Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
«Ευθείες βολές» κατά όσων ασκούν κριτική στους Έλληνες εφοπλιστές που μεταφέρουν νόμιμα ρωσικό πετρέλαιο σε τρίτες χώρες εξαπέλυσε ο Γιάννης Αλαφούζος, διευθύνων σύμβουλος της εισηγμένης στη χρηματιστηριακή αγορά του Όσλο, Okeanis Eco Tankers.
Ο Γ. Αλαφούζος, έπειτα από ανάλογες τοποθετήσεις των Γιώργου Προκοπίου, Βαγγέλη Μαρινάκη, Αγγελικής Φράγκου, Ιωάννη Κούστα και Μελίνας Τραυλού, «σήκωσε» το γάντι των τελευταίων δημοσιευμάτων, σε διεθνές επίπεδο, που κατονομάζουν Έλληνες πλοιοκτήτες, τα πλοία των οποίων μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο σε χώρες που δεν έχουν επιβάλει κυρώσεις κατά της Ρωσίας.
Κατά τη διάρκεια του conference call για τα αποτελέσματα της εταιρείας στο εξάμηνο του 2022, τα οποία ήταν θετικά, ο κ. Αλαφούζος ανέφερε ότι όλες οι μεγάλες δυτικές πετρελαϊκές εταιρείες αγοράζουν και μεταφέρουν πετρέλαιο από τη Ρωσία. «Δεν καταλαβαίνω λοιπόν γιατί όλη αυτή η υποκρισία, του να μην πηγαίνετε στη Ρωσία, όταν όλος ο κόσμος χρειάζεται αλλά και μεταφέρει το ρωσικό πετρέλαιο», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Αλαφούζος.
Σύμφωνα μάλιστα με μήνυμά του στην TradeWinds, ο κ. Αλαφούζος τονίζει: «Το ενεργειακό ισοζύγιο του κόσμου είναι πολύ σφιχτό και η Ευρώπη δεν
μπόρεσε να απεμπλακεί από το ρωσικό αργό και τα προϊόντα του, κάτι που αποδεικνύεται από την τελευταία χαλάρωση του καθεστώτος κυρώσεων της Ε.Ε. Σύμφωνα με το Bloomberg και το άρθρο (“A Storm Brews in Heating Oil” από τον Javier Blas), οι ρωσικές εξαγωγές στην Ευρώπη βρίσκονται σε προπολεμικά επίπεδα τον Ιούνιο και τον Ιούλιο». «Παρεμπιπτόντως», συμπλήρωσε, «η Ευρώπη αγοράζει τώρα ντίζελ από χώρες εκτός Ε.Ε. σε υψηλές τιμές, κυρίως από την Ινδία, που προέρχονται από ρωσικό αργό το οποίο πωλείται με έκπτωση στην αγορά, επιδεινώνο- ντας την ευρωπαϊκή ενεργειακή κρίση και περαιτέρω την ανταγωνιστικότητα της Ε.Ε.».
«Στην αρχή του πολέμου», εξήγησε ο κ. Αλαφούζος, «αποφασίσαμε να μη μεταφέρουμε ρωσικό πετρέλαιο. Αλλά στη συνέχεια είδαμε ότι ακόμα και οι πετρελαϊκοί κολοσσοί παίρνουν ρωσικό πετρέλαιο. Επίσης είδα- με και την ίδια την Ε.Ε. να το ενθαρρύνει κάνοντας λίγο πιο εύκολη την ασφάλιση των πλοίων».
Τι εισάγουμε
Οι μεγάλοι Έλληνες εφοπλιστές ήταν ίσως οι πρώτοι που μίλησαν για την αδυναμία των κυρώσεων της Ε.Ε. κατά της Ρωσίας. Ο κ. Γιώργος Προκοπίου, ιδρυτής του ομίλου Dynacom, στο πλαίσιο του forum της Capital Link, δήλωνε στις αρχές του προηγούμενου Ιουνίου: «Η Ε.Ε. πυροβολεί τα πόδια της και οι μόνοι κερδισμένοι είναι η Κίνα και η Ινδία.
Οι κυρώσεις ποτέ δεν λειτούργησαν. Το Ιράν βγήκε δυνατότερο και στη Βενεζουέλα πείνασε ο κόσμος ενώ η ελίτ περνούσε καλά».
Ανάλογη ήταν και η τοποθέτηση του κ. Βαγγέλη Μαρινάκη, του ομίλου Capital. Σύμφωνα με τον κ. Μαρινάκη, η Ρωσία πουλάει πετρέλαιο στην Κίνα και στην Ινδία, με μεγάλες εκπτώσεις, και στη συνέχεια αυτές οι χώρες πουλάνε στην Ευρώπη τα προϊόντα πετρελαίου (που προέρχονται από το ρωσικό πετρέλαιο) σε τιμές αγοράς.
«Αντί να τιμωρούμε τη Ρωσία, τιμωρούμε τους εαυτούς μας. Οι συνέπειες θα είναι μεγάλες και οι πολιτικοί θα πρέπει να εργαστούν για να βρεθεί μια λύση», είχε προσθέσει.
Από την πλευρά της η επικεφαλής του ομίλου Navios, Αγγελική Φράγκου, είχε σημειώσει χαρακτηριστικά: «Οι κυβερνήσεις κάνουν την πολιτική και δημιουργούν τα πρότυπα συναλλαγών.
Διαμορφώνουν τους κανόνες και εμείς τους ακολουθούμε». Είχε κάνει και αναφορά στη στάση των ΜΜΕ για την περίπτωση δεξαμενόπλοιου που κατηγορήθηκε ότι μετέφερε πετρέλαιο που ήταν στο πακέτο των κυρώσεων, το οποίο τελικά αποδείχθηκε ότι ήταν συμβατό με τις κυρώσεις, αργό από το Καζακστάν.
Αλλά και ο CEO της Danaos, δρ Ιωάννης Κούστας, είχε αναφερθεί στις κυρώσεις κατά της Ρωσίας για την εισβολή στην Ουκρανία. «Κερδίζουν τουλάχιστον τα διπλάσια. Δεν ξέρω τι είδους ποινή είναι αυτή. Η Ευρώπη, αντίθετα, δέχεται το μεγαλύτερο πλήγμα από τις κυρώσεις». Μάλιστα, και η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Μελίνα Τραυλού, δήλωσε στην καθιερωμένη συνέντευξη Τύπου την τελευταία ημέρα της διεθνούς ναυτιλιακής έκθεσης Ποσειδώνια 2022: «Κατ’ αρχάς, ως η πιο ισχυρή ναυτιλία του πλανήτη, κατέχοντας πάνω από το 30% των πλοίων μεταφοράς δεξαμενόπλοιων και LNG και γύρω στο 80% του ευρωπαϊκού αντίστοιχου στόλου γινόμαστε αντικείμενο καλής ή κακής κριτικής. Φυσικά όλοι καταδικάζουμε την οποιαδήποτε βίαιη πράξη, όπως αυτό που συμβαίνει στην Ουκρανία από τη Ρωσία. Όμως δεν μπορούμε να σχολιάσουμε καμία νόμιμη επιχειρηματική πράξη. Διότι ο ελληνικός εφοπλισμός δεν κάνει κάτι παράνομο.
Δεν έχει σπάσει κανένα εμπάργκο. Όποτε επιβάλλονται κυρώσεις, είμαστε οι πρώτοι που τις ακολουθούμε και τις τηρούμε».