Σχετική σταθερότητα παρουσιάζει ο τομέας της βραχυχρόνιας μίσθωσης οχημάτων, όπως προκύπτει από πρόσφατη μελέτη της Hellastat Α.Ε. (www.hellastat.eu ):
Η συντριπτική πλειονότητα των εταιρειών του κλάδου (περίπου 2.500 εταιρείες) δραστηριοποιείται στη βραχυχρόνια ενοικίαση αυτοκινήτων, με κύριο χαρακτηριστικό το μικρό μέγεθος του στόλου οχημάτων (20 οχήματα κατά μέσο όρο).
Αντιθέτως, ο τομέας της μακροχρόνιας μίσθωσης αναπτύσσεται με σημαντικούς ρυθμούς (10-12%), γεγονός που οφείλεται αφενός στην αύξηση της ζήτησης, λόγω των φορολογικών κινήτρων που θεσπίστηκαν και αφετέρου στις θετικές προοπτικές που επικρατούν στο συγκεκριμένο τομέα, λόγω της συνεχούς βελτίωσης των παρεχόμενων υπηρεσιών, καθώς και των περιθωρίων ανάπτυξης που υπάρχουν σε σχέση με το εξωτερικό.
Η εξασφάλιση χρηματοδότησης αποτελεί σημαντικό παράγοντα στον κλάδο, καθώς η δραστηριότητα μίσθωσης οχημάτων είναι εντάσεως κεφαλαίου. Ως εκ τούτου, τα τελευταία χρόνια παρατηρείται στον κλάδο είσοδος θυγατρικών εταιρειών τραπεζικών ομίλων, οι οποίες πλεονεκτούν έναντι των υπολοίπων, όσον αφορά στην πρόσβαση σε κεφάλαια χρηματοδότησης με ευνοϊκούς όρους.
Επιπλέον, προκειμένου οι εταιρείες του κλάδου να μειώσουν τα κόστη τους και να επιτύχουν οικονομίες κλίμακας, επιδιώκουν συνεργασίες τόσο με εμπόρους αυτοκινήτων, όσο και με συνεργεία επισκευής.
Ο έντονος ανταγωνισμός που κυριαρχεί στον κλάδο, λόγω του μεγάλου αριθμού επιχειρήσεων και η υιοθέτηση λανθασμένων πολιτικών από ορισμένες εταιρείες, σχετικά με τη διαμόρφωση του ύψους των μισθωμάτων, τον προγραμματισμό και τη διαχείριση της διαδικασίας της ανανέωσης των στόλων τους, έχουν οδηγήσει αρκετές από αυτές σε οικονομική δυσχέρεια.
Το γεγονός αυτό αντανακλάται στα οικονομικά αποτελέσματα των εταιρειών του κλάδου. Αναλυτικότερα, οι εταιρείες μίσθωσης οχημάτων παρουσιάζουν σε γενικό πλαίσιο χαμηλά περιθώρια κερδοφορίας, ενώ οι περισσότερες εταιρείες του δείγματος παρουσιάζουν ζημίες ή οριακή κερδοφορία (περίπου το 54% των εταιρειών).
Σύμφωνα με εκπρόσωπους των επιχειρήσεων του κλάδου με τους οποίους συνεργάστηκε η Hellastat για την εκπόνηση της μελέτης, οι προκλήσεις είναι πολλές και καταγράφονται συνοπτικά ως εξής:
- Προοπτικές ανάπτυξης νέων αγορών, όπως μίσθωση πολυτελών αυτοκινήτων, καθώς και μίσθωση ελαφρών φορτηγών και αυτοκινήτων με οδηγό, μέσω αναθεώρησης του ισχύοντος νομικού πλαισίου.
- Διαμόρφωση νέων, σύνθετων και αναπτυγμένων υπηρεσιών διαχείρισης στόλου, όσον αφορά στη μακροχρόνια μίσθωση.
- Προοπτικές ενίσχυσης της ζήτησης, μέσα από τη διοργάνωση μεγάλων αθλητικών γεγονότων, καθώς και την ανάπτυξη του συνεδριακού τουρισμού.
