Στην τρίτη θέση παγκοσμίως βρίσκεται η Ελλάδα ως προς τον τουρισμό για τον ήλιο και τη θάλασσα, σύμφωνα με μελέτη του Ινστιτούτου Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ) που διενεργήθηκε σε συνεργασία με την Deloitte και την Remaco με αντικείμενο «Ελληνικός Τουρισμός 2030» - Σχέδια Δράσης. Αυτό ανέφερε ο επιστημονικός διευθυντής του ΙΝΣΕΤΕ, 'Αρης Ίκκος παρουσιάζοντας βασικά σημεία της μελέτης, κατά τη διάρκεια εκδήλωσης που πραγματοποιήθηκε σε κεντρικό ξενοδοχείο της Θεσσαλονίκης.
Ο ίδιος υπογράμμισε χαρακτηριστικά ότι « ο ήλιος και η θάλασσα ήταν με μεγάλη διαφορά το πιο δημοφιλές τουριστικό προϊόν με 226 εκατομμύρια διεθνή ταξίδια μέσα στο 2019. Ακολουθούν το city break, ο πολιτιστικός τουρισμός, ο τουρισμός συναντήσεων, κινήτρων, συνεδρίων και εκθέσεων (MICE) και μετά ο ναυτικός τουρισμός (yachting)».
Παράλληλα σχολίασε ότι το τουριστικό προϊόν που αφορά τον ήλιο και τη θάλασσα έχουν πολύ μεγαλύτερη διάρκεια από ό,τι το MICE και το City break, γνωστοποίησε ότι στον ναυτικό τουρισμό η Ελλάδα κατέχει την όγδοη θέση και σημείωσε ότι στα άλλα τρία προϊόντα η χώρα βρίσκεται εκτός της πρώτης δεκάδας.
«Από αυτά αμέσως μπορεί να καταλάβει κανείς ότι με το πολιτιστικό απόθεμα και τον πλούτο που έχει η χώρα, τα θέματα πολιτισμού είναι από τα ώριμα φρούτα για ανάπτυξη» συμπλήρωσε. Τόνισε, παράλληλα ότι σύμφωνα με έρευνα του ΙΝΣΕΤΕ σε ευρωπαϊκές χώρες και στις ΗΠΑ με αντικείμενο τι επιπλέον θα ήθελαν οι δυνητικοί επισκέπτες να κάνουν σε ένα ταξίδι για ήλιο και θάλασσα, οι περισσότεροι δεν πηγαίνουν σε έναν τόπο μόνο για τον ήλιο και τη θάλασσα, αλλά ενδιαφέρονται για μια πληθώρα δραστηριοτήτων όπως ο περίπατος στην πόλη, τα ψώνια, η έξοδος σε εστιατόρια, η επίσκεψη σε αξιοθέατα, η εκδρομή εκτός πόλης, η έξοδος σε παμπ και μπαρ, η οργανωμένη περιήγηση, η νυχτερινή ζωή, οι επισκέψεις σε εκθέσεις, μουσεία, συναυλίες και θέατρα.
Οι τρεις βασικοί τουριστικοί προορισμοί της Κεντρικής Μακεδονίας
Σε ό,τι αφορά την Κεντρική Μακεδονία ο κ. Ίκκος ανέφερε ότι από τους 36 προορισμούς που περιλαμβάνουν η μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ και το σχέδιο δράσης για το 2030 , οι τρεις αφορούν την Κεντρική Μακεδονία και συγκεκριμένα τη Θεσσαλονίκη, που διαθέτει πολύ μεγάλη ιστορία και μεγάλη εγγύτητα στην Κεντρική Ευρώπη, τη Χαλκιδική με το ιδιαίτερης ομορφιάς τοπίο και τις παραλίες και τον Όλυμπο, ένα παγκόσμιο brand name μαζί με τις ακτές της Πιερίας.
Ειδικότερα, εδραιωμένα ή ιδιαίτερα αναπτυγμένα προϊόντα για τη Θεσσαλονίκη είναι ο πολιτιστικός και θρησκευτικός τουρισμός, το city break και ο τουρισμός συναντήσεων, κινήτρων, συνεδρίων και εκθέσεων (MICE) και υποστηρικτικό προϊόν η γαστρονομία. Τα προϊόντα που έχουν δυνατότητα ανάπτυξης και ανάδειξης είναι η κρουαζιέρα, οι αθλητικές δραστηριότητες. Δράσεις που μπορούν να λειτουργήσουν υποστηρικτικά είναι ο ναυτικός τουρισμός (yachting), ο οικοτουρισμός και ο τουρισμός ευεξίας.
