«Πτώση τάσης» καταγράφουν ηλεκτρικά/ηλεκτρονικά είδη

Απόκλιση μεταξύ τζίρου και τεμαχίων που πωλήθηκαν στο οκτάμηνο
Σάββατο, 15 Οκτωβρίου 2022 21:30
© SIPHIWE SIBEKO / Reuters

Από την έντυπη έκδοση

Της Λέττας Καλαμαρά
[email protected]

 

Την πτωτική τροχιά που καταγράφει η ζήτηση στην αγορά των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών αντικατοπτρίζει η τεράστια απόκλιση μεταξύ τζίρου και τεμαχίων.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία της GFK, στο 8μηνο του 2022 (Ιανουάριος - Αύγουστος 2022) ο κλάδος εμφάνισε αρνητικό πρόσημο στις πωλήσεις τεμαχίων στο -9,8% και στον τζίρο -1,1%. Όπως τονίζουν οι γνώστες του χώρου η διαφορά σηματοδοτεί την ακρίβεια και τις αυξήσεις στη μέση τιμή των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών που φτάνει στο +9,8%. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα από τη μια πλευρά το πάγωμα της ζήτησης, μιας και οι καταναλωτές αγοράζουν πλέον ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές συσκευές μόνο όταν αυτές τεθούν εκτός λειτουργίας και όχι για την αναβάθμιση της οικίας και της διαβίωσής του όπως συνέβαινε στις προηγούμενες οικονομικές χρήσεις, ενώ από την άλλη πλευρά η αύξηση του κόστους των προϊόντων τονώνει βραχυπρόθεσμα τον τελικό τζίρο των επιχειρήσεων. Ωστόσο, το κενό που δημιουργεί η πτωτική ζήτηση μακροπρόθεσμα δύσκολα μπορεί να καλυφθεί, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τις επιχειρήσεις του κλάδου. Υπό αυτές τις συνθήκες αναλυτές και στελέχη του χώρου προβληματίζονται σχετικά με το πώς και πότε δύναται να αποκλιμακωθεί αυτή η κατάσταση. Αρκετοί τονίζουν πως πλέον και στον κλάδο των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών παγιώνεται ένα πανάκριβο καλάθι καταναλωτή, γεγονός που εγείρει ερωτήματα για τη λειτουργία του ανταγωνισμού καθώς και την αγοραστική δυνατότητα των καταναλωτών, μιας και οι μισθολογικές απολαβές εξαϋλώνονται λόγω πληθωρισμού και ακριβής διαβίωσης.

 
Επιμέρους κατηγορίες

Αναφορικά με τις επιμέρους κατηγορίες, οι λευκές συσκευές κατέγραψαν αρνητικό μέγεθος 0,6% στα τεμάχια και τζίρο στο +8,9%. Να σημειωθεί πάντως πως μέχρι στιγμής οι πωλήσεις στην κατηγορία των λευκών συσκευών και ειδικότερα των ψυγείων έχουν ευνοηθεί λόγω του προγράμματος «Ανακυκλώνω-Αλλάζω Συσκευή», σε αντίθεση με τα κλιματιστικά που δεν κατέγραψαν τις αναμενόμενες πωλήσεις και εμφάνισαν τεμάχια στο -6,5%, τζίρο στο +7,6%. Στην κατηγορία των μαύρων συσκευών (Τηλεοράσεις κ.λπ.) τα τεμάχια κυμάνθηκαν στο -8,1% και ο τζίρος στο -7,2%. Στα είδη τεχνολογίας τα αρνητικά δεδομένα είναι πιο έντονα, με τις πωλήσεις τεμαχίων να κυμαίνονται στο -28,6% και τον τζίρο στο -27,1%. Όπως τονίζουν τόσο οι λιανέμποροι όσο και οι αναλυτές, η κατανάλωση στη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων κυμάνθηκε σε υψηλά επίπεδα κατά τις προηγούμενες οικονομικές χρήσεις την περίοδο της πανδημίας και της τηλεργασίας, τηλε-εκπαίδευσης, ηλεκτρονικού εμπορίου λόγω αναγκαστικού εγκλεισμού. Επίσης σημαντική ήταν και η επίδραση στην κατηγορία του ΙΤ των δύο προγραμμάτων Ψηφιακή Μέριμνα (Ι και ΙΙ). Στο πρώτο πρόγραμμα της Ψηφιακής Μέριμνας διατέθηκαν 506.000 κουπόνια (vouchers) και αγοράστηκαν 385.000 συσκευές (tablets, φορητοί και σταθεροί υπολογιστές). Στο φετινό δεύτερο πρόγραμμα της Ψηφιακής Μέριμνας έχουν διατεθεί 167.000 κουπόνια και έχουν πωληθεί 142.000 συσκευές.          

Από την άλλη πλευρά, ανοδικά κινείται η κατηγορία των ειδών τηλεπικοινωνιών και συγκεκριμένα στο +6,7% τα τεμάχια και στο +10,4% ο τζίρος. Σύμφωνα με τους αναλυτές ο κλάδος των τηλεπικοινωνιών εμφανίζει θετικό πρόσημο μιας και έχει τονωθεί σημαντικά η ζήτηση ειδικά προς τις νέες τηλεφωνικές συσκευές που έχουν λανσάρει το τελευταίο τρίμηνο οι διεθνείς κατασκευαστές.

              
Προϊόν-κλειδί     
          

Στο μεταξύ, κλειδί για τη φετινή πορεία του κλάδου των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών θα είναι τα είδη θέρμανσης. Μέχρι στιγμής πάντως οι καταναλωτές δείχνουν μπερδεμένοι σχετικά με τον τρόπο και τα μέσα επιλογής για τη θέρμανσή τους κατά τον φετινό χειμώνα. Σύμφωνα με τους ανθρώπους της λιανικής, αναμένεται αύξηση των πωλήσεων των κλιματιστικών, που πλέον δείχνουν να αποτελούν μια εναλλακτική λύση και για τη θέρμανση των νοικοκυριών και των κλειστών χώρων, ξεφεύγοντας από την εποχικότητα που είχαν μέχρι τώρα ως λύσεις καλοκαιρινής ψύξης.  

Σύμφωνα με τα μέχρι τώρα στοιχεία του 8μήνου 2022 τα είδη θέρμανσης κατέγραψαν αύξηση στα τεμάχια στο +8% και στον τζίρο +30%, ενώ το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι τα τεμάχια είχαν κυμανθεί στο +3% και ο τζίρος στο -10,8%. Όπως τονίζουν τα στελέχη της  αγοράς η τάση στα είδη θέρμανσης είναι ανοδική και αναμένεται να κορυφωθεί στο προσεχές διάστημα.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα