Της Τέτης Ηγουμενίδη
[email protected]
Με την αποχώρηση της J&P Investments και τους βασικούς μετόχους να ελέγχουν πλέον περίπου 70% της εταιρείας, η Άβαξ, εισέρχεται σε νέα φάση με κυρίαρχη πρόκληση την κατασκευή της νέας γραμμής του Μετρό της Αθήνας.
Η μεταβίβαση των μετοχών που διατηρούσε στην Άβαξ ο ελληνοκυπριακός όμιλος Ιωάννου & Παρασκευαΐδη (J&P Investments) ήταν δρομολογημένη εδώ και μεγάλο χρονικό διάστημα. Ολοκληρώθηκε τυπικά προχθές με τη μεταβίβαση των 31.810.000 μετοχών (22,041%) που κατείχε στον Χρήστο Ιωάννου, εκτελεστικό πρόεδρο του διοικητικού συμβουλίου της κατασκευαστικής (είχε προηγηθεί η πώληση σε Έλληνες θεσμικούς ποσοστού της 1,7% τον περασμένο Ιούνιο).
Ο κ. Ιωάννου είναι ο μεγαλύτερος μέτοχος της Άβαξ με ποσοστό 33,326% (λίγο πριν την καταστατική μειοψηφία που θα τον υποχρέωση σε δημόσια πρόταση). Προηγουμένως έλεγχε 11,3%. Για την εξαγορά των μετοχών της J&P διέθεσε 24,493 εκατ. ευρώ (τιμή ανά μετοχή 0,77 ευρώ).
Δεύτερος μεγαλύτερος μέτοχος είναι ο διευθύνων σύμβουλος της κατασκευαστικής, Κωνσταντίνος Μιτζάλης, με 19,8% (μαζί με μέλη της οικογενείας τους όπως και οι υπόλοιποι). Το 9,3% κατέχει ο Κωσταντίνος Κουβαράς αναπληρωτής πρόεδρος και εντεταλμένος σύμβουλος, ενώ 8,5% ανήκει στον Στέλιο Χριστοδούλου, ξάδερφο του κ. Ιωάννου.
Η J&P Investments κατείχε το 45% του Ομίλου Άβαξ περί τα 20 χρόνια, από την στιγμή δηλαδή που δημιουργήθηκε, με τη συγχώνευση των Άβαξ, J&P Hellas και ΕΤΕΘ. Το ποσοστό της περιορίστηκε στο 23,8% καθώς δεν συμμετείχε στην αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ύψους 20 εκατ., στις αρχές του 2020, κάτι που έπραξαν οι υπόλοιποι βασικοί μέτοχοι.
Ουσιαστικά επρόκειτο για έναν ανενεργό μέτοχο, επί πολλά έτη, εξαιτίας της διαμάχης μεταξύ των δύο οικογενειών (Ιωάννου και Παρασκευαϊδη) η οποία όπως είναι γνωστό κατέληξε με την πτώχευση του διεθνούς κατασκευαστικού ομίλου, J&P Overseas το 2018.
Η οριστική αποχώρηση της J&P από τη μετοχική βάση της Άβαξ γίνεται σε μια περίοδο κατά την οποία η κατασκευαστική εταιρεία έχει αναλάβει σειρά από σημαντικά έργα, ενώ σύντομα αναμένεται να παραδώσει σε λειτουργία την επέκταση του Μετρό προς Πειραιά.
Στα έργα που εκτελεί κυριαρχεί η πρώτη φάση της γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας, Γαλάτσι – Γουδί, το μεγαλύτερο δημόσιο έργο που εκτελείται αυτή τη στιγμή στη χώρα, με πολλές προκλήσεις, όπως, μεταξύ άλλων, το γεγονός ότι υλοποιείται εντός του αστικού ιστού και μάλιστα στις πιο πυκνοκατοικημένες περιοχές.
Βάσει των τελευταίων στοιχείων που έχει ανακοινώσει (Ιούνιος 2022) το ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων της Άβαξ είναι της τάξεως των 2,2 δισ. ευρώ.
Όπως και οι υπόλοιποι κατασκευαστικοί όμιλοι καλείται να υλοποιήσει σημαντικά έργα, διατηρώντας μια ικανή κερδοφορία, σε ένα δύσκολο περιβάλλον με σημαντικές ανατιμήσεις στα υλικά και την ενέργεια.
Ανάμεσα στα έργα που θα κατασκευάσει περιλαμβάνονται επίσης η Ανατολική Περιφερειακή Οδός Θεσσαλονίκης (ΣΔΙΤ), σε κοινοπραξία 50%-50% με τον όμιλο Μυτιληναίου, συνολικού προϋπολογισμού περίπου 380 εκατ. και το δημόσιο έργο Μπράλος – Άμφισσα, του διαγώνιου άξονα Λαμία - Ιτέα - Αντίρριο, ύψους 285,5 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ).
Ακόμη, η Άβαξ κατασκευάζει τις υποδομές της πρώτης φάσης στο Ελληνικό, επένδυση την οποία παρακολουθεί συστηματικά, συμμετέχοντας σε όλους τους διαγωνισμούς.