Σε ό,τι αφορά τη Χαλκιδική, εδραιωμένο προϊόν είναι ο ήλιος και η θάλασσα, προϊόντα με δυνατότητα ανάπτυξης είναι o ναυτικός τουρισμός , ο πολιτιστικός, θρησκευτικός και γαστρονομικός τουρισμός και υποστηρικτικά προϊόντα είναι ο MICE, o οικοτουρισμός, οι αθλητικές δραστηριότητες και ο τουρισμός ευεξίας.
Για την περιοχή του Ολύμπου και των ακτών της Πιερίας υπάρχουν δυνατότητες ανάπτυξης σε εδραιωμένο τουρισμό για τον ήλιο και τη θάλασσα, τον πολιτιστικό και θρησκευτικό τουρισμό, τον οικοτουρισμό και τις αθλητικές δραστηριότητες. Τα δευτερεύοντα προϊόντα που μπορούν να προωθηθούν είναι ο ναυτικός τουρισμός, ο γαστρονομικός τουρισμός και ο τουρισμός ευεξίας.
Για την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας προσδιορίστηκαν συνολικά 191 δράσεις, 79 για τη Θεσσαλονίκη, 58 για τη Χαλκιδική και 54 για τον Όλυμπο και την Πιερία. Όπως αναφέρθηκε, εξάλλου, ακόμη και οι δράσεις που είναι εστιασμένες στον τουρισμό έχουν έντονο κοινωνικό χαρακτήρα και βελτιώνουν την ποιότητα διαβίωσης των κατοίκων της περιοχής. Κάποιες άλλες απευθύνονται ευρύτερα στην κοινωνία και βελτιώνουν την τουριστική εμπειρία.
Ο Γενικός Διευθυντής του ΙΝΣΕΤΕ Ηλίας Κικίλιας σημείωσε ότι τα σχέδια δράσης για τον ελληνικό τουρισμό κατέληξαν σε δύο χιλιάδες προτάσεις για έργα και δράσεις με στόχους την άμβλυνση της εποχικότητας, τη χωρική διεύρυνση της τουριστικής δραστηριότητες σε περιοχές με δυνατότητες και την αύξηση της μέσης δαπάνης και της διάρκειας παραμονής των επισκεπτών. Υπογράμμισε, παράλληλα ότι η μελέτη αποσκοπεί στη διαμόρφωση συνεργασιών και τόνισε ότι το επίκεντρο της προσοχής μετατοπίστηκε από τα προϊόντα και τις αγορές στις εμπειρίες και τους προορισμούς.
«Προφανές ότι ο ευρωπαίος θα δυσκολευτεί περισσότερο το 2023 »
Ο Πρόεδρος του ΣΕΤΕ Γιάννης Ρέτσος στην ομιλία του τόνισε ότι το 2022 ξεκίνησε όχι με καλούς οιωνούς, ακολούθησαν τα γεγονότα με τον πόλεμο στην Ουκρανία και την ενεργειακή κρίση, ωστόσο προέκυψε μια χρονιά που θεωρείται απόλυτα επιτυχημένη και εν αναμονή των ανακοινώσεων της Τράπεζας της Ελλάδος για τα έσοδα του Αυγούστου φαίνεται ότι θα φτάσουμε τα έσοδα του 2019 και ενδεχομένως θα τα ξεπεράσουμε. «Ο τουρισμός είχε προβλεφθεί να ανακτήσει το 85% των εσόδων του '19. Το επιπλέον έσοδο θα είναι πολύ σημαντικό για να χρησιμοποιηθεί για ελάφρυνση νοικοκυριών και επιχειρήσεων» πρόσθεσε. Για την επόμενη χρονιά σχολίασε ότι «η προφανής και λογική εκτίμηση είναι ότι ο ευρωπαίος θα δυσκολευτεί περισσότερο να ταξιδεύσει από ό,τι φέτος» ωστόσο υπογράμμισε ότι έχει δυναμώσει πολύ ο ελληνικός τουρισμός και το ελληνικό τουριστικό brand το οποίο αυτή τη στιγμή είναι το 5ο ισχυρότερο παγκοσμίως.
«Η Ελλάδα από τη στιγμή που 6,7 χρόνια πριν στις επιλογές των μεγάλων ευρωπαϊκών αγορών ήταν σε θέσεις από την 5η και κάτω σήμερα είναι στις θέσεις 1,2,3 σε όλες τις μεγάλες αγορές και της Ευρώπης αλλά και εκτός Ευρώπης, της Αμερικής» είπε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε: «αυτό σημαίνει ότι σε μια δυνητικά μικρότερη πίτα την επόμενη περίοδο ο ελληνικός τουρισμός θα συνεχίσει να παίρνει από τον αφρό».