Από την έντυπη έκδοση
Του Γιώργου Γεωργίου
[email protected]
«Επιστημονική φαντασία» χαρακτήρισε ο πλοιοκτήτης Γιώργος Προκοπίου τα εναλλακτικά καύσιμα για τα ποντοπόρα πλοία, υποστηρίζοντας ότι το πετρέλαιο θα είναι «ζωντανό» τουλάχιστον για τα επόμενα 100 χρόνια.
«Δεν υπάρχει καμία άλλη πηγή ενέργειας τόσο φιλική και εύκολη στον χειρισμό, η οποία μπορεί να αντικαταστήσει το πετρέλαιο», τόνισε ο κορυφαίος εφοπλιστής, ο οποίος δραστηριοποιείται στα tankers, bulk carriers και LNG carriers, μιλώντας σε πάνελ πλοιοκτητών, στο πλαίσιο του συνεδρίου «Ναυτιλιακή Κύπρος 2022» στη Λεμεσό. «Τι είναι το υδρογόνο, η αμμωνία, η μεθανόλη, οι μπαταρίες; Όλα αυτά είναι επιστημονική φαντασία» συμπλήρωσε.
«Δεν είμαστε κατά της εξέλιξης. Η εξέλιξη έρχεται με τον χρόνο. Εμείς στα ναυπηγεία παραγγέλνουμε πάντοτε πλοία τελευταίας τεχνολογίας», επεσήμανε ο κ. Προκοπίου. Σημειώνεται ότι τα εναλλακτικά καύσιμα αποτελούν ακόμη «γρίφο» για τη ναυτιλιακή βιομηχανία, καθώς συζητούνται πολλές επιλογές, χωρίς, όμως, ακόμη να έχει προχωρήσει κάποια αρκετά, σε επίπεδο τεχνολογίας και υποδομών, για να θεωρηθεί άμεσα βιώσιμη.
Σε αυτό ακριβώς το συμπέρασμα οδηγήθηκαν μέλη της ναυτιλιακής κοινότητας που μίλησαν σε άλλο πάνελ του κυπριακού συνεδρίου. «Οι πολλαπλές επιλογές καυσίμων δημιουργούν εμπόδια», υπογράμμισε ο Τζον Κοκαράκης, τεχνικός διευθυντής νοτιοανατολικής Ευρώπης στον γαλλικό νηογνώμονα Bureau Veritas. «Η ρυθμιστική, τεχνική και οικονομική αβεβαιότητα κάνει τους ανθρώπους της ναυτιλίας να νιώθουν λίγο άβολα. Αυτή η αβεβαιότητα πρέπει να επιλυθεί και είναι κάτι που θα γίνει σε βήματα, σταδιακά», πρόσθεσε.
Στη δύσκολη απόφαση για τους πλοιοκτήτες, καθώς έρχονται αντιμέτωποι με μία σειρά μελλοντικών καυσίμων, όπως το LNG, η αμμωνία, το υδρογόνο, η μεθανόλη, ακόμη και η πυρηνική ενέργεια, στάθηκε ο Πάνος Ζαχαριάδης, τεχνικός διευθυντής της Atlantic Bulk Carriers Management.
Περιβαλλοντικοί κανονισμοί
Παράλληλα, ο κ. Προκοπίου άσκησε έντονη κριτική στους επερχόμενους περιβαλλοντικούς κανονισμούς σε επίπεδο Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) και Ευρωπαϊκής Ένωσης. Όπως είπε, οι κανόνες του ΙΜΟ για τη μείωση των εκπομπών από τα πλοία δημιουργούν μεγαλύτερα προβλήματα από αυτά που σχεδιάστηκαν για να επιλύσουν, καθώς η ρυθμιστική αβεβαιότητα έχει περιορίσει τις παραγγελίες νεότευκτων πλοίων.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η προοπτική λιγότερων πλοίων στην αγορά θα σήμαινε ότι οι εφοπλιστές θα πρέπει να ενισχύσουν τις ταχύτητες των βαποριών τους για να καλύψουν τη ζήτηση, γεγονός που θα αυξήσει τελικά τις εκπομπές.
«Αντί να διευθετήσουμε το πρόβλημα, το διογκώνουμε. Πρέπει να εξηγήσουμε στους αξιωματούχους ότι η ναυτιλία είναι πολύ διαφορετική από όλες τις άλλες επιχειρηματικές δραστηριότητες», υπογράμμισε ο κ. Προκοπίου.
Αναφορικά με το ερώτημα της ευθύνης των ρύπων, ανάμεσα σε πλοιοκτήτες και ναυλωτές, στο πλαίσιο της επέκτασης του Συστήματος Εμπορίας Ρύπων της Ε.Ε. (ΕU ETS) στη ναυτιλία, απάντησε... διερωτώμενος: «Εάν η απόφαση ορίζει ότι ο ρυπαίνων πληρώνει, ποιος είναι υπεύθυνος; Το ταξί, ο οδηγός του ταξί ή ο επιβάτης;».
Στο ίδιο πάνελ, ο πρόεδρος της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών, Ανδρέας Χατζηγιάννης, εστίασε κι αυτός στη διαφορετικότητα της ναυτιλιακής βιομηχανίας συγκριτικά με άλλους κλάδους, τονίζοντας ότι το ETS δεν αντικατοπτρίζει τις ναυτιλιακές δραστηριότητες. Ο έτερος συνομιλητής, εφοπλιστής Πόλυς Β. Χατζηιωάννου, ανέδειξε την ανάγκη διατήρησης της ανταγωνιστικότητας της ναυτιλίας, με ταυτόχρονη τήρηση των κανονισμών.
«Ανάσταση» των ναυλαγορών
Σε άλλο σημείο της συζήτησης, ο Γιώργος Προκοπίου εστίασε στην ανάκαμψη των ναύλων τους τελευταίους μήνες. Συγκεκριμένα, με αφορμή αναφορά άλλου ομιλητή ότι τα έσοδα στη ναυτιλία αντιμετωπίζουν τόση μεταβλητότητα όσο ένα καρδιογράφημα τελευταία είπε: «Δεν ήταν καρδιογράφημα, ήταν ένα γράφημα ενός νεκρού άντρα. Και ξαφνικά αυτός -η ναυτιλία- αναστήθηκε».
«Σίγουρα η ναυτιλία δεν είναι για τους λιπόψυχους» σημείωσε, εστιάζοντας στις ακραίες διακυμάνσεις που παρατηρήθηκαν τα τελευταία χρόνια. «Ξεκίνησε με την αγορά του ξηρού φορτίου, στη συνέχεια με τα containerships και πρόσφατα με τα tankers», σημείωσε ο εφοπλιστής.
«Πώς μπορούμε να επιβιώσουμε;» διερωτήθηκε ο ίδιος, για να απαντήσει: «Μπορούμε να επιβιώσουμε φτιάχνοντας το όνομά μας ως αξιόπιστοι εταίροι και παρέχοντας άψογη εξυπηρέτηση, έχοντας ανταγωνιστικά λειτουργικά κόστη, χωρίς να βλάπτουμε την ασφάλεια και τη συντήρηση», σημείωσε ο εφοπλιστής, ο οποίος έκανε ιδιαίτερη αναφορά στον ρόλο των τραπεζών για τη στήριξη της ναυτιλίας.
Ένα δάνειο ενός εκατ. δολαρίων σε περιόδους κρίσης είναι σαν να λαμβάνεις 50 εκατ. δολάρια σε κανονικές συνθήκες, σημείωσε χαρακτηριστικά, συμπληρώνοντας ότι οι τράπεζες -Έλληνες και Κύπριοι δανειστές συγκεκριμένα- «έμειναν στο πλευρό μας αυτή τη δύσκολη στιγμή, επειδή γνωρίζουν τις ιδιαιτερότητες της ναυτιλίας».