Από την έντυπη έκδοση
Του Γιώργου Γεωργίου
[email protected]
Κατά ένα τρίτο θα αυξηθεί την επόμενη τετραετία ο παγκόσμιος στόλος των πλοίων μεταφοράς LNG. Ωστόσο, πληθαίνουν οι αναλυτές που επισημαίνουν την ανάγκη για ακόμη περισσότερα πλοία στην αγορά.
Μιλώντας πρόσφατα σε συνέδριο της Capital Link, ο CFO της Cool Company, John Boots, τόνισε ότι ο στόλος των LNG carriers πρέπει να διπλασιαστεί. Παράλληλα, η βρετανική ναυλομεσιτική Clarksons εκτιμά ότι θα χρειαστούν 400-600 πρόσθετα βαπόρια μέχρι το 2030.
Σύμφωνα με ανάλυση της ανεξάρτητης εταιρείας υπηρεσιών για τα εμπορεύματα ICIS, αυτήν τη στιγμή υπάρχουν περισσότερα από 650 LNG carriers στις παγκόσμιες θάλασσες. Μέχρι την περίοδο 2026-2027 θα μπουν στο νερό ακόμη 229 πλοία, όπερ σημαίνει ότι το μέγεθος του στόλου θα διογκωθεί κατά ένα τρίτο. Συνεπώς, με βάση και τις παραπάνω αναλύσεις, οι παραγγελίες για νέα πλοία πρέπει να επιταχυνθούν άμεσα.
Ωστόσο, τα ναυπηγεία που τα κατασκευάζουν βρίσκονται σήμερα αντιμέτωπα με δύο σημαντικές προκλήσεις. Η πρώτη είναι η έλλειψη διαθέσιμου ναυπηγικού χώρου. Tα βασικά νοτιοκορεατικά ναυπηγεία, τα οποία ειδικεύονται και στα LNG carriers, έχουν ένα ανεκτέλεστο περίπου 200 πλοίων και ήδη ορισμένα από αυτά είναι «sold out» μέχρι τουλάχιστον το 2027, όπως αναφέρεται στην ανάλυση της ICIS.
«Ακόμη και με την είσοδο νέων ναυπηγείων στην κατασκευή LNG carriers, η ζήτηση γι' αυτά τα πλοία δεν μπορεί να καλυφθεί» είπε στο συνέδριο της Capital Link ο Παναγιώτης Μήτρου, διευθυντής του Διεθνούς Κλάδου Φυσικού Αερίου του Lloyd's Register. Αναβαθμισμένο ρόλο επιχειρεί να αναλάβει η Κίνα, στην οποία έχουν τοποθετηθεί παραγγελίες για τουλάχιστον 30 βαπόρια φέτος.
Την ίδια ώρα, η εκρηκτική αύξηση των πρώτων υλών ωθεί σε επίπεδα ρεκόρ τις τιμές ναυπήγησης. Μάλιστα, ναυπηγεία στη Νότια Κορέα αντιμετωπίζουν εσχάτως προβλήματα ελλείψεων σε βασικά συστατικά λόγω απεργιών σε εργοστάσια χάλυβα και υποχρεώνονται να εισάγουν, γεγονός που ενισχύει ακόμη περισσότερο το κόστος.
Μόλις χθες, το νοτιοκορεατικό ναυπηγείο Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) ανακοίνωσε παραγγελία για δύο LNG carriers, χωρητικότητας 200.000 κ.μ. έκαστο. Κάθε πλοίο φέρεται να κόστισε περίπου 250 εκατ. δολάρια. Αυτό το ποσό είναι, σύμφωνα με το DSME, το υψηλότερο που έχει εξασφαλίσει ποτέ γιάρδα από τη Νότια Κορέα για την κατασκευή ενός πλοίου μεταφοράς LNG.
Αναλυτές υπογραμμίζουν ότι αυτά τα κόστη περιορίζουν το ενδιαφέρον πλοιοκτητών για νέες ναυπηγήσεις, ιδιαίτερα στην περίπτωση που δεν έχει εξασφαλιστεί από πριν κάποια μακροχρόνια ναύλωση.
Οι επενδύσεις του 2022
Σύμφωνα με τον οίκο δεδομένων VesselsValue, στο εννεάμηνο του 2022 τοποθετήθηκαν παραγγελίες συνολικά για 155 gas carriers (LNG-LPG), αξίας 26,7 δισ. δολαρίων. Η μεγάλη πλειονότητα αυτών είναι LNG carriers. Αυτή είναι και η καλύτερη επίδοση ιστορικά για ναυπηγήσεις πλοίων αυτού του τύπου.
Σε ελληνικό επίπεδο, τα στοιχεία της «Ν» φανερώνουν ότι οι Έλληνες παρήγγειλαν τους εννέα μήνες του 2022 συνολικά 20 LNG carriers. Ειδικότερα, η Maran Gas, ο βραχίονας LNG του ομίλου της Μαρίας Αγγελικούση, έχει τοποθετήσει παραγγελίες για έξι LNG carriers, η TMS Cardiff Gas του Γιώργου Οικονόμου έχει συνδεθεί με επτά πλοία, ενώ η Dynagas του Γιώργου Προκοπίου φέρεται να έχει παραγγείλει πέντε βαπόρια (τα δύο τελευταία είναι σε στάδιο LOI). Δύο LNG carriers ναυπηγεί και η Capital Gas.