Παρά την απογραφή του 2004 και τη ριζική αναθεώρηση των δημοσιονομικών στοιχείων φαίνεται η Eurostat συνεχίζει να διατηρεί σε εκκρεμότητα έσοδα αλλά και δαπάνες συνολικού ύψος 82,3 δισ. ευρώ για την περίοδο 2004 -2007.
Η αποτύπωση των κοινοτικών εισροών ύψους 450 εκατ. ευρώ αλλά και εκκρεμότητες σε ό,τι αφορά το ύψος του πλεονάσματος δημοσίων ΟΤΑ και δημοσίων Οργανισμών ( ΟΤΑ ) θα είναι τα βασικά θέματα του τεστ που θα περάσει η ελληνική οικονομία κατά την επίσκεψη της Eurostat στις αρχές Σεπτεμβρίου. Ωστόσο σε έκθεση της Ευρωπαϊκής Στατιστικής Υπηρεσίας όπου γίνεται αναλυτική περιγραφή για τον τρόπο με τον οποίο τα κράτη-μέλη θα πρέπει να αποτυπώνουν τα δημοσιονομικά τους στοιχεία το 2008 δίνεται μια πολύ διαφορετική εικόνα για τις εκκρεμότητες του παρελθόντος. Ειδικότερα, μόνο για το 2007 η έκθεση της Eurostat καταγράφει αδιευκρίνιστα έσοδα και δαπάνες ύψους 17,4 δισ. ευρώ.
Από τεράστιο αυτό ποσό 6,8 δισ. ευρώ αφορά σε αδιευκρίνιστα έσοδα (σε όλα καταγράφεται προέλευση γίνεται αναφορά για αύξηση καταθέσεων κεντρικής κυβέρνησης λόγω μεγαλύτερων αποθεματικών, έσοδα από την έκδοση μακροπρόθεσμων ομολόγων η επανεκτιμήσεις της αξίας τους). Τα υπόλοιπα 10,5 δισ. ευρώ αφορούν σε ποσά που εγγράφηκαν ως δαπάνες (όπως μείωση καταθέσεων λόγω επαναγοράς χρέους από Κεντρική Κυβέρνηση, επαναπροσδιορισμό αξίας ομολόγων κ.λπ.)
Οι εκκρεμότητες
Συνολικά, για την περίοδο 1999-2007 (παρά τις διαβεβαιώσεις περί αποκατάστασης της αξιοπιστίας των δημοσιονομικών στοιχείων που υποβάλλουμε μετά την απογραφή), η έκθεση της Eurostat ζητεί εξηγήσεις για έσοδα αλλά και δαπάνες συνολικού ύψους 217 δισ. ευρώ για το διάστημα 1999-2007.
Την περίοδο 2004-2007 (μετά την απογραφή) η έκθεση της ευρωπαϊκής στατιστικής υπηρεσίας αναφέρει εκκρεμότητες συνολικού ύψος 82.26 δισ. ευρώ. Ειδικότερα για το 2004 βρίσκονται υπό διερεύνηση έσοδα και δαπάνες χρέους ύψους 23 δισ. ευρώ Το 2005 το αμφισβητούμενο ποσό ήταν 24 δισ. ευρώ το 2006 17,8 δισ. ευρώ και το 2007 το υπό διερεύνηση ποσό ήταν 17,4 δισ. ευρώ.
Οι διαφορές αυτές έχουν εξηγήσεις οι οποίες απλώς δεν μπορούν να δοθούν στην επίσημη στατιστική αρχή της Ε.Ε.
Πού οφείλονται οι αποκλίσεις
Από τις πιο χαρακτηριστικές αποκλίσεις στα έσοδα αιτία είναι τα ταμιακά διαθέσιμα οι αυξομειώσεις των οποίων οφείλονται βασικά στη στρατηγική διαχείρισης του δημόσιου χρέους. Αν δηλαδή τα ταμιακά διαθέσιμα είναι υψηλά ενώ θα έπρεπε να αποτυπώνονται ως δαπάνες πληρωμών για τόκους η εξήγηση είναι πιθανό να βρίσκεται σε κάποια κεφαλαιοποίηση τόκων του χρέους που μεταφέρει υποχρεώσεις στο απώτερο μέλλον.
Μια δεύτερη αιτία που αποκλίσεων ιδίως για το πρώτο τρίμηνο του χρόνου εμφανίζεται στη λεγόμενη προσαρμογή ελλείμματος χρέους (stock flow adjustment). Η διαφορά οφείλεται σε ταμιακές διευκολύνσεις (βραχυπρόθεσμα δάνεια από τράπεζες με στόχο τη συγκράτηση του ελλείμματος) που γίνονται στο τέλος του χρόνου και αποπληρώνονται στις πρώτες μέρες του επόμενου οι οποίες καταγράφονται στο χρέος αλλά δεν αντιστοιχίζονται και στο έλλειμμα.
Όλες αυτές οι «διευκολύνσεις» χρησιμοποιήθηκαν κατά κόρον κυρίως την περίοδο που η Ελλάδα βρίσκονταν σε τροχιά ένταξης στην ΟΝΕ αποτελούν τις συνολικά 48 εκκρεμότητες το διάστημα 1999-2007 οι οποίες ακόμη δεν έχουν κλείσει με την Eurostat.
Αξιοσημείωτο
Το αξιοσημείωτο είναι ότι ακόμη και μετά τη δημοσιονομική απογραφή η Ελλάδα συνέχισε να χρησιμοποιεί τις μεθόδους διαχείρισης της προ ΟΝΕ περιόδου αυξάνοντας τις εκκρεμότητες από τα 135 δισ. ευρώ που ήταν στα τέλη του 2003 στα 217 δισ. στο τέλος του 2007.
Οι εκκρεμότητες αυτές που αναφέρονται από την Eurostat αναμένουν απαντήσεις από ειδική ομάδα εργασίας (που έχει ήδη συσταθεί) για τις αποκλίσεις στις μετρήσεις μεταξύ ΕΣΥΕ και ΤτΕ σε μία σειρά από δείκτες που μετέχουν στο έλλειμμα και στο χρέος.
ΤΑΣΟΣ ΔΑΣΟΠΟΥΛΟΣ