- Συνεργασίες με τράπεζες για την εξασφάλιση χρηματοδότησης με ευνοϊκότερους όρους.
- Ενίσχυση των ελεγκτικών μηχανισμών για τον εντοπισμό και τη δίωξη των εταιρειών που λειτουργούν χωρίς άδειες.
Τα αποτελέσματα του 2007
Στο δείγμα της μελέτης της Hellastat έχουν περιληφθεί 152 επιχειρήσεις.
Το 2007 ο αθροιστικός Κύκλος Εργασιών των 152 εταιρειών του δείγματος που δημοσίευσαν στοιχεία ανήλθε σε €744,74 εκ., μειωμένος κατά 2,7% σε σχέση με το 2006 (€765,65 εκ.). Η μέση μεταβολή των πωλήσεων των εταιρειών ήταν 5,5%. Το 2007 το 64,5% των εταιρειών του δείγματος παρουσίασε αύξηση του Κύκλου Εργασιών σε σχέση με το 2006. Ωστόσο μόνο 92 εταιρείες του δείγματος ήταν κερδοφόρες ενώ 65 εταιρείες παρουσίασαν αρνητικά αποτελέσματα.
Ο κλάδος παρουσιάζει υψηλά επίπεδα συγκέντρωσης, καθώς οι 5 μεγαλύτερες εταιρείες πραγματοποίησαν το 49,0% του συνολικού Κύκλου Εργασιών, αν και το μερίδιό τους ήταν μειωμένο σε σχέση με το 2006 (54,8%).
Όσον αφορά στη μεταβολή του Κύκλου Εργασιών ανά κατηγορία εταιρειών την περίοδο 07/06, τη μεγαλύτερη αύξηση παρουσίασαν οι μικρομεσαίες εταιρείες με 19,3% και ακολούθησαν οι μεσαίες με 14,3%.
Από την χρηματοοικονομική ανάλυση των αποτελεσμάτων, προκύπτουν επίσης τα εξής ενδιαφέρον αποτελέσματα:
- Ανάλογη πορεία με τις πωλήσεις κατέγραψαν τα μικτά αποτελέσματα του κλάδου, τα οποία ανήλθαν το 2007 σε €158,96 εκ., παρουσιάζοντας πτώση κατά 3,0% σε σχέση με το 2006. Ωστόσο, είχε προηγηθεί μια αξιόλογη αύξηση της τάξεως του 13,9% την περίοδο 2006/05. - Κύριο χαρακτηριστικό του κλάδου μίσθωσης οχημάτων αποτελεί το γεγονός ότι οι εταιρείες παρουσιάζουν υψηλά ¶λλα Έσοδα Εκμετάλλευσης, τα οποία προέρχονται κυρίως από εκποιήσεις των αυτοκινήτων του στόλου τους. Ως εκ τούτου, παρατηρείται τα ΚΠΤΦΑ του κλάδου να είναι μεγαλύτερα από τα Μικτά Κέρδη. Πιο συγκεκριμένα, το 2007 τα ΚΠΤΦΑ ανήλθαν σε €250,62 εκ. από €276,18 εκ. το προηγούμενο έτος.
- Παράλληλα, οι εταιρείες παρουσιάζουν υψηλές Αποσβέσεις, λόγω της υψηλής συμμετοχής των Παγίων στο Ενεργητικό. Με τον συνυπολογισμό των Αποσβέσεων, τα αποτελέσματα περιορίζονται σημαντικά και τα ΚΠΦ διαμορφώνονται αρνητικά σε €13,09εκ.
- Ο εμπορικός κύκλος των εταιρειών μίσθωσης οχημάτων παρέμεινε αρνητικός, καθώς, λόγω της φύσης των εργασιών των εταιρειών του κλάδου, τα αποθέματα είναι περιορισμένα, ενώ η είσπραξη των απαιτήσεων γίνεται ταχύτερα από την αποπληρωμή των υποχρεώσεων σε Προμηθευτές και πιστωτικά ιδρύματα.