ΙCAP: Διευρύνεται η ζήτηση για προϊόντα τεχνητής ξυλείας

Δευτέρα, 08 Σεπτεμβρίου 2008 12:33

Ο κλάδος των προϊόντων τεχνητής ξυλείας περιλαμβάνει αρκετές κατηγορίες προϊόντων και επηρεάζεται άμεσα από τους κλάδους των κατασκευών (οικοδομική δραστηριότητα) και των επίπλων (έπιπλα κουζίνας, οικιακής χρήσης, γραφείου), αναφέρει σε έρευνα της η ICAP:

Οι ιδιότητες των προϊόντων τεχνητής ξυλείας, καθώς και η δυνατότητα παραγωγής τους σε μεγάλες επιφάνειες, τα καθιστούν σε πολλές περιπτώσεις ανταγωνιστικά της φυσικής ξυλείας.

Ο κλάδος των προϊόντων τεχνητής ξυλείας στην Ελλάδα παρουσιάζει υψηλή συγκέντρωση όσον αφορά την παραγωγική δραστηριότητα, καθώς υπάρχει σχετικά μικρός αριθμός επιχειρήσεων, που ασχολούνται με την παραγωγή συγκεκριμένων προϊόντων. Στον εισαγωγικό τομέα λειτουργούν αφενός λίγες εταιρείες μεγάλου μεγέθους, αφετέρου πολλές μικρού μεγέθους εμπορικές επιχειρήσεις, στις οποίες όμως τα προϊόντα τεχνητής ξυλείας καταλαμβάνουν μικρό ποσοστό στο συνολικό κύκλο εργασιών τους.

Ο καπλαμάς, ως προϊόν χρησιμοποιείται στην επικάλυψη παραγόμενων επιφανειών βιομηχανικής ξυλείας (μοριοσανίδες, κόντρα πλακέ, ινοσανίδες). Η εγχώρια αγορά καπλαμά παρουσίασε διακυμάνσεις κατά την τριετία 2005-2007, ενώ το μεγαλύτερο μέρος της ζήτησης καλύπτεται από εισαγόμενα προϊόντα.

Οι μοριοσανίδες είναι το πιο διαδεδομένο από τα προϊόντα τεχνητής ξυλείας και καλύπτουν (σε ποσότητα) το μεγαλύτερο μέρος της συνολικής κατανάλωσης αυτών. Τα είδη μοριοσανίδας που παράγονται είναι: μοριοσανίδα γυμνή, μοριοσανίδα επενδεδυμένη με καπλαμά ή μελαμίνη. Η αγορά των επενδεδυμένων μοριοσανίδων ήταν ανοδική με μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής 9,4% για την τριετία 2005-2007. Το μεγαλύτερο μέρος των επενδεδυμένων μοριοσανίδων καλύπτεται από αυτές που είναι επενδεδυμένες με μελαμίνη (85%-90% περίπου της συνολικής αγοράς των επενδεδυμένων μοριοσανίδων).

Οι ινοσανίδες διακρίνονται σε τρεις βασικές κατηγορίες: υψηλής πυκνότητας (hardboard), μέσης πυκνότητας (MDF) και χαμηλής πυκνότητας (insulating board). Το είδος με τη μεγαλύτερη κατανάλωση είναι το MDF. Το MDF λόγω των ιδιοτήτων του βρίσκει πολλές εφαρμογές στις οικοδομές και στην επιπλοποιία, με συνέπεια η αγορά των εν λόγω προϊόντων να παρουσιάσει μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης 5,2% περίπου.

Το κόντρα πλακέ ήταν το πρώτο προϊόν τεχνητής ξυλείας που εμφανίστηκε στην αγορά. Τα τελευταία χρόνια όμως αντιμετωπίζει έντονο ανταγωνισμό, κυρίως από το MDF. Επιπλέον, οι πηχοσανίδες (πλακάζ) είναι ένα προϊόν βιομηχανικής ξυλείας με σχετικά μικρή αγορά και το οποίο τείνει να εξαφανιστεί. Παλαιότερα είχε εκτεταμένη χρήση στην κατασκευή επίπλων, αλλά λόγω του υψηλού κόστους αντικαταστάθηκε από άλλα ανταγωνιστικά προϊόντα, όπως οι μοριοσανίδες και το MDF.

Τα προϊόντα τεχνητής ξυλείας εκτός από τον εσωτερικό ανταγωνισμό που αντιμετωπίζουν, καθώς το ένα προϊόν ανταγωνίζεται το άλλο, απειλούνται ως ένα βαθμό και από την ανάπτυξη καινοτομικών προϊόντων απομίμησης ξύλου. Συγκεκριμένα, τα τελευταία χρόνια έχουν κάνει την εμφάνισή τους προϊόντα από αλουμίνιο, με εμφάνιση απομίμησης ξύλου, τα οποία χρησιμοποιούνται σε διάφορες χρήσεις (π.χ. κουφώματα).

Τα προϊόντα τεχνητής ξυλείας είναι άμεσα συνυφασμένα με τα προϊόντα φυσικής ξυλείας. Ως εκ τούτου, κατά την παραγωγή προϊόντων τεχνητής ξυλείας γίνεται αποτελεσματικότερη χρήση της βασικής πρώτης ύλης, καθώς χρησιμοποιείται λιγότερη φυσική ξυλεία για την παραγωγή περισσότερων προϊόντων. Τα εξεταζόμενα προϊόντα έχουν αρκετά πλεονεκτήματα σε σχέση με τη φυσική ξυλεία κυρίως σε ότι αφορά τη διαθεσιμότητά τους σε διάφορα σχήματα (διαστάσεις) και ιδιότητες που δεν συναντώνται στη φυσική ξυλεία.

Επιπλέον, λόγω της σταδιακής μείωσης των πρώτων υλών ξυλείας, η εύρεση προμηθευτών σταδιακά γίνεται δυσχερής. Αυτό σε συνδυασμό με την άνοδο των διεθνών τιμών πετρελαίου επιφέρει αύξηση των τιμών των πρώτων υλών και (κατά συνέπεια) των προϊόντων τεχνητής ξυλείας.

Τα τελευταία χρόνια, ο συνολικός κύκλος εργασιών και των παραγωγικών και των εισαγωγικών επιχειρήσεων παρουσιάζει ανοδική πορεία. Παρ’ όλα αυτά, όπως προέκυψε από τη χρηματοοικονομική ανάλυση των παραγωγικών επιχειρήσεων, το περιθώριο EBITDA διαμορφώθηκε σε 6,7% και η αποδοτικότητα ιδίων κεφαλαίων σε 0,08% το 2006, δηλαδή σε οριακά επίπεδα.

Όσον αφορά την μελλοντική πορεία του συγκεκριμένου κλάδου, εξαρτάται από την πορεία της οικοδομικής δραστηριότητας, τόσο σε νέα κτίρια όσο και σε βελτιώσεις, επισκευές και ανακατασκευές, τη ζήτηση από τις εταιρείες επίπλων, την προσφορά των πρώτων υλών (δασικών εκτάσεων προς υλοτόμηση), καθώς και τον ανταγωνισμό που δημιουργείται από άλλα προϊόντα ξυλείας ή και υποκατάστατά τους.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα