Της Ραλλούς Αλεξοπούλου
[email protected]
Εν αναμονή των αποφάσεων των υπουργών Ενέργειας την Παρασκευή και την Ευρώπη διχασμένη αν πρέπει να επιβληθεί πλαφόν ή ανώτερη τιμή στην ενέργεια, οι υπουργοί Οικονομικών συναντώνται τη Δευτέρα και την Τρίτη στο Λουξεμβούργο.
Βασικά θέματα συζήτησης του Eurogroup της 3ης Οκτωβρίου η κατάσταση στην οικονομία της ευρωζώνης και η «απάντηση» της Ευρώπης απέναντι στις υψηλές τιμές ενέργειας και στις όλο και αυξανόμενες πληθωριστικές πιέσεις. Με ενδιαφέρον αναμένεται και η τοποθέτηση του επικεφαλής του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) ο οποίος θα παρευρίσκεται στη συνεδρίαση.
Είναι χαρακτηριστικό ότι μόλις χθες ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) προχώρησε σε νέες προβλέψεις για την παγκόσμια οικονομία, με τις προοπτικές στην Ευρώπη να είναι ιδιαίτερα απαισιόδοξες. Σύμφωνα με τις νέες προβλέψεις του Οργανισμού, η οικονομική ανάπτυξη της ευρωζώνης θα επιβραδυνθεί από το 3,1% φέτος σε μόλις 0,3% το 2023, στοιχείο που υποδηλώνει ότι η περιοχή θα περάσει τουλάχιστον ένα μέρος του έτους σε ύφεση, όπως καθορίζεται από δύο συνεχόμενα τρίμηνα συρρίκνωσης (τον Ιούνιο ο ΟΟΣΑ εκτιμούσε ότι η οικονομία στην ευρωζώνη θα αναπτύσσονταν με ρυθμό 1,6% το 2023). Αλλά και η πρόεδρος της ΕΚΤ κα. Κριστίν Λαγκάρντ μιλώντας χθες στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου έκανε λόγο για ένα δύσκολο 2023 χωρίς να αποκλείει αρνητικό πρόσημο στο ΑΕΠ για τα πρώτα δύο τρίμηνα του έτους.
Όσον αφορά την πορεία των επιτοκίων, ο ΟΟΣΑ τάσσεται υπέρ της συνέχισης στην αύξηση των επιτοκίων για την καταπολέμηση του πληθωρισμού, προβλέποντας ότι τα επιτόκια των τεσσάρων μεγάλων κεντρικών τραπεζών θα ξεπεράσουν το 4% στο επόμενο έτος. Για διαδοχικές αυξήσεις επιτοκίων έκανε λόγο και η κα. Λαγκάρντ, σημειώνοντας ότι το ύψος της ανόδου θα εξαρτάται από τα δεδομένα που θα έχει η ΕΚΤ στην διάθεση της κάθε φορά.
Παράλληλα, θα τεθούν προς συζήτηση οι προτεραιότητες των Εθνικών Σχεδίων Ανάκαμψης για να πάρουν μετά τη σκυτάλη όλοι οι υπουργοί Οικονομικών της Ε.Ε. Ειδικά στο σκέλος των Σχεδίων Ανάκαμψης, τα κράτη-μέλη αναμένουν τη συμφωνία και την έγκριση των κανονισμών του REPowerEU για να προχωρήσουν στην αναθεώρηση των Σχεδίων τους που μπορεί να προβλέπουν ακόμη και μεταφορά πόρων από τα ΕΣΠΑ και την ΚΑΠ. Ο ρόλος του REPower EU είναι να αποτελέσει απέναντι στην ενεργειακή κρίση, ό,τι ήταν το Ταμείο Ανάκαμψης απέναντι στην πανδημία. Στην πραγματικότητα το REPower EU αποτελεί το νέο άξονα του Ταμείου Ανάκαμψης για την ενεργειακή κρίση: Το «παλαιό χρήμα» εμπλουτίζεται με νέο, προκειμένου να θωρακιστεί η Ευρώπη από την ενεργειακή κρίση και να πετύχει ταχύτερα την απεξάρτηση από το ρωσικό αέριο.
Η Αθήνα θέλει να προσαρμόσει το σχέδιό της (όπως και τα άλλα κράτη) και με βάση τις αλλαγές που έφερε η κρίση στα κόστη και στην πορεία υλοποίησης άλλων έργων. Μέσω του συγκεκριμένου εργαλείου, η Ελλάδα θα μπορούσε να λάβει επιπλέον επιδοτήσεις ύψους 1 δις. ευρώ και ένα ποσό, ίσως και άνω των 5 δισ ευρώ χαμηλότοκα δάνεια, από τα σήμερα αδιάθετα δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης για την ενεργειακή κρίση.