πρωταγωνιστεί επί πολλά συναπτά έτη στον κλάδο. Ο ελληνικός εφοπλισμός διαχειρίζεται το 17% του παγκόσμιου στόλου των πλοίων, το 20% του παγκόσμιου στόλου για τη μεταφορά ξηρού φορτίου και το 23% του παγκόσμιου στόλου των δεξαμενόπλοιων. Τον Φεβρουάριο του 2008, ο ελληνικών συμφερόντων στόλος ανερχόταν σε 4.173 πλοία, που αντιστοιχεί σε 155 περίπου εκατομ. κόρους. Ο αριθμός των ελληνόκτητων, υπό παραγγελία πλοίων, είναι εξίσου εντυπωσιακός: 1.054 πλοία, δηλαδή 50 εκατομ. κόρους περίπου. Το ελληνικό νηολόγιο, παραμένει πρώτο στην Ευρωπαϊκή Ένωση και τρίτο στην παγκόσμια κατάταξη. Η συμμετοχή των θεσμικών παραγόντων αλλά και των απλών ιδιωτών – μετόχων σε ένα τέτοιο κλάδο της ελληνικής οικονομίας είναι αναμφίβολα θετική. Κανένας άλλος κλάδος της ελληνικής οικονομίας δεν έχει διαχρονικά τόσο υψηλά ποσοστά ανάπτυξης, όσο ο ναυτιλιακός. Σημειώνω πως το ναυτιλιακό συνάλλαγμα που εισέρρευσε στην Ελλάδα το 2007 ήταν 17 δισ €, υπερκαλύπτοντας το 1/3 περίπου του εμπορικού ελλείμματος της χώρας. Επίσης, σημειώνω πως η πορεία και η εξέλιξη του ναυτιλιακού κλάδου ενδιαφέρει ένα σημαντικό τμήμα της ελληνικής οικονομίας καθώς στον κλάδο απασχολούνται 16.000 ναυτικοί περίπου, 12.000 εξειδικευμένα ναυτιλιακά στελέχη και 250.000 εργαζόμενοι, με άμεση ή έμμεση εμπλοκή στις ναυτιλιακές και παραναυτιλιακές δραστηριότητες.

5. Ο πέμπτος και τελευταίος λόγος έχει να κάνει τις προσπάθειες της διοίκησης του Χρηματιστηρίου και συγκεκριμένα του Προέδρου του κ. Καπράλου και τις δικές μας, ως Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου & Νησιωτικής Πολιτικής, να δημιουργήσουμε τις ασφαλείς εκείνες συνθήκες και διαδικασίες αλλά και τις προϋποθέσεις για την εισαγωγή των ναυτιλιακών εταιριών της ποντοπόρου ναυτιλίας στο ΧΑ. Για τον σκοπό αυτό σας ενημερώνω ότι έχουν γίνει αρκετές συναντήσεις εργασίας».

Από την πλευρά του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου & Νησιωτικής Πολιτικής παρευρέθησαν οι Γενικοί Γραμματείς κκ Γιάννης Τζωάννος και Γιώργος Βλάχος. Τον χώρο της ναυτιλίας εκπροσώπησαν οι κκ Νίκος Ευθυμίου, Πρόεδρος Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Γεώργιος Γράτσος, Πρόεδρος Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Νικόλαος Βαρβατές, Πρόεδρος Ένωσης Εφοπλιστών Μεσογειακών Φορτηγών Πλοίων και Κωνσταντίνος Καρούσης, Αντιπρόεδρος της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Committee). Την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς εκπροσώπησε ο Πρόεδρος της, κ. Αλέξιος Πιλάβιος.

Τέλος, από την Ελληνική Ένωση Τραπεζών παρέστησαν οι κκ Τάκης Αράπογλου, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος, Δημήτριος Μαντζούνης, Διευθύνων Σύμβουλος της Alpha Bank, Νικόλαος Νανόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος της EFG Eurobank Ergasias και Μιχάλης Σάλλας, Πρόεδρος της Τράπεζας Πειραιώς.



Προτεινόμενα για εσάς


Σχετικά σύμβολα

  • ΓΔ



Σχολιασμένα