Οι Έλληνες πρωταγωνιστούν στα φορτία ουκρανικών σιτηρών

Κυριακή, 04 Σεπτεμβρίου 2022 07:08
REUTERS/STRINGER

Του Γιώργου Γεωργίου 
[email protected]

Ένας μήνας συμπληρώνεται σε λίγες ημέρες από την πρώτη αποστολή φορτίου σιτηρών από τα ουκρανικά λιμάνια και τα ταξίδια αυξάνονται πλέον με ταχύ ρυθμό, ενώ σημαντικός είναι ο ρόλος των Ελλήνων πλοιοκτητών.

Ειδικότερα, σύμφωνα με υπολογισμούς της «Ν», βάσει της επίσημης ιστοσελίδας των Ηνωμένων Εθνών για τις αφιξοαναχωρήσεις πλοίων από την Ουκρανία, περίπου το 30% των βαποριών που έχουν αναλάβει τις μεταφορές είναι ελληνικών συμφερόντων. Σε αυτά συμπεριλαμβάνονται και τα λίγα bulk carriers που είχαν μείνει εγκλωβισμένα στην Ουκρανία λόγω της εισβολής της Ρωσίας.

Πρόκειται κυρίως για πλοία μέσης και μεγαλύτερης ηλικίας, τα οποία έχουν ναυλωθεί για εμπορικούς σκοπούς. Ένα εξ αυτών, το Karteria (χωρητικότητας 50.320 dwt και κατασκευής 2000) της Eastern Mediterranean Maritime Limited (EastMed), συμφερόντων Αθανάσιου Μαρτίνου, ναυλώθηκε από το Παγκόσμιο Επισιτιστικό Πρόγραμμα (ΠΕΠ), μέρος του συστήματος των Ηνωμένων Εθνών, και αναμένεται να μεταφέρει 37.000 τόνους σιταριού. Το φορτίο έχει προορισμό την Υεμένη. Το ΠΕΠ έχει αναλάβει να μεταφέρει σιτηρά σε χώρες που έχουν άμεση ανάγκη και τα σχετικά ταξίδια αναμένεται να ενταθούν το επόμενο διάστημα.

Φορτία και προορισμοί

Η συμφωνία για τη μεταφορά σιτηρών μέσω της Μαύρης Θάλασσας υπεγράφη ανάμεσα σε Ρωσία, Ουκρανία, Τουρκία και Ηνωμένα Έθνη στις 22 Ιουλίου. Το πρώτο ταξίδι διενεργήθηκε την 1η Αυγούστου με το bulk carrier Razoni. Τόσο τα εισερχόμενα όσο και τα εξερχόμενα βαπόρια επιθεωρούνται από το ενιαίο κέντρο συντονισμού που έχει «στηθεί» στην Κωνσταντινούπολη.

Σύμφωνα με ενημέρωση που εξέδωσε το κέντρο, μέχρι τις 27 Αυγούστου συνολικά 1,043 εκατ. τόνοι σιτηρών και άλλων τροφίμων μετακινήθηκαν από τα τρία ουκρανικά λιμάνια εξαγωγών. Το 60% των εμπορευμάτων αναχώρησε από το Chornomorsk, το 21% από το Yuzhny/Pivdennyi και το 18% από την Οδησσό.

Από την 1η Αυγούστου το κέντρο συντονισμού έχει δώσει έγκριση για την ασφαλή διενέργεια 46 ταξιδιών από την Ουκρανία και 57 προς τη χώρα.

Το 21% των φορτίων έχει καταλήξει στην Τουρκία, το 13% στη Νότια Κορέα, το 12% στο Ιράν, το 11% στην Αίγυπτο, το 6% σε Γερμανία και Σουδάν, το 5% στην Ολλανδία, το 4% σε Κίνα και Ρουμανία, το 3% σε Ιρλανδία και Ιταλία, το 2% σε Τζιμπουτί, Ινδία, Ισραήλ και Λίβανο και το 1% σε Ελλάδα και Γαλλία.

«Τα σιλό στην Ουκρανία είναι ακόμη γεμάτα με εκατομμύρια τόνους παραγωγής από προηγούμενες σοδειές. Η πρωτοβουλία που ξεκίνησε πριν από λίγο καιρό έχει δημιουργήσει ορισμένο χώρο, αλλά πρέπει να μετατοπιστούν πολύ περισσότερα σιτηρά για τη νέα συγκομιδή» σημείωσε ο Amir Abdulla, συντονιστής των Ηνωμένων Εθνών στο εγχείρημα.

«Εξίσου σημαντική και επείγουσα είναι η εξαγωγή λιπασμάτων, συμπεριλαμβανομένης της αμμωνίας, ώστε οι αγρότες σε όλο τον κόσμο να συνεχίσουν την παραγωγή τροφίμων για το επόμενο έτος με προσιτό κόστος» συμπλήρωσε.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα